• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy wydłużyć SKM do Pruszcza?

Krzysztof Koprowski
28 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Propozycje przedłużenia trasy SKM do Pruszcza Gdańskiego z roboczymi nazwami nowych przystanków. Propozycje przedłużenia trasy SKM do Pruszcza Gdańskiego z roboczymi nazwami nowych przystanków.

Kolejarze zastanawiają się nad wyborem optymalnego wariantu przedłużenia torów SKM do Pruszcza Gdańskiego. Ze wstępnych analiz wynika, że najlepszym jest wykorzystanie fragmentu linii towarowej do Portu Północnego. Pojawił się też pomysł budowy trasy przez Rotmankę, choć ma on niewielkie szanse na realizację.



Który wariant przedłużenia trasy SKM do Pruszcza Gd. jest najlepszy?

Analiza możliwości budowy nowych torów SKM do Pruszcza Gdańskiego to element większego opracowania, w ramach którego brano również pod uwagę ułożenie dodatkowych torów aż do Tczewa.

Ze względu na mniejsze natężenie ruchu pociągów na południe od Pruszcza, a tym samym możliwość wykorzystania istniejącej infrastruktury na potrzeby pociągów SKM oraz brak trudności w ewentualnej rozbudowie sieci kolejowej w przyszłości, wariantowaniem objęto odcinek Gdańsk Śródmieście - Pruszcz Gdański.

- Opracowany dokument to jedynie wstępna analiza możliwości rozwoju linii aglomeracyjnej w kierunku południowym - zastrzega Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: SKM zbuduje własne tory do Tczewa?

Pierwszy wariant zakłada ułożenie nowych torów obok już istniejących dalekobieżnych aż do Pruszcza Gdańskiego.

Jadąc z Gdańska Śródmieścia do Pruszcza pociągi miałyby postoje na przystankach o roboczych nazwach: Gdańsk Czerwony Most (nowy przystanek), Gdańsk Orunia, Gdańsk Orunia II (nowy przystanek), Gdańsk Lipce, Gdańsk Św. Wojciech (odtworzenie zlikwidowanego przystanku) oraz Pruszcz Gd. Przemysłowa (nowy przystanek).

Wariant ten jest problematyczny na odcinku Oruni, gdzie zabudowa niemal przylega do istniejącej linii kolejowej. Wymaga też przebudowy istniejących przejazdów przez tory kolejowe.

Koszt realizacji wariantu I to aż 1,34 mld zł, ale przy jego wyliczaniu brano pod uwagę budowę wydzielonych torów aż do Tczewa, z czego na razie zrezygnowano.

Istniejący przystanek Gdańsk Lipce. W tle widoczna estakada Południowej Obwodnicy Gdańska. Istniejący przystanek Gdańsk Lipce. W tle widoczna estakada Południowej Obwodnicy Gdańska.
Drugi wariant, preferowany przez władze Szybkiej Kolei Miejskiej, to skierowanie pociągów za przystankiem Gdańsk Most Czerwony na linię kolejową do Portu Północnego (bez jej rozbudowy).

W pobliżu ul. Równej zobacz na mapie Gdańska powstałby wówczas przystanek o roboczej nazwie Gdańsk PORD.

Zaletą tego wariantu jest brak utrudnień w pokonaniu Oruni oraz brak potrzeby przebudowy układu torowego w rejonie stacji w Pruszczu Gdańskim. Czy nie spowoduje on jednak trudności w prowadzeniu ruchu towarowego do portu, który dynamicznie się rozwija?

- Nie powinno być kolizji w zakresie przepustowości na linii do portu. Jest ona na ukończeniu prac rewitalizacyjnych i modernizacyjnych, w związku z czym zapewniona ma zostać na prawie całym jej przebiegu dwutorowość oraz wysoka prędkość (zasadniczo 100 km/h) - argumentuje Głuszek. - Na świecie jest sporo przykładów wykorzystania torów towarowych w aglomeracjach dla potrzeb ruchu pasażerskiego, zwłaszcza w USA. Teoretyczna przepustowość linii nr 226 w obsłudze portu to grubo ponad 200 pociągów towarowych na dobę, czyli przy założeniu, że jeden pociąg to średnio 1800 ton, to Port Północny musiały "przerabiać" całościowo 35 razy więcej przeładunków niż obecnie [aby wykorzystać przepustowość szlaku - dop. red.].
Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Gotowa linia kolejowa do gdańskiego portu

Linia kolejowa do Portu Północnego w pobliżu mostu nad Motławą. Linia kolejowa do Portu Północnego w pobliżu mostu nad Motławą.
Największą wadą wariantu II jest poprowadzenie trasy miejskiej kolei z dala od głównych zabudowań. Kolejarze tłumaczą jednocześnie, że nie mają wpływu na infrastrukturę Polskich Linii Kolejowych i nie mogą "zamienić się" się torami tak, by pociągi dalekobieżne prowadzić z wykorzystaniem fragmentu linii do Portu Północnego, a przez środek Oruni skierować wyłącznie pociągi SKM.

W wariancie tym ponadto "zidentyfikowano konieczność budowy jednego nowego przejazdu drogowo-kolejowego w ciągu projektowanej łącznicy" z linią do Portu Północnego.

Szacunkowy wstępny koszt realizacji wariantu II to ok. 92,7 mln zł.

Materiał archiwalny z 2015 r.


Ostatni z rozważanych wariantów - bardzo trudny w realizacji ze względów finansowych oraz terenowych - to połączenie wariantu I z przeprowadzeniem trasy przez Rotmankę i zachodnią część Pruszcza Gdańskiego.

Dodatkowo dwutorowa trasa kolejowa pokonałaby obwodnicę Trójmiasta, by w okolicach Juszkowa wpiąć się w nieczynną linię kolejową nr 229.

- Wykorzystanie tej linii do ruchu SKM będzie wiązać się z koniecznością przejęcia jej od PKP PLK. W opracowaniu analizowano przebieg dwutorowy, ale możliwa jest również budowa odcinka jednotorowego z mijankami w miejscu przystanków. Takie rozwiązanie zmniejszy koszty budowy, obniżając jednak przepustowość linii oraz spowoduje konieczność budowy większej liczby urządzeń sterowania ruchem kolejowym - dodaje Marcin Głuszek.
Z przystankiem Gdańsk Św. Wojciech proponuje się budowę nowych przystanków o roboczych nazwach: Pruszcz Gd. Rotmanka, Pruszcz Gd. Juszkowo, Pruszcz Gd. Cargill oraz Pruszcz Gd. GPRD.

Koszt realizacji wariantu trzeciego to ok. 631,8 mln zł.

Perony stacji w Pruszczu Gdańskim. Obecnie nie zatrzymuje się tutaj żaden pociąg SKM. Perony stacji w Pruszczu Gdańskim. Obecnie nie zatrzymuje się tutaj żaden pociąg SKM.
W każdym z wariantów brano pod uwagę montaż sieci trakcyjnej dla pociągów. Każdy z wariantów będzie się wiązał też z wyburzeniami, wykupem gruntów oraz zmianami planów zagospodarowania (szczególnie w wariancie III).

Czy to oznacza, że na razie pomysł wydłużenia torów SKM w kierunku Pruszcza trafi do szuflady?

- Obecnie zadanie to nie jest ujęte w planach inwestycyjnych spółki. Nie jest też ujęte w Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych czy Kontrakcie Terytorialnym, zatem możliwości finansowania go ze źródeł unijnych w obecnym okresie są znacznie ograniczone - przyznaje dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Inwestycja mogłaby dojść do skutku, gdyby udało się pozyskać duże wsparcie finansowe. W ramach analizy brano pod uwagę: dotację ze środków unijnych (nawet 85 proc. kosztu budowy), budżetu państwa, budżetów samorządów oraz środków własnych trójmiejskiej spółki kolejowej.

Miejsca

Opinie (278) 1 zablokowana

  • (2)

    A może tak do Straszyna, w końcu?!
    Tu jest gotowa infrastruktura kolejowa - aż prosi się o uruchomienie pociągu. No chyba, że już wszystko zostało sprzedane na imprezownie, noclegownie i tego typu przybytki. Czy Straszyn jest socjalnym zapleczem dla przybyszów - tzw "gości" i różnej maści patologii Trójmiasta a zwłaszcza .... Sopotu?! A może by tak spytać mieszkańców Straszyna czy wtrażają na to zgodę!

    • 19 12

    • (1)

      Jaka gotowa infrastruktura? Tory, które trzeba by rozebrać i zbudować na nowo? Kilka przejazdów do odbudowy? Wiadukt nad krajówką w Pruszczu?

      • 8 1

      • z tym ostatnim nie będzie problemu

        bo ta i tak nie ma miejsca

        • 0 0

  • A po co do Pruszcza? Tam niczego nie ma... Psy szczekaja pupami... (4)

    Pruszcz powstal z ludzi, ktorzy nie mieli kasy na mieszkania w wiekszym miescie i po kosztach kupili apartamenty za franki i wypasione furki, a teraz placza ze franek drogi...

    • 22 46

    • Pryszczaki minusuja :D

      • 6 18

    • Chciałeś pokazać jaki jesteś głupi, gratuluję udało ci się.

      • 20 1

    • Wole mieszkać w Pruszczu niż w Gdyni

      • 23 5

    • skończysz szkołę, będziesz szukał mieszkania dla siebie

      to zobaczymy gdzie wylądujesz.

      • 11 1

  • Znowu chcą przedobrzyć

    Ja rozumiem, że nie ma miejsca i trzeba kombinować z trasą, ale trasa skm powinna być prosta i prowadzić prosto do celu, a nie być kolejką wycieczkową gdzie to można sobie pozwiedzać po drodze inne rejony. Jeśli to ma być konkurencja dla samochodu czy nawet autobusu czas przejazdu musi być krótki i częstotliwość kursowania bardzo częsta!

    • 45 3

  • Pruszcz? Co to? Gdzie to? (3)

    • 14 32

    • czyżby falowiec ci widok zasłaniał?

      • 8 1

    • Na pewno nie koło Słupska!!!

      Idź na mecz Lechii na Energa Gdańsk to się dowiesz!!!!!
      Chłopaki od jednego z największych transparentów szybko i skutecznie Ci wytłumaczą!!!!!!

      • 8 1

    • a ty kolego z zaspy chyba jesteś a to nie Gdańsk

      • 5 2

  • Do krynicy morskiej (2)

    Wydluzyc do krynicy morskiej przez katy rybackie

    • 15 6

    • Do krynicy morskiej (1)

      Wydluzyc do krynicy morskiej przez katy rybackie oczywiście przez nowy dwór ale nie przez malbork i ostaszewo ale przez nowy port i prosto żuławami

      • 5 2

      • w sezonie mialoby to sens. malownicze trasy.
        waskotorowka dojezdzala kiedys niemalze do Piaskow.

        • 2 0

  • jak nie jeżdzi SKM do Pruszcza??? toć przywrócili SKM do Pruszcza w 2014r. (2)

    a poza tym jak już robić to przez Juszkowo i Rotmankę, inny wariant specjalnie niczego nowego nie wniesie.

    • 19 12

    • a nie zrezygnowali z tego połączenia?

      rozkład jazdy był tragiczny...

      • 5 1

    • Nie jeżdżą

      Nierentowne były, połączenie bez sensu, rzadko i tylko do Głównego... A miasto dopłaca do dzisiaj...

      • 5 1

  • Gdańsk PORD? (3)

    LITOŚCI

    • 28 6

    • ludzie tam na egzaminy dojerzdzają!!! (2)

      do tego jeszcze dochodzą pracownicy PORD i okoliczni mieszkańcy

      • 8 7

      • A ty "dojerzdzasz"

        do szkoły na lekcje języka polskiego?

        • 10 1

      • Tylko

        Od proponowanego przystanku Gdańsk PORD dalej nic. Mimo, że najdroższy ale najlepszy jest wariant III.

        • 2 1

  • Skm (2)

    Proponuję wydłużyć SKM do PRUSZCZA PRZEZ ZAKOPANE.

    • 36 4

    • dobry pomysl

      Możnaby na narty i kwaśnicę góralską

      • 7 1

    • skm

      To są głupie komentarze, które nic nie wnoszą do sprawy. Prawdziwa piaskownica albo PISkownica. Nic nie potraficie i tylko takie hejty. Może pójdziecie na facebooka zamiast tak marudzić.

      • 3 1

  • ostatnio duzo o lotosie

    wiec proponuje linie skm: pruszcz - lotos
    co 7min oczywiście

    • 9 3

  • Tozdanie jest pyszne (2)

    . Kolejarze tłumaczą jednocześnie, że nie mają wpływu na infrastrukturę Polskich Linii Kolejowych i nie mogą "zamienić się" się torami tak, by pociągi dalekobieżne prowadzić z wykorzystaniem fragmentu linii do Portu Północnego, a przez środek Oruni skierować wyłącznie pociągi SKM

    • 16 2

    • A to byłaby najlepsza opcja (1)

      Ale beton w PKP od razu woła że niedasię.

      • 4 0

      • a Pseudolino wyrobiłby na takich zakrętach?

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane