• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lepsza przyczepność leśnego odcinka ul. Słowackiego

Rafał Borowski
22 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Przejazd Słowackiego po śrutowaniu nawierzchni

Nawierzchnia leśnego odcinka ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska ma obecnie niemal dwukrotnie lepszą przyczepność, niż wymagają tego przepisy. Tak wynika z pomiarów, które zostały wykonane po zakończeniu śrutowania ulicy. Choć jazda po niej powinna być teraz znacznie bezpieczniejsza, urzędnicy apelują do kierowców o poruszanie się pomiędzy Matarnią a Niedźwiednikiem zgodnie z obowiązującym ograniczeniem prędkości.



Jak często jeździsz autem leśnym odcinkiem ul. Słowackiego?

Przypomnijmy: w pierwszej połowie sierpnia na leśnym odcinku ul. Słowackiego w kierunku Wrzeszcza wykonano tzw. śrutowanie nawierzchni jezdni. Wykonano je za pomocą samobieżnego urządzenia, które z odpowiednią siłą wyrzucało z siebie metalowy śrut, uderzając w nawierzchnię jezdni.

W ten sposób wytworzyło jej nową makro- i mikrostrukturę. To pierwszy raz, gdy Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zdecydował się na skorzystanie z tej innowacyjnej technologii. Koszt prac wyniósł ok. 240 tys. zł.

Czytaj również: Śrutem w nawierzchnię Słowackiego

Urzędnicy mieli nadzieję, że śrutowanie nawierzchni leśnego odcinka ul. Słowackiego poprawi jej przyczepność i tym samym znacząco przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa kierowców.

Statystyki dotyczące tej drogi są bowiem zatrważające. Tylko w ubiegłym roku policja była wzywana tutaj do aż 333 wypadków i kolizji. Natomiast niewiele ponad 2 miesiące temu, kilkaset metrów za skrzyżowaniem z ul. Złota Karczma, zginęła 22-letnia kobieta w ciąży, której samochód staranował barierki i rozbił się na przydrożnym wzniesieniu.

Czytaj również: Groźny wypadek na ul. Słowackiego

Śrutowanie leśnego odcinka Słowackiego


Tuż po zakończeniu uszorstniania nawierzchni leśnego odcinka ul. Słowackiego przystąpiono do zbadania efektów wykonanych prac. Urzędnicy właśnie zaprezentowali wyniki pomiarów, które wyszły naprawdę obiecująco. Dzięki śrutowaniu udało się uzyskać dwukrotnie wyższy czynnik uszorstnienia nawierzchni, niż obligują do tego przepisy.

- Po zakończeniu robót specjalne urządzenie sprawdziło jakość wykonanych prac dokonując pomiaru i oceny własności szorstkości jezdni. Badanie wykonała firma niezależna od wykonawcy śrutowania. Miarodajny współczynnik tarcia wyniósł około 0,8, gdzie wymagane jest większe bądź równe 0,41. Wynik wskazuje, że został uzyskany dwukrotny w stosunku do wymaganego - zgodnie z wytycznymi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - efekt - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Warto jednak wspomnieć, że nie zmierzono współczynnika tarcia nawierzchni przed realizacją prac. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił śrutowanie po prostu ze względu na wspomnianą wcześniej liczbę zdarzeń drogowych.

Wykonawca śrutowania na ul. Słowackiego udzielił 4-letniej gwarancji na wykonane prace. Przez ten okres Gdański Zarząd Dróg i Zieleni będzie cyklicznie wykonywać miarodajne pomiary współczynnika tarcia na nawierzchni feralnej drogi. Na uszorstnionym odcinku wciąż trwa wymiana uszkodzonych wcześniej barier energochłonnych. Natomiast wszystkie znaki poziome zostały już odtworzone.

Nadzwyczaj zadowalające wyniki pomiarów na ul. Słowackiego przekonały urzędników o skuteczności zastosowanego po raz pierwszy rozwiązania. W przyszłym roku przewiduje się zastosowanie technologii śrutowania na kolejnych odcinkach gdańskich dróg.

Choć bezpieczeństwo jazdy pomiędzy Matarnią a Niedźwiednikiem niewątpliwie uległo poprawie, nic nie zastąpi zdrowego rozsądku. Zawsze, a w szczególności po opadach deszczu, należy poruszać się tamtędy z prędkością maksymalną 70 km/h.

Miejsca

Opinie (187) ponad 10 zablokowanych

  • Barany z Kościerzyny, Kartuz, Pucka, Wejherowa i innych wioch i tak dadzą radę się tam rozbić w swoich pełnoletnich szrotach na łysych oponach.

    • 4 3

  • zawalidrogom i mięczakom mówimy nie

    "...a w szczególności po opadach deszczu, należy poruszać się tamtędy z prędkością maksymalną 70 km/h."
    A kto by zaś śmiał jechać 69,9 km/h, zostanie surowo ukarany.

    • 0 4

  • a co to zmieni??? (6)

    Imbecyle i tak będą pruć tamtędy ile wlezie, nie pomoże ani śrutowanie nawierzchni a tym bardziej ograniczenie prędkości. Jak jedziesz tamtędy 70 km/h to uważają Cię za zawalidrogę i trąbią wszyscy jak leci. Czasem mam ochotę zatrzymać się przed takim i dać w ryj!

    • 7 1

    • (5)

      Bzdury wypisujesz. Jak jedziesz prawym pasem 70km/h to nikt na ciebie nie trąbi i nie uważa za zawalidrogę. Co innego kiedy blokujesz lewy pas. Mam dla ciebie radę - jedź jak chcesz, ale daj też możliwość jechania innym.

      • 2 4

      • (2)

        70 obowiązuje na obu pasach, a nie tylko na prawym. Jeśli skręcam zaraz w lewo, to logiczne, że zjeżdżam na lewy pas. I nie myślę, żeby dla normalnych ludzi to był problem.

        • 4 1

        • (1)

          Skręcasz w lewo za 5km i już zajmujesz lewy pas? To może naucz się jeździć. Owszem, na lewym pasie też obowiązuje ograniczenie, ale nie ty jesteś od pokazywania innym kierowcom jak szybko mają jechać. Jak ktoś jedzie szybciej to najwyżej policja go rozliczy i tyle.

          • 1 2

          • a kto mówi, że zaraz to 5 km? pomyśl zanim cokolwiek napiszesz!

            • 1 1

      • Na lewym pasie też jest ograniczenie 70km/h

        • 5 0

      • Ale tam jest ograniczenie właśnie do 70km/h

        A nie przypominam sobie żeby to dotyczyło tylko prawego pasa...

        • 3 0

  • woda na mlyn....

    jeszcze rozumu nie przybylo glombom za kulkiem. okazja do testow już nadeszla i widać to codziennie. wyrzucone pieniądze. na zakrętach nalezalo nwykopac glegokie doly a szybko by się zapelnily i wtedy przeliczyć na dni.

    • 3 1

  • To co, ile dajemy naszym asom kierownicy? Tydzień zanim ktoś wyleci z drogi? (1)

    • 2 1

    • Ale ta droga już od jakiegoś czasu jest zrobiona

      Więc trójmiasto.pl jesteście spóźnieni

      • 0 0

  • To Srutowanie nic nie pomoze .Wyrzucone pieniadze jak sie rozbijali tak benda sie rozbijac.Tylko radar i radar i karac az zaboli!

    • 1 3

  • No to będą szybciej jeżdzić, bo przyczepność lepsza...

    Chociaż nie wiemy czy nie była lepsza przed pracami. Bo nie zmierzyli. Niewiarygodne - jak ktoś wcześniej napisał.

    • 3 0

  • A pod górę???

    A co z jezdnią pod górę? Przecież tak samo niebezpieczna jak w dół?

    • 0 1

  • A jak to się ma do sensowności ograniczeń prędkości?

    Skoro nawierzchnia się teraz znacznie poprawiła, to dlaczego nie poprawiła się dopuszczalna prędkość maksymalna?

    Nie od dziś wiadomo że problemy na Słowackiego mieli tylko znacznie przekraczający prędkość dopuszczalną, skoro poprawiono nawierzchnie to znaczy że bezpieczna prędkość wzrosła.
    A znając życie prędkość dopuszczalna nie zostanie podniesiona.

    Inna sprawa że dobrze że zarząd drogi wybrał takie rozwiązanie, bo typowo polskim rozwiązaniem byłoby ograniczanie prędkości do 50, a potem może i 30km/h.

    • 1 2

  • Dal pirata drogowego to tylko zacheta by jechac jeszce szybciej jak sie tego urzedasy nie naucza to bedzie wiecej wypadków

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane