• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Linią PKM pojadą pociągi Pesy, odrzucono ofertę Newagu

Maciej Naskręt
24 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Szynobus proponowany przez firmę Pesa z Bydgoszczy to model SA133/4, do którego najbardziej podobny jest szynobus prezentowany na zdjęciu.

Bydgoska Pesa dostarczy 10 pociągów spalinowych, które od 2015 r. będą wozić pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Województwo zapłaci za nie 114 mln zł. Oferta drugiego kontrahenta - spółki Newag - z niejasnych powodów została odrzucona.



Wszystko wskazuje na to, że w przyszłym roku, na 18-kilometrową linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wyjedzie z pasażerami 10 spalinowych zespołów trakcyjnych wyprodukowanych w fabryce firmy Pesa w Bydgoszczy. Choć o kontrakt dla Pomorza walczyła ona wraz z nowosądeckim Newagiem, to oferta tej drugiej firmy została odrzucona ze względów formalnych.

Jakich? Na to pytanie władze województwa - jak twierdzą - nie mogą odpowiedzieć.

- Ze względu na ochronę tajemnicy handlowej tej spółki nie ujawniamy powodów odrzucenia oferty. Liczymy jednak, że odwołanie nie wpłynie i szybko podpiszemy umowę z wyłonionym w przetargu wykonawcą - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.

To o tyle dziwne, że od otwarcia kopert z ofertami w tym przetargu minęły ponad dwa miesiące. Dlaczego potrzebowano aż tyle czasu, by stwierdzić nieważność oferty z powodów formalnych?

- Chcieliśmy mieć pewność, że wybieramy właściwą ofertę. Wspieraliśmy się opiniami ekspertów. Kontrakt opiewał na kwotę powyżej 100 mln zł, nie chcielibyśmy popełnić błędu. Zgodnie z zapisami w przetargu byliśmy związani z ofertą trzy miesiące - tłumaczy zastępca marszałka.

Przypomnijmy, że województwo zarezerwowało na kupno składów 146 mln zł. Pesa oszacowała koszt dostawy na 114 mln zł, a Newag na 120 mln zł.

Czytaj także: Pesa albo Newag - pociągi dla PKM wyprodukują Polacy.

Jednak - gdyby obie oferty były porównywane - o wyborze najkorzystniejszej oferty zdecydowałaby nie tylko cena. Odpowiadała ona za 59 proc. punktów, jakie mogli zdobyć oferenci, warunki techniczne za 18 proc., wskaźniki eksploatacyjne za 10 proc., koszty zużycia paliwa za 8 proc. i koszty utrzymania za 5 proc..

Tymczasem oferta bydgoskiej firmy była o ok. 10-15 proc. gorsza pod względem kosztów eksploatacji od propozycji złożonej przez firmę z Nowego Sącza, dodatkowo koszty zużycia paliwa przez pociągi były dwukrotnie wyższe w przypadku oferty Pesy.

Czy należy ujawnić powody odrzucenia oferty Newagu?

Pikanterii sprawie dodaje fakt, że władze województwa pomorskiego wywodzą się z Platformy Obywatelskiej, a większościowy pakiet udziałów w firmie Newag ma Zbigniew Jakubas. Biznesmen był bohaterem podsłuchanej i ujawnionej rozmowy między ministrem spraw wewnętrznych i administracji Bartłomiejem Sienkiewiczem a prezesem NBP Markiem Belką. Urzędnicy rozmawiali o trudnej współpracy z inną spółką Jakubasa, Mennicą Polską. Sienkiewicz zauważył podczas rozmowy, że "(...) może trzeba mu [Jakubasowi - przyp. red.] powiedzieć, jak można go bardziej okraść. Może zrozumie."

Jakie pociągi dostaniemy od zwycięskiej firmy?

W pojazdach dwuczłonowych musi być minimum 250 miejsc dla pasażerów, w tym co najmniej 100 siedzących. W składach trójczłonowych - minimum 350 miejsc, w tym co najmniej 150 siedzących.

Pociągi muszą być dostosowane do peronów o wysokości od 30 do 76 cm. Przedziały pasażerskie muszą mieć co najmniej 40 proc. podłogi niskiej. W każdym pociągu musi być co najmniej sześć miejsc do przewozu rowerów oraz co najmniej dwa miejsca wyposażone w zaczepy do mocowania wózka inwalidzkiego z pasażerem.

Pociągi muszą mieć klimatyzację, ogrzewanie i wentylację przestrzeni pasażerskiej.

W składach musi być system informacji pasażerskiej, z ekranami LCD i wyświetlaczami LED, które muszą być widoczne dla minimum 80 proc. podróżnych siedzących. Na terenie całego pociągu musi być dostęp do sieci wi-fi.

Miejsca

Opinie (234) ponad 10 zablokowanych

  • Spalinowe? (8)

    Teraz? Kiedy tyle się terąbi o ekologii? Kierowcy mają przesiadać się do autobusów i na rowery? Wiem, że w jeden szynobusem wejdzie setka kierowców. Ale i tak to jest trochę dziwne jak na dzisiejsze czasy.

    • 11 13

    • (3)

      A niby skąd się bierze napięcie w trakcji ? Ze spalania węgla w EC Wybrzeże...

      • 5 1

      • To proste ec ma filtry co wykazują zanieczyszczenia a spalinowoz ma je gorsze lub wogole nie ma. Mowi ci to coś?

        • 2 3

      • Patrząc w taki sposób to wszystko jest na węgiel. (1)

        Ale swoją drogą ... prąd z elektrociepłowni? Ciekawe, ciekawe.

        • 1 6

        • Tak, PRĄD z ELEKTROCIEPŁOWNI.

          Wiesz z jakich słów składa się słowo ELEKTROCIEPŁOWNIA ? Jak nie wiesz, to enigmatyczne słowo kogeneracja już na pewno nic Ci nie powie. Bo chyba nie myślałeś, że elektrociepłownia wytwarza ciepło z prądu ?

          • 1 0

    • Spalinowe bo nie ma trakcji elektrycznej (3)

      Wybrano pojazdy spalinowe, bo w pierwszym etapie na pkm nie będzie trakcji elektrycznej. Najpierw trzeba sie trochę poduczyć, żeby krytykować wszystko jak leci

      • 3 1

      • Ja nie krytykuję tylko pytam dlaczego nie zrobią trakcji elektrycznej. (2)

        Gdzie ty tu widzisz krytykę?

        • 3 0

        • (1)

          Pojazdy spalinowe będą bardziej uniwersalne, bo w okolicy większość linii kolejowych nadal nie ma sieci trakcyjnej. Sama budowa nowej linii kolejowej w Polsce jest precedensem, szkoda, że od razu druta nie robią, ale wszystko po kolei. Jak elektryfikować, to wszystkie linie kolejowe gdzie ma jeździć PKM.

          • 1 1

          • I o to właśnie chodziło - konkretna odpowiedź na pytanie, a nie wyzywanie od nieuków.

            Skoro ktoś nie potrafi zrozumieć sensu zdania to czy powinien innych nazywać "niedouczonymi"?

            • 1 0

  • I bardzo dobrze

    • 4 0

  • W Gdyni na mapce zaznaczyli przystanek wielki kack (do likwidacji)

    By nie było aż tak bardzo widać że prawie nie będzie tam przystanków ;)

    • 8 3

  • Gdansk odwraca sie od morza

    Gdansk jest jedynym miastem na swiecie gdzie najbiedniejsze dzielnice ( Stogi, Nowy Port, Brzezno ) znajduja sie nad morzem, nawet tramwaje tam jezdzace sa najstarsze. Niemcy zbudowali pasazerska kolej z Gdanska przez Brzezno do Nowego Portu a Polacy ja zdewastowali i zamkneli. Ta koleja mozna by dojechac z Gdanska Glownego na plaze w Brzeznie w 10 minut.

    • 21 7

  • haha

    właśnie jak tam PKM w gdyni...

    • 10 0

  • uważam, że (1)

    ...jeżeli chodzi o bryłę to korzystniej wygląda PESA, nowocześniej (nie znam parametrów technicznych) niż te kanciate niebiesko-żółte kaszubskie nie wiadomo co, ja osobiście cieszę się z wyboru!!! Czekam na uruchomienie linii

    • 5 5

    • Tylko że te kanciate niebiesko-żółte kaszubskie nie wiadomo co (tu u góry na zdjęciu) to jest właśnie PESA , którą chcą nas uraczyć . A te ładne zdjęcia PESY 223M , którymi nas dotychczas raczono to tylko jak się okazuje "demo" było. Tak czy siak jedne i drugie nie nadają się do obsługi lotniska i jako kolejka miejska.

      • 0 0

  • (1)

    to pesa miala polskie pindolino budować?

    • 1 7

    • Pindolino Nowaka ?

      nie...

      • 1 0

  • Babik woli autem na samolot z ptasiej.

    • 4 1

  • Czegoś nie rozumiem (4)

    Napisane jest, że będą to zespoły trakcyjne. Jak sama nazwa mówi korzystają z trakcji, czyli takich słupów z kabelkami z prądem. Mam rozumieć, że pojazdy będą miały napęd mieszany (tak zwany hybrydowy) elektryczno-spalinowy, czy po prostu redaktor nie wie co pisze? Po drugie - pakuje się straszne pieniądze w transport masowy ekologicznie przyjazny (elektryczne autobusy, autobusy napędzane gazem ziemnym, nowe linie tramwajowe) a tu nagle w środek miasta pakuje się paliwożerne i zanieczyszczające powietrze składy. Chyba coś tu nie gra? Dla przykładu zakupiono elektryczny autobus, który był drogi i niewielką ilość spalin wyeliminował ze środowiska miejskiego a tu kupuje się duże składy spalinowe, gdzie użycie energii elektrycznej jest bardziej uzasadnione? Ceny paliw rosną - czy na pewno jest uzasadnienie dla tego zakupu? Odpowiedzcie sobie sami - nie będę snuła tu teorii spiskowych. Sami wiecie jak się zdobywa stanowiska i kontrakty w tym kraju.

    • 13 11

    • Zespół trakcyjny jest to skład kilku, przynajmniej dwóch wagonów z kabinami na końcach składu z czego przynajmniej jeden jest napędzany.

      • 3 0

    • Jak nie wiadomo o co chodzi

      to wiadomo o co chodzi.

      • 3 0

    • Przyznaję rację - nazwa mnie zasugerowała. Zespół trakcyjny nie determinuje napędu elektrycznego.

      • 6 0

    • Masz i nie kompromituj się

      pl.wikipedia.org/wiki/Trakcja_kolejowa

      • 2 1

  • NEWAG mocno zaniżył spalanie

    odwołując się tylko nagłośni swoją kompromitację

    • 10 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane