- 1 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (78 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (507 opinii)
- 3 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (323 opinie)
- 4 Był senator skazany na więzienie (287 opinii)
- 5 Mała uliczka, duży problem (231 opinii)
- 6 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (139 opinii)
Linią PKM pojadą pociągi Pesy, odrzucono ofertę Newagu
Bydgoska Pesa dostarczy 10 pociągów spalinowych, które od 2015 r. będą wozić pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Województwo zapłaci za nie 114 mln zł. Oferta drugiego kontrahenta - spółki Newag - z niejasnych powodów została odrzucona.
Jakich? Na to pytanie władze województwa - jak twierdzą - nie mogą odpowiedzieć.
- Ze względu na ochronę tajemnicy handlowej tej spółki nie ujawniamy powodów odrzucenia oferty. Liczymy jednak, że odwołanie nie wpłynie i szybko podpiszemy umowę z wyłonionym w przetargu wykonawcą - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.
To o tyle dziwne, że od otwarcia kopert z ofertami w tym przetargu minęły ponad dwa miesiące. Dlaczego potrzebowano aż tyle czasu, by stwierdzić nieważność oferty z powodów formalnych?
- Chcieliśmy mieć pewność, że wybieramy właściwą ofertę. Wspieraliśmy się opiniami ekspertów. Kontrakt opiewał na kwotę powyżej 100 mln zł, nie chcielibyśmy popełnić błędu. Zgodnie z zapisami w przetargu byliśmy związani z ofertą trzy miesiące - tłumaczy zastępca marszałka.
Przypomnijmy, że województwo zarezerwowało na kupno składów 146 mln zł. Pesa oszacowała koszt dostawy na 114 mln zł, a Newag na 120 mln zł.
Czytaj także: Pesa albo Newag - pociągi dla PKM wyprodukują Polacy.
Jednak - gdyby obie oferty były porównywane - o wyborze najkorzystniejszej oferty zdecydowałaby nie tylko cena. Odpowiadała ona za 59 proc. punktów, jakie mogli zdobyć oferenci, warunki techniczne za 18 proc., wskaźniki eksploatacyjne za 10 proc., koszty zużycia paliwa za 8 proc. i koszty utrzymania za 5 proc..
Tymczasem oferta bydgoskiej firmy była o ok. 10-15 proc. gorsza pod względem kosztów eksploatacji od propozycji złożonej przez firmę z Nowego Sącza, dodatkowo koszty zużycia paliwa przez pociągi były dwukrotnie wyższe w przypadku oferty Pesy.
Jakie pociągi dostaniemy od zwycięskiej firmy?
W pojazdach dwuczłonowych musi być minimum 250 miejsc dla pasażerów, w tym co najmniej 100 siedzących. W składach trójczłonowych - minimum 350 miejsc, w tym co najmniej 150 siedzących.
Pociągi muszą być dostosowane do peronów o wysokości od 30 do 76 cm. Przedziały pasażerskie muszą mieć co najmniej 40 proc. podłogi niskiej. W każdym pociągu musi być co najmniej sześć miejsc do przewozu rowerów oraz co najmniej dwa miejsca wyposażone w zaczepy do mocowania wózka inwalidzkiego z pasażerem.
Pociągi muszą mieć klimatyzację, ogrzewanie i wentylację przestrzeni pasażerskiej.
W składach musi być system informacji pasażerskiej, z ekranami LCD i wyświetlaczami LED, które muszą być widoczne dla minimum 80 proc. podróżnych siedzących. Na terenie całego pociągu musi być dostęp do sieci wi-fi.
Miejsca
Opinie (234) ponad 10 zablokowanych
-
2014-06-25 14:08
czyli nie takie ladne te pesy jak pokazywaliscie na wczesniejszym zdjeciu...
- 4 0
-
2014-06-25 19:42
Nie sądzę by PKM prędko wybudowano do Gdyni.
Nie będzie na to pieniędzy.
- 0 1
-
2014-06-25 21:05
sorry
Za mało posmarowali albo nie tym co trzeba. I tylko dwie firmy startowały ?
- 1 0
-
2014-06-25 21:33
pesio (1)
pesio to super szynobuz a nie tam pindolino
- 2 0
-
2014-06-26 10:27
Precz z szynobusami!
Ten wynalazek, jakim jest autobus szynowy to zwykła kpina z kolei i zamach na prawdziwy wizerunek kolei. SM42 i dwa-trzy ryflaki - oto, jak powinien wyglądać pociąg na linii lokalnej. Gdzie się podział urok, klimat i wygoda? Tak, wygoda. Szynobusy są niewygodne i nieporęczne, zwłaszcza te od pesy. Nie ma wystarczająco miejsca na bagaż, ani na nogi.
W każdej chwili całym swoim jestestwem będę się sprzeciwiał szynobusom.- 0 1
-
2014-06-26 01:18
Pesa z Bydzi !
w Gdansku.... -:)
- 0 2
-
2014-06-26 17:33
A czy Wąsate Janusze rodem z pkp będą je prowadzić?
Jeśli tak to nie wsiadam w PKM
- 0 0
-
2014-06-26 22:54
Szwindel z tą Pesą i tyle.
Powinni wybrać dużo lepszy Newag. Mafia w PO, mafia w Gdańsku i Bydgoszczy.
P.S.Warto jeszcze przypomnieć kupno 33-letnich złomów-tramwajów z Niemiec.
Kolejne idiotyczne decyzje.- 0 0
-
2014-06-27 12:24
ja bym sie tak nie cieszyl
za rok bedziecie pisac ze kupe kasy wydano na niedopracowane pesy,sa zrobipone z materialow ktore juz nie wytrzymuja proby czasu,reka reke myje komus zalezy na prommowaniu nagradzaniu firmy zbydgoszczy juz pesy w ciagu mojej podrozy do pracy kilkakrotnie zjechaly zawaria na milosc boska tramwaj za 8 mln zl? to tyle wtemacie pesa bo polska co ztego? podobno Elblag zakupil kilka i sie wycofali znowu zmarnowana kasa ...takie jest moje zdanie
- 0 0
-
2014-06-27 16:01
Kolejka spalinowa do PKM !!! ???? Na linie z trakcja elektryczna!
To sie nazywa gospodarnosc.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.