• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Linia 11: tłok na przystankach, tłok w tramwajach

Michał Brancewicz
18 marca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Linia 11 połączyła w końcu Chełm z Wrzeszczem. Jednak komfort jazdy jest jak na razie wątpliwy. Linia 11 połączyła w końcu Chełm z Wrzeszczem. Jednak komfort jazdy jest jak na razie wątpliwy.

Wydłużenie trasy linii 11 na czas remontu ul. 3 Maja pokazuje, że sprawne kursowanie tramwajów z Chełmu do Wrzeszcza jest logistycznym wyzwaniem. Problemem pozostaje ilość tramwajów mogąca wspiąć się na chełmskie wzniesienie.



Od 14 marca wyłączony z ruchu został fragment ul. 3 Maja od al. Armii Krajowej do Huciska. Zawieszona została linia nr 1, a w jej miejsce wprowadzono 11 i 91. - Podczas budowy kolektora deszczowego natrafiliśmy na piwnicę po byłym szpitalu z osiemnastego wieku i musimy ją rozebrać - mówi Piotr Dańko, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Prace idą zgodnie z planem, mogą się nawet skończyć dzień wcześniej.

Oznacza to, że 21 lub 22 marca ruch zostanie przywrócony. Wtedy też zniknie linia 91, wróci "jedynka", a tramwaj nr 11 pozostanie na swojej nowej trasie z Pętli Witosa do zajezdni na Abrahama.

Przypadkowy remont stał się okazją do sprawdzenia jak przewoźnik jest przygotowany do oczekiwanego od dawna wydłużenia trasy najmłodszej gdańskiej linii. I trzeba powiedzieć, że jest kiepsko. Tramwaje kursują rzadziej niż za czasów kursowania jedynki, a to przekłada się na wzrost liczby pasażerów podczas każdego kursu.

- ZKM dysponuje tylko jedenastoma składami mogącymi wjechać pod górę, z czego trzy obsługują linię 91 a osiem linię 11 - przyznaje Jakub Hoły p.o rzecznika prasowego ZTM Gdańsk.

Schemat jest więc prosty. Brak większej ilości tramwajów powoduje, że nie mogą one jeździć częściej. Dodatkowo tłok w kursujących na trasie z Chełmu do Wrzeszcza tramwajach wynika z ich pojemności. Dortmund jest w stanie pomieścić 180 osób, a Bombardier 190. To mało w porównaniu ze starymi tramwajami typu 105Na, które są w stanie pomieścić 125 osób w jednym wagonie, a najczęściej kursują po dwa. Powszechnie jednak wiadomo, że nie są one w stanie bezpiecznie wyhamować zjeżdżając z Chełmu.

Teraz w godzinach szczytu 8 składów "jedenastki" może kursować nie częściej niż co 10 minut, gdyby jednak zlikwidować zupełnie linię 91 i wszystkie składy przerzucić na trasę do Wrzeszcza, to na 65 minutową trasę Chełm - Abrahama - Chełm tramwaje mogłyby wyjeżdżać mniej więcej co 7 minut. Według ZTM-u to byłby jednak problem. - Mogłyby zacząć się tworzyć korki tramwajowe, szczególnie na takich skrzyżowaniach jak Hucisko, które ma kiepską przepustowość - przekonuje.

- Obecnie na Hucisku panuje zasada, że bez względu ile trwa zielone światło dla tramwaju, to ciężko by przejechał więcej niż jeden w jednym kierunku, w jednym cyklu - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu ZDiZ w Gdańsku. - To oznacza, że w godzinę od strony dworca we kierunku Lotu i Siedlec przejedzie około 37 - 38 składów.

Kierownik przyznaje, że na razie nie było żadnych sygnałów aby zmiana trasy i częstotliwości kursowania linii 11 spowodowała jakieś utrudnienia.

By tramwaj z Chełmu mógł dojeżdżać do Dworca Głównego PKP, na czym zależało wielu pasażerom musi mieć gdzie zawrócić. Jednak pętla na Abrahama nie jest pierwszym takim miejscem. Można byłoby puścić tramwaj w stronę Klinicznej np. po trasie wzdłuż stoczni, a następnie poprzez Operę do al. Zwycięstwa i z powrotem do centrum lub odwrotnie.

ZTM ma argumenty czemu nie skorzystał z takiej koncepcji. - Stan techniczny pętli przy klinicznej pozostawia wiele do życzenia, poza tym taka trasa byłaby trasą trochę donikąd - wyjaśnia Jakub Hoły.

Mimo takich problemów ZTM nie rezygnuje ze swojej planów pozostawienia linii 11 po remoncie. Trasę wciąż będzie obsługiwało osiem składów, a pozostałe trzy wrócą na linię nr 1. Oznacza to, że obie linie będą kursowały w godzinach szczytu (6 godzin dziennie) co 10 minut naprzemiennie. W innych porach niewykluczone, że rzadziej.

Opinie (238) 1 zablokowana

  • (4)

    JAK ZWYKLE cos nas zaskoczyło:)jak to siemowi"zima znowu zaskoczyła drogowców"hahah

    • 12 28

    • Jaki ty GŁUPI !!!

      • 13 2

    • jeżdżą żadziej i nie da się do nich wsiąść w godzinach szczytu

      porażką jest tłok w tramwaju że wejść się nie da, ale ZTM problemu nie widzi bo nikt się nie żali - życzę powodzenia przy wyborach jak tak dalej będą ulepszać

      • 3 2

    • (1)

      Mnie jako świeżego motorniczego zaskoczyła pani Gołąbek....pracownica ZKM ...bezczelna,głupia, a ponieważ -jak poiformował mnie jeden z motorniczych,którego matka pracuje w kadrach-pan Janusz - podobnio sypiała z Kowalskim w latach `1980 - wiceprezesem obecnego ZKM....Także- jesli motorniczy nie ma biletów w sprzedaży- to naprawdę nie jego wina!!!!!!!!Pani Gołąbek jest oskarżana o kilka nieprawidłowości finansowych w firmie ZKM i na pewno emerytury sie nie doczeka!!!Zdominowała pana Wojtkiewicza!!!!!Miała dwa zawały serca po awanturze z motorniczymi z jej winy!!!!....jak na razie uchodzi jej to na sucho....ale wszystko jest do czasu!!!!Sąd grodzki i sąd pracy zajmuje sie jej sobą,mieszka na Kartuskiej jak informuje głośno wszystkich pan Janusz K. i Pan W.Rada miasta z Lisickim i Oleszkiem- koło dupy narobia niedługo tym,co trzeba...polecą niektórzy jak Popiołek z ZTM....podejrzewam że Gołąbkowa pierwsza na czele-za jej oszustwa!!!!!"Dziwny jest ten świat"- jak śpiewał Niemen....!!!! szok...ale to Polska- nadal Ludowa...chyba...?

      • 0 2

      • Ale o co ci chodzi na uklady i tak nie ma rady

        • 1 0

  • pierwszy (6)

    puścić jedynkę do Oliwy! :)

    • 24 39

    • 11 do pętli Zaspa!!!

      to też byłoby rozwiązanie.

      • 2 2

    • Dobry pomysł z "jedynką na Oliwę", ale... (2)

      ... ale nie jesteś pierwszy idioto!!!

      • 0 11

      • (1)

        Dlaczego od razu "idioto" ?

        • 11 1

        • bo nie "debilu"

          • 0 2

    • (1)

      bez przesady, przecież na pętli na Abrahama można przesiąść się na 6, 12, 15, więc po co 11 ma jechać aż do Oliwy - to by tylko wydłużyło czas jej przejazdu, a skoro jest tylko 8 "jednostek" obsługujących tę linię, to zrozumiałe jest, że musiałaby ona kursować jeszcze rzadziej!

      • 7 2

      • moja racja jest mojsza niz twojsza

        moze i masz racje, ale odkad wprowadzono bilety jednorazowe w cenie okolo 45-min. biletu czasowego, to przesiadki sa nieco nieoplacalne. A zdobycie biletu czasowego nie zawsze jest mozliwe.

        Pozdrawiam

        • 0 0

  • brawo (3)

    'Prace idą zgodnie z planem, mogą się nawet skończyć dzień wcześniej.' Rewelacja, nawet dzien szybciej ;)

    11 tramwajow mogacych podjechac pod gorke....3miejska metropolia jak zawsze na czele :D

    • 36 4

    • nie mieszaj gdyni w problemy komunikacyjne gdanska!

      gdynia ma swoje szelkobusy a my swoje bimbaje :P gdyni w to nie mieszaj a juz tymbardziej sopotu ;D

      • 4 5

    • Remont miał trwać od 14 do 22, czyli osiem dni, a będzie trwał siedem, czyli procentowo skróci się znacznie. Gdzie ty powód do narzekania (chodzi mi długość trwania remontu a nie jakość przewozów)?

      • 0 0

    • Płaczcie płaczki

      płaczcie. Od 01.06.2009r. jeszcze zapłacicie dwa razy więcej za tą "przyjemność" gniecenia się z bliźnimi. Bilety miesięczne dla większości o ok.50-100% w górę. Widzieliście nowe cenniki?

      • 1 0

  • kursowanie co 7 minut jest problemem?????? (4)

    ha ha ha
    typowe , Polskie "Nie da się bo nie"
    AdamOwicz na taczkę!!!

    • 33 36

    • (1)

      Wolisz tramwaj co 7 minut czy co 5?

      • 7 0

      • niewielka różnica ....
        grunt aby sie wsiąść do niego dało i w miare w normalnych warunkach dojechać do celu.

        • 0 0

    • DO MICHAŁA BRANCEWICZA (1)

      CZY AUTOR CHODZIŁ DO SZKOŁY??? CHYBA NIE, WIĘC PODPOWIEM, ŻE PISZE SIĘ XVIII WIEK, A NIE 18 WIEK!...

      • 3 2

      • Błędy

        Pan Michał zrobił przynajmniej dwa inne błędy
        g(d)ramatyczne w swoim tekście. Niestety takich błędów jest coraz więcej na tym, i innych portalach. Pozdrawiam.

        • 0 0

  • wstyd wstyd wstyd (3)

    Europa się smieje...........

    • 11 27

    • Dokładnie. (1)

      Tramwaj, wynalazek 19 wieku. Cały świat już z niego rezygnuje ale nie Gdańsk. W Gdańsku buduję się kolejne linie zamiast likwidować stare i odkorkowywać miasto. Zawsze to krok w tył. Oby tak dalej Panie Adamowicz.

      • 1 10

      • Ale żeś palnął gościu... Trend na Zachodzie jest dokładnie odwrotny. Chyba że masz informacje sprzed 50 lat...

        • 5 1

    • mam to w d...

      • 0 0

  • Naprawde żałuje ,że nie mamy tramwaji w Gdyni. (1)

    Teraz to już za późno bo zbyt dużo będzie trzeba przebudowywać ulic. Trolejbusy które są w Gdyni spełniają swoją funkcje w mieście gdzie mieszka jakieś max 100tyś osób.

    • 32 6

    • Oczywiście takich jakie jeżdża na np. Chełm

      • 5 2

  • olać hucisko (11)

    Puścić tramwaje górą koło dwrca pks. Tramwaj przemknie szybciej i bez zatorów. Po co na siłę przez hucisko. Może jeszcze 4 i 15 przez hucisko przeciągnąc??

    • 75 6

    • (4)

      Bo 3 maja jest w remoncie na wysokości gildii, co oznacza, że tramwaj i tak musiałby jechać przez Hucisko. Czytanie ze zrozumieniem stanowi problem co?

      • 5 16

      • no chyba stanowi

        cyt. 'Oznacza to, że 21 lub 22 marca ruch zostanie przywrócony. Wtedy też zniknie linia 91, wróci "jedynka" ' - dla mnie propzycja mac'a jest akurat sensowna.

        • 14 1

      • I kogo by ta 11 zabierała w stronę Wrzeszcza? (2)

        Pod Bramą Wyżynną i dworcem PKP, gdzie jeździ większość autobusów przejeżdżających przez centrum, jest chyba więcej chętnych jechać do Wrzeszcza niż spod np. dworca PKS? Mi się aktualny układ podoba. Jak 2 i 6 nie będą przejeżdżać przez Hucisko w stronę UM to przynajmniej w jedną stronę będzie chyba w miarę znośnie.

        • 2 5

        • Za to w drugą będzie wesoło

          przystanek w Centrum zawsze okupuje jakaś dwójka albo szóstka

          • 1 1

        • po części sie zgodzę

          a jak przesiadasz się z autobusu na kolejkę skm to i tak zapieprzasz przez cały tunel.
          Nic się nie stanie jak pójdziesz kilkadziesiąt metrów dalej na przystanek tramwajowy. zresztą tam masz łatwiej jak działają schody ruchome:)

          • 6 0

    • nawet jak nie ma remontów, to wszystko jest pchane na Hucisko, dwójka i szóstka z konieczności jedzie przez PKS, bo musi zawrócić, niedasizm górą!

      • 8 1

    • (1)

      bo trzeba urzędasom dupsko zawieść pod samą prace, to samo jest z przystankiem jedynki koło urzedu miejskiego, tez dla urzędasów.

      • 6 2

      • urzędasami są też w Twoim rozumieniu pacjenci szpitala Kopernika, którym wolisz fundować pieszą wyprawę z LOTu...

        • 5 1

    • garus (1)

      jak przecież okolice PKS i ul Biskupiej robią kanaliza pacanie

      • 0 0

      • robią nie robią

        a jak już zrobią to po tych torach dalej nic nie e pojedzie.

        • 0 0

    • heh

      Jak zwykle brak poczucia humoru u czytajacych i zrozumienia intencjii...."mac" nie pisał poważnie...czy Polacy az tacy głupi są....??/?

      • 0 0

  • Ikarus RlZ ;)

    Powinni na czas remontu dodać linię ZA TRAMWAJ, żeby zwiększyć częstotliwość kursowania, a potem będą dodatkowe Dortmundy ;)

    • 25 5

  • dziennikarze powtarzają te same bzdury (8)

    105 Na nie są w stanie bezpiecznie ZJECHAĆ, a nie podjechać.
    Stare konstale nie mają w hamulcach piasecznic i dlatego moglyby mieć problemy z hamowaniem.
    Wbrew bzdurom powtarzanych ciągle przez dziennikarzy, konstale mają wystarczającą moc, żeby podjechać na Chełm.

    • 50 2

    • (7)

      W hamulcach piasecznice? ;D chcesz do mechanizmu wpuszczac piasek? Piasek leci na tory, dzieki temu jest lepsza przyczepnosc.

      • 5 1

      • (6)

        tymbardziej ze glownym sposobem hamowania sto piątek jest przechodzenie w tryb pracy generatorowej i oddawanie mocy do rezystorow. Najwiekszym problemem bylaby awaria trakcji, ktora doprowadzilaby do zaniku wzbudzenia w silniku (generatorze) i brak mozliwosci zatrzymania i tak siuuuup do centrum... zwora elektromagnetyczna bez zasilania tez nie pomoze a bebny...

        • 4 0

        • (5)

          no tez cos slyszalem, ze mogloby byc kiepsko jakby w trakcji zabraklo pradu, bo hamulce w tych tramwajach sa "na prad" - kolega radzil, ze jak we wrzeszczu na skrzyzowaniu Miszewskiego stoisz na torach i pedzi na Ciebie tramwaj dzwoniac i migajac swiatlami to spier...;)

          • 10 0

          • (4)

            coś w tym jest, ale nie do końca, wydaje mi się że w przypadku braku prądu musi być sposób na zahamowanie składu, wyżej wspomniane hamowanie to hamowanie elektrodynamiczne, a poza tym tramwaj ma hamulce cierne oraz szynowe. Hamulce cierne w 105Na hamują w przypadku zaniku napięcia (oraz za "sprawą" motorniczego).

            • 4 0

            • (2)

              mozna hamowac hamulcami bebnowymi... ale nie z Armii Krajowej:)

              • 4 0

              • (1)

                Można, przy odpowiedniej prędkości i odpowiednich warunkach można się nie zmieścić na przystanku :D Z podjeżdżaniem też byłby problem bo nie chodzi tu o moc silników tylko poślizg (zresztą logiczne, że jak nie można zahamować zawsze to i podjechać też nie zawsze można)

                • 2 0

              • Przy braku zasilania powinny zadziałać hamulce ostatniej szansy, szynówki... hyh, tylko chyba zdajecie sobie sprawę w jakim stanie są nasze stopiątki? ;)

                • 3 0

            • teoretycznie jest

              w praktyce akumulatory słabiutkie

              • 0 0

  • porazka (3)

    tak byc nie moze!!! koło 15 nie mozna sie dopchac aaaaaaaa to juz wole tak jak było i do dworca z buta sie przejsc.

    • 27 2

    • (1)

      no widzisz? Dziwię się ludziskom, że mając co 5 minut tramwaj z Huciska/LOTu woleli drzeć papę, że chcą mieć tramwaje dalej...
      To teraz mają dalej z całym dobrodziejstwem inwentarza: tłokiem i niepunktualnością. Bo 1 jeździła jak w szwajcarskim zegarku. 11 taka zaś nie będzie choćby z jednego prozaicznego powodu - ilości drzwi.

      Reasumując: ludzie mają to, czego sami chcieli...

      • 4 1

      • chcieli żeby był tłok i niepunktualnie?

        • 1 0

    • a nie mowilam, ze tak bedzie??
      nie mowilam?
      teraz cierpcie!

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane