• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Linia 11: tłok na przystankach, tłok w tramwajach

Michał Brancewicz
18 marca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Linia 11 połączyła w końcu Chełm z Wrzeszczem. Jednak komfort jazdy jest jak na razie wątpliwy. Linia 11 połączyła w końcu Chełm z Wrzeszczem. Jednak komfort jazdy jest jak na razie wątpliwy.

Wydłużenie trasy linii 11 na czas remontu ul. 3 Maja pokazuje, że sprawne kursowanie tramwajów z Chełmu do Wrzeszcza jest logistycznym wyzwaniem. Problemem pozostaje ilość tramwajów mogąca wspiąć się na chełmskie wzniesienie.



Od 14 marca wyłączony z ruchu został fragment ul. 3 Maja od al. Armii Krajowej do Huciska. Zawieszona została linia nr 1, a w jej miejsce wprowadzono 11 i 91. - Podczas budowy kolektora deszczowego natrafiliśmy na piwnicę po byłym szpitalu z osiemnastego wieku i musimy ją rozebrać - mówi Piotr Dańko, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Prace idą zgodnie z planem, mogą się nawet skończyć dzień wcześniej.

Oznacza to, że 21 lub 22 marca ruch zostanie przywrócony. Wtedy też zniknie linia 91, wróci "jedynka", a tramwaj nr 11 pozostanie na swojej nowej trasie z Pętli Witosa do zajezdni na Abrahama.

Przypadkowy remont stał się okazją do sprawdzenia jak przewoźnik jest przygotowany do oczekiwanego od dawna wydłużenia trasy najmłodszej gdańskiej linii. I trzeba powiedzieć, że jest kiepsko. Tramwaje kursują rzadziej niż za czasów kursowania jedynki, a to przekłada się na wzrost liczby pasażerów podczas każdego kursu.

- ZKM dysponuje tylko jedenastoma składami mogącymi wjechać pod górę, z czego trzy obsługują linię 91 a osiem linię 11 - przyznaje Jakub Hoły p.o rzecznika prasowego ZTM Gdańsk.

Schemat jest więc prosty. Brak większej ilości tramwajów powoduje, że nie mogą one jeździć częściej. Dodatkowo tłok w kursujących na trasie z Chełmu do Wrzeszcza tramwajach wynika z ich pojemności. Dortmund jest w stanie pomieścić 180 osób, a Bombardier 190. To mało w porównaniu ze starymi tramwajami typu 105Na, które są w stanie pomieścić 125 osób w jednym wagonie, a najczęściej kursują po dwa. Powszechnie jednak wiadomo, że nie są one w stanie bezpiecznie wyhamować zjeżdżając z Chełmu.

Teraz w godzinach szczytu 8 składów "jedenastki" może kursować nie częściej niż co 10 minut, gdyby jednak zlikwidować zupełnie linię 91 i wszystkie składy przerzucić na trasę do Wrzeszcza, to na 65 minutową trasę Chełm - Abrahama - Chełm tramwaje mogłyby wyjeżdżać mniej więcej co 7 minut. Według ZTM-u to byłby jednak problem. - Mogłyby zacząć się tworzyć korki tramwajowe, szczególnie na takich skrzyżowaniach jak Hucisko, które ma kiepską przepustowość - przekonuje.

- Obecnie na Hucisku panuje zasada, że bez względu ile trwa zielone światło dla tramwaju, to ciężko by przejechał więcej niż jeden w jednym kierunku, w jednym cyklu - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu ZDiZ w Gdańsku. - To oznacza, że w godzinę od strony dworca we kierunku Lotu i Siedlec przejedzie około 37 - 38 składów.

Kierownik przyznaje, że na razie nie było żadnych sygnałów aby zmiana trasy i częstotliwości kursowania linii 11 spowodowała jakieś utrudnienia.

By tramwaj z Chełmu mógł dojeżdżać do Dworca Głównego PKP, na czym zależało wielu pasażerom musi mieć gdzie zawrócić. Jednak pętla na Abrahama nie jest pierwszym takim miejscem. Można byłoby puścić tramwaj w stronę Klinicznej np. po trasie wzdłuż stoczni, a następnie poprzez Operę do al. Zwycięstwa i z powrotem do centrum lub odwrotnie.

ZTM ma argumenty czemu nie skorzystał z takiej koncepcji. - Stan techniczny pętli przy klinicznej pozostawia wiele do życzenia, poza tym taka trasa byłaby trasą trochę donikąd - wyjaśnia Jakub Hoły.

Mimo takich problemów ZTM nie rezygnuje ze swojej planów pozostawienia linii 11 po remoncie. Trasę wciąż będzie obsługiwało osiem składów, a pozostałe trzy wrócą na linię nr 1. Oznacza to, że obie linie będą kursowały w godzinach szczytu (6 godzin dziennie) co 10 minut naprzemiennie. W innych porach niewykluczone, że rzadziej.

Opinie (238) 1 zablokowana

  • Linia nr 11

    Bardzo dobra linia od ul. Abrahama aż do Gdańska. Tylko jest jeden problem, a mianowicie: tramwaj nr 11 przed teraźniejszą zmianą kursował w godzinach przedpołudniowych, wtedy kiedy mało ludzi jeździło. Jak ludzie jechali do pracy i z pracy tramwaj już nie kursował. Wszystko zrobione było na opak.

    • 4 3

  • co nie zmienia faktu ze tramwaje z Chelmu powinny jezdzic do wrzeszcza

    • 13 2

  • Przecież Dortmundy są 2 kierunkowe! Nie trzeba zawracać!!

    Kuźwa, przecież Dortmundy są 2kierunkowe, mogą kończyć na ślepym torze. Wystarczy zbudować jedną parę zwrotnic, żeby wskakiwały na właściwy tor. Taki to wielki problem?

    • 5 3

  • przystanek

    i poco bylo laczyc przystanek na lenartowicza/przerobka/ z koncowym przystankiem 11 kiedy jezdzila do przerobki jesli teraz ma jezdzic na abrahama! moze pomyslicie o polaczeniu tych dzielnic ze stogami. tu mieszka duzo ludzi

    • 4 4

  • (1)

    A nam od strony stogów zabrali jednyny tramwaj w którym były DOŚĆ ludzkie warunki i troche tlenu, a mianowicie 11.. w strone chełmu wystarczyła 1, wiem bo często jezdziłam i ścisku nie było.

    • 5 3

    • No tak

      w 11 to chyba tylko i wyłącznie tlen był...

      • 0 2

  • taaa (1)

    dziś przekonaliśmy się jak można spóźnić się do pracy jadąc też tramwajem.
    około godz. 8.00 wysiadaliśmy ze 155 bez żadnych kłopotów z korkiem po drodze. wielki problem był jak już wysiedliśmy i zdziwiliśmy się jak motorniczy stał jeszcze dwie minuty i czekał na zielone światło i nie przyszło mu do głowy że mógłby poczekać na to światło na przystanku bez konieczności opóźnienia tramwaju... ogólnie wiedziałem że wprowadzenie innych tramwajów na ta trasę popsuje częstotliwość i już nigdzie w gdańsku nie można szybko przejechać choćby jednego odcinka...

    • 3 2

    • Zrozumcie WKOŃCU,żeby wyjechać z pętli HEŁM-tramwaj musi wjechać w łuk,żeby zadziałała pętla-indukcyjna,--inaczej żeby zapaliło się ZIELONE światło dla tramwaju,tak jak to robią piesi wciskając przycisk na sygnalizatorach,więc nie pie*****że tramwaj mógł stać na przestanku i czekać na ludków,bo BYŚ tam stał do TERAZ!!!!

      • 0 1

  • W czym problem? Jeszcze tylko 3-4 dni anie MIESIACE ! Ale kazdy powod do ponarzekania jest dobry :] (1)

    • 5 3

    • w czym problem?

      zapewne masz auto i nawet nie jechałaś /łeś/ nigdy tramwajem
      :)

      • 0 0

  • Tłok, brud, smród, brak informacji!!! to codzienność komunikacyjna. Niedobrze mi się robi, kiedy muszę korzystac z tramwajów, jeżdżące trumny, autobusy ciut lepiej, na plus...

    • 3 3

  • 11stka to zaj..iiiiiiiiiiista linia. jedynajaka mozna dojechac z Wrzeszcza w strone stgow bez takich przesiadek jak np z 6tki na 13 ;/

    Tylko, ze dziala przez pare godzin dziennie i sa tlumY!(!)

    Czemu tak jest, ze jak jest popyt na jakas linie to pozostaje to niezauwazone??

    Tak samo jak z PKP. Na swieta tlumy w pociagach, brak biletow, szal, ale drugi pociag nie podstawiony. Hmm.. to tak jakby w Realu wytawiac tylko 3 piwka dziennie.

    • 9 3

  • masakra (2)

    Teraz kiedy jest 11 dojechanie na Chełm jest dość uciążliwe... szczególnie wieczorem - czyli wtedy kiedy kończę zajęcia...
    mimo że 1 jeździła tylko do Huciska była o wiele lepszym rozwiązaniem, ja wolę się przesiadać ale mieć częściej szansę zjechać do Głównego....
    mam nadzieje że 1 wróci i to szybko....

    • 2 3

    • (1)

      Byłęm kiedys zakochany w dziewczynie o tym imieniu chciałem by nasza miłość była owocem romantyzmu ale los pokrzyrzował plany ona wyjechała do Włoch zaś ja mieszkam w Gdańsku ale nigdy niezpomnę jej oczu ..

      • 3 0

      • aaa

        ja też

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane