• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lada chwila ruszy produkcja tramwajów dla Gdańska

Michał Brancewicz
14 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
aktualizacja: godz. 13:39 (15 lutego 2018)
Do pięciu tramwajów Pesa Jazz Duo jeżdżących po Gdańsku dołączy kolejnych 15 sztuk pojazdów dwukierunkowych od bydgoskiego producenta. Do pięciu tramwajów Pesa Jazz Duo jeżdżących po Gdańsku dołączy kolejnych 15 sztuk pojazdów dwukierunkowych od bydgoskiego producenta.

Po ponad pół roku od wyboru wykonawcy, w czwartek zostanie podpisana umowa między GAiT i Pesą na dostawę 15 dwukierunkowych tramwajów dla Gdańska. Pierwsze pojazdy pojawią się na szynach pod koniec roku.



AKTUALIZACJA, 15 lutego, godz. 13:39
Podczas podpisania umowy Pesa zadeklarowała, że pierwsze tramwaje dostarczy do Gdańska w grudniu 2018 roku.

Jakich elementów najbardziej brakuje ci w tramwajach?

Przetarg na 15 dwukierunkowych tramwajów został ogłoszony ponad rok temu. Za pierwszym razem nie udało się wyłonić wykonawcy, bowiem dwie oferty, które wpłynęły, okazały się za drogie.

Postępowanie musiało zostać powtórzone. Za drugim razem do przetargu stanęła tylko jedna firma - bydgoska Pesa. Jej oferta co do grosza pokrywała się z budżetem, jakim dysponowała spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje, czyli kwotą 138 mln 375 tys. zł.

Gdy urzędnicy dokonali oczywistego wyboru, wydawało się, że już nic nie stanie na przeszkodzie, by podpisać umowę z polskim producentem. Gdańsk musiał jednak czekać na zielone światło z Unii Europejskiej, czyli potwierdzenie dofinansowania dla projektu GPKM IV A. A to odsuwało się w czasie. Ostatecznie umowa z UE na kwotę 286 mln zł (z czego ok. 70 mln na tramwaje) została podpisana w połowie grudnia zeszłego roku.

Czytaj też: Gdańsk dostał miliony z UE na komunikację

Wtedy dokumenty musiały przejść jeszcze kontrolę w Urzędzie Zamówień Publicznych. Teraz, a dokładnie 15 lutego, będą w końcu mogły zostać złożone podpisy pod kontraktem na dostawę 15 sztuk nowych tramwajów.

Zgodnie z zapisami przetargowymi pięć pierwszych pojazdów ma się pojawić w Gdańsku w ciągu 11 miesięcy od tej daty (połowa stycznia 2019), a pozostałych 10 w trakcie kolejnych siedmiu miesięcy - czyli do sierpnia 2019 r.

Każdy z zamówionych pojazdów pomieści 200 osób, w tym 32 na miejscach siedzących, będzie w pełni niskopodłogowy, wyposażony m.in. w klimatyzację, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, monitoring, ekrany systemu informacji pasażerskiej oraz defibrylator AED (w kabinie motorniczego).

Opinie (170) 9 zablokowanych

  • Złodzieje biletomatow nie montuja celowo żeby więcej ludzi złapać

    • 12 2

  • omfg !! wtf !!!

    No kurde aaa 40 mln zł nie mogą wysupłać na remont torowiska na Stogi

    • 12 1

  • Tylko niemieckie !!!!

    • 4 11

  • (4)

    Najbardziej brak to normalnych motorniczych . Bo większość nawet nie potrafi dynamicznie jeździć tramwajem tak żeby wszyscy nie latali od początku do końca już nie wspomnę o kulturze

    • 7 15

    • Codziennie pracownik komunikacji ma doczynienia z xxx idiotami, raczej też do tej puli się załapiesz.

      • 7 1

    • No zanim coś napiszesz to popytaj

      Dynamicznie można jeździć czymś co jest dobrze skonstruowane i modernizowane , naprawiane.

      • 6 0

    • Przy takiej ilości sygnalizacji na torach trudno o płynną jazdę.

      • 11 0

    • płacą na godzinę nie za dynamikę więc luzik

      a poza tym lepiej nie mieć kolizji z własnej winy bo za dużo to kosztuje

      • 4 0

  • Jak wywalą nas z Unii albo nie dadzą funduszy, to sprzedadzą te Pesy i na tory wyjadą ponownie stare konstale, a po ulicach będą jeździły ikarusy.

    • 4 4

  • puszczajcie muzykę Chopina w tramwajach

    • 1 7

  • wsyćko jest (1)

    i dewibratory i usb a...dlaczego kibli nie ma ?

    • 8 1

    • noś pampers max

      • 3 1

  • I co z tego że Pesy

    Jakąś źle serwisowane.Ludzi do pracy brak.
    Podniosą ceny biletów.Przeciez dotacja jest częściowa.Wszyscy do tego dołożymy.

    • 2 2

  • łee, a już myślałem, że produkcja ruszy w Gdańsku, na miejscu...

    • 4 0

  • W odpowiedzi na ankietę powiem że w tych wszystkich nowoczesnych

    tramwajach jest strasznie niewygodnie dla osób stojących. Śliskie podlogi, brak uchwytów, kasowniki w miejscach torujących wejście innym.
    Stare blaszane tramwaje pod tym względem były o wiele wygodniejsze.

    • 19 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane