Letni dzień w Trójmieście: klimatyczne zakamarki Oliwy i pierogi

Arnold Szymczewski
26 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku)
  • Letni dzień w Trójmieście spędziliśmy na zwiedzaniu urokliwych uliczek starej Oliwy.
  • Niektóre kamienice są dość zaniedbane, ale mają swój urok.

Cudowne i klimatyczne ulice starej Oliwy, relaks przy stawie MłyńskimMapka, wspinaczka na PachołekMapka i pierogowa uczta - tak spędziliśmy letni dzień w jednej z najpiękniejszych gdańskich dzielnic.

Do końca wakacji będziemy opisywać, jak można spędzić letni dzień w Trójmieście. Postaramy się unikać miejsc i atrakcji oczywistych, za to przedstawić te, które dla części z was mogą być zaskoczeniem. Czy nam się to uda? Sami ocenicie. Zapraszamy do śledzenia cyklu: Letni dzień w Trójmieście. W czwartek opisywaliśmy możliwości rekreacji w okolicy Jasienia, a w niedzielę, w ostatnim odcinku cyklu, opiszemy, jak połączyć wycieczkę rowerową z wizytą w galerii sztuki.

Gdzie chciał(a)byś mieszkać?

Oliwa nie bez powodu znajduje się na czele moich ulubionych gdańskich dzielnic. Wszak to tutaj spędziłem większą część życia i - mimo że w Oliwie nie mieszkałem - to tu chodziłem do szkoły, uprawiałem regularnie sport i to z Oliwy pochodzi większość moich znajomych.

Podhalańska, Leśna, Słoneczna i Liczmańskiego - najbardziej urokliwe ulice w Oliwie

W Oliwie jest wiele wspaniałych miejsc, do których możemy zaliczyć m.in. najpopularniejszy park w Gdańsku, czyli (park OliwskiMapka), a także Dolinę RadościMapka, lasy Trójmiejskiego Parku KrajobrazowegoMapka czy Wzgórze nad Doliną ElfówMapka. Jednak tym razem nasz spacer po Oliwie ograniczył się do zwiedzania najbardziej urokliwych uliczek w tej dzielnicy, a mowa o ul. PodhalańskiejMapka, LeśnejMapka, SłonecznejMapkaLiczmańskiegoMapka. To właśnie na tych ulicach znajdują się - moim zdaniem - najładniejsze kamienice w całym Trójmieście. To prawdziwa gratka dla fanów tego typu zabudowań.

Naszą podróż zaczęliśmy pieszo na ul. Leśnej (wjazd od ul. Stary Rynek Oliwski). Szliśmy do samego końca w kierunku Podhalańskiej, gdzie odbiliśmy w prawo, by po krótkim spacerze znaleźć się na ul. Słonecznej i następnie Liczmańskiego. 45-minutowy spacer uzmysłowił mi tylko - i to już po raz kolejny - jak bardzo chciałbym mieszkać w takim miejscu - blisko lasu i w zabytkowej kamienicy.

• Niektóre kamienice są dość zaniedbane, ale mają swój urok.
  • Oliwa jest prawdziwą gratką dla fanów architektury.
  • Oliwa to wyjątkowe miejsce.
  • Stara Oliwa - kamienice i domy.

Relaks nad stawem Młyńskim

Tuż obok wspomnianych przeze mnie ulic znajduje się staw Młyński - doskonale widoczny z ul. Stary Rynek Oliwski i dalej Spacerowej - z fontanną na środku. Z ul. Słonecznej można przejść małym przesmykiem i zaraz znaleźć się tuż nad samą wodą. To ciekawe miejsce do krótkiego relaksu, nie brakuje tu ławeczek i szlaku spacerowego wokół stawu.

• Na środku stawu jest fontanna.
  • Staw Młyński mieści się przy ul. Spacerowej.
  • ... oraz ławki.

Wzgórze Pachołek

Zaraz po krótkim odpoczynku wybraliśmy się na Pachołek, by podziwiać naszą ulubioną dzielnicę z góry. Wzgórze Pachołek to punkt widokowy w Oliwie. Miejsce jest bardzo dobrze znane mieszkańcom Gdańska. Zanim miasto zaczęło inwestować w punkty widokowe, z "Pachołka" od 1975 r. panoramę miasta podziwiało już wiele osób.

Mimo że widok z góry nieco się zawęził, to Pachołek i tak warto odwiedzić. Dla mnie osobiście jest to miejsce - z uwagi na sporą część życia spędzoną w Oliwie - co najmniej sentymentalne.

• Na Wzgórze Pachołek prowadzą schody.
  • Ze szczytu wieży widokowej widać m.in. całą Oliwę.

Pierogowa uczta

Z Pachołka wybraliśmy się na pierogi do naszej ulubionej pierogarni w Oliwie. Sam spacer po dzielnicy wraz ze wspinaniem się na Pachołek trwał ok. dwóch godzin, dlatego naszą podróż zakończyliśmy w restauracji. Z Pachołka do Mandu spokojnie można dotrzeć na piechotę i tak też zrobiliśmy, podróż trwała ok. 15 minut.

• Pierogi to nasze ulubione jedzenie.
  • Mandu w Oliwie znają wszyscy.
Nad samą pierogarnią nie będę się rozpisywał, bo raczej większość mieszkańców Oliwy zna ten lokal. Ja mogę powiedzieć jedno - zawsze wychodzę z tej restauracji zadowolony i przede wszystkim najedzony.