• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kuter kursujący między Twierdzą Wisłoujście a Nowym Portem okazał się hitem

Rafał Borowski
2 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat "Tour de Nowy Port", by wrócił prom przez Wisłę

Od 1 do 6 maja pomiędzy Nabrzeżem Zbożowym zobacz na mapie Gdańska w Nowym Porcie a Twierdzą Wisłoujście zobacz na mapie Gdańska kursuje zabytkowy kuter Baltic Star. Drewniana jednostka z 1947 roku zabiera na pokład zarówno pieszych, jak i rowerzystów. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę. Już pierwszego dnia funkcjonowania z przeprawy skorzystały tłumy pasażerów.



Czy kuter powinien kursować także w sezonie letnim?

Do końca maja 2016 roku pomiędzy ul. Starowiślną w Nowym Porcie a ul. Charpentiera w Porcie Północnym - tuż obok Twierdzy Wisłoujście - kursował prom samochodowo-pasażerski. Jak nietrudno domyślić się, likwidacja połączenia została podyktowana otwarciem tunelu pod Martwą Wisłą, które miało miejsce kilka tygodni wcześniej.

Władze miasta podjęły wówczas decyzję, że dalsze utrzymywanie promu jest po prostu bezcelowe, gdy tuż obok znajduje się dwupasmowa, podwodna przeprawa. Na nic zdały się uwagi niektórych gdańszczan, że mogą się nią poruszać wyłącznie zmotoryzowani. Niezadowolonym pieszym i rowerzystom zasugerowano skorzystanie z linii autobusowej 258, której trasa wiedzie przez tunel.

Podczas tegorocznej majówki, czyli od 1 do 6 maja, na wodach Martwej Wisły znów pływa jednostka kursująca pomiędzy Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście. To zasługa Muzeum Gdańska, które w tych dniach przygotowało w unikatowej fortecy mnóstwo atrakcji dla zwiedzających. Muzealnicy postanowili po prostu ułatwić im dotarcie na miejsce.

Rejsy na pokładzie niezwykłej jednostki



I jak przystało na instytucję pielęgnującą lokalne dziedzictwo, wybrali w tym celu niezwykłą jednostkę. Rejsy odbywają się bowiem na pokładzie zabytkowego, drewnianego kutra rybackiego Baltic Star, zwodowanego w Stoczni Rybackiej w Darłowie w 1947 roku. To najstarszy wciąż pływający zbudowany w Polsce drewniany statek.

- Na krótki okres czasu niejako przywróciliśmy funkcjonowanie promu, który kursował na Martwej Wiśle do 2016 roku. Baltic Star będzie kursował nieco inną trasą niż prom, tj. pomiędzy Nabrzeżem Zbożowym w Nowym Porcie, czyli przystankiem tramwaju wodnego, a Szańcem Wschodnim Twierdzy Wisłoujście. W dniach od 1 do 3 maja pływamy w godzinach od 10 do 18, zaś od 4 do 6 maja od 10 do 16 - wyjaśnia Robert Smagoń, kapitan kutra.

Ogromne zainteresowanie ze strony mieszkańców i turystów



Jednostka przewozi zarówno pieszych, jak i rowerzystów. Jednorazowo na pokład mogą wejść maksymalnie 24 osoby oraz 10 rowerów. Pierwotnie zakładano, że kuter będzie kursował z częstotliwością co pół godziny. Plany trzeba było jednak szybko zmienić. Już pierwszego dnia niecodzienna atrakcja spotkała się z ogromnym zainteresowaniem ze strony nie tylko mieszkańców Trójmiasta, ale również przybyłych na majówkę turystów.

- Powiem szczerze, że nie spodziewaliśmy się aż takiej frekwencji. Aby rozładować kolejki oczekujących, kursujemy praktycznie bez przerwy, czyli co 15 minut. Co ciekawe, z rozmów z pasażerami wynika, że większość z nich stanowią przyjezdni spoza Gdańska - uzupełnia kapitan Smagoń.

Jest szansa, że rejsy będą także w wakacje



Pierwszego dnia kursowania kutra Baltic Star wybraliśmy się z kamerą na Nabrzeże Zbożowe w Nowym Porcie, aby porozmawiać z pasażerami. Chcieliśmy poznać ich opinię, czy warto, aby kuter kursował nie tylko w majówkę, ale przez cały sezon turystyczny. Jak możecie przekonać się na załączonym do artykułu filmie, wszyscy nasi rozmówcy odpowiedzieli na to pytanie twierdząco. Podkreślali, że to nie tylko dogodny sposób dostania się do Twierdzy Wisłoujście, ale także na Westerplatte i jest to atrakcja sama w sobie. Jednak czy są na to jakiekolwiek szanse?

- Nie ukrywajmy, majówkowa akcja miała również na celu sprawdzenie, jak duże będzie zainteresowanie rejsami przez Martwą Wisłę. I owszem, jest taki pomysł, aby w wakacyjne weekendy uruchomić połączenie promowe pomiędzy Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście. Rejsy odbywałyby się przy pomocy nieco mniejszej, ale również historycznej jednostki. Blisko współpracujemy z Muzeum Gdańska i mam nadzieję, że ten plan uda się zrealizować - kończy kapitan Smagoń.
Ceny biletów za majówkową przeprawę kutrem Baltic Star przedstawiają się następująco: normalny 10 zł, ulgowy 5 zł, przewóz roweru 5 zł od sztuki.

Miejsca

Opinie (217) 4 zablokowane

  • (2)

    Ogromna ilość ludzi przeprawiających się wczoraj i dzisiaj do Twierdzy kutrem z Nowego Portu świadczy niezbicie o tym, że powrót promu na tej trasie jest konieczny. Kuter tymczasowo jest też jakimś rozwiązaniem, ale drogo i niebezpiecznie. Brak trapu! Przy tej ilości ludzi to bardzo niebezpieczne. Widziałam dzieci skaczące z balustrady kutra na brzeg, jak również ludzi rezygnujących z przeprawy ze względu na niebezpieczny sposób wchodzenia na kuter. Trap jest konieczny! A powrót promu bardzo potrzebny.

    • 19 6

    • Bez przesady z tym trapem, dla dzieciaka to atrakcja takie wsiadanie i taki statek. Problemem jest jego stan techniczny - mam nadzieję że właściciel zainwestuje wniego zarobione pieniądze.

      • 2 2

    • i to odróżnia NP od przeprawy na Wyspę Spichrzów

      Budyń z kochasiami forsują bzdurę na WS bo to kładeczka do deweloperów, zamiast w NP bo to "tylko" muzeum i jacyśtam mieszkańcy bez alternatywy. I inie piszcie mi, że na WS finansuje deweloper, bo to jest bzdura, zresztą utrzymanie też będzie po stronie Miasta, to są pieniądze których zabrakło właśnie w Nowym Porcie

      • 6 2

  • tylko kładka jak na Motławie

    • 3 4

  • S/Y Baltic Star (4)

    Ta jednostka ma wszystkie ważne pozwolenia i jest dopuszczona do żeglugi nawet na otwartym morzu. Nie jest to żaden złom. POL 3526 , SPK 2348. Nie znam tylko "klasy" jej "dzielności morskiej" Warto poczytać.

    • 17 2

    • Zabytkowa i nie jest złomem?Ta flota biała powinna byc dawno zezłomowana a tez ma wszelkie pozwolenia.

      • 0 11

    • A kartę bezpieczeństwa ma tylko na ile osób...? (2)

      • 3 5

      • 10 a ile zabiera? (1)

        • 0 4

        • Podobno tłumy.

          • 0 4

  • To prowizorka jest niema trapu!!Nie widać by mieli kamizelki czy koło ratunkowe,ludzie nie maja wydzielonego miejsca (3)

    tylko po kontach rozstawieni.Rowery nie mają miejsca i nie są niczym zabezpieczone.,Ale jeśli ktoś się na takie coś decyduje i płaci to jego problem.
    Ale nie wmawiajcie że to będzie prom regularny cały sezon bo on sie do tego nie nadaje
    jest za stary ,za mały i za drogi!!Nie wmawiajcie ze ludzie teraz będą codziennie tam pływać w obie strony płacić po 20-30 zł Raz na pól roku to chętni mogą być ale to sie szybko skończy.
    Jeszcze teksty to będzie hit lata :)

    • 8 16

    • Cco to jest ''kontach'' (1)

      Zgryźliwcu niedouczony I roszczeniowy?

      • 5 2

      • Takie coś do zapalania światła jak wrzucisz do środka pieniążek. Nowoczesne kontachy mają też szczelinę na kartę płatniczą.

        • 0 2

    • łohoho marudzenie jak taryfiarzy o uberze.

      • 2 0

  • A ponoć prom był niepotrzebny bo mamy tunel. Dziwne skąd tam tyle ludzi :)

    • 13 2

  • (1)

    Z całą pewnością nie jest to najstarsza drewniana jednostka pływająca w Polsce.

    • 2 3

    • Czytaj ze zrozumieniem.

      Najstarsza zbudowana w Polsce i wciąż pływająca drewniana jednostka.

      • 2 0

  • (2)

    Bliska współpraca z muzeum? Czyli rodzina muzealnika?

    • 3 5

    • Robson (1)

      Kuter Alfred jest od dawna odbudowywany przez pasjonatów, którym na czymś zależy. To prywatna inicjatywa i robią to za własne pieniądze. Poszukaj sobie w googlu.

      • 7 2

      • Nie chodzi mi o to kto odbudowuje kuter tylko w jaki sposób udało się uzyskać tak dobry kontrakt z muzeum. W muzealnictwie nie wchodzisz tak sobie z ulicy i nie dostajesz pozwolenia na robienie interesów. Musi być jakieś drugie dno czyt. rodzinne powiązania albo układziki.

        • 1 4

  • Twierdza Wisłoujście (1)

    pomysł b.dobry - drogo . brak trapu

    • 2 6

    • brak konkurencji

      • 3 0

  • Eureka!!!!

    KŁADKA!!! Dlaczego nie ma kładki do twierdzy? No i oczywiście druga na Westerplatte!

    • 2 6

  • Do kogo należy (1)

    ten kuter ???

    • 0 7

    • Do mnie

      A co?

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane