• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Liczba pasażerów w autobusach i trolejbusach w Gdyni bez zmian

Patryk Szczerba
13 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Liczby w gdyńskiej komunikacji mają prezentować się lepiej, gdy przybędzie buspasów i powstaną nowe węzły przesiadkowe. Liczby w gdyńskiej komunikacji mają prezentować się lepiej, gdy przybędzie buspasów i powstaną nowe węzły przesiadkowe.

Tyle samo, co przed rokiem - ok. 88 mln pasażerów skorzystało w 2016 roku z usług ZKM Gdynia. Spada za to sprzedaż biletów okresowych, co ZKM tłumaczy wprowadzeniem od września bezpłatnej komunikacji dla rodzin z trójką dzieci.



Ile czasu dziennie spędzasz w pojazdach komunikacji miejskiej?

W ostatnich latach sukcesywnie spadała liczba przewożonych pasażerów przez ZKM Gdynia. W 2009 roku było to 99 mln osób, a dwa lata później już 10 mln mniej. Tak duża tendencja spadkowa została w ostatnich latach wyhamowana, ale o małej stabilizacji można mówić dopiero w ostatnich miesiącach.

Czytaj też: Rośnie liczba pasażerów tramwajów i autobusów w Gdańsku

Na wzrosty trzeba poczekać

W 2016 roku z usług ZKM Gdynia skorzystało ok. 87,9 mln pasażerów. To tyle samo, ile w 2015 roku. Przedstawiciele organizatora komunikacji odnotowują jednak, że po bardziej szczegółowych wyliczeniach widać, że nastąpił spadek liczby pasażerów na terenie obsługiwanych gmin ościennych o 3,2 proc.

Całość zbilansowała się wzrostem w samej Gdyni. W 2015 roku przejechało autobusami i trolejbusami w mieście ok. 75,9 mln pasażerów, a w 2016 roku o pół miliona więcej.

W ZKM nie ukrywają, że na wzrost - podobny do notowanego od lat w Gdańsku - trzeba będzie poczekać do zakończenia planowanych inwestycji. Chodzi o zakup 55 autobusów i 30 trolejbusów, z czego połowa będzie pojazdami przegubowymi, budowę węzłów integracyjnych na KarwinachChyloni oraz stworzenie kolejnych buspasów na Nowowiczlińskiej, Chwaszczyńskiej, Wielkopolskiej i Morskiej.

- Dopiero po realizacji tych projektów, których pierwsze efekty będą widoczne pod koniec 2018 roku, spodziewać się można uatrakcyjnienia gdyńskiej komunikacji miejskiej i związanego z tym wzrostu liczby pasażerów. Z opisanych przyczyn w 2017 roku nie spodziewamy się jeszcze wzrostu liczby pasażerów. Z racji bogacenia się społeczeństwa, niestety, systematycznie wzrasta skala użytkowania samochodów osobowych - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Największe nadzieje związane są z Węzłem Karwiny i buspasami na ul. Wielkopolskiej i Nowowiczlińskiej. Największe nadzieje związane są z Węzłem Karwiny i buspasami na ul. Wielkopolskiej i Nowowiczlińskiej.
Rosną wpływy ze sprzedaży biletów, ale tylko w przypadku biletów własnych - czyli tych, które emituje ZKM Gdynia. Sprzedaż własna w 2015 roku wyniosła dokładnie 63 495 209 zł, a rok później - 65 114 019 zł, natomiast wpływy ze sprzedaży biletów metropolitalnych Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej to 8 802 196,60 zł w 2015 r. i 6 619 979,80 zł w 2016 roku, co oznacza spadek o blisko 25 proc.

Mniejsza sprzedaż przez ulgi dla rodzin

W 2016 roku sprzedano razem 515 534 biletów okresowych ZKM w Gdyni (miesięcznych, dekadowych i semestralnych) i 73 978 biletów metropolitalnych. Bilety okresowe w 2016 r. miały 54,7 proc. udziału w wartości sprzedaży biletów własnych i 97,9 proc. udziału w wartości sprzedaży biletów metropolitalnych MZKZG.

- W stosunku do 2015 r. liczba sprzedanych biletów okresowych ZKM w Gdyni spadła o 1,4 proc., a metropolitalnych - o 6,2 proc. Bezpośrednią, najistotniejszą przyczyną spadku liczby sprzedanych biletów było wprowadzenie od 1 września 2016 roku uprawnienia do przejazdów bezpłatnych dla sporej liczby mieszkańców Gdyni - opowiada Marcin Gromadzki.

Miejsca

Opinie (155) 3 zablokowane

  • Dawać Gdańsk a nie (6)

    Lepiej żeby te nowe tramwaje były lepsze od Pess i podobne do Bombardierów

    • 9 32

    • (5)

      Bombardierami to mógłbym jeździć :)

      • 7 3

      • 88 mln pasażerów w gdyńskich autobusach - dopłata do 1 pasażera to niecały 1 zł (4)

        44 mln pasażerów w SKM - dopłata do 1 pasażera niecałe 0.5zł
        2 mln pasażerów PKM - dopłata do 1 pasażera 25zł

        POdziękujmy takim a nie innym umiejscowieniom przystanków PKM wybudowanym (prawie wszystkie w Gdańsku)

        • 9 6

        • (3)

          Prawie? Wszystkie!

          • 7 3

          • Racja (2)

            Dobrze, że chociaż starczyło im na przystanek zbudowany pod wybudowanym też biurowcem. Chyba tylko sami pierdzi stołki z dyrekcji PKM tam wysiadają i wsiadają.
            Zamiast wybudować po drugiej stronie obwodnicy to sobie do dojazdow do ich pracy wybudowali. No i biurowiec też swoje kosztował.

            POzdrowienia dla gdańskich POlitykow rządzących województwem. Brawa dla Struka, co wpakował województwo w 50 mln zł dopłat co roku przyklepujac miliardowa inwestycje. O ile on nie jest taka marionetka...

            • 5 4

            • Podobno w Kosakowie liczba pasazerow tez sie utrzymala na tym samym poziomie (1)

              • 1 5

              • Gdyby wydano tam nie 90 mln

                A 800 mln publicznych pieniędzy jak na gdańskie lotnisko

                To bylaby prawdziwa afera

                • 5 1

  • Tak, tak - na pewno mniejsza sprzedaż przez te kilkadziesiąt rodzin. (2)

    Tak to sobie tłumaczcie w firmie, a nie ludziom.

    • 89 10

    • Po ostatnich podwyżkach

      to i tak sukces ze im wyszło tyle samo pasażerów. W tym roku może być kolejny spadek czyli najpóźniej w przyszłym roku podniosą ceny biletów do 3,50 za przejazd.

      • 6 0

    • Prawda jest taka że w Gdyni ludzi stać na samochody. W Gdańsku jest wiele dzielnic w których auto ma co 5mieszkaniec. Więc w Gdańsku dlatego rośnie liczba pasażerów komunikacji miejskiej. Sami zresztą wiecie. Kto ma auto to nim jeździ a nie tłucze sie busem

      • 2 3

  • bardzo ważna nowina, czekałam na nią

    • 24 3

  • Jeżeli miasta i przedsiębiorstwa przewozowe sie nie dogadają i nie bedzie JEDNEGO TANIEGO BILETU (2)

    na wszystko co jeździ po torach i ulicach Trójmiasta i przyległych miasteczek, niezależnie czy jest czerwone, białe czy zielone, jedzie prosto w bok, wolniej, szybciej czy nocą, to ludzie będa dalej jeździc samochodami i robić korki, ponieważ im się to bardziej opłaca. A dyrektorom przedsiębiorstw przewozowym polecam wizytę w Berlinie, Pradze, Amsterdamie czy Barcelonie i przyjrzenie się tamtejszym taryfom i cenom.

    • 120 4

    • 3 łapki w dól dali: (1)

      - dyrekcja ZKM Gdynia
      - dyrekcja ZTM Gdansk
      - dyrekcja SKM
      ?

      • 3 1

      • Jest już 4 łapka, PKM się spóźniło.

        • 0 0

  • (9)

    Jezdze komunikacja miejska w gdynii od 15 lat i jestem w miare zadowolony tzn 0 tankowania , oplat parkingowych itp
    ale za to ze smutkiem patrze jak ludzie zawalaja przestzeni publiczna tak jak np. Szczur parkujacy sobie przed wejsciem do um gdynia
    to miejsce mozna ewentualnie zadydykowac niepelnosprawnym , a nie temu gamoniowi od przekretow z nagrodami w tle

    • 69 24

    • Dzień bez ataku na Szczurka to dzień stracony - jednym słowem. (3)

      • 12 15

      • dla ciebie ćwoku? (2)

        prawda w oczy kole?

        • 9 10

        • Zajmij się budyniem papudraku.

          • 4 2

        • nie ma jak kulturalna wypowiedź pisowskiego trola

          • 1 1

    • powiedz mi kim niezwykłym jest szczur, że ma do dyspozycji 4 soky superb i jedną octawie?? (2)

      dlaczego na odcinku rezydencja praca nie jeździ komunikacją???

      • 16 2

      • (1)

        Dlaczego budyń ma tyle mieszkań że nie POtrafi się doliczyć? Dlaczego budyń nie korzysta z komunikacji?

        • 5 0

        • Cięzko by mu było usiąść na miejscu w autobusie, trochę by się nie mieścił :)

          • 1 1

    • Dałem Ci plusa, ale

      tylko za pierwszą część komentarza.

      • 0 7

    • bezrobotny hrabia na wózku (wynajmujący pokój w Szwecji) znów lekarstwa nie przyjął

      intelektualna, internetowa kaleka

      • 0 0

  • (4)

    Bardzo dużo ludzi dobrowolnie oddaje się codziennym torturom w komunikacji miejskiej. Co chwila gwałcenie strefy intymnej, nietykalności cielesnej, przebywanie w towarzystwie ludzi nieznających pojęcia "mycia się", meneli i gimbusów... Współczuję.

    • 47 41

    • i pozostań w nim

      • 15 8

    • (2)

      Podzielam opinię :) komunikacja miejska to syf, kiła i mogiła.

      • 8 10

      • kup sobie auto, kto cię zmusza (1)

        • 1 1

        • Ju dawno kupiłem :)

          • 1 0

  • wzrosty będą (3)

    gdy się zadba o częstotliwość

    • 61 1

    • (2)

      Kilka razy musiałam wysiadac i iść na Pogorze na piechotę, kupiłam sobie Yariske i jest ok.

      • 5 4

      • Yariska ma skrzydła i zasuwa górą (1)

        Brawo

        • 2 3

        • Jedzie tak samo jak autobus, ale jest taniej, ciepło i zawsze wygodne miejsce siedzące, nie trzeba czekać ani się przesiadać.

          • 5 0

  • liczba pasażerów w dół a (2)

    pensje prezesów w górę. dlaczego jest tak , że prezydent miasta zarabia dwa razy mniej niż prezesi w spółkach komunikacyjnych. powinni mieć obcięte zarobki a nie po 220 tysięcy rocznie . pytam za co pobierają takie wysokie pensje ?

    • 60 4

    • za to, że są z samorządności i tylko przytakują szczurowi.

      jak afera na hali targowej? poleciała kierowniczka? siedzi?

      • 10 3

    • Ostatnio był artykuł o pani, która podobno kazała się dzielić premiami. Resztę sobie dopowiedz..

      • 4 1

  • Gdynia się wyludnia (24)

    więc to nie dziwi, że liczba pasażerów również spada lub co najwyżej pozostaje na podobnym poziomie.

    W Gdańsku zaś odwrotnie. Nie dość, że liczba mieszkańców rośnie to inwestycje na rozwój komunikacji miejskiej są bardzo duże, nieporównywalnie większe niż w Gdyni. Gdańsk na tle Polski wypada znakomicie a na tle Gdyni to nawet nie wiem jak to nazwać. Ale Gdynia nie jest żadną konkurencją dla Gdańska, w Gdyni nie ma ani miejskich ani prywatnych inwestycji, te co są wzbudzają jedynie politowanie.

    • 66 38

    • ograniczone wypociny (9)

      Tochę wymyślasz i koloryzujesz bez powodu. Jesteś smutnym i zakompleksionym prostym człowiekiem. Niczego pozytywnego nie wnosisz. Opierasz się o jakie dane pisząc o tych ogromnych inwestycjach? Nieporównywalnie to wyludnia się cały kraj, przede wszystkim umysłowo przez takich ograniczonych ludzi jak ty.
      Pozdrawiam

      • 24 30

      • (1)

        Twarde dane statystyczne są ogólnie dostępne, praktycznie w każdym parametrze społeczno-ekonomicznym Gdynia jest daleko za Gdańskiem (i nie porównuję tylko liczb bezwzględnych, ale też wskaźników per capita).

        • 17 13

        • dane statystyczne mówią, że to reszta kraju się wyludnia a nie Gdynia

          nawet czytać nie umiesz ze zrozumieniem kaleko

          • 1 1

      • Prostym człowiekiem? Ha ha ha, uśmiałem się. (6)

        Jestem inżynierem, bardzo wesołym, nie mam kompleksów. A teraz do rzeczy. W ostatnich latach Gdańsk wydał kilkaset milionów na rozbudowę infrastruktury komunikacji zbiorowej (nowe linie tramwajowe, modernizacja istniejących) a także na nowy tabor zarówno autobusowy jak i tramwajowy. W Gdyni, no cóż niewiele tego było.
        Polska się wyludnia ale nie wszędzie. Najlepsze, najlepiej zarządzane, najbardziej atrakcyjne miasta nie. Należą do nich między innymi: Warszawa, Kraków, Wrocław i Gdańsk.

        P.S. nie podszywaj się pod gdańszczanina ciołku.

        • 18 16

        • Nie tyle Gdańsk wydał, co bezwstydnie Gdańsk dotowano.

          "Jestem inżynierem, bardzo wesołym" - nie osłabiaj i pozostaw taką twórczość na portal randkowy. Ale teraz do rzeczy. Niezależnie czy artykuł jest o Gdańsku, czy Gdyni, zawsze znajdziesz pretekst, by Gdyni dowalić - tak więc, biorąc pod uwagę ten bezustanny hejt, trudno uwierzyć, abyś był "wesoły". Poza tym większość czasu spędzasz tutaj, więc o zaletach Twojego charakteru raczej mało kto ma szanse na żywo się przekonać. Może na szczęście, bo jeszcze by się to przełożyło na jakąś "humorystyczną" agresję wobec Gdyni i jej mieszkańców.

          Wiem, najgorzej hejterów traktować poważnie - ale te same antygdyńskie wypociny pod każdym artykułem są naprawdę męczące.

          • 13 10

        • Istotnie - bardzo wesoły wpis. Najważniejsze to mieć dobre samopoczucie.

          • 9 1

        • Raczej przykrym niż wesołym, a wyzwiska najlepiej o tobie świadczą, "inżynierze"...

          • 13 5

        • Bycie inzynierem jak widac nie pomaga, za to nerwica na punkcie Gdyni ewidentna - faktycznie duzo wpisow w roznych miejscach na trojmiasto.pl podpisanych przez S a wszedzie jazda na Gdynie, niewazne czego temat dotyczy. Dalbys juz sobie spokoj, inzynierze - przejdz sie gdzies, oczywiscie po Gdansku.

          • 14 7

        • Najlepiej zarzadzane, najbardziej atrakcyjne... ;) UM Gdansk, wydzial propagandy?

          • 11 3

        • taki cham i prostak jak ty inżynierem?

          nie ośmieszaj się bezrobotny błaźnie

          pisowski trolu napędzany ruską wódką

          • 3 1

    • Ile razy będziesz te brednie powtarzał. Gdynia zmalała o niecały 1% mieszakańców w ciągu 5 lat, a ten o "wyludnianiu" pisze. (9)

      Chwal swój Gdańsk, a Gdynię zostaw w spokoju.

      • 21 11

      • Poniżej dane tylko za 9 miesięcy 2016. Wymeldowało się 3906 osób (z tymi co się zameldowali jest 1968 na minus w 9 miesięcy).) (8)

        Wg danych Referatu Ewidencji Ludności i Meldunków Urzędu Miasta Gdyni minione trzy kwartały br. przyczyniły się do spadku liczby ludności z powodu odpływu migracyjnego.
        Saldo ruchu migracyjnego ludności wyniosło minus 1 938 osób. Napływ ludności do Gdyni - zameldowania w okresie I-IX 2016 r. wyniósł 1968 osób, a odpływ - wymeldowania - 3 906 osób.
        Dodatni przyrost naturalny wynoszący 54 osoby (w okresie I-IX 2016 r. urodziło się 1 818 dzieci, a zmarło 1 764 mieszkańców Miasta) nie zdołał zrównoważyć odpływu migracyjnego.

        • 7 8

        • (4)

          Jak zatem skomentujesz sytuację w Sopocie? Czy martwi cię wyłącznie sytuacja w Gdyni?

          • 10 3

          • a co mnie Sopot? (1)

            • 4 9

            • a co cię Gdynia?

              • 10 7

          • Sopotem niech się martwią Sopocianie (1)

            W Gdańsku jakoś przybywa, a równać trzeba do lepszych, a nie do wielokrotnie mniejszego Sopotu

            • 3 8

            • To może bądź konsekwentny i martw się Gdańskiem a troskę o Gdynię pozostaw jej mieszkańcom?

              • 7 0

        • Czyli sam sobie przeczysz, bo najpierw piszesz o "wyludnianiu" się Gdyni, a potem cytujesz UM w Gdyni, gdzie są słową o "spadku (1)

          liczby ludności z powodu odpływu migracyjnego". Więc według UM w Gdyni jest odpływ migracyjny, a według trolla gdańskiego "wyludnianie" się Gdyni.
          Lubię takich trolli, co przekręca każdą oficjalną informację na swoją korzyść.

          • 7 0

          • To tutejszy staly hejter z obsesja na punkcie Gdyni - wszystko przekreci jak mu wygodne. Spadek liczby ludnosci w Gdyni o jeden procent od lat dziewiecdziesiatych to wyludnienie, ale 30% ludnosci mniej w Sopocie w tym samym czasie to drobiazg. Zero konsekwencji. A tak, bo Sopotem niech martwia sie jego mieszkancy - to moze, jak ktos napisal powyzej, Gdynia i Gdanskiem tez?

            • 6 0

        • czyli w Gdyni zameldowało się 2000 osób w 9 miesięcy

          i według ciebie to jest "wyludnianie",
          niezły bigos masz w głowie,
          przestać chlać narkomanie bezrobotny

          • 1 0

    • in dłużej panuje najlepszy prezydent to tym więcej ludzi ucieka z miasta. (1)

      jaki jest pomysł szczura na zatrzymanie podatników???

      • 8 2

      • jeszcze jedna szklanka wódki i w ogóle Gdyni nie będzie w twoim polu widzenia

        tak się po pisowsku wyludnia?
        pij szybciej to może i twoje problemy emocjonalne znikną,
        po to przecież zacząłeś pić

        • 1 0

    • Nie tyle Gdańsk inwestował, co inwestowano w Gdańsk - na szczeblu regionalnym i centralnym. Największym osiągnięciem w dziedzinie dotacji jest "regionalna" kolej miejska o humorystycznej nazwie PKM, zbudowana w całości na koszt województwa. Niemniej to prawda, że Gdańsk komunikacyjnie potężnie zyskał w ostatnich latach - niestety kosztem sąsiadów z Gdynią na czele.

      A co do tego "wyludniania", to troszkę szarżujesz. Od wielu lat różnice w skali Trójmiasta są niewielkie - a jeżeli już gdzieś szukać problemów, to ma je Sopot, w którym liczba mieszkańców przez ostatnie 25 lat spadła faktycznie bardzo znacząco.

      • 13 3

    • Czy Gdynia się wyludnia???

      Gdynia musi przyjmować tak jak Gdańsk podobną ilość uchodźców, wtedy to się podobnie będzie bilansować.

      • 1 4

  • No i co w związku z tym ? (2)

    jedliście już drugie śniadanie ?

    • 22 9

    • zabieram się właśnie za trzecie (1)

      • 3 3

      • Podziel się, bo ja jadłem tylko pierwsze.

        • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane