• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Linia 11: tłok na przystankach, tłok w tramwajach

Michał Brancewicz
18 marca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Linia 11 połączyła w końcu Chełm z Wrzeszczem. Jednak komfort jazdy jest jak na razie wątpliwy. Linia 11 połączyła w końcu Chełm z Wrzeszczem. Jednak komfort jazdy jest jak na razie wątpliwy.

Wydłużenie trasy linii 11 na czas remontu ul. 3 Maja pokazuje, że sprawne kursowanie tramwajów z Chełmu do Wrzeszcza jest logistycznym wyzwaniem. Problemem pozostaje ilość tramwajów mogąca wspiąć się na chełmskie wzniesienie.



Od 14 marca wyłączony z ruchu został fragment ul. 3 Maja od al. Armii Krajowej do Huciska. Zawieszona została linia nr 1, a w jej miejsce wprowadzono 11 i 91. - Podczas budowy kolektora deszczowego natrafiliśmy na piwnicę po byłym szpitalu z osiemnastego wieku i musimy ją rozebrać - mówi Piotr Dańko, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Prace idą zgodnie z planem, mogą się nawet skończyć dzień wcześniej.

Oznacza to, że 21 lub 22 marca ruch zostanie przywrócony. Wtedy też zniknie linia 91, wróci "jedynka", a tramwaj nr 11 pozostanie na swojej nowej trasie z Pętli Witosa do zajezdni na Abrahama.

Przypadkowy remont stał się okazją do sprawdzenia jak przewoźnik jest przygotowany do oczekiwanego od dawna wydłużenia trasy najmłodszej gdańskiej linii. I trzeba powiedzieć, że jest kiepsko. Tramwaje kursują rzadziej niż za czasów kursowania jedynki, a to przekłada się na wzrost liczby pasażerów podczas każdego kursu.

- ZKM dysponuje tylko jedenastoma składami mogącymi wjechać pod górę, z czego trzy obsługują linię 91 a osiem linię 11 - przyznaje Jakub Hoły p.o rzecznika prasowego ZTM Gdańsk.

Schemat jest więc prosty. Brak większej ilości tramwajów powoduje, że nie mogą one jeździć częściej. Dodatkowo tłok w kursujących na trasie z Chełmu do Wrzeszcza tramwajach wynika z ich pojemności. Dortmund jest w stanie pomieścić 180 osób, a Bombardier 190. To mało w porównaniu ze starymi tramwajami typu 105Na, które są w stanie pomieścić 125 osób w jednym wagonie, a najczęściej kursują po dwa. Powszechnie jednak wiadomo, że nie są one w stanie bezpiecznie wyhamować zjeżdżając z Chełmu.

Teraz w godzinach szczytu 8 składów "jedenastki" może kursować nie częściej niż co 10 minut, gdyby jednak zlikwidować zupełnie linię 91 i wszystkie składy przerzucić na trasę do Wrzeszcza, to na 65 minutową trasę Chełm - Abrahama - Chełm tramwaje mogłyby wyjeżdżać mniej więcej co 7 minut. Według ZTM-u to byłby jednak problem. - Mogłyby zacząć się tworzyć korki tramwajowe, szczególnie na takich skrzyżowaniach jak Hucisko, które ma kiepską przepustowość - przekonuje.

- Obecnie na Hucisku panuje zasada, że bez względu ile trwa zielone światło dla tramwaju, to ciężko by przejechał więcej niż jeden w jednym kierunku, w jednym cyklu - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu ZDiZ w Gdańsku. - To oznacza, że w godzinę od strony dworca we kierunku Lotu i Siedlec przejedzie około 37 - 38 składów.

Kierownik przyznaje, że na razie nie było żadnych sygnałów aby zmiana trasy i częstotliwości kursowania linii 11 spowodowała jakieś utrudnienia.

By tramwaj z Chełmu mógł dojeżdżać do Dworca Głównego PKP, na czym zależało wielu pasażerom musi mieć gdzie zawrócić. Jednak pętla na Abrahama nie jest pierwszym takim miejscem. Można byłoby puścić tramwaj w stronę Klinicznej np. po trasie wzdłuż stoczni, a następnie poprzez Operę do al. Zwycięstwa i z powrotem do centrum lub odwrotnie.

ZTM ma argumenty czemu nie skorzystał z takiej koncepcji. - Stan techniczny pętli przy klinicznej pozostawia wiele do życzenia, poza tym taka trasa byłaby trasą trochę donikąd - wyjaśnia Jakub Hoły.

Mimo takich problemów ZTM nie rezygnuje ze swojej planów pozostawienia linii 11 po remoncie. Trasę wciąż będzie obsługiwało osiem składów, a pozostałe trzy wrócą na linię nr 1. Oznacza to, że obie linie będą kursowały w godzinach szczytu (6 godzin dziennie) co 10 minut naprzemiennie. W innych porach niewykluczone, że rzadziej.

Opinie (238) 1 zablokowana

  • 105Na - najgorszy złom na miejskich szynach

    Są obleśne, kwadratowe, hałaśliwe no i siermiężne jak cały komunuizm w którym je zaprojektowano

    • 1 0

  • To jest ta Synchronizacja Autobus - Tramwaj!!!

    Kto wpadł na genialny pomysł godzin odjazdów tramwajów z pętli na Chełmie???
    Tak ma wyglądać synchronizacja, że autobus np. 295 lub 155 nie zdąży podjechać a tramwaj ucieka, bo ma zielone…, co za debil ustalił te godziny …

    • 1 0

  • rozkład jazdy - porażka

    Zastanawiam się po co było zmieniac rozkłady jazdy 1 ? tramwaj po nowemu odjeżdża z Chełmu np 6 ,18 ( przed zmianą 6,15 zgodnie z rozkładem powinien byc na Hucisku o godz 6 ,28 jest o godz 6,30 - z przesiadki na 10 nici bo właśnie odjeżdza z przed nosa- czekamy następne 10 min
    Po co było te 3 min dokładać?? CHYBA TYLKO PO TO ZEBY NAM ZYCIE UTRUDNIĆ! GRATULUJE PRZEMYSLANEGO POMYSŁU-ZRESZTĄ JAK ZWYLKE - KAZDA ZMIANA JEST KRETYNSKA

    • 1 0

  • bydlęce składy... (1)

    Poranne składy-masakra,do 1 ciasnego wagonu musza sie wejsc ludzie z 2 autobusow + cala reszta z przystanku!!!! Zreszta popoludniu nie jest lepiej.TO JAKIS KOSZMAR!!!
    Przez te zmiany są opoznienia i ciasnota.
    Ktos chyba nie pomyslal, ze tramwaje musza pomiescic mieszkancow Chelmu i Ujesciska!!!!!!!!!!
    Do tej pory lubilam jezdzic 1, ale juz tego nie cierpie.
    Moze ten kto to wymyslil niech sie przejedzie 1 i zobaczy jak "uroczo" jest sie powtulac w smierdzacych wspolpasazerow!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

    • A TY JAKIM JESTEŚ PASAŻEREM DLA INNYCH?

      • 0 0

  • JEST DOBRZE

    trasa 11 to bardzo dobry pomysł - dzięki temu można dojechać z Chełmu w wiele miejsc bez przesiadki! Jestem za nową trasą 11!! :)

    • 0 1

  • 11

    Jezdze 11 i jestem BARDZO zadowolona :)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane