• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kupujesz bilet w komunikacji? Musisz wsiąść i wysiąść

Szymon Zięba
2 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Pasażerowie narzekają na to w jaki sposób sprzedawane są bilety w pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej.
  • Pasażerowie narzekają na to w jaki sposób sprzedawane są bilety w pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej.

Od poniedziałku, 1 czerwca, wróciła możliwość sprzedaży biletów w autobusach i tramwajach. Pasażerowie narzekają, że w Gdańsku zorganizowano ją w uciążliwy sposób. By kupić bilet u kierowcy lub motorniczego, trzeba wsiąść do pojazdu pierwszymi drzwiami, następnie wysiąść i wrócić kolejnymi. Organizator przewozów odpowiada, że dopóki obowiązują obostrzenia wywołane koronawirusem, nic w tej sprawie zrobić się nie da. Gdynia problem rozwiązała.



W jaki sposób najczęściej kupujesz bilety na komunikację miejską?

Od poniedziałku znów można kupić bilety w komunikacji miejskiej w Trójmieście. Sanepid zgodził się na to w zeszły czwartek.

Sęk w tym, że zdaniem pasażerów, w Gdańsku "technicznie" rozwiązano to w zły sposób. Nie zlikwidowano bowiem strefy buforowej, czyli przestrzeni oddzielającej taśmą kierowcę od pasażerów, która była zabezpieczeniem w związku z pandemią koronawirusa. To prowadzi do absurdu, który zmusza pasażerów do wyjścia z pojazdu po zakupie biletu.

- Jaki jest sens kupowania biletu u kierowcy, skoro muszę wejść pierwszymi drzwiami, kupić go, wysiąść i iść do drugich drzwi? Przecież to bez sensu. Kto mądry to wymyślił? I kto po kupnie tego biletu przechodzi pod tymi taśmami? - napisał do nas pan Krzysztof.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku



Pan Paweł zauważa, że w sytuacji gdyby więcej osób chciało kupić bilet u kierowcy pojazdu - przed drzwiami utworzy się kolejka, a kupujący będą mijali się w wąskich drzwiach.

- Jak to się ma do obostrzeń związanych z koronawirusem? Już nie mówię o tym, że taki pojazd może mieć opóźnienia - stwierdza nasz czytelnik.

Strefy buforowe w gdańskiej komunikacji miejskiej muszą zostać zachowane



By wyjaśnić problem, zwróciliśmy się z prośbą o komentarz do organizatora przewozów w Gdańsku - czyli Zarządu Transportu Miejskiego.

Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM, tłumaczy, że zgodnie z decyzją sanepidu w zakresie wznowienia dystrybucji biletów i ze względu na stan epidemii COVID-19, "konieczne jest utrzymanie reżimu sanitarnego celem przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się patogenu."

- Dodatkowo, należy zapewnić bezpieczne zasady dystrybucji biletów. W związku z tym strefy buforowe w pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej muszą zostać zachowane. Jeśli stan epidemiologiczny na to pozwoli, wtedy zapadnie decyzja o ewentualnym zniesieniu tych stref - mówi Zygmunt Gołąb.
  • Pasażerowie narzekają na to w jaki sposób sprzedawane są bilety w pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej.
  • Pasażerowie narzekają na to w jaki sposób sprzedawane są bilety w pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej.
Czy pasażerowie, którzy kupują bilet u kierowcy lub motorniczego muszą wychodzić z pojazdu? Zdaniem rzecznika ZTM, takie rozwiązanie jest jedynym możliwym do realizacji w kontekście obowiązujących ograniczeń związanych z epidemią.

- Nie możemy narażać zdrowia motorniczych i kierowców, likwidując strefę buforową w okresie, kiedy zachorowalność na COVID-19 wciąż jest wysoka. Aktualnie obserwujemy sytuację i nie mamy sygnałów dotyczących jakichkolwiek problemów ze sprzedażą karnetów w pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej - podkreśla Zygmunt Gołąb.
Urzędnik zaznacza, że jeśli Główny Inspektor Sanitarny czy rząd przedstawią konkretne rozwiązania dotyczące tego, jak dystrybuować bilety w pojazdach, nie narażając kierujących pojazdami ani pasażerów na niewygody czy zagrożenie zdrowia, wówczas ZTM zastosuje się do nich.

Spadek przychodów ze sprzedaży biletów o 18 mln zł



- Analizujemy sytuację, jednak decydująca była informacja o sytuacji finansowej w gminie (spadek przychodów ze sprzedaży biletów o 18 mln zł). To uzasadnia uruchomienie tego dodatkowego kanału sprzedaży. Mamy świadomość, że wiele osób, w tym również pracowników naszych operatorów jest przeciwna wznowieniu sprzedaży w takiej formie, niemniej wszystkim nam zależy solidarnie na poprawie sytuacji finansowej Gdańska - mówi Zygmunt Gołąb. - Nie możemy również nie uwzględnić faktu, że wraz z kolejnymi etapami odmrażania gospodarki, w Gdańsku pojawią się turyści, którzy chętnie zakupią karnety u kierującego pojazdem.
Warto zaznaczyć, że w tym roku przez pandemię koronawirusa ZTM odnotował spadek dochodów z biletów o 34 proc. w stosunku do zakładanego planu.

ZTM zamieścił na stronie instrukcję w jaki sposób można zakupić karnety. ZTM zamieścił na stronie instrukcję w jaki sposób można zakupić karnety.
Rzecznik ZTM przypomina o tym, że bilety kupować można także, np. przez aplikacje mobilne, biletomaty, w jednym z Punktów Obsługi Klienta ZTM bądź w placówkach handlowych.

W Gdyni problem rozwiązano inaczej



Co ciekawe, podobny problem rozwiązano w Gdyni. W tamtejszych autobusach i trolejbusach przednie drzwi pojazdu wraz z przestrzenią pomiędzy tymi drzwiami, kabiną kierowcy i pierwszym rzędem siedzeń stanowią - do momentu ustania wszelkich zagrożeń związanych z koronawirusem - wydzieloną strefę bezpieczeństwa kierowców.

- Ze strefy tej od poniedziałku, 1 czerwca - wraz z przywróceniem sprzedaży [karnetów - red.] - wyłączyliśmy pierwszy rząd siedzeń w pojazdach, oddając w ten sposób pasażerom dodatkowe cztery miejsca, w tym dwa szczególnie cenne, gdyż można z nich obserwować trasę przejazdu (wnioskowali o to pasażerowie, w szczególności osoby starsze) - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM.

Rozkłady komunikacji w Gdyni



Dodaje, że osoby chcące zakupić karnet u kierowcy, powinny wsiadać drugimi drzwiami, a następnie podejść do granicy strefy bezpieczeństwa i dokonać transakcji.

- Jest to rozwiązanie wychodzące naprzeciw zarówno oczekiwaniom kierowców - w zakresie niezbędnego wciąż dystansowania się od pasażerów - jak i spełniające oczekiwania tych ostatnich - podsumowuje Marcin Gromadzki.
15:35 5 CZERWCA 20

(25 opinii)

Drogi ZTM

Witam,

Dawno nie korzystałam z usług komunikacji miejskiej, aczkolwiek dziś byłam zmuszona i jestem bardzo rozczarowana podejściem motorniczego do mnie jako pasażerki.
Chcąc kupić bilet byłam trochę zagubiona, w obecnych czasach wszystko się pozmieniało. Przeszłam do pana motorniczego, który na mnie naskoczył ze pod taśma się nie przechodzi i czy jestem ślepa. Powinnam wejść pierwszymi drzwiami. Przeprosiłam mówiąc ze się spieszę i chce kupić bilet. Pan dalej bardzo niemiłym tonem mówił ze mam wysiąść bo nie sprzeda mi biletu a stojąc nad nim opóźniam czas odjazdu tramwaju.

Bardzo to smutne, ze w czasach gdzie wszędzie uderzają w nas hasła o wspólnym wsparciu w tych czasach spotyka się tak mało empatycznych ludzi jak Wasz pracownik.
Zobacz więcej
Drogi ZTM

Witam,

Dawno nie korzystałam z usług komunikacji miejskiej, aczkolwiek dziś byłam zmuszona i jestem bardzo rozczarowana podejściem motorniczego do mnie jako pasażerki.
Chcąc kupić bilet byłam trochę zagubiona, w obecnych czasach wszystko się pozmieniało. Przeszłam do pana motorniczego, który na mnie naskoczył ze pod taśma się nie przechodzi i czy jestem ślepa. Powinnam wejść pierwszymi drzwiami. Przeprosiłam mówiąc ze się spieszę i chce kupić bilet. Pan dalej bardzo niemiłym tonem mówił ze mam wysiąść bo nie sprzeda mi biletu a stojąc nad nim opóźniam czas odjazdu tramwaju.

Bardzo to smutne, ze w czasach gdzie wszędzie uderzają w nas hasła o wspólnym wsparciu w tych czasach spotyka się tak mało empatycznych ludzi jak Wasz pracownik.
Zobacz więcej

Opinie (343) ponad 20 zablokowanych

  • Co z SKM? (1)

    Dobrze, że w Gdyni nie wprowadzono tak jak w Gdańsku większej podwyżki cen biletów okresowych dla wszystkich, po to żeby nieliczni mogli jeździć po Gdyni pociągami za darmo, szczególnie przy takim rozkładzie jazdy i warunkach podróżowania SKM

    • 5 5

    • Różnica cen biletów

      W Gdyni płacę 98 zł za bilet miesięczny, w Gdańsku kosztuje o złotówkę więcej ale za to mieszkańcy mogą jeździć SKM na jednym bilecie. Wielu Gdynian dołożyłby tą złotówkę aby móc jeździć SKM po mieście mając tylko bilet miesięczny ZKM.

      • 3 1

  • kasa zdecydowala (2)

    ... analizujemy sytuacje, decydujacy byl spadek dochodow w gminie, dlatego zdecydowalismy o uruchomieniu dodatkowego kanalu sprzedazy.... dziekujemy za rozbrajajaca szczerosc, ale i tak wiemy, ze w Gdansku jedynie kasa mogla przyczynic sie do wprowadzeniaudogodnien, bo na pewno nie troska wygode i komfort pasazerow!

    • 25 0

    • W Gdansku jak to w socjalizmie, pokonuja bohatersko problemy nieznane nigdzie indziej.

      • 3 1

    • Wystarczy przestac finansowac stadion i znajdzie sie przynajmniej kilka mln rocznie. Pewnie jeszcze sporo mniejszych takich studni bez dna by sie znalazlo. W ten sposob jestesmy zwyczajnie okradani. Stadion i inne takie "inwestycje" to jest mafijne zlodziejstwo opisane juz w latach 80tych we Wloszech.

      • 4 1

  • Najpierw strata czasu

    Na sprzedaż biletów a potem dziwne że przejechał na czerwonym bo gubi opóźnienie.

    • 31 3

  • To jak, czy w tej dziesieciolatce uda sie wprowadzic to hipernowoczesne rozwiazanie, zwane automatem sprzedajacym bilety? A nie, wlodarze w UM dalej mentalny komunobeton... Oni wiedza lepiej i tyle.

    • 21 0

  • ta strefa buforowa to śmiech. Kierowcy i tak są ogrodzeni szybą

    • 8 15

  • (1)

    Niech naucza tych karaluchów kultury. Zaraz zaczna narzekac i sie obrazac ze ludzie do pracy chca dojechac

    • 6 20

    • aleś buc

      • 1 0

  • Bareja by tego nie wymyślił

    Bareja :-D

    • 14 0

  • Ta "epidemia" dała nam szansę zmienić tyle rzeczy w systemie na lepsze - zaprzepaściliśmy ją

    Upowszechnienie się homeoffice, bezbiletowa komunikacja zbiorowa, załatwianie spraw urzędowych przez Internet, upowszechnienie się teleporad w służbie zdrowia, ograniczenie konsumpcji, zamawianie produktów przez Internet, ograniczenie podróży lotniczych... nic pozytywnego z tego lock-downu nie zostało.

    • 23 1

  • Kto kupuje bilety w pojazdach ? (5)

    Ludzie nieudaczni ,nie potrafiący się zorganizować, oraz osoby które nie podążają za rozwojem techniki

    • 37 24

    • mówisz o prezesach ztm czy pasażerach?

      • 9 2

    • Są ludzie starsi ktorzy (2)

      np mieszkają sami. Mysl o innych egoisto

      • 13 8

      • Starsi maja darmowe przejazdy. To nie Łowicz.

        • 15 7

      • kiosk

        Przecież istnieją jeszcze kioski, w których również można zakupić ten bilet. Poza tym osoby starsze mają darmowe przejazdy.

        • 7 4

    • Wiesz kto kupuje bilety?

      Napewno nie ty bo inaczej byś pisał gdybyś zobaczył jaka często zepsute są biletomaty.

      • 2 1

  • zamieścili nawet " instrukcję" jak kupić bilety! (3)

    no po prostu geniusze zarządzają tym miastem!

    a nie prościej zamieścić automaty, biletomaty...w środkach transportu?

    no tak kasy nie ma... i to jest ten rozwój i nowoczesność,...
    to może zatrudnijcie konduktorów jak 50 lat temu....

    • 27 1

    • (2)

      Kasy jest jak lodu tylko jest rozkradana. Wspolczesna kradziez publicznych pieniedzy to stadion , rydwan i inne takie. No i zawsze to uzasadnienie, ze Polska to kraj na dorobku i trzeba oszczedzac. Polska to bogaty kraj tylko pelno w nim zlodzieji. Obawiam sie nawet, ze to jest mafia, wrosnieta we wladze tak gleboko, ze trzebaby zaczac ich wieszac zeby sie ich pozbyc.

      • 4 1

      • Zapmniałeś o interesach braci Sz.

        • 2 2

      • różne dotowane kancelarie, zawijane po roku...

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane