• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Linią PKM pojadą pociągi Pesy, odrzucono ofertę Newagu

Maciej Naskręt
24 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Szynobus proponowany przez firmę Pesa z Bydgoszczy to model SA133/4, do którego najbardziej podobny jest szynobus prezentowany na zdjęciu.

Bydgoska Pesa dostarczy 10 pociągów spalinowych, które od 2015 r. będą wozić pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Województwo zapłaci za nie 114 mln zł. Oferta drugiego kontrahenta - spółki Newag - z niejasnych powodów została odrzucona.



Wszystko wskazuje na to, że w przyszłym roku, na 18-kilometrową linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wyjedzie z pasażerami 10 spalinowych zespołów trakcyjnych wyprodukowanych w fabryce firmy Pesa w Bydgoszczy. Choć o kontrakt dla Pomorza walczyła ona wraz z nowosądeckim Newagiem, to oferta tej drugiej firmy została odrzucona ze względów formalnych.

Jakich? Na to pytanie władze województwa - jak twierdzą - nie mogą odpowiedzieć.

- Ze względu na ochronę tajemnicy handlowej tej spółki nie ujawniamy powodów odrzucenia oferty. Liczymy jednak, że odwołanie nie wpłynie i szybko podpiszemy umowę z wyłonionym w przetargu wykonawcą - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.

To o tyle dziwne, że od otwarcia kopert z ofertami w tym przetargu minęły ponad dwa miesiące. Dlaczego potrzebowano aż tyle czasu, by stwierdzić nieważność oferty z powodów formalnych?

- Chcieliśmy mieć pewność, że wybieramy właściwą ofertę. Wspieraliśmy się opiniami ekspertów. Kontrakt opiewał na kwotę powyżej 100 mln zł, nie chcielibyśmy popełnić błędu. Zgodnie z zapisami w przetargu byliśmy związani z ofertą trzy miesiące - tłumaczy zastępca marszałka.

Przypomnijmy, że województwo zarezerwowało na kupno składów 146 mln zł. Pesa oszacowała koszt dostawy na 114 mln zł, a Newag na 120 mln zł.

Czytaj także: Pesa albo Newag - pociągi dla PKM wyprodukują Polacy.

Jednak - gdyby obie oferty były porównywane - o wyborze najkorzystniejszej oferty zdecydowałaby nie tylko cena. Odpowiadała ona za 59 proc. punktów, jakie mogli zdobyć oferenci, warunki techniczne za 18 proc., wskaźniki eksploatacyjne za 10 proc., koszty zużycia paliwa za 8 proc. i koszty utrzymania za 5 proc..

Tymczasem oferta bydgoskiej firmy była o ok. 10-15 proc. gorsza pod względem kosztów eksploatacji od propozycji złożonej przez firmę z Nowego Sącza, dodatkowo koszty zużycia paliwa przez pociągi były dwukrotnie wyższe w przypadku oferty Pesy.

Czy należy ujawnić powody odrzucenia oferty Newagu?

Pikanterii sprawie dodaje fakt, że władze województwa pomorskiego wywodzą się z Platformy Obywatelskiej, a większościowy pakiet udziałów w firmie Newag ma Zbigniew Jakubas. Biznesmen był bohaterem podsłuchanej i ujawnionej rozmowy między ministrem spraw wewnętrznych i administracji Bartłomiejem Sienkiewiczem a prezesem NBP Markiem Belką. Urzędnicy rozmawiali o trudnej współpracy z inną spółką Jakubasa, Mennicą Polską. Sienkiewicz zauważył podczas rozmowy, że "(...) może trzeba mu [Jakubasowi - przyp. red.] powiedzieć, jak można go bardziej okraść. Może zrozumie."

Jakie pociągi dostaniemy od zwycięskiej firmy?

W pojazdach dwuczłonowych musi być minimum 250 miejsc dla pasażerów, w tym co najmniej 100 siedzących. W składach trójczłonowych - minimum 350 miejsc, w tym co najmniej 150 siedzących.

Pociągi muszą być dostosowane do peronów o wysokości od 30 do 76 cm. Przedziały pasażerskie muszą mieć co najmniej 40 proc. podłogi niskiej. W każdym pociągu musi być co najmniej sześć miejsc do przewozu rowerów oraz co najmniej dwa miejsca wyposażone w zaczepy do mocowania wózka inwalidzkiego z pasażerem.

Pociągi muszą mieć klimatyzację, ogrzewanie i wentylację przestrzeni pasażerskiej.

W składach musi być system informacji pasażerskiej, z ekranami LCD i wyświetlaczami LED, które muszą być widoczne dla minimum 80 proc. podróżnych siedzących. Na terenie całego pociągu musi być dostęp do sieci wi-fi.

Miejsca

Opinie (234) ponad 10 zablokowanych

  • zdjecie (1)

    zmiencie zdjecie bo to wcale nie będą LINKi tylko SA133/4

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Zdjęcie została zmienione.

    • 7 0

    • tutaj jest wizka nowych szt :)

      • 0 0

  • PKM

    Ciekawe czy wasze opinie są takie jak moja i moich znajomych. .. ja nie będę korzystał zPKMki z potrzeby bo do pracy muszę jeździć samochodem ale w celach rekreacyjnych. .. Juz sie nie mogę doczekać pierwszego kursu. .. zabiorę rodzinę na przejażdżkę po wyjątkowo ładnej trasie. .. mam nadzieje ze PKM ka nie skończy tylko na turystach. :)

    • 4 2

  • oj bardzo nei pasuje (1)

    niektórym jak co ś dobrze idzie. A budowa kolei metropolitalnej idzie naprawdę wzorowo. Budowę zaczęli w czerwcu 2013 . Po roku czyli w czerwcu 2015 są wybudowane wszystkie obiekty inżynierskie na szlaku ( a jest ich 35 ( łacznnei z estakadą pod lotniskiem - spręża się ostatni segment , estakadą prz yWita Stwosza i ciekawym wiaduktem nad Słowackiego). Jest szansa, że do końca tego roku całość będzie gotowa. , zas w 2015 zostanie tylko wykończenie. Prace postępują zgodnie z harmonogramem i go nawet wyprzedzają. Zaawansowanie robót po roku ok. 60 % . Jednocześnei trwają prace nad wpięciem kolei do linii E 65 na stacji Wrzeszcz wraz budową drugiego peronu ( inestycja osobna finansowana w ramach przebudowy linii E 65) oraz niedługo zacznie się wpisanie w linię 201 Gdynia Kościerzyna wraz z przebudowa stacji Osowa ( wykonawca wybrany) . Rozpisane są przetargi na dojazd do stacji Kiełpinek, Jasień oraz pętli autobusowej na stacji Brętowo. Niejasnymi elementami tej układanki pozostaje kwestia budowy stacji w Gdyni ( Karwiny, Stadion, Wzgórze Maksymiliana) na linii 201 oraz dojazd do stacji PKM Rebiechowo ( dawne banino). W tym drugim przypadku daje ciała wójt Żukowa . Myślę jednak że i te sprawy znajdą pozytywne rozwiązanie. Nie ma już jednak niebezpieczeństwa, że kolej nie pojedzie.

    • 8 2

    • Uwaga do postu"gdańszczanina"

      Po roku czyli Czerwcu 2014,to po pierwsze.A po drugie nie są gotowe wszystkie obiekty inżynieryjne,bo w projekcie jest ich 41,a nie 35,więc pozostało ich jeszcze 6.

      • 0 0

  • Super wiadomość

    Znakomicie, że pierwsze egzemplarze będą już w grudniu. Szynobusy Pesy prezentują się przepięknie i komfortowo wewnątrz.

    • 1 2

  • To obstawiamy (1)

    Kiedy Newag się odwoła. Ja obstawiam połowę sierpnia.

    • 1 1

    • moim zdaniem wcześniej

      nie będą czekać.

      • 0 1

  • Gdańszczanin

    Bydgoszcz to fajne miasto!!!!a PESA to DOBRE BO POLSKIE !!!!

    nara.

    • 3 2

  • mam w głębokim...poważaniu

    aferę podsłuchową i to kto kogo wykoleguje. był przetarg Pesa jest tańsza i najważniejsze że będą pociagi

    • 2 4

  • Jak najbardziej jestem zwolennikiem PESA(y) bo jest Polska
    co w przypadku Newag(u) nie jest takie oczywiste
    ALE nie kosztem uczciwości postępowania
    jak przetarg na takie kwoty może być tajny i budzić tyle wątpliwości?
    oto państwo PO...
    te taśmy to wierzchołek góry lodowej o czy wie każdy uczciwy człowiek...

    • 1 0

  • Może to i ładnie wygląda ale mnie się nie podoba po za tym teraz dojeżdżam z i do pracy 2 środkami komunikacji a jak już otworzą te 18 km kolei metropolitalnej będę miała przy sprzyjających warunkach może 4 przesiadki więc mam tę całą inwestycje w głębokim poważaniu i przesiadam się do samochodu ! A reszta niech klaszcze

    • 3 2

  • Brawo PESA

    robicie kapitalne pociągi i bardzo się ciesze, że wygraliście ten przetarg.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane