• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Letni sezon bez tramwajów wodnych

Rafał Borowski
24 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj wodny przegrał z nierealnymi założeniami

Tramwaje wodne w Gdańsku nie będą kursować w tym sezonie letnim. Urzędnicy tłumaczą tę decyzję utrzymywaniem się pandemii koronawirusa, a co za tym idzie ograniczeniem liczby pasażerów. Jak wynika z wyliczeń, dotychczasowe kursowanie tramwajów było utrzymywane z dochodu z biletów jedynie na poziomie 15-19 proc.



Czy często korzystałeś z tramwajów wodnych?

W kwietniu informowaliśmy, że z powodu pandemii koronawirusa rozpoczęcie sezonu tramwajów wodnych w Gdańsku zostało przesunięte co najmniej na początek lipca. Dotychczas sezon rozpoczynał się wraz z początkiem maja, a cieszącym się popularnością środkiem transportu można było wybrać się na wycieczkę do Brzeźna i na Wyspę Sobieszewską.

Czytaj więcej: Tramwaje wodne wystartują najwcześniej w lipcu

Gdański magistrat poinformował właśnie, że i tego terminu nie uda się dotrzymać. Kursowanie tramwajów wodnych zostało całkowicie wstrzymane w tym sezonie.

- Z powodu wciąż trwającej epidemii koronawirusa i związanych z tym ograniczeń w środkach komunikacji miejskiej, w tym sezonie nie będzie funkcjonował tramwaj wodny. Niestety, koronawirus w dalszym ciągu stanowi realne zagrożenie, a ograniczenia liczby pasażerów w komunikacji publicznej dalej pozostają w mocy. Aktualnie prowadzone są analizy dotyczące przyszłych sezonów. Tramwaj wodny pojawi się w nowej, dostosowanej do oczekiwań pasażerów formule - informuje Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Wpływy z biletów były niewielkie



Jednak zagrożenie zakażeniem to nie jedyny powód, który wpłynął na podjęcie tej decyzji. Funkcjonowanie niewielkich jednostek wzdłuż wybrzeży Gdańska było bowiem możliwe głównie dzięki wsparciu z miejskiej kasy. Biorąc pod uwagę ewentualne ograniczenie liczby pasażerów, kursowanie tramwajów wodnych byłoby po prostu nieopłacalne.

- Mimo sporej liczby pasażerów w poprzednich latach dochód z biletów kształtuje się na bardzo niskim poziomie 15-19 proc. Funkcjonowanie tramwaju wodnego wymaga około 81-85 proc. dofinansowania z budżetu miasta. Biorąc pod uwagę ograniczenie liczby pasażerów, które musiałoby obowiązywać również w tramwajach wodnych, wpływy z biletów w czasie trwania pandemii byłyby jeszcze niższe - argumentuje Sieliwończyk.

Zmiany we współpracy z branżą turystyczną



Na czym będą polegać wspomniane wcześniej zmiany w formule funkcjonowania tego środka transportu? Chodzi o jak najbardziej optymalne dopasowanie ich do potrzeb turystów. Statystyki nie pozostawiają wątpliwości - to właśnie turyści stanowią większość pasażerów.

- Statystyki dowodzą, że pasażerami tramwaju wodnego są głównie osoby, dla których rejs jest atrakcyjnym sposobem zwiedzania Gdańska. Użytkownicy wskazują, że jest to bardziej atrakcja turystyczna niż środek codziennej komunikacji. Tak uważa aż 98 proc. respondentów badania przeprowadzonego przez Gdańską Organizację Turystyczną. Zmiany w funkcjonowaniu tramwaju wodnego będą skupiały się głównie na dostosowaniu tej usługi do oczekiwań użytkowników. Urzędnicy i eksperci z branży turystycznej wspólnie z firmami żeglugowymi pracują nad nową formułą tej usługi - uzupełnia Sieliwończyk.

Miejsca

Opinie (116) 4 zablokowane

  • Promocja miasta...

    Od samego początku tramwaj wodny był atrakcją przede wszystkim dla turystów. Te osiemdziesiąt parę procent dotacji wracało z nawiązką w postaci podatków i opłat od żyjących z turystów biznesów. W wielu europejskich miastach turystom oferuje się po mocno dumpingowych cenach bilety na wszystkie środki komunikacji publicznej niemalże bez ograniczeń. A to po to, by tego turystę zachęcić do podróży po różnych zakątkach. A każdy turysta to czysta żywa gotowka, która w mieście pozostaje i w jakiejś części wraca do tej samej miejskiej kasy, która dołożyła się do prawie darmowego podróżowania po mieście. Uziemienie tramwajów wodnych pod pretekstem nieopłacalności ich funkcjonowania przy istniejących ograniczeniach liczby pasażerów to kompletna bzdura i wbijanie noża w plecy odżywającemu biznesowi knajpiano-turystycznemu. Taka decyzja miałaby jakieś ekonomiczne uzasadnienie, gdyby wpływy z biletów pokrywały nie kilkanaście, a np. 80% kosztów funkcjonowania. I nawet jeśli w tym roku ten turysta, bez tramwaju wodnego, jakoś sobie poradzi (najwyżej nie kupi kilku biletów dla całej rodziny do Twierdzy Wisłoujście), to jaką mamy gwarancję, że w przyszłym roku, po raz kolejny wróci do Gdańska, a nie zawiezie swój portfel np. do Berlina, gdzie po Sprewie pływa mnóstwo różnych stateczków wożących turystów po całym mieście.

    • 1 0

  • Po raz kolejny... (5)

    ...widać, że Gdańsk ma kiepskich administratorów a nie menadżerów. To są ludzie z przypadku, znają się tylko na poganianiu do roboty i pokazywaniu innym że " są tacy lepsi" he he he!!!. W rzeczywistości jednak słoma z kaloszy i brak umiejętnosci robienia biznesu. Taki atrakcyjny interes, jest pełna infrastruktura, są potencjalni klienci, jest klimat, pogoda, praciwnicy a mimo to tym administratirom się nie opłaca. Zero i tyle.

    • 85 12

    • W kaloszach, (2)

      to ostatnio po kałużach łaził Duda, czyli twój pan więc w sprawach słomy to nie ten adres. A Gdańsk od dekad ma się coraz lepiej i z roku na rok wygląda piękniej i to was trolle boli, prawda?

      • 3 3

      • Gdańsk wyglada pięknie...

        ....a to przepraszam. Pewnie będziesz glosował na kandydata PO, bo ma najładniejszy garnitur.

        • 0 0

      • Weź przestań, ha ha ha!!!!!.

        Twoja nerwowa reakcja potwierdza, że mam rację a Tobie po prostu brakuje odwagi, żeby przyznać mi rację. Gdańscy "adminiatratorzy" (elita menadżerska, ha ha ha!!!) nie umie robić biznesu mając do tego wszystko, co potrzebne. Są słabi, bo nie posiadają wiedzy. Jak czasami słucham co Ci ludzie mówią i patrzę, co robią to mam wrażenie, że to ludzie z przypadku. Acha, nie jestem żadnym trolem. Nie znoszę, kiedy publiczne pieniądze są topione w aktywach, które nie pracują. Aktywo, które nie pracuje, mimo gotowości do pracy to strata. Rozumiesz?

        • 0 0

    • zdecydowanie w Gdańsku potrzeba więcej Horały (1)

      wymyślił nową szprychę kolejową w kilka godzin, coś czego nie-rządy pełowskie nie były w stanie zrobić przez 8 lat nie-rządzenia.

      • 5 2

      • A co ma do tego Horała?

        W Gdańsku rządzi PO a nie Horała, jego nikt o nic w sprawach rządzenia Gdańskiem nie pyta i nie oczekuje od niego żadnych rad. Za publiczną gospodarkę Gdańska odpowiadają ludzie z PO. Ja bym się raczej w tej sytacji martwił, żeby peowcy którzy w Gdańsku rządzą, nie wymyślali więcej takich szprych jak ta z tramwajem wodnym, który zamiast zarabiać pieniądze dla Gdańska generuje tylko koszty, które miasto musi ponosić mimo przestoju tych w pełni sprawnych aktywów.

        • 7 2

  • podziękujcie ministerstwu zdrowia (12)

    zamiast działać skutecznie, tak jak ministerstwa w innych krajach, gdzie obywatele zaczynają powoli zapominać o wirusie, u nas zamkneli lasy, otworzyli lasy, a wirus jak był tak jest. respiratorów nie ma, maski bez atestu, duda na wakacjach u trumpa. czesi nie chcą wpuszczać polaków, bo teraz my jesteśmy w europie siedliskiem epidemii. no to jest skandal, do czego oni doprowadzili.

    • 29 46

    • Sprawdz ilosc zarazonych w Niemczech i w Polsce (2)

      Sprawdz śmiertelność w Polsce i Wloszech

      • 7 3

      • ilość zarażonych? nie rozśmieszaj mnie tą brednią, najpierw by trzeba porównać ilość wykonanych testów! (1)

        no chyba że w swojej naiwności wierzysz, że jak się robi mniej testów to i mniej chorych jest.

        • 2 4

        • Kurde

          że też dotąd nie ma testów na chroniczną głupotę. Zrobił byś sobie nie?

          • 0 0

    • (7)

      Podziękujcie bezmózgim baranom, którzy nie noszą masek w komunikacji, sklepach - bo im się wydaje że oni nie muszą / są zdrowi / wirusa nie ma.
      Obywatele nie tylko zaczynają powoli zapominać o wirusie ale mają ten problem rozwiązany - w krajach gdzie ludzie używają rozumu i przestrzegają dyscypliny epidemicznej.

      • 11 0

      • (5)

        Na coroczna grype tez sie tak spinasz? Jakos nigdy wczesniej nie widziałem tylu zamaseczkowanych. A choroby jak były tak będą.

        • 1 6

        • (4)

          Ile ludzi zmarło na gryp, a ile na koronę?

          • 1 0

          • Na grypę (1)

            od początku roku zmarło 65 osób.
            Zachorowań oczywiście było nieporównanie więcej.

            Poszukaj w google'u: "Meldunki o zachorowaniach i podejrzeniach zachorowań na grypę w Polsce w 2020 roku"

            (są tam pdfy, mozna sobie ładnie zsumować, choć wymaga to trochę wysiłku)

            • 1 0

            • Wysiłek? To ile jest tego wysiłku? 500? Czy więcej?

              • 0 0

          • chcesz mi powiedzieć że 3 miesięczna liczba ofiar tylko trochę większa od dziennego bilansu nieboszczyków w PL to powód do takiego strachu?Różni pajace zawyżyli 100 krotnie śmiertelność tego "wirusa" a teraz połknęli języki takie są fakty

            • 1 1

          • A ile zmarło na zawał, bo nie zdążyli dojechać do szpitala albo nie doczekało się na operację, na którą czekali latami?

            • 1 0

      • ale po co mają je nosić palancie jak liczba chorych jest bliska zeru?Rozumiem że mam nosić tę ścierę odparzać sobie twarz bo tak?

        • 1 1

    • ministerstwo zdrowia nie ma kasy na tramwaje wodne?

      • 0 0

  • (9)

    na Jarmark przyjedzie z 5 mln turystów a oni coś o tramwajach ględzą, żenada! skandal! oszustwo!

    • 86 8

    • żenada i skandal to jest jak się o ludziach mówi, że są ideologią. (6)

      • 4 12

      • zenada i skandal to jest jak sie wyrywa slowka z kontekstu i pieprzy nie na temat

        • 0 0

      • (3)

        nie interesuje mnie to, nie wiem po co zaraz mieszasz politykę ogólnokrajową do tak przyziemnych miejskich problemów

        • 11 3

        • bo widzę z kim mam do czynienia (2)

          • 1 5

          • (1)

            z kim? no napisz, czy Ty nie widzisz w tym postępowaniu hipokryzji? robimy Jarmark na miliony a odwołujemy tramwaje na kilkanaście osób?

            • 9 1

            • sprawa dotyczy kasy

              miasto musi oszczędzać bo wpływy z podatków będą mniejsze. Jarmark jest impreza dochodową, miasto i mieszkańcy zarabiają na tym, a do tramwajów trzeba dokładać, więc zawieszenie tramwajów wodnych to oszczędzanie kasy.

              • 3 0

      • Koleś to nie ten temat....

        Na homo forum się przenieś

        • 9 0

    • jakie tam 5 milionów to juz nie te czasy ze było po co przyjeżdżać a w pandemii to jak połowa tego co zwykle będzie to będzie (1)

      • 2 6

      • zobaczymy, w tamtym roku było prawie 7mln a jak wszystko odwołane to gdzie pół Europy zjedzie jak nie tutaj?

        • 8 3

  • pod przykrywką koronawirusa (9)

    podejmuje się mało popularne decyzje ale jarmark musi się odbyć. Hipokryci..

    • 102 9

    • Januszku, pod przykrywką wirusa twój nieduży idol wprowadził w ramach tzw tarczy różne dziwne zapisy. (2)

      Np. podniesienie kar za aborcję.

      I to jest ok?

      • 2 5

      • fejki sklejki i w dodatku nie na temat

        • 1 0

      • Tak, to jest ok bo dla mnie szacunek do życia, to troska o to życie od chwil jego poczęcia. Ty natomiast uważaj, bo Twoja bezkrytyczna wiara w lewicowe hasła doprowadzi cię do tego, że za jakiś czas kończąc 60 lat dostaniesz za darmo środki do eutanazji, bo będziesz stary i niepotrzebny, a Twój ślad węglowy będzie zbyt dużym obciążeniem dla środowiska. Ot taka ta lewicowa tolerancja.

        • 0 2

    • janusz, twój ulubiony prezydent modlił się dzisiaj pod pomnikiem kościuszki w usa, wiedziałeś? (4)

      masz cytat z kościuszki tutaj, gośc był prorokiem: Widziano rządy despotyczne posługujące się tą zasłoną religii w przekonaniu, że była ona najmocniejszą podporą ich władzy; wówczas to wyposażono w sposób możliwie najbogatszy księży kosztem nędzy ludów. Przyznano im najbardziej oburzające przywileje łącznie z zasiadaniem przy tronie. Słowem, do tego stopnia rozmnożono łaski, dobra i bogactwa duchowieństwa, że połowa narodu z tego powodu cierpi i jęczy w nędzy, podczas gdy oni nic nie robiąc opływają we wszystko.

      • 6 6

      • A Twoja ulubiona prezydent pójdzie do Biedronki po..... (3)

        • 6 6

        • wyobrażam sobie ten dysonans (2)

          gdy żyjesz na wsi, a potem musisz krytykować inną dorosłą osobę za zakup alkoholu. jak wy potem w lustro spoglądacie?

          • 6 6

          • wyobraznia bez granic

            wyobrazaj sobie dalej, skoro najpierw pieprzysz cos w temacie tramwaju wodnego o kosciuszc, a dalej o kupnie alkoholu... skad na sreberku macie takie dobre lacza? a moze to juz jakas sztuczna "inteligencja"?

            • 1 0

          • Zakochany w Oli ???

            • 4 5

    • .....powiedział Janusz i do tego Ch.

      • 0 0

  • Ale Jarmark będzie.. (4)

    Gdzie tutaj logika?!

    • 98 4

    • jarmark na powietrzu co 2 m ludzie mogą chodzić i to pewnie bedzie ogrodzony i w maseczkach (1)

      a na takim stateczku jak sardynki gorzej niż w autobusie

      • 3 19

      • co 2 metry ludzie moga chodzi, wyorazasz to sobie?

        a moze przeniosa jarmark na zaspe i przymorze?

        • 1 0

    • Jarmark jest dochodowy, a do tramwajów trzeba dokładać (1)

      to po prostu sprytny sposób na oszczędzenie kasy, można zwalić na koronowirusa

      • 13 1

      • to żeby oszczędzić pieniądze, których jest dużo dużo mniej, trzeba się jeszcze tłumaczyć? A mogliby wymyślić jakąś kolejną Wielką Budowlę Socjalizmu typu Przekop Mierzei co się zwróci za 2500 lat, nie maja pisowskiego rozmachu

        • 1 1

  • i bardzo dobrze (2)

    Bardzo dobrze - przejechalam sie kiedys takim tramwajem z gdanska do sopotu. Po drodze myslelismy ze sie utopimy - pomimo bardzo silnego wiartu na zatoce pazernicy nie odwolali kursu. Lodka przechylala sie tak ze naprawde bylo bardzo niebezpiecznie. Takie cos powinno byc karane.

    • 1 18

    • Tramwaj wodny nie wychodzi na zatokę

      Plynales czymś innym

      • 2 0

    • Nie rozśmieszaj mnie.

      Specyfika tej trasy jest taka, że do mola płynie się cały czas z boczną falą, więc łajba trochę się kiwa bo tak ma być.

      • 5 0

  • haha utrzymywanie się pandemii na pomorzu to kilku chorych tak?Brniemy dalej brawo brawo urzędasy idziecie na rekord świata w d**ilizmie i ciągle przesuwacie granice

    • 2 1

  • ceny (1)

    nic dziwnego, że tylko 15-20% można było pokryć z biletów bo ceny takie "atrakcyjne", że szkoda się w ogóle interesować tym środkiem transportu. Cena przejazdu tramwajem wodnym z Gdyni na Hel i powrót dla dwóch osób to równowartość wynajęcia sobie auta na dobę.

    • 1 2

    • To nie ten temat misiu

      Te tramwaje na Hel nie pływają.

      • 4 0

  • (4)

    Odbija sobie cenami za parking 5.5zl / h !!!! Złodziejstwo w mailu dzień! Od 7 do 20 ! Nowe ceny w Gdańsku!

    • 13 3

    • (1)

      I bardzo dobrze. Jak dla mnie to i 10 zł mogło by być, przynajmniej będzie rotacja a nie wielogodzinne zaleganie. Obecnie przez tak niskie stawki nie ma często gdzie stanąć w centrum aby wyskoczyć coś załatwić.
      Poza tym jak się popatrzy często na rejestrację to mało na parkingach kibluje mieszkańców większość to ludzi z zewnątrz.

      • 0 5

      • Jak ktoś jest "z zewnątrz" to łatwiej mu dojechać autem. Jak ktoś "miastowy" to powinien sobie poradzić komunikacja miejską.

        • 0 0

    • I słusznie. (1)

      Masz nogi wyrastające z tyłka to rób z nich użytek a wyjdzie ci to na zdrowie. Nie musisz swoim klamotem wjeżdżać w drzwi sklepu czy pod stolik w lokalu. Módl się żebym nie awansował bo ja zrobię obecne stawki razy pięć, oczywiście z wyłączeniem lokalsów.

      • 3 5

      • Gdzie robisz w magistracie czy Um? Pewnie planujecie też podwyżki dla swoich spaslych d....

        • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane