• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Linią PKM pojadą pociągi Pesy, odrzucono ofertę Newagu

Maciej Naskręt
24 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Szynobus proponowany przez firmę Pesa z Bydgoszczy to model SA133/4, do którego najbardziej podobny jest szynobus prezentowany na zdjęciu.

Bydgoska Pesa dostarczy 10 pociągów spalinowych, które od 2015 r. będą wozić pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Województwo zapłaci za nie 114 mln zł. Oferta drugiego kontrahenta - spółki Newag - z niejasnych powodów została odrzucona.



Wszystko wskazuje na to, że w przyszłym roku, na 18-kilometrową linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wyjedzie z pasażerami 10 spalinowych zespołów trakcyjnych wyprodukowanych w fabryce firmy Pesa w Bydgoszczy. Choć o kontrakt dla Pomorza walczyła ona wraz z nowosądeckim Newagiem, to oferta tej drugiej firmy została odrzucona ze względów formalnych.

Jakich? Na to pytanie władze województwa - jak twierdzą - nie mogą odpowiedzieć.

- Ze względu na ochronę tajemnicy handlowej tej spółki nie ujawniamy powodów odrzucenia oferty. Liczymy jednak, że odwołanie nie wpłynie i szybko podpiszemy umowę z wyłonionym w przetargu wykonawcą - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.

To o tyle dziwne, że od otwarcia kopert z ofertami w tym przetargu minęły ponad dwa miesiące. Dlaczego potrzebowano aż tyle czasu, by stwierdzić nieważność oferty z powodów formalnych?

- Chcieliśmy mieć pewność, że wybieramy właściwą ofertę. Wspieraliśmy się opiniami ekspertów. Kontrakt opiewał na kwotę powyżej 100 mln zł, nie chcielibyśmy popełnić błędu. Zgodnie z zapisami w przetargu byliśmy związani z ofertą trzy miesiące - tłumaczy zastępca marszałka.

Przypomnijmy, że województwo zarezerwowało na kupno składów 146 mln zł. Pesa oszacowała koszt dostawy na 114 mln zł, a Newag na 120 mln zł.

Czytaj także: Pesa albo Newag - pociągi dla PKM wyprodukują Polacy.

Jednak - gdyby obie oferty były porównywane - o wyborze najkorzystniejszej oferty zdecydowałaby nie tylko cena. Odpowiadała ona za 59 proc. punktów, jakie mogli zdobyć oferenci, warunki techniczne za 18 proc., wskaźniki eksploatacyjne za 10 proc., koszty zużycia paliwa za 8 proc. i koszty utrzymania za 5 proc..

Tymczasem oferta bydgoskiej firmy była o ok. 10-15 proc. gorsza pod względem kosztów eksploatacji od propozycji złożonej przez firmę z Nowego Sącza, dodatkowo koszty zużycia paliwa przez pociągi były dwukrotnie wyższe w przypadku oferty Pesy.

Czy należy ujawnić powody odrzucenia oferty Newagu?

Pikanterii sprawie dodaje fakt, że władze województwa pomorskiego wywodzą się z Platformy Obywatelskiej, a większościowy pakiet udziałów w firmie Newag ma Zbigniew Jakubas. Biznesmen był bohaterem podsłuchanej i ujawnionej rozmowy między ministrem spraw wewnętrznych i administracji Bartłomiejem Sienkiewiczem a prezesem NBP Markiem Belką. Urzędnicy rozmawiali o trudnej współpracy z inną spółką Jakubasa, Mennicą Polską. Sienkiewicz zauważył podczas rozmowy, że "(...) może trzeba mu [Jakubasowi - przyp. red.] powiedzieć, jak można go bardziej okraść. Może zrozumie."

Jakie pociągi dostaniemy od zwycięskiej firmy?

W pojazdach dwuczłonowych musi być minimum 250 miejsc dla pasażerów, w tym co najmniej 100 siedzących. W składach trójczłonowych - minimum 350 miejsc, w tym co najmniej 150 siedzących.

Pociągi muszą być dostosowane do peronów o wysokości od 30 do 76 cm. Przedziały pasażerskie muszą mieć co najmniej 40 proc. podłogi niskiej. W każdym pociągu musi być co najmniej sześć miejsc do przewozu rowerów oraz co najmniej dwa miejsca wyposażone w zaczepy do mocowania wózka inwalidzkiego z pasażerem.

Pociągi muszą mieć klimatyzację, ogrzewanie i wentylację przestrzeni pasażerskiej.

W składach musi być system informacji pasażerskiej, z ekranami LCD i wyświetlaczami LED, które muszą być widoczne dla minimum 80 proc. podróżnych siedzących. Na terenie całego pociągu musi być dostęp do sieci wi-fi.

Miejsca

Opinie (234) ponad 10 zablokowanych

  • Kolejka spalinowa do PKM !!! ???? Na linie z trakcja elektryczna!

    To sie nazywa gospodarnosc.

    • 0 0

  • jak to jest? (1)

    Ciągle się zastanawiam... Czy jest to polska firma z polskobrzmiącą nazwą Newag, czy może to jednak zangielszczony Njułag?

    • 0 7

    • Newag

      Czyta się jak się pisze, czyli Newag i to polska firma.

      • 0 0

  • ja bym sie tak nie cieszyl

    za rok bedziecie pisac ze kupe kasy wydano na niedopracowane pesy,sa zrobipone z materialow ktore juz nie wytrzymuja proby czasu,reka reke myje komus zalezy na prommowaniu nagradzaniu firmy zbydgoszczy juz pesy w ciagu mojej podrozy do pracy kilkakrotnie zjechaly zawaria na milosc boska tramwaj za 8 mln zl? to tyle wtemacie pesa bo polska co ztego? podobno Elblag zakupil kilka i sie wycofali znowu zmarnowana kasa ...takie jest moje zdanie

    • 0 0

  • uważam, że (1)

    ...jeżeli chodzi o bryłę to korzystniej wygląda PESA, nowocześniej (nie znam parametrów technicznych) niż te kanciate niebiesko-żółte kaszubskie nie wiadomo co, ja osobiście cieszę się z wyboru!!! Czekam na uruchomienie linii

    • 5 5

    • Tylko że te kanciate niebiesko-żółte kaszubskie nie wiadomo co (tu u góry na zdjęciu) to jest właśnie PESA , którą chcą nas uraczyć . A te ładne zdjęcia PESY 223M , którymi nas dotychczas raczono to tylko jak się okazuje "demo" było. Tak czy siak jedne i drugie nie nadają się do obsługi lotniska i jako kolejka miejska.

      • 0 0

  • Szwindel z tą Pesą i tyle.

    Powinni wybrać dużo lepszy Newag. Mafia w PO, mafia w Gdańsku i Bydgoszczy.
    P.S.Warto jeszcze przypomnieć kupno 33-letnich złomów-tramwajów z Niemiec.
    Kolejne idiotyczne decyzje.

    • 0 0

  • A czy Wąsate Janusze rodem z pkp będą je prowadzić?

    Jeśli tak to nie wsiadam w PKM

    • 0 0

  • Oby nie było to drugie Pendolino (4)

    Proponuję nazwę dla pierwszego składu: "Budyń"

    • 79 23

    • Budyń już jest w kolejnictwie ;)

      • 0 0

    • nowa nazwa kolejki - TKM

      • 2 0

    • Dobre :)

      • 4 2

    • Pindolino Budynio - to jest nazwa na miarę naszych mozliwości

      • 23 3

  • pesio (1)

    pesio to super szynobuz a nie tam pindolino

    • 2 0

    • Precz z szynobusami!

      Ten wynalazek, jakim jest autobus szynowy to zwykła kpina z kolei i zamach na prawdziwy wizerunek kolei. SM42 i dwa-trzy ryflaki - oto, jak powinien wyglądać pociąg na linii lokalnej. Gdzie się podział urok, klimat i wygoda? Tak, wygoda. Szynobusy są niewygodne i nieporęczne, zwłaszcza te od pesy. Nie ma wystarczająco miejsca na bagaż, ani na nogi.
      W każdej chwili całym swoim jestestwem będę się sprzeciwiał szynobusom.

      • 0 1

  • PESA zamiast złomków z Niemiec. (10)

    I tylko nie nazywać nazwiskami obcymi jak jest to na obecnych tramwajach!!!

    • 28 16

    • PKM

      Tyś skąd się wziął? Nazwiska zasłużonych Gdańszczan obco brzmią? .Poczytaj historię Gdańska zrozumiesz. Gościu od kiedy jesteś mieszkańcem Gdańska .

      • 0 0

    • to Ty jestes tutaj obcy (3)

      nie znasz historii miasta kozi pastuchu

      • 13 13

      • Na twoje nieszczęście znam: (2)

        Ponad 700 Lat miasto Polskie od dnia pierwszego; mniejsza reszta to krzyżacko-prusko-nazistowskie okupacje, po których zawsze wracało do macierzy.

        • 8 4

        • Widać, że zna bo foktycznie od słowian się zaczęło i zagarnianie przez innych przerywało, na szczęście nie na zawsze..

          Taki zasłużony Chodowiecki jak cholera faktycznie, poczytajcie. A nie można nazwać polskimi znanymi postaciami?

          • 3 0

        • Czyli jednak nie znasz historii miasta.

          Znasz tylko propagandę rodem z P|RL-owskiej szkoły podstawowej.

          • 1 4

    • nazwiska sa nasze, gdańskie nie obce.

      • 6 3

    • jak byś się nie skręcał i pienił to historii nie zmienisz (2)

      i nazwisk ludzi ktorzy się Gdańskowi przysłużyli.

      • 9 6

      • Mnie też nie pasują nazwy na tramwajach to lipa co ma nazwiko do tramwaju? (1)

        • 4 6

        • a co ma ulica do nazwiska?

          • 4 2

    • PESA zamiast Pindolino Nowaka !!!

      • 6 2

  • Spalinowe? (8)

    Teraz? Kiedy tyle się terąbi o ekologii? Kierowcy mają przesiadać się do autobusów i na rowery? Wiem, że w jeden szynobusem wejdzie setka kierowców. Ale i tak to jest trochę dziwne jak na dzisiejsze czasy.

    • 11 13

    • (3)

      A niby skąd się bierze napięcie w trakcji ? Ze spalania węgla w EC Wybrzeże...

      • 5 1

      • Patrząc w taki sposób to wszystko jest na węgiel. (1)

        Ale swoją drogą ... prąd z elektrociepłowni? Ciekawe, ciekawe.

        • 1 6

        • Tak, PRĄD z ELEKTROCIEPŁOWNI.

          Wiesz z jakich słów składa się słowo ELEKTROCIEPŁOWNIA ? Jak nie wiesz, to enigmatyczne słowo kogeneracja już na pewno nic Ci nie powie. Bo chyba nie myślałeś, że elektrociepłownia wytwarza ciepło z prądu ?

          • 1 0

      • To proste ec ma filtry co wykazują zanieczyszczenia a spalinowoz ma je gorsze lub wogole nie ma. Mowi ci to coś?

        • 2 3

    • Spalinowe bo nie ma trakcji elektrycznej (3)

      Wybrano pojazdy spalinowe, bo w pierwszym etapie na pkm nie będzie trakcji elektrycznej. Najpierw trzeba sie trochę poduczyć, żeby krytykować wszystko jak leci

      • 3 1

      • Ja nie krytykuję tylko pytam dlaczego nie zrobią trakcji elektrycznej. (2)

        Gdzie ty tu widzisz krytykę?

        • 3 0

        • (1)

          Pojazdy spalinowe będą bardziej uniwersalne, bo w okolicy większość linii kolejowych nadal nie ma sieci trakcyjnej. Sama budowa nowej linii kolejowej w Polsce jest precedensem, szkoda, że od razu druta nie robią, ale wszystko po kolei. Jak elektryfikować, to wszystkie linie kolejowe gdzie ma jeździć PKM.

          • 1 1

          • I o to właśnie chodziło - konkretna odpowiedź na pytanie, a nie wyzywanie od nieuków.

            Skoro ktoś nie potrafi zrozumieć sensu zdania to czy powinien innych nazywać "niedouczonymi"?

            • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane