• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Linia 11: tłok na przystankach, tłok w tramwajach

Michał Brancewicz
18 marca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Linia 11 połączyła w końcu Chełm z Wrzeszczem. Jednak komfort jazdy jest jak na razie wątpliwy. Linia 11 połączyła w końcu Chełm z Wrzeszczem. Jednak komfort jazdy jest jak na razie wątpliwy.

Wydłużenie trasy linii 11 na czas remontu ul. 3 Maja pokazuje, że sprawne kursowanie tramwajów z Chełmu do Wrzeszcza jest logistycznym wyzwaniem. Problemem pozostaje ilość tramwajów mogąca wspiąć się na chełmskie wzniesienie.



Od 14 marca wyłączony z ruchu został fragment ul. 3 Maja od al. Armii Krajowej do Huciska. Zawieszona została linia nr 1, a w jej miejsce wprowadzono 11 i 91. - Podczas budowy kolektora deszczowego natrafiliśmy na piwnicę po byłym szpitalu z osiemnastego wieku i musimy ją rozebrać - mówi Piotr Dańko, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Prace idą zgodnie z planem, mogą się nawet skończyć dzień wcześniej.

Oznacza to, że 21 lub 22 marca ruch zostanie przywrócony. Wtedy też zniknie linia 91, wróci "jedynka", a tramwaj nr 11 pozostanie na swojej nowej trasie z Pętli Witosa do zajezdni na Abrahama.

Przypadkowy remont stał się okazją do sprawdzenia jak przewoźnik jest przygotowany do oczekiwanego od dawna wydłużenia trasy najmłodszej gdańskiej linii. I trzeba powiedzieć, że jest kiepsko. Tramwaje kursują rzadziej niż za czasów kursowania jedynki, a to przekłada się na wzrost liczby pasażerów podczas każdego kursu.

- ZKM dysponuje tylko jedenastoma składami mogącymi wjechać pod górę, z czego trzy obsługują linię 91 a osiem linię 11 - przyznaje Jakub Hoły p.o rzecznika prasowego ZTM Gdańsk.

Schemat jest więc prosty. Brak większej ilości tramwajów powoduje, że nie mogą one jeździć częściej. Dodatkowo tłok w kursujących na trasie z Chełmu do Wrzeszcza tramwajach wynika z ich pojemności. Dortmund jest w stanie pomieścić 180 osób, a Bombardier 190. To mało w porównaniu ze starymi tramwajami typu 105Na, które są w stanie pomieścić 125 osób w jednym wagonie, a najczęściej kursują po dwa. Powszechnie jednak wiadomo, że nie są one w stanie bezpiecznie wyhamować zjeżdżając z Chełmu.

Teraz w godzinach szczytu 8 składów "jedenastki" może kursować nie częściej niż co 10 minut, gdyby jednak zlikwidować zupełnie linię 91 i wszystkie składy przerzucić na trasę do Wrzeszcza, to na 65 minutową trasę Chełm - Abrahama - Chełm tramwaje mogłyby wyjeżdżać mniej więcej co 7 minut. Według ZTM-u to byłby jednak problem. - Mogłyby zacząć się tworzyć korki tramwajowe, szczególnie na takich skrzyżowaniach jak Hucisko, które ma kiepską przepustowość - przekonuje.

- Obecnie na Hucisku panuje zasada, że bez względu ile trwa zielone światło dla tramwaju, to ciężko by przejechał więcej niż jeden w jednym kierunku, w jednym cyklu - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu ZDiZ w Gdańsku. - To oznacza, że w godzinę od strony dworca we kierunku Lotu i Siedlec przejedzie około 37 - 38 składów.

Kierownik przyznaje, że na razie nie było żadnych sygnałów aby zmiana trasy i częstotliwości kursowania linii 11 spowodowała jakieś utrudnienia.

By tramwaj z Chełmu mógł dojeżdżać do Dworca Głównego PKP, na czym zależało wielu pasażerom musi mieć gdzie zawrócić. Jednak pętla na Abrahama nie jest pierwszym takim miejscem. Można byłoby puścić tramwaj w stronę Klinicznej np. po trasie wzdłuż stoczni, a następnie poprzez Operę do al. Zwycięstwa i z powrotem do centrum lub odwrotnie.

ZTM ma argumenty czemu nie skorzystał z takiej koncepcji. - Stan techniczny pętli przy klinicznej pozostawia wiele do życzenia, poza tym taka trasa byłaby trasą trochę donikąd - wyjaśnia Jakub Hoły.

Mimo takich problemów ZTM nie rezygnuje ze swojej planów pozostawienia linii 11 po remoncie. Trasę wciąż będzie obsługiwało osiem składów, a pozostałe trzy wrócą na linię nr 1. Oznacza to, że obie linie będą kursowały w godzinach szczytu (6 godzin dziennie) co 10 minut naprzemiennie. W innych porach niewykluczone, że rzadziej.

Opinie (238) 1 zablokowana

  • LINIA Nr.11

    nie odczułem żadnego dyskomfortu podczas jazdy.
    "Dortmund" jest bardzo! cichy, jadąc nim nie czuje się, że się jedzie,
    jakby pod podwoziem nie było kół. a.. poduszka magnetyczna!
    Mały mankament to lekki pisk na zakrętach, ale to pikuś w porównaniu
    do tramwaju z niską podłogą w środku, w tym tramwaju to szok!
    Co do miejsc siedzących, w Dortmundach jest to oczywiste
    skoro jest jeden rząd siedzeń więcej niż w 105N.
    Ale po remoncie niech 11 pozostanie na trasie Chełm-Abrahama !

    • 5 4

  • bezsensu (2)

    w koncu o tym napisaliscie. wydluzenie trasy jedynki to najgorszy pomysl. Zepsuli jedyna dobra linie tramwajowa w Gdansku- super sie jezdzilo ta trasa a teraz jakas masakra- walka o przetrwanie w tym tramwaju jest.

    • 5 11

    • jak wszystko w tym mieście zniszczą ale my się za nich wezmiemy poczekamy (1)

      jeszcze kilka latek i wrucą dawne dni chwały Gdańska Niemieckiego Gdańska !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 0 4

      • folksdojcze

        lub volksdeutsche ok?

        • 0 0

  • 1 stała się koszmarem i zamieniła w 11 i 91 (1)

    Ciekawe, czy ten który takie rozwiązanie wymyślił spróbował chociaż jeden raz zjechać na dół z rana lub dostać się do domu po pracy?

    • 4 0

    • To jeździj 91

      • 0 1

  • Dlaczego!

    Pytam się dlaczego? Dlaczego w Warszawie tramwaje jeżdżą po 2 na jedno skrzyżowanie w tym samym kierunku na jednej zmianie świateł?
    Obliczyłem że czas sygnalizacji jest taki sam jak w tym moim mieście.

    • 11 0

  • MASAKRA A NIE TŁOK W 11-STCE TO CO SIĘ DZIEJE TO KOSZMAR!!!! (1)

    WRACAŁEM Z CENTRUM O GODZ. 16 MASAKRA NIE BYŁO CZYM ODDYCHAĆ!!!!! PANIE PREZESIE ZKM ZRÓB PAN COŚ Z TYM FAKTEM!!!!!!!

    • 14 1

    • Prezes ma wywalone.....

      Prezes ma wywalone,bo ciągnie już tylko do emerytury,i trzeba jeszcze odprawe należną wziąść!!!!!

      • 0 0

  • jak wszedzie jak zwykle

    ...zadna nowosc:/

    • 1 1

  • kiedyś Gdańsk był niemiecki i było super !!!!!

    oddajcie nam Gdańsk a pewne problemy znikną na zawsze!!!!

    • 2 18

  • (3)

    Nie pamietam kiedy ostatni raz jezdzilem tramwajem lub autobusem, najwieksza frajde mam z jazdy swoim bwm z-czworeczka, wlipcu bede w gdansku mieszkam na wyspach.

    • 0 30

    • (1)

      palant...

      • 1 1

      • boze co za slownictwo

        • 0 0

    • lepiej tam zostan.

      • 0 0

  • XXIw

    W 20 leciu w XXw udało się zbudować Gdynie - całą, zbudowano port. Zbudowano drogi, koleje. Technologia to w 90% ludzka praca , mało maszyn, bo dopiero wojna przyspieszyla budowe i technologie, po blisko 100 latach nie umiemy zbudowac autostrad, torów , nic nie umiemy w normalnym czasie. Amnezja ?
    Ale jestesmy leniwi :)

    • 1 0

  • o co k... chodzi?

    - Obecnie na Hucisku panuje zasada, że bez względu ile trwa zielone światło dla tramwaju, to ciężko by przejechał więcej niż jeden w jednym kierunku, w jednym cyklu
    z czego to wynika? z tego ze przy starym zaku jest przystanek? to niech jada przez okopowa jak 2 i 6
    z chamstwa kierowcow ktorzy zastawiaja torowisko? to na tydzien wyslac 2 patrole i zrobic kompletny poploch wsrod kierowca zebyh jeden z drugim zastanowil sie zanim wjedzie na tory
    a moze z myslenia ze jak zwykle sie nie uda? Tragedia z takim podejsciem NIC sensownego sie nie zrobi a wszystko bedzie sie posuwac naprzad slodkimi budyniowymi pierdnieciami.

    • 14 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane