• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Linią PKM pojadą pociągi Pesy, odrzucono ofertę Newagu

Maciej Naskręt
24 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Szynobus proponowany przez firmę Pesa z Bydgoszczy to model SA133/4, do którego najbardziej podobny jest szynobus prezentowany na zdjęciu.

Bydgoska Pesa dostarczy 10 pociągów spalinowych, które od 2015 r. będą wozić pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Województwo zapłaci za nie 114 mln zł. Oferta drugiego kontrahenta - spółki Newag - z niejasnych powodów została odrzucona.



Wszystko wskazuje na to, że w przyszłym roku, na 18-kilometrową linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wyjedzie z pasażerami 10 spalinowych zespołów trakcyjnych wyprodukowanych w fabryce firmy Pesa w Bydgoszczy. Choć o kontrakt dla Pomorza walczyła ona wraz z nowosądeckim Newagiem, to oferta tej drugiej firmy została odrzucona ze względów formalnych.

Jakich? Na to pytanie władze województwa - jak twierdzą - nie mogą odpowiedzieć.

- Ze względu na ochronę tajemnicy handlowej tej spółki nie ujawniamy powodów odrzucenia oferty. Liczymy jednak, że odwołanie nie wpłynie i szybko podpiszemy umowę z wyłonionym w przetargu wykonawcą - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.

To o tyle dziwne, że od otwarcia kopert z ofertami w tym przetargu minęły ponad dwa miesiące. Dlaczego potrzebowano aż tyle czasu, by stwierdzić nieważność oferty z powodów formalnych?

- Chcieliśmy mieć pewność, że wybieramy właściwą ofertę. Wspieraliśmy się opiniami ekspertów. Kontrakt opiewał na kwotę powyżej 100 mln zł, nie chcielibyśmy popełnić błędu. Zgodnie z zapisami w przetargu byliśmy związani z ofertą trzy miesiące - tłumaczy zastępca marszałka.

Przypomnijmy, że województwo zarezerwowało na kupno składów 146 mln zł. Pesa oszacowała koszt dostawy na 114 mln zł, a Newag na 120 mln zł.

Czytaj także: Pesa albo Newag - pociągi dla PKM wyprodukują Polacy.

Jednak - gdyby obie oferty były porównywane - o wyborze najkorzystniejszej oferty zdecydowałaby nie tylko cena. Odpowiadała ona za 59 proc. punktów, jakie mogli zdobyć oferenci, warunki techniczne za 18 proc., wskaźniki eksploatacyjne za 10 proc., koszty zużycia paliwa za 8 proc. i koszty utrzymania za 5 proc..

Tymczasem oferta bydgoskiej firmy była o ok. 10-15 proc. gorsza pod względem kosztów eksploatacji od propozycji złożonej przez firmę z Nowego Sącza, dodatkowo koszty zużycia paliwa przez pociągi były dwukrotnie wyższe w przypadku oferty Pesy.

Czy należy ujawnić powody odrzucenia oferty Newagu?

Pikanterii sprawie dodaje fakt, że władze województwa pomorskiego wywodzą się z Platformy Obywatelskiej, a większościowy pakiet udziałów w firmie Newag ma Zbigniew Jakubas. Biznesmen był bohaterem podsłuchanej i ujawnionej rozmowy między ministrem spraw wewnętrznych i administracji Bartłomiejem Sienkiewiczem a prezesem NBP Markiem Belką. Urzędnicy rozmawiali o trudnej współpracy z inną spółką Jakubasa, Mennicą Polską. Sienkiewicz zauważył podczas rozmowy, że "(...) może trzeba mu [Jakubasowi - przyp. red.] powiedzieć, jak można go bardziej okraść. Może zrozumie."

Jakie pociągi dostaniemy od zwycięskiej firmy?

W pojazdach dwuczłonowych musi być minimum 250 miejsc dla pasażerów, w tym co najmniej 100 siedzących. W składach trójczłonowych - minimum 350 miejsc, w tym co najmniej 150 siedzących.

Pociągi muszą być dostosowane do peronów o wysokości od 30 do 76 cm. Przedziały pasażerskie muszą mieć co najmniej 40 proc. podłogi niskiej. W każdym pociągu musi być co najmniej sześć miejsc do przewozu rowerów oraz co najmniej dwa miejsca wyposażone w zaczepy do mocowania wózka inwalidzkiego z pasażerem.

Pociągi muszą mieć klimatyzację, ogrzewanie i wentylację przestrzeni pasażerskiej.

W składach musi być system informacji pasażerskiej, z ekranami LCD i wyświetlaczami LED, które muszą być widoczne dla minimum 80 proc. podróżnych siedzących. Na terenie całego pociągu musi być dostęp do sieci wi-fi.

Miejsca

Opinie (234) ponad 10 zablokowanych

  • PESA zamiast złomków z Niemiec. (10)

    I tylko nie nazywać nazwiskami obcymi jak jest to na obecnych tramwajach!!!

    • 28 16

    • to Ty jestes tutaj obcy (3)

      nie znasz historii miasta kozi pastuchu

      • 13 13

      • Na twoje nieszczęście znam: (2)

        Ponad 700 Lat miasto Polskie od dnia pierwszego; mniejsza reszta to krzyżacko-prusko-nazistowskie okupacje, po których zawsze wracało do macierzy.

        • 8 4

        • Czyli jednak nie znasz historii miasta.

          Znasz tylko propagandę rodem z P|RL-owskiej szkoły podstawowej.

          • 1 4

        • Widać, że zna bo foktycznie od słowian się zaczęło i zagarnianie przez innych przerywało, na szczęście nie na zawsze..

          Taki zasłużony Chodowiecki jak cholera faktycznie, poczytajcie. A nie można nazwać polskimi znanymi postaciami?

          • 3 0

    • jak byś się nie skręcał i pienił to historii nie zmienisz (2)

      i nazwisk ludzi ktorzy się Gdańskowi przysłużyli.

      • 9 6

      • Mnie też nie pasują nazwy na tramwajach to lipa co ma nazwiko do tramwaju? (1)

        • 4 6

        • a co ma ulica do nazwiska?

          • 4 2

    • PESA zamiast Pindolino Nowaka !!!

      • 6 2

    • nazwiska sa nasze, gdańskie nie obce.

      • 6 3

    • PKM

      Tyś skąd się wziął? Nazwiska zasłużonych Gdańszczan obco brzmią? .Poczytaj historię Gdańska zrozumiesz. Gościu od kiedy jesteś mieszkańcem Gdańska .

      • 0 0

  • czyli wybrali paliwozerny i drogi w eksploatacji pojazd

    czyli --------> ktos dostal ladnie w lape

    • 27 12

  • Brzydkie te pesy, ten przód jak jakieś prącie wygląda (1)

    • 13 27

    • Zło

      Masz złe wspomnienia przejdzie ci jak wejdziesz do środka :D

      • 17 0

  • ... (1)

    Prawidłowo.. PESA górą.. Popierajmy to co Nasze bo to co nie Nasze NAM SZKODZI...

    • 23 9

    • dokladnie, na scieżce za kase unijną przebiłem dętkę!!!

      • 9 0

  • Tak jak cena zakupu nie powinna być czynnikiem determinującym wybór oferty, (1)

    Tak koszty eksploatacji i serwisu jak najbardziej. Każdy kto umie liczyć, widzi (lub przynajmniej powinien), że coś z tym przetargiem jest nie tak. Albo 100% transparentność przy takich zamówieniach albo nawet o nich nie wspominajmy. Zasłanianie się dobrem oferentów, to jedna wielka ściema.
    Chciałbym wierzyć w uczciwość, radnych, urzędników, posłów i reszty "elity"... ale jakoś nie potrafię. Fakt, że kolega z PO jest głównym udziałowcem PESY, mówi mi wszystko co chciałem wiedzieć.

    • 24 7

    • polska trudna jenzyka

      naucz się czytać ze zrozumieniem...
      "...Pikanterii decyzji komisji przetargowej dodaje fakt, że władze województwa pomorskiego wywodzą się z Platformy Obywatelskiej, a większościowy pakiet udziałów w firmie Newag ma Zbigniew Jakubas..."

      • 7 3

  • jak można go bardziej okraść

    ot cytat służący za kwintesencję całosci

    • 22 1

  • ciemna sprawa i juz

    "ochrona tajemnicy handlowej"?? bzdura. Przy takich inwestycjach licza sie koszty eksploatacji czesto nawet bardziej niz cena zakupu. Ale widac, ze chyba nie tym sie kierowali podejmujacy decyzje...

    • 23 0

  • A Rowery? (1)

    Czy będzie miejsce na przewiezienie roweru?

    • 1 25

    • a czytałeś?

      po 6 miejsc w kazdym skladzie

      • 13 0

  • Niejasne powody odrzucenia oferty wytłumaczy Słwek

    Sławek Nowak naszym przyjacielem jest

    • 30 2

  • Dlaczego spalinowych? (2)

    -A nie elektrycznych

    • 10 20

    • Następny. który urwał się z choinki...Poczytaj o PKM i nie zadawaj takich pytań...

      • 6 0

    • W Polsce mieszkasz i nie wiesz ? Powodów jest chyba kilka? :
      1. Szkoda by pieniądze na elektryfikacje zmarnowały się na cele publiczne bo znacznie im lepiej na prywatnych kontach urzędników i znajomych?
      2. Im więcej przetargów i komisji tym lepiej bo każdy przetarg to premie i zarobek dla urzędników oraz okazja do wzięcia łapówki?
      3. Elektryfikacja nastąpi najwcześniej za 50 lat ?

      • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane