• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Linią PKM pojadą pociągi Pesy, odrzucono ofertę Newagu

Maciej Naskręt
24 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Szynobus proponowany przez firmę Pesa z Bydgoszczy to model SA133/4, do którego najbardziej podobny jest szynobus prezentowany na zdjęciu.

Bydgoska Pesa dostarczy 10 pociągów spalinowych, które od 2015 r. będą wozić pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Województwo zapłaci za nie 114 mln zł. Oferta drugiego kontrahenta - spółki Newag - z niejasnych powodów została odrzucona.



Wszystko wskazuje na to, że w przyszłym roku, na 18-kilometrową linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wyjedzie z pasażerami 10 spalinowych zespołów trakcyjnych wyprodukowanych w fabryce firmy Pesa w Bydgoszczy. Choć o kontrakt dla Pomorza walczyła ona wraz z nowosądeckim Newagiem, to oferta tej drugiej firmy została odrzucona ze względów formalnych.

Jakich? Na to pytanie władze województwa - jak twierdzą - nie mogą odpowiedzieć.

- Ze względu na ochronę tajemnicy handlowej tej spółki nie ujawniamy powodów odrzucenia oferty. Liczymy jednak, że odwołanie nie wpłynie i szybko podpiszemy umowę z wyłonionym w przetargu wykonawcą - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.

To o tyle dziwne, że od otwarcia kopert z ofertami w tym przetargu minęły ponad dwa miesiące. Dlaczego potrzebowano aż tyle czasu, by stwierdzić nieważność oferty z powodów formalnych?

- Chcieliśmy mieć pewność, że wybieramy właściwą ofertę. Wspieraliśmy się opiniami ekspertów. Kontrakt opiewał na kwotę powyżej 100 mln zł, nie chcielibyśmy popełnić błędu. Zgodnie z zapisami w przetargu byliśmy związani z ofertą trzy miesiące - tłumaczy zastępca marszałka.

Przypomnijmy, że województwo zarezerwowało na kupno składów 146 mln zł. Pesa oszacowała koszt dostawy na 114 mln zł, a Newag na 120 mln zł.

Czytaj także: Pesa albo Newag - pociągi dla PKM wyprodukują Polacy.

Jednak - gdyby obie oferty były porównywane - o wyborze najkorzystniejszej oferty zdecydowałaby nie tylko cena. Odpowiadała ona za 59 proc. punktów, jakie mogli zdobyć oferenci, warunki techniczne za 18 proc., wskaźniki eksploatacyjne za 10 proc., koszty zużycia paliwa za 8 proc. i koszty utrzymania za 5 proc..

Tymczasem oferta bydgoskiej firmy była o ok. 10-15 proc. gorsza pod względem kosztów eksploatacji od propozycji złożonej przez firmę z Nowego Sącza, dodatkowo koszty zużycia paliwa przez pociągi były dwukrotnie wyższe w przypadku oferty Pesy.

Czy należy ujawnić powody odrzucenia oferty Newagu?

Pikanterii sprawie dodaje fakt, że władze województwa pomorskiego wywodzą się z Platformy Obywatelskiej, a większościowy pakiet udziałów w firmie Newag ma Zbigniew Jakubas. Biznesmen był bohaterem podsłuchanej i ujawnionej rozmowy między ministrem spraw wewnętrznych i administracji Bartłomiejem Sienkiewiczem a prezesem NBP Markiem Belką. Urzędnicy rozmawiali o trudnej współpracy z inną spółką Jakubasa, Mennicą Polską. Sienkiewicz zauważył podczas rozmowy, że "(...) może trzeba mu [Jakubasowi - przyp. red.] powiedzieć, jak można go bardziej okraść. Może zrozumie."

Jakie pociągi dostaniemy od zwycięskiej firmy?

W pojazdach dwuczłonowych musi być minimum 250 miejsc dla pasażerów, w tym co najmniej 100 siedzących. W składach trójczłonowych - minimum 350 miejsc, w tym co najmniej 150 siedzących.

Pociągi muszą być dostosowane do peronów o wysokości od 30 do 76 cm. Przedziały pasażerskie muszą mieć co najmniej 40 proc. podłogi niskiej. W każdym pociągu musi być co najmniej sześć miejsc do przewozu rowerów oraz co najmniej dwa miejsca wyposażone w zaczepy do mocowania wózka inwalidzkiego z pasażerem.

Pociągi muszą mieć klimatyzację, ogrzewanie i wentylację przestrzeni pasażerskiej.

W składach musi być system informacji pasażerskiej, z ekranami LCD i wyświetlaczami LED, które muszą być widoczne dla minimum 80 proc. podróżnych siedzących. Na terenie całego pociągu musi być dostęp do sieci wi-fi.

Miejsca

Opinie (234) ponad 10 zablokowanych

  • co to znaczy?

    miejsca siedzące - a po co? niech stoją tak jak w tych tramwajach pesy..tyle..

    • 3 4

  • jak to jest? (1)

    Ciągle się zastanawiam... Czy jest to polska firma z polskobrzmiącą nazwą Newag, czy może to jednak zangielszczony Njułag?

    • 0 7

    • Newag

      Czyta się jak się pisze, czyli Newag i to polska firma.

      • 0 0

  • czemu nie elektryczne (1)

    w dobie walki ze wszelkimispalinami pkm jest robiony na lokomotywach saplinowych? a to czemu? czemu tłumy ekologów nie przyuły isę jeszcze do przystanku przy ul. Slowackiego?

    • 2 10

    • ekologiczny prąd

      Z tego co mi wiadomo, prąd nie powstaje w sposób zbyt ekologiczny...

      • 8 0

  • ktoś

    wi-fi to dla mnie jakaś abstrakcja..boli mnie to że zapomina się o dworcach i zwyczajnych podróżnych a wymyśla się rzeczy niepotrzebne by pokazać przyszłość kolei. Przyszłość kolei zatrzymała się proszę państwa a powodem tego jest brak realizmu rządów europejskich łącznie z kolejami rosyjskimi na czele

    • 4 4

  • Wybiorę 40 minut jazdy taką klimatyzowaną PKMką Gdynia-Gdańsk niż 35 min. zatęchłą SKM bez sprawnej wentylacji ;) (3)

    PKM może namieszać w przewozach Trójmiasta i pod tym względem.

    • 13 2

    • Oj naiwny ty naiwny jak dziecko w mgle, jak goliat na pchle (1)

      Linię PKM będzie obsługiwać twoja ulubiona SKM, bo vicelmarschall Świlski kompletnie nie ma pojęcia czym jest konkurencja, a w Wydziale Infrastruktury UM siedzi taki jeden na straży interesów monopolu na kolei.

      • 0 0

      • Trójmiasto potrzebuje jednego przewoźnika i jednego biletu

        Jak tak dalej pójdzie, to będziemy mieć bilety od 4 przewoźników i 1 metropolitalny nieatrakcyjnie skalkulowany

        • 0 0

    • Nie łudź się

      SKM Gdynia - Gd Główny to 21 km
      PKM Gdynia - Gd Główny - 38 km
      To prawie dwukrotnie dłuższy dystans czyli PKM musiałaby poruszać się z dwukrotnie wyższą prędkością średnią. N I E R E A L N E. Przystanków jest chyba tyle samo. Do tego dochodzi duża różnica wysokości (ponad 100 m żeby wyjechać na Osowę) i ciasne łuki zarówno w części gdyńskiej jak i w okolicy Strzyży na których PKM nie pojedzie 100 km/h a najwyżej 40 km/h.

      • 3 0

  • polatski, dlaczego wy sie nie myc i śmierdzieć w komunikacja miejska?

    • 0 3

  • DONEK I JEGO MAFIA

    Jak na dłoni widac że śmierdzi to .. Donek jak Mafia się ma? Od dzisiaj tylko wino za 6tyś i ośmiornice za 2tyś?. Kto za to płaci? Ci co zarabiaja w wiekszosci wg GUS 2 tys? Zabieraj się z Józkiem Bąkiem od koryta.

    • 7 7

  • Znowu komora gazowa bez otwieranych okien

    Każdy tabor miejski musi mieć i powinien miec otwierane okna.Szkoda ze do producentów to nie dociera

    • 6 4

  • Tajemnica handlowa powodem odrzucenia oferty?? AHAHAHAHA!! (2)

    Taa jasne.
    Rowniez biore udzial w przetargach, i przerazajacy jest brak wiedzy osob pracujacych w dzialach zamowien publicznych, poczawszy od:
    - braku znajomosci Ustawy Prawo zamowien publicznych, podczas gdy moim zdaniem juz podczas planowania swojej przyszlosci w pracy o takim charakterze czlowiek powinien ustawe znac;
    - okreslaniu parametrow, ktore nastepnie nie sa weryfikowane, np. grubosc worka na odpady podana w μm, a zamawiajacy nigdy w zyciu workow o takich parametrach nie widzial, i nie ma orientacji cenowej, bo wiekszosc ofert na dzien dobry powinna zostac odrzucona ze wzgledu na razaco niska cene; tym samym zamawiajacy lamie wiele przepisow, zreszta nieuczciwy wykonawca tez. Moral jest taki, ze w 99% miejsc dostarczane sa worki, ktore powinny miec np. 30μm, a faktycznie jesli maja 15 w porywach do 20 to jest max;
    - a konczac na odrzucaniu ofert "bo tak" - czyli, ze podobno jest niezgodna ze specyfikacja, ale z reguly jest to:
    a) totalna bzdura;
    b)wina zamawiajacego, ktory sam czegos nie okreslil juz zrobil to nieprecyzyjnie;
    c) uklady i ukladziki, niestety znajomy/ten, ktory podplaca zlozyl drozsza oferte, wiec nalezy innych jakos wykluczyc;
    d) wszystkie odp. sa poprawne.

    No coz, ja sobie nie pozwole, by taki palant z budzetowki nic-nie-robiacy za pieniadze moje, Twoje, Pani, Pana (...) tak postepowal wobec mojej ciezkiej pracy i poswieconego czasu, wiec niedlugo posypia sie kontrole z Urzedu Zamowien Publicznych, oj posypia ;)

    • 5 4

    • Nie powodem odrzucenia....

      ...tylko powodem nieujawnienia powodu odrzucenia.

      • 2 0

    • jednak worki to nie autobusy szynowe

      • 2 0

  • No i właśnie teraz Jakubasa bardziej okradli odstepujac od umowy. To właśnie o tym była ta rozmowa.... Masakra... Szkoda tylko że teraz np. Koszty na paliwo wzrosną ale co tam.... przecież podniesie sie cenę biletu i szary ciemny lud za to zapłaci a kolesiom będzie zylo się lepiej. ..

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane