- 1 Agresywny Rosjanin zatrzymany na lotnisku (132 opinie)
- 2 Działkowcy przez to będą mieli problemy? (99 opinii)
- 3 Uziemił się przez skradziony miernik (52 opinie)
- 4 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (92 opinie)
- 5 Kim jest Aleksandra Kosiorek, nowa prezydent Gdyni? (742 opinie)
- 6 Cyberpolicjanci mają nową siedzibę (85 opinii)
Linia 11: tłok na przystankach, tłok w tramwajach
Wydłużenie trasy linii 11 na czas remontu ul. 3 Maja pokazuje, że sprawne kursowanie tramwajów z Chełmu do Wrzeszcza jest logistycznym wyzwaniem. Problemem pozostaje ilość tramwajów mogąca wspiąć się na chełmskie wzniesienie.
Od 14 marca wyłączony z ruchu został fragment ul. 3 Maja od al. Armii Krajowej do Huciska. Zawieszona została linia nr 1, a w jej miejsce wprowadzono 11 i 91. - Podczas budowy kolektora deszczowego natrafiliśmy na piwnicę po byłym szpitalu z osiemnastego wieku i musimy ją rozebrać - mówi Piotr Dańko, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Prace idą zgodnie z planem, mogą się nawet skończyć dzień wcześniej.
Oznacza to, że 21 lub 22 marca ruch zostanie przywrócony. Wtedy też zniknie linia 91, wróci "jedynka", a tramwaj nr 11 pozostanie na swojej nowej trasie z Pętli Witosa do zajezdni na Abrahama.
Przypadkowy remont stał się okazją do sprawdzenia jak przewoźnik jest przygotowany do oczekiwanego od dawna wydłużenia trasy najmłodszej gdańskiej linii. I trzeba powiedzieć, że jest kiepsko. Tramwaje kursują rzadziej niż za czasów kursowania jedynki, a to przekłada się na wzrost liczby pasażerów podczas każdego kursu.
- ZKM dysponuje tylko jedenastoma składami mogącymi wjechać pod górę, z czego trzy obsługują linię 91 a osiem linię 11 - przyznaje Jakub Hoły p.o rzecznika prasowego ZTM Gdańsk.
Schemat jest więc prosty. Brak większej ilości tramwajów powoduje, że nie mogą one jeździć częściej. Dodatkowo tłok w kursujących na trasie z Chełmu do Wrzeszcza tramwajach wynika z ich pojemności. Dortmund jest w stanie pomieścić 180 osób, a Bombardier 190. To mało w porównaniu ze starymi tramwajami typu 105Na, które są w stanie pomieścić 125 osób w jednym wagonie, a najczęściej kursują po dwa. Powszechnie jednak wiadomo, że nie są one w stanie bezpiecznie wyhamować zjeżdżając z Chełmu.
Teraz w godzinach szczytu 8 składów "jedenastki" może kursować nie częściej niż co 10 minut, gdyby jednak zlikwidować zupełnie linię 91 i wszystkie składy przerzucić na trasę do Wrzeszcza, to na 65 minutową trasę Chełm - Abrahama - Chełm tramwaje mogłyby wyjeżdżać mniej więcej co 7 minut. Według ZTM-u to byłby jednak problem. - Mogłyby zacząć się tworzyć korki tramwajowe, szczególnie na takich skrzyżowaniach jak Hucisko, które ma kiepską przepustowość - przekonuje.
- Obecnie na Hucisku panuje zasada, że bez względu ile trwa zielone światło dla tramwaju, to ciężko by przejechał więcej niż jeden w jednym kierunku, w jednym cyklu - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu ZDiZ w Gdańsku. - To oznacza, że w godzinę od strony dworca we kierunku Lotu i Siedlec przejedzie około 37 - 38 składów.
Kierownik przyznaje, że na razie nie było żadnych sygnałów aby zmiana trasy i częstotliwości kursowania linii 11 spowodowała jakieś utrudnienia.
By tramwaj z Chełmu mógł dojeżdżać do Dworca Głównego PKP, na czym zależało wielu pasażerom musi mieć gdzie zawrócić. Jednak pętla na Abrahama nie jest pierwszym takim miejscem. Można byłoby puścić tramwaj w stronę Klinicznej np. po trasie wzdłuż stoczni, a następnie poprzez Operę do al. Zwycięstwa i z powrotem do centrum lub odwrotnie.
ZTM ma argumenty czemu nie skorzystał z takiej koncepcji. - Stan techniczny pętli przy klinicznej pozostawia wiele do życzenia, poza tym taka trasa byłaby trasą trochę donikąd - wyjaśnia Jakub Hoły.
Mimo takich problemów ZTM nie rezygnuje ze swojej planów pozostawienia linii 11 po remoncie. Trasę wciąż będzie obsługiwało osiem składów, a pozostałe trzy wrócą na linię nr 1. Oznacza to, że obie linie będą kursowały w godzinach szczytu (6 godzin dziennie) co 10 minut naprzemiennie. W innych porach niewykluczone, że rzadziej.
Opinie (238) 1 zablokowana
-
2009-04-02 18:56
11
Jezdze 11 i jestem BARDZO zadowolona :)
- 0 0
-
2009-03-24 18:42
bydlęce składy... (1)
Poranne składy-masakra,do 1 ciasnego wagonu musza sie wejsc ludzie z 2 autobusow + cala reszta z przystanku!!!! Zreszta popoludniu nie jest lepiej.TO JAKIS KOSZMAR!!!
Przez te zmiany są opoznienia i ciasnota.
Ktos chyba nie pomyslal, ze tramwaje musza pomiescic mieszkancow Chelmu i Ujesciska!!!!!!!!!!
Do tej pory lubilam jezdzic 1, ale juz tego nie cierpie.
Moze ten kto to wymyslil niech sie przejedzie 1 i zobaczy jak "uroczo" jest sie powtulac w smierdzacych wspolpasazerow!!!!!!!!!!!!!!!!!!- 0 0
-
2009-03-28 10:00
A TY JAKIM JESTEŚ PASAŻEREM DLA INNYCH?
- 0 0
-
2009-03-28 09:58
JEST DOBRZE
trasa 11 to bardzo dobry pomysł - dzięki temu można dojechać z Chełmu w wiele miejsc bez przesiadki! Jestem za nową trasą 11!! :)
- 0 1
-
2009-03-18 16:43
(4)
JAK ZWYKLE cos nas zaskoczyło:)jak to siemowi"zima znowu zaskoczyła drogowców"hahah
- 12 28
-
2009-03-22 00:40
(1)
Mnie jako świeżego motorniczego zaskoczyła pani Gołąbek....pracownica ZKM ...bezczelna,głupia, a ponieważ -jak poiformował mnie jeden z motorniczych,którego matka pracuje w kadrach-pan Janusz - podobnio sypiała z Kowalskim w latach `1980 - wiceprezesem obecnego ZKM....Także- jesli motorniczy nie ma biletów w sprzedaży- to naprawdę nie jego wina!!!!!!!!Pani Gołąbek jest oskarżana o kilka nieprawidłowości finansowych w firmie ZKM i na pewno emerytury sie nie doczeka!!!Zdominowała pana Wojtkiewicza!!!!!Miała dwa zawały serca po awanturze z motorniczymi z jej winy!!!!....jak na razie uchodzi jej to na sucho....ale wszystko jest do czasu!!!!Sąd grodzki i sąd pracy zajmuje sie jej sobą,mieszka na Kartuskiej jak informuje głośno wszystkich pan Janusz K. i Pan W.Rada miasta z Lisickim i Oleszkiem- koło dupy narobia niedługo tym,co trzeba...polecą niektórzy jak Popiołek z ZTM....podejrzewam że Gołąbkowa pierwsza na czele-za jej oszustwa!!!!!"Dziwny jest ten świat"- jak śpiewał Niemen....!!!! szok...ale to Polska- nadal Ludowa...chyba...?
- 0 2
-
2009-03-23 17:19
Ale o co ci chodzi na uklady i tak nie ma rady
- 1 0
-
2009-03-19 01:14
jeżdżą żadziej i nie da się do nich wsiąść w godzinach szczytu
porażką jest tłok w tramwaju że wejść się nie da, ale ZTM problemu nie widzi bo nikt się nie żali - życzę powodzenia przy wyborach jak tak dalej będą ulepszać
- 3 2
-
2009-03-18 18:15
Jaki ty GŁUPI !!!
- 13 2
-
2009-03-20 23:59
" w porównaniu ze starymi tramwajami typu 105Na, które są w stanie pomieścić 125 osób w jednym wagonie, a najczęściej kursują (1)
po dwa. Jak do jednego wagonu 105Na wejdzie 125 osób to ja jestem cesarzową Japonii. Te trupy ledwo pomieszczą jakieś 70, góra 80 osób.
- 0 0
-
2009-03-23 15:29
a ja mam czasem wrażenie jakby w jednym wagonie było conajmniej 200 sardynek.. szczególnie przed 8 rano..
- 0 0
-
2009-03-23 07:50
rozkład jazdy - porażka
Zastanawiam się po co było zmieniac rozkłady jazdy 1 ? tramwaj po nowemu odjeżdża z Chełmu np 6 ,18 ( przed zmianą 6,15 zgodnie z rozkładem powinien byc na Hucisku o godz 6 ,28 jest o godz 6,30 - z przesiadki na 10 nici bo właśnie odjeżdza z przed nosa- czekamy następne 10 min
Po co było te 3 min dokładać?? CHYBA TYLKO PO TO ZEBY NAM ZYCIE UTRUDNIĆ! GRATULUJE PRZEMYSLANEGO POMYSŁU-ZRESZTĄ JAK ZWYLKE - KAZDA ZMIANA JEST KRETYNSKA- 1 0
-
2009-03-23 07:44
To jest ta Synchronizacja Autobus - Tramwaj!!!
Kto wpadł na genialny pomysł godzin odjazdów tramwajów z pętli na Chełmie???
Tak ma wyglądać synchronizacja, że autobus np. 295 lub 155 nie zdąży podjechać a tramwaj ucieka, bo ma zielone…, co za debil ustalił te godziny …- 1 0
-
2009-03-18 16:48
olać hucisko (11)
Puścić tramwaje górą koło dwrca pks. Tramwaj przemknie szybciej i bez zatorów. Po co na siłę przez hucisko. Może jeszcze 4 i 15 przez hucisko przeciągnąc??
- 75 6
-
2009-03-22 00:19
heh
Jak zwykle brak poczucia humoru u czytajacych i zrozumienia intencjii...."mac" nie pisał poważnie...czy Polacy az tacy głupi są....??/?
- 0 0
-
2009-03-19 07:22
garus (1)
jak przecież okolice PKS i ul Biskupiej robią kanaliza pacanie
- 0 0
-
2009-03-19 09:53
robią nie robią
a jak już zrobią to po tych torach dalej nic nie e pojedzie.
- 0 0
-
2009-03-18 19:23
(1)
bo trzeba urzędasom dupsko zawieść pod samą prace, to samo jest z przystankiem jedynki koło urzedu miejskiego, tez dla urzędasów.
- 6 2
-
2009-03-19 08:31
urzędasami są też w Twoim rozumieniu pacjenci szpitala Kopernika, którym wolisz fundować pieszą wyprawę z LOTu...
- 5 1
-
2009-03-18 16:59
(4)
Bo 3 maja jest w remoncie na wysokości gildii, co oznacza, że tramwaj i tak musiałby jechać przez Hucisko. Czytanie ze zrozumieniem stanowi problem co?
- 5 16
-
2009-03-18 21:05
I kogo by ta 11 zabierała w stronę Wrzeszcza? (2)
Pod Bramą Wyżynną i dworcem PKP, gdzie jeździ większość autobusów przejeżdżających przez centrum, jest chyba więcej chętnych jechać do Wrzeszcza niż spod np. dworca PKS? Mi się aktualny układ podoba. Jak 2 i 6 nie będą przejeżdżać przez Hucisko w stronę UM to przynajmniej w jedną stronę będzie chyba w miarę znośnie.
- 2 5
-
2009-03-19 07:08
po części sie zgodzę
a jak przesiadasz się z autobusu na kolejkę skm to i tak zapieprzasz przez cały tunel.
Nic się nie stanie jak pójdziesz kilkadziesiąt metrów dalej na przystanek tramwajowy. zresztą tam masz łatwiej jak działają schody ruchome:)- 6 0
-
2009-03-19 01:11
Za to w drugą będzie wesoło
przystanek w Centrum zawsze okupuje jakaś dwójka albo szóstka
- 1 1
-
2009-03-18 19:13
no chyba stanowi
cyt. 'Oznacza to, że 21 lub 22 marca ruch zostanie przywrócony. Wtedy też zniknie linia 91, wróci "jedynka" ' - dla mnie propzycja mac'a jest akurat sensowna.
- 14 1
-
2009-03-18 18:08
nawet jak nie ma remontów, to wszystko jest pchane na Hucisko, dwójka i szóstka z konieczności jedzie przez PKS, bo musi zawrócić, niedasizm górą!
- 8 1
-
2009-03-21 00:02
105Na - najgorszy złom na miejskich szynach
Są obleśne, kwadratowe, hałaśliwe no i siermiężne jak cały komunuizm w którym je zaprojektowano
- 1 0
-
2009-03-20 22:26
Piwnice z 18. wieku
O Matko! Przecież takie piwnice to zabytek!!!! I chcą je ROZBIERAĆ!!!Gdzie jest Miejski Konserwator Zabytków?! Ludzie! A Wy o tramwajach...
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.