- 1 Niepozorny budynek, a tak wiele historii (36 opinii)
- 2 Jakie są najwyższe budynki w Gdyni? (99 opinii)
- 3 Jakie rejsy na mierzeję byłyby atrakcyjne? (182 opinie)
- 4 Zamiast w dziesiątkę, trafili kulą w płot (150 opinii)
- 5 Tłumy na Trójmiejskim Marszu Równości (873 opinie)
- 6 Uważajmy, kogo wpuszczamy na klatkę (169 opinii)
Kupujemy pociągi za ponad 1,1 mld zł. Część trafi na linię SKM
Władze województwa pomorskiego zadecydowały się rozszerzyć zamówienie na dostawę elektrycznych pociągów z dwóch do 31 sztuk. Rekordowy kontrakt będzie wart 1 mld 113 mln zł. Z tej puli część pociągów trafi do obsługi linii SKM.
W poniedziałek, w przerwie obrad Sejmiku Województwa Pomorskiego, podpisane zostaną dwa ważne dokumenty dotyczące nowego taboru kolejowego dla województwa pomorskiego.
Zamiast dwóch będzie 31 pociągów
Wyjaśnijmy, o co chodzi.
Pierwsza sprawa dotyczy rozszerzenia kontraktu na dostawę nowych pociągów. W sierpniu 2022 roku urząd podpisał umowę z firmą Newag na dwa elektryczne zespoły trakcyjne za 70 mln zł - jeden aglomeracyjny i jeden regionalny.

Parametry pojazdu aglomeracyjnego:
- długość: od 76 do 86 m
- liczba drzwi: nie mniej niż 9 na każdej stronie pojazdu
- liczba miejsc: min. 180 siedzących, 4 os. na m kw. powierzchni niezabudowanej (miejsca stojące)
- liczba stojaków rowerowych: 6
- prędkość maksymalna 120 km/h
Parametry pojazdu regionalnego:
- długość: od 70 do 76 m
- liczba drzwi: nie mniej niż 6 na każdej stronie pojazdu
- liczba miejsc: min. 140 siedzących, 4 os. na m kw. powierzchni niezabudowanej (miejsca stojące)
- liczba stojaków rowerowych: co najmniej 12
- toalety
- prędkość maksymalna 160 km/h
Kontrakt zakładał opcję rozszerzenia zamówienia o kolejnych 29 pojazdów. I w poniedziałek wykonany zostanie ostatni formalny krok ku temu.
Dzięki niemu na Pomorzu pojawi się 31 nowych pociągów: 20 aglomeracyjnych do obsługi m.in. połączeń na liniach SKM i PKM oraz 11 regionalnych, kursujących na dłuższych trasach po całym województwie.
Część nowych pociągów trafi do obsługi linii SKM
Druga sprawa dotyczy taboru dla SKM. Spółka bezskutecznie próbowała znaleźć dostawcę 10 nowych pociągów. Gdy to się nie powiodło, pojawiła się groźba utraty unijnego dofinansowania.
Teraz, dzięki porozumieniu z marszałkiem, przewoźnik wraz z samorządem wspólnie wykorzystają tę dotację, zaś część pociągów, które samorząd zakupi w ramach kontraktu przekaże spółce do obsługi pomorskich linii.
31 pociągów za ponad 1,1 mld zł
- Zakup nowych pojazdów oznacza, że od 2026 roku linia SKM będzie obsługiwana wyłącznie nowymi pojazdami lub taborem zmodernizowanym - dodaje Michał Piotrowski.
Łączna kwota zamówienia 31 pojazdów wynosi 1 mld 113 mln zł.
Warto dodać, że obecnie trwa przetarg na wyłonienie dostawcy czterech pociągów hybrydowych z napędem elektryczno-spalinowym. Oferty powinniśmy poznać 12 kwietnia.
Opinie wybrane
-
2023-03-24 21:09
Świetna wiadomość (5)
Skorzystamy na tym wszyscy. Kolej aglomeracyjna ratuje nas przed korkami.
- 71 5
-
2023-03-24 21:56
Zajmie to jeszcze
ok 10-15lat
- 2 5
-
2023-03-25 10:48
Kupujcie póki polskie (2)
Wroci tusk to sprzeda newag siemensowi, bo za duza konkurencja dla niemca
- 4 13
-
2023-03-28 14:10
co (1)
Jak można sprzedać prywatną firmę?
- 2 0
-
2023-03-28 20:52
Bez znaczenia.
Ważne żeby napluć na Tuska. Reszta, a tym bardziej jakieś tam fakty, się nie liczy.
- 0 0
-
2023-03-27 21:54
20 lat za pozno
- 0 0
-
2023-03-24 22:17
Wszyscy potrafią tylko narzekać (31)
A SKM to bardzo dobry środek lokomocji, owszem zdarzają się opóźnienia, ale przeważnie niewielkie. Na pewno lepiej podróżować skmką niż stać w korkach. Ja tam ogólnie jestem zadowolony z tego środka komunikacji .
- 354 46
-
2023-03-24 22:20
Jechałem ostatnio skm
Po 5 latach przerwy. Jednak wole stać w korkach :D
- 42 52
-
2023-03-24 22:55
(9)
Z SKM jest tak, że jak dojedziesz do swojej stacji, to i tak nie jesteś u celu i trzeba jeszcze wiele minut iść w zimnie by dotrzeć np. do pracy. Jadąc samochodem nie ma czegoś takiego. No i w godzinach szczytu jest duży tłok w SKM.
- 28 48
-
2023-03-24 23:39
To jest transport publiczny a nie dojazd pod hotel
- 59 8
-
2023-03-25 06:30
No tak (1)
najlepiej wogóle się nie ruszać, wszystko pod nos. Wygodnictwo ludzkie nie zna granic, a potem nadwaga itd.
- 48 8
-
2023-03-27 13:53
Bo w normalnych krajach europy zachodniej jest tyle komunikacji miejskiej ze prawie wysiadasz pod drzwiami...
i tego wymagajmy skoro mamay porzucic auta. SKM musi jezdzic co max 5 minut i to porzadne nowoczesne i pojemne sklady zeby dzieciakom pracownikom pasowala prawie kazda godzina. To samo PKM ale do tego trzeba budowac wiecej torow wywalic z torow SKM i PKM inne sklady szczegolnie Pendolino i te wszystkie zawalidrogi z Bydgoszczy, Krakowa i innych
i tego wymagajmy skoro mamay porzucic auta. SKM musi jezdzic co max 5 minut i to porzadne nowoczesne i pojemne sklady zeby dzieciakom pracownikom pasowala prawie kazda godzina. To samo PKM ale do tego trzeba budowac wiecej torow wywalic z torow SKM i PKM inne sklady szczegolnie Pendolino i te wszystkie zawalidrogi z Bydgoszczy, Krakowa i innych Elblagow i Slupskow.
No i zadnych szlabanow jak za krola swieczka, jak to ma jezdzic plynnie musi byc bezkolizyjne i tak trzeba myslec. Wtedy nie bede narzekal tylko grzecznie zostawie auto na parkingu i pojade.
za duzo sie skupiamy na moz ei waznych ale duperelach, jakies woonroofy, trawniki, place do cwiczen ktore prawie caly rok tylko marnieja, i inne rozne niepotrzebne instytucje i projekty. infrastruktura komunikacyjna to podstawa dobrze funkcjonujacych miast dzieki ktorym dobrzes ie wnich i komfortowo mieszka. Gdynie ludzie lubia nei za komunikacje itp tylkoz a bliskosc srodmiescia i osiedli z zatoka i tylko dlatego!- 3 0
-
2023-03-25 10:14
(1)
Dokładnie. Ja mam ponad kilkometr
- 8 4
-
2023-03-25 12:13
Ale co dokładnie?
Masz za daleko i nie chce ci się podejść ten ten kilometr ( to tylko 10-15 minut spacerem), czy może być.
- 20 0
-
2023-03-25 11:17
To po co się w ogóle interesujesz?
- 2 5
-
2023-03-26 16:36
zamiast iść wiele minut można już teraz podjechać własnym rowerem (1)
niedługo będzie można będzie podjechać rowerem Mevo ;-)
- 3 1
-
2023-03-27 07:24
I gdzie ten rower zaparkujesz?
- 0 1
-
2023-03-27 07:23
A jadąc samochodem, jak dojedziesz do celu
to nie masz gdzie zaparkować i tracisz czas, by znaleźć wreszcie miejsce kilkaset metrów od celu.
- 4 0
-
2023-03-24 23:09
"przeważnie niewielkie" (2)
xD
- 14 9
-
2023-03-24 23:24
Zdarza sie ponad 4 min
Ale zazwyczaj przyjezdza punktualnie
- 14 7
-
2023-03-25 07:05
..."tym bardziej, że wcale nie padało".
- 9 4
-
2023-03-24 23:52
Szczególnie fajnie podróżuje się w godzinach nocnych... (2)
Podobnie z tramwajami
- 16 6
-
2023-03-25 07:49
W nocy masz kolejkę co godzinę... i powietrze najczęściej wożą (1)
- 9 9
-
2023-03-25 09:05
Bzdura
- 9 6
-
2023-03-25 05:08
Jak ci narobia na glowe tez powiesz ze jestes zadowolony.
- 13 10
-
2023-03-25 09:34
Tylko Polregio (3)
Tylko Polregio ! SKM może im buty czyścić
- 5 7
-
2023-03-25 10:59
Nie ma większego szitu...
niż Polregio.
- 2 2
-
2023-03-25 13:48
Rozumiem, że tam pracujesz? (1)
- 2 2
-
2023-03-25 14:39
A ty się mądrzysz ? Między stacjami (Gdynia Chylonia, Gdynia Gł,, Gdynia Orłowo, Sopot, Gdańsk Oliwa,
Gdańsk Wrzeszcz i Gdańsk Gł. zamiast 25 minut (Gd. Chylonia - Gdańsk Gł. i na odwrót) pociągami PolRegio po torach dalekobieżnych proponujesz 45 minut jazdy pociągami SKM po jej torach zatrzymujących się doddatkowo na jej przystankach ?
Masz problem ze zrozumieniem tego, że obaj przewoźnicy na tej trasie się uzupełniają ?
rozwiń...Gdańsk Wrzeszcz i Gdańsk Gł. zamiast 25 minut (Gd. Chylonia - Gdańsk Gł. i na odwrót) pociągami PolRegio po torach dalekobieżnych proponujesz 45 minut jazdy pociągami SKM po jej torach zatrzymujących się doddatkowo na jej przystankach ?
Masz problem ze zrozumieniem tego, że obaj przewoźnicy na tej trasie się uzupełniają ?
PolRegio po torach dalekobieżnych nie pojedzie nawet co 10 minut (bo jeżdżą inne pociągi), ale częstotliwość co 1 h (w szczytach częściej) jest dobrą alternatywą dla tych co korzystają tylko z w/w wspólnych z SKM stacji i mają możliwość skorzystania z PolRegio mimo ich rzadszej od SKM częstotliwości.
Od 1978 roku 80 % moich przejazdów między Gdynią (a nawet Sopotem) a Gdańskiem odbyłem pociągami (ezt.) jeżdżącymi po torach dalekobieżnych - jak tylko mogłem unikałem SKM, bo jazda jej pociągami była za długa dla mnie.
Skoro była możliwość jazdy między Gdynią Gł. a Gdańskiem Gł. 20 (obecnie) do 25 minut (dawniej, choć najczęściej były to 23 minuty) po torach dalekobieżnych to po co miałem jeździć SKM po jej torach ok. 35 minut ?
To tak jak w "drapaczu chmur" w jeżdzie z parteru na 100 piętro jechać i stawać na każdym piętrze ? Po to wprowadzono system wind ekspresowych, które stają np. co 10 piętro i się przesiada na takie, gdzie masz już krótki dojazd na interesujące cię piętro.
Porównując to do SKM to tak, jakby skorzystać z tego, co kiedyś prawił jej dawny szef, p. Segień - od Lęborka czy nawet Słupska pociągi powinny stawać na każdej stacji i przystanku (tu SKM) - na trasie co Tczewa dałoby by się wytrzymać jadąc ze Słupska - zatrzymania co rusz ? Pasażera jadącego z Lęborka do Gdańska mają interesować to, aby jego pociąg zatrzymywał się już w Wejherowie Nanicach po kolei oprócz stacji na wszystkich przystankach SKM aż po Gdańsk Stocznię ?
Na bazie rozwiązań z windami w normalnych krajach przewoźnicy kolejowi wprowadzili system lokalnych pociągów przyspieszonych - nie stających co rusz.- 13 0
-
2023-03-25 09:43
(1)
Jeśli mieszkasz i pracujesz przy SKM to działa w miarę ok. Ale ja tak nie mam i jednak wybieram auto
- 10 4
-
2023-03-26 16:38
to już twój problem
docęń tych, którzy wybierają SKM lub jej kombinację z rowerem - dzięki nim stoisz w mniejszych korkach i mniej czasu tracisz na szukanie miejsca do zaparkowania.
- 6 1
-
2023-03-25 09:47
niewielkie?
piątek rano, 15 minut opóźnienia, także ten tego...
- 10 6
-
2023-03-25 10:22
człowiek się do wszystkiego przyzwyczai jak musi a takie opinie tylko cementują postawę nic nie robienia z SKM
- 5 4
-
2023-03-25 11:29
Dobry ale nie rozwijany o nowe linie na peryferyjne dzielnice i tu jest największy problem do tego jakaś dziwaczna polityka biletowa Trójmiasta absurdalnie skomplikowany system biletowy, podróżowanie transportem publicznym jest skomplikowane i droższe niż własnym środkiem lokomocji a tak być nie powinno...
- 9 1
-
2023-03-25 11:32
SKM powinno należeć do miasta lub województwa (1)
a nie do kolesi z przeciwnej opcji
- 5 5
-
2023-03-26 18:01
Uświadom sobie smutny platformersie...
że oprócz PKP SA współwlaścicielami SKM są i samorząd województwa i i pomorskich miast. SKM ma kontrakt na przewozy z marszałkiem, który decyduje m.in rozkładzie i cenach biletów. A co do przeciwnej opcji, to przypominam, że jest coś takiego jak wybory i to w nich się decydują "opcje". Z transportu publicznego korzystają wyborcy wszystkich partii i on nie powinien być przedmiotem gry politycznej. Jest zbyt ważny, by nim pogrywać. Ech...pomarzyć zawsze można.
- 1 1
-
2023-03-25 14:40
Obaj przewoźnicy są dobrzy - i SKM i Polregio, gdzie powinni się uzupełniać ze swoimi ofertami.
- 7 0
-
2023-03-25 17:12
Bardzo dobry.Tylko dlaczego przez ostatnie 20 lat towarowymi ludzi wożą.
- 1 4
-
2023-03-25 15:10
Pkm-Ztm- brak spójności. (3)
A ja czekam na lepsze połączenia PKM .
Szału idzie dostać jadąc np z Matarnia w stronę Wrzeszcza. Brak dogodnych połączeń popołudniowych. Szczególnie na trasie Jasień lub Bretowo.
Jak dojechać normalnie z Matarni do Petli Łostowice Świętokrzyska skoro mamy Pkm. Autobus odjeżdża a podjeżdża pkm
Specjalnie??- 45 4
-
2023-03-25 15:24
Linią 120 (1)
Z Matarni do pętli Łostowice Świętokrzyska dojedziesz bezpośrednią linią autobusową 120.
Gdybyś naprawdę był z Matarni to byś wiedział Ptysiu.- 3 1
-
2023-03-25 22:49
120
Znam znam, ale on jeździ przez wszystkie możliwe dzielnice. Jeździłem nim codziennie. Korki już na samym starcie. Budowlanych, Nowatorów, Kartuska, ,szkoda gadać. A teraz z rana ten śmieszny wjazd na obwodnicę.
Kto nim jeździł to wie o czym mówię...- 2 3
-
2023-03-25 16:51
No to jak idzie dostać to go bierz. Narzekać to my jednak potrafimy
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.