• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kubaturowe parkingi rowerowe przy dworcach w Gdańsku

Michał Brancewicz
3 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Niedawno pojawił się pomysł wybudowania dwóch dużych parkingów rowerowych. Jedną z lokalizacji są okolice dworca Gdańsk Główny, drugą - stacja we Wrzeszczu.  Niedawno pojawił się pomysł wybudowania dwóch dużych parkingów rowerowych. Jedną z lokalizacji są okolice dworca Gdańsk Główny, drugą - stacja we Wrzeszczu.

Dwa zamknięte obiekty parkingowe - każdy na ok. 500 rowerów - mają powstać w pobliżu dworców w Gdańsku Głównym i we Wrzeszczu. Pomysł jest na bardzo wczesnym etapie planowania, więc brakuje jeszcze szczegółów dotyczących chociażby dokładnej lokalizacji parkingów i kosztu ich budowy. Z zapowiedzi urzędników wynika, że mają one zostać wybudowane w latach 2018-2020.



Czy duże parkingi rowerowe są potrzebne?

Trójmiasto od kilku lat szczyci się jedną z najbardziej rozwiniętych sieci tras rowerowych w Polsce. Nikogo więc już nie dziwi widok wiat rozsianych w wielu punktach metropolii, szczególnie w miejscach, gdzie spotykają się różne środki transportu, gdzie można zaparkować jednoślad.

W najbliższych latach, w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, planowane są w całym województwie kolejne inwestycje dla rowerzystów (setki km nowych tras, rower metropolitalny, infrastruktura). Ich wartość szacowana jest na ok. 350 mln zł, a dotacja z Unii Europejskiej może wynieść nawet 244 mln zł.

Właśnie w ramach tego projektu w Gdańsku mogą powstać dwa duże, kubaturowe parkingi rowerowe.

- Chodzi o dwa zamknięte obiekty, a nie o wiaty - każdy na ok. 500 rowerów. Parkingi powstaną w pobliżu dworca w Gdańsku Głównym oraz we Wrzeszczu - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy. - Przedsięwzięcie jest w bardzo wczesnej fazie, dlatego trudno jest mówić o konkretnych lokalizacjach. Rozmawiamy z PKP w tej sprawie, by w przypadku Gdańska Głównego podpiąć się pod ich projekt przebudowy budynku dworca i zagospodarowania terenów wokół niego.
Urzędnicy zakładają, że parkingi powstaną w latach 2018-20. Ich budowa musi zostać poprzedzona opracowaniem projektów.

Opinie (257) 4 zablokowane

  • duże kubaturowe parkingi rowerowe koło dworca? (3)

    Rowerowy obłęd nie wynika ze społecznego zapotrzebowania. Motorem nakręcającym ten obłęd jest jedynie fakt, że na inwestycje rowerowe są do wyciągnięcia duże pieniądze z funduszy europejskich. To działa na wyobraźnię i motywuje do snucia pomysłów wszelakich, nierzadko bezsensownych, choć kosztownych.
    Jeśli rzeczywiście jest potrzebny parking dla rowerów w okolicy dworca gdańskiego, to niewielkim kosztem można na ten cel zaadoptować dwa nieużywane obecnie perony SKM, czyli 4 i 5, które są zadaszone i doskonale do tego celu się nadają.
    To jest wręcz genialny pomysł, chociaż zdaję sobie sprawę, że dla zainteresowanych główną jego wadą jest niewielki koszt jego realizacji ;-)

    • 1 4

    • chyba masz problem Zuut (2)

      smutactwo się leczy

      • 3 0

      • to proszę wesoło (1)

        i merytorycznie się odnieść, zamiast pisać o smutactwie, no chyba, że argumentów nie staje ;-)

        • 0 1

        • jakie argumenty można stosować wobec polemisty używających określenia "rowerowy obłęd"?

          to się nadaje do leczenia, a nie do rzeczowej polemiki.

          Twój problem, Zuut, chyba jest większy niż potrafisz sobie wyobrazić.

          Wsiądź na rower lub wybierz się na spacer - to minimalna forma wstępu do prawdziwej terapii.

          • 1 0

  • Sami młodzi, (6)

    zdrowi i bez większych obciążeń życiowych tu piszą jaka cudowna jest rowerem do pracy szczególnie z Oliwy na Stogi i z powrotem. A poza tym jazda rowerem w ruchu miejskim jest bardzo szkodliwa. Podczas zwiększonego wysiłku wprowadzamy do organizmu ogromną ilość trujących substancji ( spaliny + smog). Jazda klimatyzowanym samochodem jest dużo zdrowsza ! A rowerkiem to na wycieczkę za miasto.

    • 8 6

    • nie jesteś ani normalny ani zdrowy
      bo ogranicza cię przyrośnięty do samochodu zadek
      i ego

      szefowa pielęgniarek na naszym oddziale dojeżdża rowerem z Brzeźna do Oliwy
      codziennie, cały rok,
      a ma do emerytury nieco ponad rok

      jezdzi tak, bo mówi, że tak jest szybciej,
      chyba ma prawko, muszę ją kiedyś spytać

      (ja chodzę do pracy pieszo, mam 5 minut)

      • 3 0

    • popieram wypowiedź (2)

      Taki młody nastolatek czy dwudziestolatek bez zobowiązań (ogólnie młodzi bez rodziny, dzieci) mogą w okresie ciepłej pogody (co przy naszym klimacie jakieś 5 miesięcy) jeździć na krótkich odcinkach do pracy czy szkoły rowerem. Rodzice nie będą na rowerach zawozić dzieci do żłobków zwłaszcza, że najczęściej żłobek nie jest blisko domu tylko tam gdzie udało się dostać. Tak samo nie wyobrażam sobie przysłowiowej pani Jadzi w wieku 58 lat śmigającej do pracy rowerem, jazdy rowerem w deszczu z zakupami, jazdy w stanie podgorączkowym lub z katarem. Uważam, że miasto w pierwszej kolejności powinno zadbać o sieć chodników, których brak lub są w opłakanym stanie. Starsi ludzie o laskach, rodzice z wózkami, ludzie na wózkach inwalidzkich marzą i czekają na to od lat. Nie mam nic przeciwko rowerom ale uważam, że rowerzystów, których jest znikomy procent traktuje się w Gdańsku jak szlachtę

      • 1 5

      • Tak się akurat składa ze miasto najwięcej wydaje na transport prywatny potem komunikacje miejską. Infrastruktura rowerowa jest na ostatnim miejscu i są to naprawdę niskie kwoty względem całości.

        Prześledź lepiej budżet, a potem pisz o szlachtach.......

        • 3 0

      • Rowerem nie tylko "sezonowo"

        Zapewniam, że trójmiejski klimat - przez znakomitą większość zimy stosunkowo ciepły i bez opadów - znakomicie nadaje się od jazdy rowerem przez cały rok :) Nie odnoszę wrażenia, by w ostatnich miesiącach trójmiejskie ścieżki rowerowe drastycznie opustoszały. Nie jest też prawdą, że pedałuje tylko młodzież - codziennie spotykam rowerzystów w różnym wieku, od starszych pań na "damkach" z koszykiem pełnym zakupów, poprzez "sportowców-amatorów" w średnim wieku, po młode mamy ciągnące swoje pociechy w dwukołowych przyczepkach :)
        Także uważam, że w Gdańsku są ważniejsze rzeczy do zrobienia, niż parkingi na kilkaset rowerów - ale też nie marginalizujmy przesadnie problemu, rowerzyści to nie tylko sprawa samotnych dwudziestolatków, i nie tylko "sezonowa".

        • 3 0

    • Klima Nie zdrowa

      Daje ci plus,ale za klime w aucie minus,bo klima jest baaaaaardzo nie zdrowa.i nie polemizuj z studentem 5 roku med.:)

      • 3 0

    • Same bzdury. Wystarczy chcieć i da się rowerem do pracy dojechać. Wysiłek fizyczny nikomu zdrowemu nie zaszkodził w odróżnieniu od klimatyzowanego samochodu.

      Wiek - cóż jestem ze dwa razy starszy od przeciętnego hispstera z brodą i jakoś daję radę do 200 km w sezonie tygodniowo zrobić. I do pracy i dla relaksu.

      • 5 0

  • Auta nie ma gdzie zaparkować ale za to parking dla rowerów na wypasie (3)

    co za bzdura Adamowicz idzie w ślady szczurka

    • 16 12

    • (2)

      wlasnie dlatego stawia sie na rowery. bo nie ma juz wiecej miejsca dla samochodow

      • 11 7

      • (1)

        Załaduję 50 kg bagaży na plecy, wsiądę na rower i odwiozę rodzinę na dworzec. Infrastrukturę to trzeba robić z rozumem, a nie na zasadzie pi3rdolniem wiatę i będzie modnie.

        • 2 1

        • taak juz widze jak codziennie ładujesz te 50kg i odwozisz rodzine

          mogłeś jeszcze dodać ze masz dwa mieszkania i jedną lodówkę którą wozisz cały czas ze sobą. Wtedy rzeczywiście rowerem się nie da.

          • 1 0

  • (7)

    Przez ostatnie dwa miesiące widziałem może setkę cyklistów. I to ma być środek komunikacji?

    • 8 5

    • (2)

      Powiem ci w zaufaniu , jest ich mało bo jest zimno i w płaszczu jest troche niewygodnie na rowerze.Poczekaj do maja .

      • 3 0

      • (1)

        A ja zdradzę ci sekret, że w naszych czasach komunikacja jest po to, aby z niej korzystać bez względu na pogodę (może z pominięciem klęsk żywiołowych). Sytuacja w której ztm będzie musiała dodatkowo wozić cyklistów, bo spadła temperatura czy śnieg powoduje, że tabor musi być policzony tak, jakby tych ścieżek, rowerów i rowerzystów wogóle nie było. No chyba że dodatkowe tramwaje na zimę będą przywożone np. z Australii czy RPA (kilka osób od budynia chętnie by sie tym zapewne zajęło).

        • 0 4

        • większość rowerzystów ma tez samochody

          • 2 0

    • (1)

      to wyjdź z domu ;)

      suma rowerzystów wczoraj / maj 2016
      al. Zwycięstwa - 755 / 125tys
      ul. 3 Maja / ul. Hucisko - 546 / 74tys
      al. Grunwaldzka - Wrzeszcz - 484 / 75tys
      Błędnik - 378 / 60tys

      • 3 2

      • Czyli jak zimno, to jadą komunikacją miejską? Czyli nie należy ich uwzględniać planując tę komunikację... Btw, te liczby z maja to ok. Tyle, ile dziennie jedzie samochodów samą al.zwycięstwa (70tys)... Czyż to nie dowód na to że każda złotówka wydana na ścieżki rowerowe jest bezpowrotnie tracona? (Zdziwisz się, ale jestem za tą formą marnotrawstwa, ale nie nazywajmy tego komunikacją).

        • 2 3

    • Może dlatego, ze ostatnie dwa miesiące to była zima, jeszcze parę dni ocieplenia, i będzie więcej.

      • 3 2

    • a co? nie?

      To niemożliwe. Czerwone fragmenty chodników i jezdni są aż pościerane od kół rowerów.

      • 3 3

  • "Trójmiasto szczyci się się jedną z najbardziej rozwiniętych sieci tras rowerowych w Polsce" (6)

    Po przeczytania tego zdania nie mam ochoty kontynuować tego artykułu. Najbardziej rozwinięta sieci tras rowerowych? A do takiego miejsca jak Uniwersytet Gdański przez całą Kołobrzeską nie ma ścieżki, która prowadziłaby na uczelnie jedną drogą, a nie tysiącem urywków, gdzie jadąc tam chodnikiem trzeba bawić się w slalom w omijaniu ludzi a wyjeżdżając na ulicę można zaryzykować własne życie. Przykład Przymorza to tylko jeden z niewielu! Gdzie rowery miejskie, które powinny być udogodnieniem dla przyjeżdżających turystów a przede wszystkim ODCIĄŻENIEM ulic, kiedy nie da się poruszyć podczas wiosennych/letnich weekendów po drogach, nawet komunikacją miejską, która jest w Gdańsku TRAGICZNIE zorganizowana? Brawo, za pomysł na parkingi! Rower przyczepić da się wszędzie, więc po co parkingi skoro nie ma warunków?

    • 3 9

    • (1)

      Kołobrzeska jest ulica miejska po której spokojnie da się jechać rowerem.
      Tylko trzeba umieć na tym rowerze jeździć w ruchu ulicznym, a nie jak dziecko po chodniczku.

      Co do reszty, to w sezonie w tygodniu jeżdżę 150-200 km na trasie Sopot/Brzeźno/Matarnia i da się. Więc wyłącz to narzekactwo.

      • 2 1

      • może i się da, ale czy spokojnie.... chyba cie poniosło.
        Tam nawet autobusy nie stosują się do ograniczeń prędkości, a o jej stanie technicznym nawet nie będę wspominał

        • 0 2

    • "jedna z najbardziej rozwiniętych" nie znaczy "idealna" (2)

      ile znasz dużych miast z większą ilością ścieżek rowerowych?

      • 4 0

      • To nie o ilosc chodzi (w Gdyni tez mamy duzo - duzo krotkich nie polaczonych sciezek)

        • 3 0

      • wystarczy, że znam mniejsze niż Gdańsk z dużo bardziej rozwiniętą siecią ścieżek

        • 0 4

    • to teraz sobie pomysl jaka musi byc roznica miedzy Gdańskiem a mniej rozwinietymi

      • 2 0

  • Coraz więcej aut, rowerów jak na lekarstwo (strach zostawić, bo zaraz ukradną) (7)

    ale parking na 500 rowerów musi być. A ja się pytam: dlaczego na tylko 500? Na 5 tys. zróbcie, niech stoi pusty.

    • 52 65

    • kradną (2)

      ja mam 3 rowery, które bez obaw mogę zostawić gdziekolwiek, nawet na całą noc. nie ukradli mi roweru od czasów podstawówki. No i dobra blokada, to podstawa, a nie jakieś marne linki.

      Co raz więcej aut. A im więcej dróg i parkingów, tym więcej ich będzie. Nie tego chcemy w centrach. Tu ma być atrakcyjna przestrzeń, nie 3 pasmówki i parkingi jak pod hipermarketem.

      • 13 6

      • To masz szczęście, bo mnie już 3 rowery ukradli

        mimo najlepszych blokad i łańcuchów. Z tym parkingiem dla rowerów przy dworcu to bzdura, bo większość osób zabiera rower do SKM-ki i dalej nim się porusza. Wiaty rowerowe jakoś nie są przeładowane. Za to parkingów samochodowych dramatycznie brakuje.

        • 0 1

      • ja mam carbona za 19 tys zł

        i nie mogę nigdzie zostawić, ale gdybym miał gdzieś blisko dojeżdżać i zostawiać, to kupiłbym sobie za 700 zł i przypinał.
        Problem w tym, że kradną sztyce, koła, nawet lampkę ukradną za 15 zł

        • 3 4

    • tak lobby ped**arzy mnie przeraża (2)

      a po ulicach i chodnikach szaleją półgłówki na dwóch kółkach.
      Proponuję zrobić również ścieżki konne, bo wiele osób by ekologicznie sobie pojeździło po mieście na koniu.
      Aha no i o kładowcach zapomnieliście

      • 12 18

      • Jako potomek ułana jeżdżę konno. Lubię

        tradycyjnie walnąć strzemiennego.
        Postuluję zrobić horsepas. I niech mi wybudują stajnię pod robotą i pod domem.

        • 3 2

      • masz fobie i lęki

        wróżbita janusz POwie ci prawdę

        • 6 7

    • W takim Poczdamie i na 5tys. by nie starczyło miejsc. Ale to da się zrozumieć podczas gdy w centrum Berlina nie ma parkingu na taką liczbę rowerów za to wzdłuż każdej drogi są stanowiska do przypięcia roweru. Bo jakby ktoś zauważył ludzie dojeżdżają do centrum komunikacją, a do niej trzeba dojechać właśnie rowerem. Proponuję budowę parkingów rowerowych w Rębiechowie, Pruszczu Gdańskim, Orunii, Tczewie, Żukowie, Osowej, Żabiance i ewentualnie przy Forum Gdańsk(Śródmieście SKM).

      • 8 1

  • (1)

    Jak chcą żeby było jak w Kopenhadze i Holandii, to najpierw muszą usunąć żwir na który ktoś złośliwie zbudował Chełm, Morenę, Niedźwiednik i inne osiedla. Zanim tego nie zrobią, to duża cześć gdańska bedzie poza zasięgiem przeciętnego cyklisty.

    • 4 3

    • wyobraź sobie rowery wspomagane elektrycznie

      w Holandii bardzo popularne już teraz.

      Za kilka lat bardzo popularne u nas.

      • 2 0

  • Czas na odważne decyzje! (1)

    Biorąc pod uwagę rozwój komunikacji rowerowej uważam, że nadszedł już czas na powiększenie sieci dróg rowerowych kosztem ulic i chodników. Ewidentnie rower jest przyszłością. Już teraz widać zmniejszenie ruchu pieszego i samochodowego na korzyść rowerów. Czas na odważne decyzje!

    • 2 9

    • dałem plusa, choć wiem, że to ironia szyta grubymi nićmi

      • 1 0

  • po co parkingi na rowery (27)

    Potem spoceni do pracy, na uczelnię,etc.Niech urzedasy pomyślą o kierowcach samochodów.

    • 96 210

    • lepiej nie ruszac d**py i siedziec w samochodzie (2)

      potem do lekarza, tabletki na nadcisnienie, diety, i do sklepu po XL majtki

      • 11 8

      • Czy w/g ciebie jedyna forma aktywnosci ruchowej ty tylko rower? Nie słyszałeś o innych? (1)

        Ja np. nie lubię roweru i rowerzystów (brodatych, obcisłogacich hipsterów niezadowolonych z rozwoju cywilizacji) i nie będę się z tą grupką świrów utożsamiał. Jeżdżę samochodem do pracy, na basen, na tenis i wuj ci do tego! Nie będziesz mi narzucać czym mam jeździć. Przykro mi, że jesteś za..bany kredytami, musisz na wszystkim oszczędzać i dlatego dojeżdżasz rowerem dorabiając do tego ideologię.

        • 4 9

        • kompleks czy co?

          • 3 0

    • (7)

      dali 130 milionów na tristar a na tunel 885 milionów to ponad 1 miliarda na auta teraz niech dadzą miliard na rowery to będzie porówna.

      • 38 21

      • (4)

        Pamietajmy o zrównoważonym rozwoju, transport rowerowy to zaledwie 7% podróży, wiec proporcjonalnie to nie 1 mld jak na drogi tylko około 120 mln a przeznaczone będzie około 160 mln Pln.

        • 17 17

        • (3)

          dobre i te 150mln. obecnie w gdansku mamy 117km tras rowerowych.
          koszt km trasy rowerowej najwyzszej jakosci to maks 1mln.
          jak latwo policzyc to przynajmniej 150km nowych tras.

          • 16 4

          • mysle, zejednak troche wiecej niz 1mln za 117km tras rowerowych (2)

            jednak z pozostala czescia wypowiedzi sie zgadzam.

            • 1 3

            • Raczej znacznie mniej. (1)

              Średnio jest to koszt 100tys za km. ( dane urzędu miasta ).

              • 5 0

              • a racje, zle przeczytalem

                • 0 0

      • A ile na furmanki? (1)

        Przesiadamy się na konia i wóz.

        • 11 12

        • szyszko?

          • 3 3

    • (1)

      Myślą i dzięki tobie i twoich kolegów co są za leniwi na drodze są korki

      • 43 28

      • Jak jedziesz samochodem i pierdzisz w siedzenie to myślisz że jesteś PAN!? ... a smród w gaciach do roboty ciągniesz i zatruwasz życie innym.

        • 10 9

    • (11)

      Nie wystarczy ci że wszędzie jest nas...ne samochodami? Macie parkingi, parkujecie na chodnikach, na zieleni, ścieżkach rowerowych, jeździcie po deptakach, które powinny być dostępne tylko dla pieszych (chodniki z resztą też). Czego jeszcze byś chciał? Może pół lasu wykarczujemy by dla jaśnie pana parking zbudować?

      • 43 18

      • (10)

        Lubię rowery ,ale aby dojechać do większej aglomeracji jest mi niezbędne auto bo mieszkam na dalekiej peryferii i jest to najszybszy środek komunikacji.
        Niestety znalezienie parkingu na obrzeżach miasta to cud.
        Dlaczego nie buduje się PIĘTROWYCH lub PODZIEMNYCH parkingów dla aut.

        • 24 12

        • (6)

          przeciez sa. Jest kubatorowy na jana z kolna. pusty stoi.

          • 21 7

          • Stoi pusty (3)

            I zawsze będzie pusty. Bo ten szkieletron to jakaś popierdułka.

            • 11 11

            • (2)

              A czego mu brakuje? Posadzek z trawertynu, replik Picassa na ścianach i lamp z kryształami Svarowskiego?

              W sumie to racja. Paska w tedeiku byle gdzie się nutę stawia.

              • 26 2

              • prawda jest, ze ten parking jest obskurny i w tym miejscu nie powinny takie syfy powstawac (1)

                ALE

                jest w pelni funkcjonalny. Mozna zaparkowac samochod i on nie zawali sie.

                • 7 3

              • problem z lokalizacja

                Fajnie ze jest tylko Czytelnik wyraznie na pocczatkun apisal ze jest z peryferi i potrzebuje park&ride na obrzezach a nie w centrum-jak ju zsie wbije do centrum to pokiego grzyba ma tam parkowac i co to ulzy korkom...?

                • 7 1

          • A ten na przeciwko dworca? W większości stoi pusty... Ale za to chodniki wszędzie wokół pozawalane samochodami od gratów po limuzyny.

            • 4 3

          • No proszę. To jest parking?

            • 4 14

        • (2)

          czyli płacisz podatki w swojej peryferii - niech ci parking zbudują ci którzy dostają twoje podatki... w gdańsku nie płacisz pewnie nic (no poza podatkami w zakupach)

          • 12 5

          • (1)

            podatki z zakupow ida w calosci do warszawy

            • 11 1

            • chyba zbyt dużego skrótu myślowego użyłem :) miałem na myśli "zakupy" czyli to co na nim zarobią ci co faktycznie płacą podatki w gdańsku :)

              • 3 1

    • A potem z takim śmierdziuchem musisz spędzać cały dzień pracy pod jednym dachem.

      • 5 5

    • Co komu po kierowcach samochodów?

      I tak jest ich za dużo!!!

      • 6 7

  • Budujemy drugi wietnam?

    • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane