• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kuter kursujący między Twierdzą Wisłoujście a Nowym Portem okazał się hitem

Rafał Borowski
2 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat "Tour de Nowy Port", by wrócił prom przez Wisłę

Od 1 do 6 maja pomiędzy Nabrzeżem Zbożowym zobacz na mapie Gdańska w Nowym Porcie a Twierdzą Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska kursuje zabytkowy kuter Baltic Star. Drewniana jednostka z 1947 roku zabiera na pokład zarówno pieszych, jak i rowerzystów. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę. Już pierwszego dnia funkcjonowania z przeprawy skorzystały tłumy pasażerów.



Czy kuter powinien kursować także w sezonie letnim?

Do końca maja 2016 roku pomiędzy ul. Starowiślną w Nowym Porcie a ul. Charpentiera w Porcie Północnym - tuż obok Twierdzy Wisłoujście - kursował prom samochodowo-pasażerski. Jak nietrudno domyślić się, likwidacja połączenia została podyktowana otwarciem tunelu pod Martwą Wisłą, które miało miejsce kilka tygodni wcześniej.

Władze miasta podjęły wówczas decyzję, że dalsze utrzymywanie promu jest po prostu bezcelowe, gdy tuż obok znajduje się dwupasmowa, podwodna przeprawa. Na nic zdały się uwagi niektórych gdańszczan, że mogą się nią poruszać wyłącznie zmotoryzowani. Niezadowolonym pieszym i rowerzystom zasugerowano skorzystanie z linii autobusowej 258, której trasa wiedzie przez tunel.

Podczas tegorocznej majówki, czyli od 1 do 6 maja, na wodach Martwej Wisły znów pływa jednostka kursująca pomiędzy Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście. To zasługa Muzeum Gdańska, które w tych dniach przygotowało w unikatowej fortecy mnóstwo atrakcji dla zwiedzających. Muzealnicy postanowili po prostu ułatwić im dotarcie na miejsce.

Rejsy na pokładzie niezwykłej jednostki



I jak przystało na instytucję pielęgnującą lokalne dziedzictwo, wybrali w tym celu niezwykłą jednostkę. Rejsy odbywają się bowiem na pokładzie zabytkowego, drewnianego kutra rybackiego Baltic Star, zwodowanego w Stoczni Rybackiej w Darłowie w 1947 roku. To najstarszy wciąż pływający zbudowany w Polsce drewniany statek.

- Na krótki okres czasu niejako przywróciliśmy funkcjonowanie promu, który kursował na Martwej Wiśle do 2016 roku. Baltic Star będzie kursował nieco inną trasą niż prom, tj. pomiędzy Nabrzeżem Zbożowym w Nowym Porcie, czyli przystankiem tramwaju wodnego, a Szańcem Wschodnim Twierdzy Wisłoujście. W dniach od 1 do 3 maja pływamy w godzinach od 10 do 18, zaś od 4 do 6 maja od 10 do 16 - wyjaśnia Robert Smagoń, kapitan kutra.

Ogromne zainteresowanie ze strony mieszkańców i turystów



Jednostka przewozi zarówno pieszych, jak i rowerzystów. Jednorazowo na pokład mogą wejść maksymalnie 24 osoby oraz 10 rowerów. Pierwotnie zakładano, że kuter będzie kursował z częstotliwością co pół godziny. Plany trzeba było jednak szybko zmienić. Już pierwszego dnia niecodzienna atrakcja spotkała się z ogromnym zainteresowaniem ze strony nie tylko mieszkańców Trójmiasta, ale również przybyłych na majówkę turystów.

- Powiem szczerze, że nie spodziewaliśmy się aż takiej frekwencji. Aby rozładować kolejki oczekujących, kursujemy praktycznie bez przerwy, czyli co 15 minut. Co ciekawe, z rozmów z pasażerami wynika, że większość z nich stanowią przyjezdni spoza Gdańska - uzupełnia kapitan Smagoń.

Jest szansa, że rejsy będą także w wakacje



Pierwszego dnia kursowania kutra Baltic Star wybraliśmy się z kamerą na Nabrzeże Zbożowe w Nowym Porcie, aby porozmawiać z pasażerami. Chcieliśmy poznać ich opinię, czy warto, aby kuter kursował nie tylko w majówkę, ale przez cały sezon turystyczny. Jak możecie przekonać się na załączonym do artykułu filmie, wszyscy nasi rozmówcy odpowiedzieli na to pytanie twierdząco. Podkreślali, że to nie tylko dogodny sposób dostania się do Twierdzy Wisłoujście, ale także na Westerplatte i jest to atrakcja sama w sobie. Jednak czy są na to jakiekolwiek szanse?

- Nie ukrywajmy, majówkowa akcja miała również na celu sprawdzenie, jak duże będzie zainteresowanie rejsami przez Martwą Wisłę. I owszem, jest taki pomysł, aby w wakacyjne weekendy uruchomić połączenie promowe pomiędzy Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście. Rejsy odbywałyby się przy pomocy nieco mniejszej, ale również historycznej jednostki. Blisko współpracujemy z Muzeum Gdańska i mam nadzieję, że ten plan uda się zrealizować - kończy kapitan Smagoń.
Ceny biletów za majówkową przeprawę kutrem Baltic Star przedstawiają się następująco: normalny 10 zł, ulgowy 5 zł, przewóz roweru 5 zł od sztuki.

Miejsca

Opinie (217) 4 zablokowane

  • Robert - Szyper rozumiem iż gwarantujesz wszystkim co przepływają koszulki ....... (2)

    • 9 9

    • Kamizelki. Ratunkowe.

      • 7 0

    • ma jedno koło ratunkowe na 24 osoby haha,stara łajba ,ale na tak mała odległosc to raczej dziurawa doplynie:)

      • 5 2

  • brak promu to kompromitacja Grzelaka (10)

    to jakiś PRL do 4 potęgi. Robi się wielkie, publiczne inwestycje, dzięki czemu część mieszkańców jest absolutnie poszkodowana i po prostu na tym trafi. Tak się dzieje w przypadku NP (trafi również sama dzielnica - brak promu oznacza brak turystów i promocji dzielnicy), dzieje się tak w przypadku budowy nowych linii tramwajowych, po których czas przejazdu się... wydłuża.

    • 40 8

    • turyści w Nowym Porcie ? (1)

      A co niby mieliby tam zwiedzać? Raczej mogą kupić cegłę pod wieczór....

      • 5 14

      • choćby zjeść obiad

        jest nabrzeże, tuż z tyłu jest rozwalony przez Budynia Dworek, Muzeum Sybiraków, działa Łaźnia, jest Latarnia Morska. Mało? Więcej niż w wielu innych dzielnicach i przede wszystkim jest woda.

        • 14 3

    • chodziło ci o Newport na Rhode Island ?

      Tam rzeczywiście jest co robić, ale w New Port w Gdańsku wybacz

      • 4 10

    • grzelak:

      to ten co zaśmiecił wszystkie klatki schodowe na Chełmie. Oczywiście nie był łaskaw odpowiedzieć na pytanie, kto ma posprzątać po nim ten bałagan.

      • 12 0

    • (4)

      Kup prom i woź ludzi.

      • 9 2

      • Kolejny kretyn odezwał sie. (1)

        • 1 3

        • Po co tak ostro o sobie samym?

          • 4 1

      • niech przejeżdżający tunelem płacą myto (1)

        na utrzymanie drogi i promu. Wystarczy 20 groszy. Tunel kosztował miliard złotych publicznej kasy

        • 1 3

        • Jak myto, znaczy, że czysto jest?

          • 2 0

    • Tam powinna byc kolejka linowa dla pieszych i rowerzystów .a nie jakis bezsensowny prom

      W niektórych miastach w Polsce zrobili kolejkę linową ,ale u nas nie potrafią:)

      • 1 3

  • no i super :)

    • 10 2

  • (3)

    Miastu nie opłacało sie utrzymac przeprawy a prywatnemu przewoźnikowi opłaca sie. Co oznacza ta bliska współpraca z muzeum? Szkoda że kursy na razie tylko w majówkę . Gratulacje za pomysł dla kapitana

    • 30 9

    • (2)

      Miastu się nie opłacało,bo miasto (czytaj mieszkańcy w podatkach) do tego dopłacało. Tu pieszy płaci 10 zł za bilet, na poprzednim promie płacił 1 zł. Tu rowerzysta płaci 15 zł, na starym promie coś 2 zł o ile dobrze pamiętam. Różnica jest widoczna.

      • 11 0

      • miasto dopłaca np. do Tunelu który i tak kosztował miliard (1)

        to przecież absurdalne, jeżeli weźmiemy pod uwagę utrzymanie promu

        • 4 3

        • Miasto dopłaca do stadionu który kosztował 750tys.

          Miasto dopłaca do prywatnego klubu Lechia, płaci 4mln.rocznie na portal Gdańsk pl. który jest prywatną, propagandową tubą Adamowicza itp. itd.

          • 6 2

  • Prom powinien być na stałe między Wyspą Spichrzów a pobrzeżem (1)

    finansowany przez deweloperów od tamtejszych hoteli, a nie destrukcyjna kładka, w dodatku utrzymywana przez gdańszczan.

    • 34 8

    • Prom ale nie stary ciasny Kuter nienadajacy sie na prom i na rowery

      • 3 5

  • cena (1)

    w dwie strony 100zł za 4 osobową rodzine na rowerach troche grubo.......ale frajda super nic chyba bede zbierał

    • 9 11

    • Zostaje ci 400zl z 500+ wiec nie marudz

      • 8 6

  • Jestem ciekawy jak on to skalkulował.. (3)

    Skoro kilkugodzinny wypad na Zalew Wiślany połączony z łowieniem ryb, kosztuje 50 pln.Hit ale cenowy w negatywie dodajcie..

    • 9 14

    • (1)

      Co się dziwić. Jak sa chętni po 10 zł to czemu ma brać po 1 zł ? Jaka jest sam i nie ma konkurencji to czemu ma brać po 1 zł? Tak to sobie skalkulował. Powiem więcej - brałby po 20 zł, pływałby 2 x mniej i tyle samo by zarobił (+ oszczędność na paliwie)

      • 19 1

      • Chętni?Raczej z braku laku..to zróbcie bilety ZKM po tyle, też będzie ok?

        • 1 2

    • Czesciowo sie zgadzam jak sa frajezy co chca placic to niemozna im zabronic,tylko nie wsciskac kitu ze to hit

      Bo taki frajer pojedzie co najwyżej raz na sezon.To sie nienadaje na prom wiec niepowinien miec zadnego dofinansowania

      • 3 6

  • A kamizelki ratunkowe? (1)

    Ciekawe, czy w ogóle je mają, a jeśli tak to czy jest ich tyle ilu pasażerów - szczerze wątpię.

    • 21 9

    • kamizelki jakos niebyło widac wcale i maja chyba 1 koło ratunkowe

      to jest prowizorka bo to barka a nie prom dla ludzi czy rowerzystów

      • 6 1

  • (2)

    Powinna być kładka, albo ...most linowy.

    • 6 5

    • (1)

      Imieniem Jaśnie Oświeconego BUDYNIA herbu KISIEL SPLEŚNIAŁY

      • 4 2

      • Raczej herbu MAŁA SYCYLIA.

        • 0 2

  • Za taką cene to się nie dziwię że tylko turysci (2)

    Taki prom powinien być na takiej samej taryfie jak tramwaj lub autobus a dla posiadaczy miesiecznych za darmo. Wtedy skorzystaliby z niego również gdańszczanie.

    • 11 14

    • Ale umówmy się, że to Ty finansujesz ten prom, ok?

      • 7 2

    • ta łajba nienadaje sie na prom

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane