Fakty i opinie

Łatwiej o parkowanie w pasie nadmorskim

Najnowszy artukuł na ten temat

Bezdomni zarobili na parkingu 100 tys. zł. Wesprą kuchnię dla potrzebujących

Parking przy ul. Czarny Dwór.
Parking przy ul. Czarny Dwór. fot. GZDiZ

Gdańscy urzędnicy wracają do pomysłu sprzed dwóch lat, by ułatwić parkowanie w pasie nadmorskim. Ma tam powstać system informacji o wolnych miejscach postojowych na parkingach w Jelitkowie, na Przymorzu i w Brzeźnie. Nowa infrastruktura ma skrócić korki, zmniejszyć ruch na drogach, emisję spalin i hałasu.



Parkując w pasie nadmorskim, korzystasz z:

płatnych miejskich parkingów 15%
prywatnych parkingów 2%
mam swoje sprawdzone miejsce 26%
parkuję gdziekolwiek 20%
nie jeżdżę autem na plażę, staram się korzystać z komunikacji 22%
jeżdżę na plażę za miasto 15%
zakończona Łącznie głosów: 510
Po raz pierwszy o pomyśle gdańskich urzędników napisaliśmy na początku 2018 r. System ma działać analogicznie do elektronicznych tablic, jakie znamy już z trójmiejskich ulic, wskazujących wolne miejsce na parkingach zlokalizowanych przy galeriach handlowych czy stadionie w Letnicy. Pierwotnie urzędnicy zakładali, że przy wykorzystaniu finansowania unijnego urządzenia uda się zainstalować w 2019 r., ale dopiero teraz przyszedł czas na pierwsze konkrety.

Urząd Miejski w Gdańsku ogłosił właśnie przetarg, którego przedmiotem jest "zaprojektowanie, dostawa urządzeń, budowa oraz uruchomienie systemu informacji o wolnych miejscach parkingowych".

System składa się z dwóch elementów: urządzeń do zliczania aut na parkingach oraz tablic informujących kierowców o wolnych miejscach postojowych.
System składa się z dwóch elementów: urządzeń do zliczania aut na parkingach oraz tablic informujących kierowców o wolnych miejscach postojowych. graf. Trojmiasto.pl
Jedną z części systemu są urządzenia zliczające liczbę wolnych miejsc na parkingach przy BłękitnejMapka (o pojemności 220 miejsc postojowych), KaplicznejMapka (60 miejsc) i przy Czarnym DworzeMapka (340 miejsc) oraz 160 miejsc zlokalizowanych w zatokach postojowych wzdłuż ul. Lecha KaczyńskiegoMapka (dawna Dąbrowszczaków).

Drugim elementem systemu będą elektroniczne tablice informujące kierowców o liczbie wolnych miejsc we wskazanych lokalizacjach. Chodzi o skrzyżowanie ul. Chłopskiej z PomorskąMapka, Pomorskiej z JelitkowskąMapka, al. Jana Pawła II z Czarnym DworemMapka oraz al. Jana Pawła II z al. RzeczpospolitejMapka.

Wszystkie nowe urządzenia zliczające oraz elektroniczne znaki zostaną też włączone do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem Tristar. Infrastruktura na ulicach Gdańska ma się pojawić najpóźniej do końca marca 2021 r., a jej głównym celem jest ograniczenie ruchu w rejonie parkingów (przez kierowców krążących w poszukiwaniu wolnego miejsca), a co za tym idzie zmniejszenie korków, hałasu i emisji spalin.

Parking przy ul. Kaplicznej w Jelitkowie.
Parking przy ul. Kaplicznej w Jelitkowie. fot. Trojmiasto.pl
Inwestycja ma zostać przeprowadzona w ramach projektu "Parking gets Smart - Podniesienie jakości i digitalizacja zarządzania polityką parkingową jako narzędzie wspierania ekologicznego i multimodalnego transportu w rejonie Południowego Bałtyku" współfinansowanego ze środków Programu Interreg Południowy Bałtyk 2014-2020.

- Głównym celem projektu jest digitalizacja miejsc parkingowych, umożliwiająca opracowanie strategii parkingowych na terenach pilotażowych - czytamy na stronie projektu. - Projekt przeanalizuje zintegrowane opcje parkowania, tak aby kierowcy znaleźli najlepszy sposób dotarcia do miejsc docelowych. Do najważniejszych działań w projekcie należy opracowanie strategii digitalizacji miejsc parkingowych. Co więcej, projekt stworzy aplikację do monitorowania dostępnych miejsc parkingowych wraz z monitoringiem transportu indywidualnego i publicznego. Projekt angażuje 11 partnerów: z Polski (5), Litwy (3), Szwecji(1), Niemiec (2). Partnerem wiodącym w projekcie jest Polska Unia Mobilności Aktywnej. Ponadto w projekcie jest 10 partnerów stowarzyszonych. Grupami docelowymi w projekcie są indywidualni użytkownicy samochodów oraz osoby korzystające z transportu publicznego, poruszający się po obszarze Południowego Bałtyku.
Budżet całego projektu szacowany jest na 2,68 mln euro, z czego dofinansowanie wynosi 2,24 mln euro.

Opinie (66) 5 zablokowanych

  • Gospodarka pada

    Ludzie bez pracy, podwyżki z każdej strony, żeby ratować budżet miasta,a tu luźną ręką wydaje się na zupełnie nie potrzebny projekcik...
    Digitalizacja, słowo klucz. Kolejna składowa by monitorować twój cykl dnia, zero wolności. Komornik/państwo /zus /X "jest panw domu?" Ty:"tak"... A ja widzę co innego dodaje X

    • 26 31

  • I tak większość będzie jak zwykle parkować na dziko.Auta za 200 tysi a 10zł za parking to już kolosalna kwota dla wakacjuszy...ehhh.

    • 65 7

  • Zmniejszyć ruch, emisje i hałas

    Co za dzban rzągluje tymi pojęciami. Nagle im na tym zależy, ale jeżeli chodzi o zwężanie ulic, tamowanie ruchu i zatrzymywanie aut w każdym możliwym miejscu to już nikt nie mówi o ekologii

    • 33 10

  • Jak się mieszka w Gdańsku, to na plażę się jeździ rowerem

    A parkingu powinny być płatne, z ceną podnoszoną aż popyt się zrówna z podążą.

    • 49 18

  • Po co mam płacić za parking, jak jest tyle wolnych chodników i trawników?

    Straż Miejska i tak nic z tym nie robi i każdy parkuje jak chce. Ja też tak zrobię.

    • 31 19

  • Mam nadzieję, że mieszkańcy będą mogli parkować pod swoim domem za darmo?

    • 24 7

  • Kombinowanie plus

    Wystarczy postawić parkometry i kropka.
    Dygitalizacja miejsc zajętych, połączona z Cieciami w budkach i ręcznie wystawianymi potwierdzeniami opłaty, jest niespójna.
    Czy nie za szybko wracamy do rozwiązań ze słusznie minionych czasów Barei?

    • 21 4

  • Nadzieja umiera jako ostatnia...a to już niedługo!

    • 1 5

  • Na swojej posesji tak

    • 6 1

  • Janusz wszędzie autem nawet na plaże marzenie PRL

    • 9 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.