• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Linia 100 wraca na trasę. Czy w takim kształcie jest potrzebna?

Szymon Zięba
2 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Nowe minibusy elektryczne będą obsługiwały linię 100. Nowe minibusy elektryczne będą obsługiwały linię 100.

Od poniedziałku, 5 września, po dwóch latach przerwy, na ulice Głównego i Starego Miasta ponownie wyjadą minibusy linii 100 - ogłosili miejscy urzędnicy. Pojawia się jednak pytanie, czy przywracanie linii w organizacji bliźniaczo podobnej do tej, która nie sprawdziła się najlepiej, ma sens.



Czy będziesz korzystać z linii 100?

Przypomnijmy: Linia 100 swoją "premierę" miała prawie dziewięć lat temu, 26 października 2013 roku. Od tego czasu ulice Starego i Głównego Miasta przemierzały charakterystyczne minibusy.

Pojazdy, które kursowały na zawiłej trasie Dworzec Główny - Targ Węglowy - Ogarna - Mieszczańska - Kuśnierska - Chlebnicka - Klesza - Krowia - św. Ducha - Przędzalnicza - Szeroka - Tokarska - Warzywnicza - Targ Rybny - Podwale Staromiejskie - Igielnicka - Stolarska - Łagiewniki - Gnilna - Rajska - Podwale Grodzkie - Dworzec Główny, nie cieszyły się jednak wielką popularnością.

Z "setki" najczęściej korzystali seniorzy. Rozmieszczenie przystanków umożliwiało im w sprawny sposób np. załatwienie spraw urzędowych czy dostanie się do przychodni (m.in. stąd dopasowane, niższe podłogi pojazdów). To była jedna z największych zalet śródmiejskiej linii.

W minibusach można było także spotkać pojedyncze osoby, które w ten sposób chciały zwiedzić miasto.

W tym miejscu należy podkreślić, że komunikacja miejska ma służyć mieszkańcom miasta, nawet jeżeli "na siebie" nie zarabia.

Przesuń aby
porównać
Powinna być ona jednak odpowiedzią na potrzeby lokalnej społeczności. Stąd więc pytanie, czy uruchamianie "setki" w bardzo podobnym kształcie, co w przeszłości, ma sens. Zwłaszcza, że nawet wśród seniorów, czyli "grupy docelowej", nie biła rekordów popularności.

Brak synchronizacji i mała częstotliwość odjazdów



Jedną z bolączek starej "setki" był jej rozkład jazdy. Minibusy kursowały rzadko - co 20-30 minut - a ostatni wracał do bazy przed godziną 23.

Mówiło się wówczas, że na popularność śródmiejskiej linii mogłoby wpłynąć większa częstotliwość i wprowadzenie nocnych kursów oraz zsynchronizowane rozkładu z odjazdami pociągów SKM. Wskazywano również na potrzebę promocji "setki".

Pomysły zniknęły jednak wraz z minibusami, których kursowanie zawieszono 27.03.2020 r. przez pandemię koronawirusa.

Miejscy urzędnicy planują jednak linię 100 ożywić i "wypuścić" małe autobusy do centrum Gdańska już 5 września.

Obsługiwać ją będą nowe pojazdy zasilane energią elektryczną.

Składy będą kursować na nieco zmodyfikowanej, choć bardzo podobnej trasie: Dworzec Główny - Podwale Grodzkie - Hucisko - Targ Drzewny - Świętego Ducha - Przędzalnicza - Szeroka - Tokarska - Warzywnicza - Targ Rybny - Podwale Staromiejskie - Igielnicka - Stolarska - Łagiewniki - Aksamitna - Wałowa - Łagiewniki - Wały Piastowskie - Dworzec Główny.

Tak wygląda planowany na 5 września rozkład linii 100. Tak wygląda planowany na 5 września rozkład linii 100.
Wraz z przywróconą linią, wróci także jej największa wada - "czasowy" rozkład jazdy minibusów:

  • Z informacji przekazanych przez Zarząd Transportu Miejskiego wynika, że linia będzie funkcjonować od poniedziałku do piątku w godzinach od około 7 do 20, w weekendy pierwsze busy wyjadą o godzinie 10.
  • Podobnie jak w przeszłości, minibusy w szczycie będą odjeżdżać z przystanków co 20 minut, poza szczytem co pół godziny, według obowiązującej taryfy.

Jakie do tej pory było "obłożenie" linii 100? Organizator przewozów podał nam przykładowy dzień z 2016 roku. Wówczas przez cały dzień:

  • na trasie Dworzec Główny - Targ Rybny przewieziono 228 pasażerów.
  • Na trasie Targ Rybny - Dworzec Główny - 408.

Biorąc pod uwagę obecnie planowany rozkład, oznacza to, że w pierwszym kierunku - średnio - pojechałoby sześciu pasażerów. W drugim, zdecydowanie popularniejszym - jedenastu.

Pojemność busa to 25 osób.

Czy linia 100 jest nam w ogóle potrzebna?



Pojawia się więc pytanie o zasadność uruchamiania linii 100 w kształcie, który nie do końca sprawdził się w przeszłości. Zwłaszcza w kontekście planowanych przez miasto oszczędności czy problemów ze skomunikowaniem niektórych części Gdańska.

Przykładem jest tu np. problem z linią 227. Mieszkańcy zwrócili się bowiem do miejskich radnych z prośbą o wydłużenie trasy linii 227 w stronę Jelitkowa o jeden przystanek Rozstaje 05.

Nowy autobus elektryczny na holu. Miasto: to błąd kierowcy Nowy autobus elektryczny na holu. Miasto: to błąd kierowcy

Jest to jednak niemożliwe. Dlaczego?

- Proponowana zmiana trasy linii 227 spowodowałaby wydłużenie czasu jazdy o tyle, że w obecnym, i tak już napiętym, rozkładzie jazdy, trzeba byłoby zaangażować do ruchu dodatkowy autobus wraz z kierowcą, by utrzymać obecną częstotliwość kursów, co zwiększyłoby koszt obsługi tej linii. W dobie szalejącej inflacji nie ma środków finansowych na pokrycie tych dodatkowych kosztów. Alternatywnie, aby zbilansować ten wydatek i umożliwić kursowanie na wydłużonej trasie bez zaangażowania dodatkowego autobusu wraz z kierowcą, należałoby ograniczyć częstotliwość kursów linii 227, co z pewnością nie leży w interesie pasażerów tej linii. Ponadto, wydłużyłby się dla nich czas przejazdu. Przystanek na proponowanej wydłużonej trasie jest już obsługiwany przez linię 127 - wyjaśniła nam Dagmara Szajda, rzeczniczka ZTM.

Urzędnicy: będziemy obserwować linię 100



Zapytaliśmy w ZTM, czy planowane jest uatrakcyjnienie linii 100: na przykład poprzez wydłużenie godzin, w których będzie kursować, czy zwiększenie częstotliwości odjazdów z przystanków. Wówczas byłaby bardziej przydatna dla mieszkańców.

Dagmara Szajda poinformowała nas, że funkcjonowanie linii będzie obserwowane i nie są wykluczone zmiany nie tylko godziny, w których minibusy będą jeździć po mieście, ale również trasy, po jakiej będą się poruszać.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (149)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane