• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Linie albo słupki sposobem na chaos na przystankach?

Maciej Korolczuk
27 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Żółta linia na przystanku w Gdyni ma służyć przede wszystkim kierowcom trolejbusów. Okazuje się, że przydaje się też pasażerom. Żółta linia na przystanku w Gdyni ma służyć przede wszystkim kierowcom trolejbusów. Okazuje się, że przydaje się też pasażerom.

Nie ma chyba pasażera komunikacji miejskiej w Trójmieście, który nie musiałby zgadywać, w którym miejscu na przystanku zatrzyma się wjeżdżający tramwaj czy autobus. Zdaniem jednego z naszych czytelników, pana Tomasza, czoło pojazdu powinna wskazywać dodatkowa linia, jaką od pewnego czasu stosuje się w Gdyni na przystanku przy ul. 10 lutego zobacz na mapie Gdyni. Co na to prawo o ruchu drogowym i przedstawiciele komunikacji miejskiej w Gdańsku?



Czy dodatkowe oznakowanie na przystankach autobusowych i tramwajowych poprawiłoby komfort pasażerów?

Żółta linia została wymalowana na przystanku trolejbusowym na ul. 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni w związku z remontem skrzyżowania z Dworcową i ul. Podjazd.

Przez wyłączone napięcie w sieci trakcyjnej trolejbusy odcinek tej trasy pokonywały na zasilaniu baterii. Na przewodach trakcyjnych na pierwszym możliwym przystanku zamontowano więc daszki naprowadzające pałąki szelek, by dalszą część trasy trolejbusy jechały już zasilane prądem z sieci trakcyjnej.

Do tego wymagane jest jednak precyzyjne zatrzymanie pojazdu, dlatego na przystanku pojawiła się żółta linia, będąca wskazówką dla kierowcy, w którym dokładnie miejscu musi zatrzymać pojazd.

Przy okazji korzystają na tym pasażerowie, bo wiedzą, w którym miejscu zatrzyma się czoło trolejbusu. Zdaniem pana Tomasza, naszego czytelnika, podobne rozwiązanie można by zastosować także na przystankach autobusowych i tramwajowych w Gdańsku. Zwłaszcza tych, gdzie w jednym momencie zatrzymuje się po kilka autobusów czy np. 2, a nawet - jak w przypadku przystanku przy dworcu - po 3 tramwaje.

Okazuje się jednak, że sprawa - choć pozornie wydaje się banalna - jest o wiele bardziej skomplikowana. Dodatkowego oznakowania na przystankach nie przewiduje bowiem prawo o ruchu drogowym. Zastrzeżenia miała m.in. stołeczna policja, według której dodatkowe linie w obrębie pasa drogowego mogłyby powodować niebezpieczne sytuacje, np. gwałtowne hamowanie nieświadomych kierowców. Linie można stosować tylko w przypadku oznakowania tymczasowego, tak jak ma to miejsce w Gdyni.

Swego czasu podobnego oznakowania domagali się kierowcy w stolicy. Na długich przystankach w newralgicznych punktach miasta pojawiły się więc słupki z tabliczkami z napisem "czoło wagonu". Podobne rozwiązanie jest brane pod uwagę także w Gdańsku.

  • Tak mogłyby wyglądać linie pomocnicze na przystanku autobusowym przy dworcu Gdańsk Główny.
  • A tak na przystanku tramwajowym.
- Z naszych doświadczeń wynika, że najlepszym oznakowaniem jest zwykły słupek z napisem "Czoło wagonu". Oznakowanie poziome trzeba ciągle odtwarzać, bo farba się ściera. Zarówno pasażerowie, jak i motorniczowie nie są do końca zadowoleni z tego rozwiązania także z tego powodu, że jest słabo widoczne porą nocną - zwłaszcza dla pasażera. W ogóle nie jest widoczne, podczas złych warunków, czyli już przy najmniejszej warstwie śniegu. Podobnie to wygląda, gdy na przystanku stoi duża liczba pasażerów - wyjaśnia Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM w Gdańsku.
Testy w Gdańsku już trwają np. na pętli tramwajowej w Oliwie.

- Parę lat temu, podczas objazdów, testowaliśmy nawet słupek na przystanku tramwajowym "Nowe Ogrody" z napisem "czoło wagonu", aby wskazać, jak tramwaje mają się zatrzymać przy peronie przystankowym. Wzorujemy się na innych miastach z dobrymi praktykami komunikacyjnymi i docelowo z pewnością chcielibyśmy skorzystać z rozwiązania warszawskiego: czyli tabliczki z napisem "czoło wagonu", montowanej na słupkach, na sygnalizatorach, wiatach albo na sieci trakcyjnej - dodaje Gołąb.

Opinie (121) 5 zablokowanych

  • No faktycznie to ci zagwostka (17)

    Biedne pasażery już nie mogą trafić w autobus jak wsiadają. Czarna rozpacz. Proponuje system laserowych dalmierzy sprzegniętych z satelitą. Oczywistym jest że w zależności od modelu autobusu drzwi są w innym miejscu więc jakieś tam linie nie wyczerpują tematu!

    • 171 52

    • bardziej by się przydali upychacze pasażerów na wzór tokijskiego metro

      • 18 3

    • (1)

      są przystanki na których jak chcesz wejść przednimi drzwiami, musisz przez pole błota przejść.

      • 12 1

      • W Trójmieście nie ma obowiązku wsiadania przednimi drzwiami.

        • 7 3

    • Ja proponuję kopa zapobiegawczo zasadzic

      co drugiemu lemingowi na przystanku.A tłumaczenia po co linia i daszki na trakcji to można dawać ludziom kumatym, a nie Pelagiom z siatką w kratkę co nie może trafić w trolejbus

      • 10 14

    • (2)

      Jak będziesz miał 80 lat,lub chodził o kulach to inaczej będziesz pisał.

      • 16 10

      • (1)

        Przejazdy dla osób w wieku powyżej 70 lat są darmowe, więc możesz wbijać dowolnymi drzwiami

        • 7 3

        • A co mają do tego darmowe przejazdy? Miejsca w autobusie dla osób starszych są wyznaczone i najlepiej wsiadać środkowymi drzwiami. Jak autobus podjedzie kilka metrów dalej to staruszek nie będzie ganiał po przystanku i wstrzymywał autobusu.

          • 3 2

    • Zadzwoncie do antka bo to mnie nie przekonuje (1)

      Od bedzie lepiej wiedział i ma wspaniale pomysły może tez zrobi testy próbne???

      • 4 4

      • a ty zapytaj Anodinę, ona na pewno prawdę ci powiem

        • 3 2

    • Proponuję ap'kę na ajfona gdzie dokładnie zatrzyma się nadjeżdzający autobus.

      • 10 1

    • słoiki i tak lecą jak trzoda ....

      • 2 0

    • ZAGWOZDKA :)

      • 3 0

    • Rozumiem, że nie korzysta Pan/Pani z komunikacji miejskiej (2)

      Często przystanki tramwajowe/autobusowe są podwójne, a miejsce w którym zatrzyma się pojazd, zależy od widzimisię kierowcy/motorniczego. Najlepiej widać to na przystanku tramwajowym przy Dworcu PKP, gdzie tłumy ludzi biegną za tramwajem, który dla odmiany postanowił zatrzymać się tym razem dalej, a jest to przystanek bardzo zatłoczony. Rozwiązanie jest dużo prostsze - wystarczy aby pojazdy zawsze zatrzymywały się na końcu przystanku, ewentualny słupek na przystankach podwójnych, dla drugiego składu.

      • 11 1

      • (1)

        bzdura Nigdy nie widziałem, żeby tramwaj stanął dalej, jesli było z przodu miejsce. Zawsze zatrzymuje sie na początku peronu, po to żeby za nim mógł stanąć drugi tramwaj. Zgadza się, że przystanek jest za wąski i zatłoczony, a ludzie często z początku peronu muszą nagle przejść na jego koniec, bo tam podjedzie drugi w kolejności tramwaj. Z tego tramwaju wysiadają pasażerowie i obie grupy trafiają na siebie. Najlepiej cały przystanek byłoby przenieść pod ziemię, ewentualnie poszerzyć kosztem pasa ruchu, ale to pewnie nie przejdzie. Czeakm az dojdzie do tragedii, kiedy ktoś wpadnie pod jadący tramwaj.

        • 3 9

        • A jechałeś kiedykolwiek w drugą stronę, czy tylko zawsze w stronę stoczni? Bo wiesz, jak tramwaj kierujący się w stronę Huciska zatrzyma się tak, żeby za nim zmieścił się jeszcze jeden tramwaj (a bywa tak), to jego nos jest na końcu peronu, najdalej od tunelu.
          Natomiast nie widzę sensu malowania linii, stawiania słupków - bez przesady, kierowcy i motorniczy zatrzymują się tak, ze jest OK, reagują na bieżącą sytuację.
          A na peronach przed PKP to mogliby zlikwidować te durne tablice i wiaty blokujące przejście i postawić zadaszenie na całej długości. Tyle, że do tego nie wystarczy puszka farby...

          • 5 0

    • (1)

      Bo trzeba stać przy samym krawężniku tak żeby autobus zatrzymał sie idealnie, otwierając drzwi na oścież tuż przed nosem jednego z drugim co by wsiadł pierwszy.... już taka mentalność - jest kolejka (grupa ludzi) muszę być pierwszy... tak jakby kierowca po 5 sekundach zamykał drzwi i odjeżdżał a nie czekał aż wszyscy wsiądą

      • 4 2

      • A żebyś wiedział, że ustawiam się tak, żeby po podjechaniu pojazdu bez gonienia wsiąść. Tylko nie zawsze się to udaje, bo kierowcy stają jak chcą. Dlatego takie tabliczki byłyby przydatne, bo zawczasu ustawiłbym się w miejscu, w którym będą drzwi (albo obok).

        • 1 5

  • zamienię się na problemy z tym czytelnikiem ;) (3)

    ale plus że ma nową inwestycję przy pomocy farby ;)

    • 115 7

    • tomek nie minusuj

      dawaj deal robimy na problemy ;)

      • 1 0

    • Holandia (1)

      A moze zrobic jak w holandi na kazdym przystanku jest wsadzona dodatkowa linia chodnika z chropowatym wykonczeniem co stanowi droge dla niewidomych ludzi a linia jest biala i prowadzi wzdluz przystanku i zaraz za nim skreca do jezdi i kierowcy sie zawsze zatrzymuja tak aby wlasnie pierwsze wejscie do autobusu bylo na koncu tej lini aby osoby niepelno sprawne mialy ulatwienie.

      • 3 2

      • za dużo lolków wypaliles

        wywalanie pieniedzy w bloto, odsetek ludzi niewidomych i niepelnosprawnych jest znikomy a jak juz sa to czy to kierowca czy inni ludzie sluza pomoca. i nie gadajcie znawcy ze jest inaczej bo jak w stolycy byl wyjatek ze kierowca nie chcial rozlozyc rampy to afera byla jak polska cala. To jest bardzo ludzkie podejscie z empatia a nie wywalenie kasy i odciecie sie de facto od tych ludzi - masz winde spadaj, masz chropowate znaczniki - radz sobie.

        • 3 0

  • Problem (1)

    A wystarczy kupic samchod

    • 50 31

    • Teraz widzę że zaczęli się za malowanie na żółto. Zabierzcie im farby

      • 1 1

  • Powinny być oznaczone wszystkie wejścia

    aby codzienny kabaret z przepychankami po miejsce siedzące nabrał rozmachu :)

    • 47 5

  • I za kilka miesięcy kolejny artykuł - "Kierowcy nie zawsze zatrzymują się na linii" (3)

    Nie ma innych problemów?

    • 123 11

    • Kazdy sposob jest dobry ! (1)

      Aby dobrac sie do premi kierowcy lub motorniczego .

      • 16 1

      • Jak sobie zasłużył, to czemu się nie dobrać?

        • 0 2

    • W Japonii przepraszali za odjazd pociągu 40 sekund przed czasem, a u nas? Każdy wie jak jest, więc po co coś poprawiać ...

      • 2 5

  • (5)

    Zbędne wydawanie pieniędzy, przystanki nie są niewiadomo jak długie, żeby trzeba było gonić ten autobus..dla takich ludzi jak Pan Tomasz to może powinno zrobić jeszcze coś na zasadzie ruchomej taśmy z przystanku do autobusu (tak jak w sklepach zamiast schodów).

    • 54 15

    • Pan tomasz to pewnie ten typ ludzi ktorzy staja na calej szerokosci schodow ruchomych

      • 16 3

    • Chyba rzadko przedmówcy korzystają z komunikacji miejskiej - że nie zauważają problemu.
      A najlepsze jest to, że oznaczenie miejsca zatrzymania pojazdu na przystanku było stosowane w Polsce już.... w dwudziestoleciu międzywojennym.

      • 8 6

    • (2)

      A w czym jest problem aby kierowca zatrzymał pojazd przy linii tudzież przy wiacie przystankowej. Na środku zatoki. Ileż to razy musiałem gonić pojazd bo wredny kierowca jedzie na sam jej koniec już na zwężenie do wyjazdu z zatoki. I po co? Była to druga najbardziej denerwująca mnie rzecz w komunikacji. Zaraz po spóźnieniach. O walorach zapachowych i ogólnej kulturze pasażerów nie wspominając. No ale taki poziom widać zarówno pasażerów jak i kierowców. Całe szczęście już nie jeżdżę komunikacją.

      • 0 14

      • (1)

        A nie pomyślałeś tępaku że kierowca robi miejsce dla następnego pojazdu? Ile musiałeś gonić autobus? 5,10 m? Także, tego walnij się w dekiel głąbie.

        • 16 5

        • Hej głąby, to nie były takie długie przystanki jak przy dworcu w Gdańsku na przykład. Normalne zatoki pojedyncze. Autobusy nie jeżdżą szeregowo jeden za drugim. Nie ma pojazdu z tyłu aby musiał mu zostawić miejsce.

          • 2 10

  • Każdy autobus powinien być doposażony (2)

    w tablicę pokazującą pasażerom na przystanku gdzie są drzwi skoro to taki problem ...

    .... Masakra co ludzie mają za problemy. Też chciałbym mieć takie. Problem jakby autobus czy tramwaj miał 500 m długości

    • 71 10

    • naprawde te redakcje nie maja o czym pisac

      • 1 4

    • 500m długości i 2 wejścia. Na początku i na końcu :)

      • 4 1

  • Wiecej autobusow

    Ciekawe co bedzie jak przy malej zatoczce beda 2-3autobusy. Moglyby sie zmiescus, ale lepiej aby zostawaly na jezdni bo musza sie na lini zatrzymac

    • 40 3

  • (10)

    Co za idiotyczny pomysł, naprawdę ludzie są tak leniwi, że nie chce im się podejść kilku metrów?
    Zaczną się jeszcze większe wyścigi do autobusu po miejsce siedzące. Może by tak linie pokazujące pasażerom, że najpierw się wysiada, a dopiero potem wsiada?

    • 77 13

    • Ludzie rodzą się coraz głupsi. Dawniej nie było takich problemów. (1)

      Dziś muszą mieć jasno wytyczone gdzie mają stać, którą stroną iść, muszą mieć cały zestaw znaków informacyjnych, a i tak do większości to nie trafia.

      • 20 4

      • A jak skargę chcą złożyć, to robią to bez problemu. :)

        • 7 0

    • Dodal bym jeszcze ! (2)

      Pierwszenstwo wsiadania pasazerom z wozkami dzieciecymi i na wozkach inwLidzkich .

      • 5 4

      • (1)

        Nie! Najpierw rowerzyści. Rower, rower, tylko rower...Wszystko pod rowerzystów! Rowerowa Gdynia! Reszta niech wypie**ala.

        • 15 3

        • lecz ten hemoroid

          • 0 5

    • (4)

      Tu nie chodzi o lenistwo. Dla cierpiących na niedobory wyobraźni i empatii cwaniaczków wyjaśnienie: są ludzie starsi, niepełnosprawni (cały czas lub tymczasowo, np. po wypadkach) itd, dla których przejście paru metrów do wejścia obniżanego lub z rozkładaną podłogą JEST problemem.

      Ponadto niektóre przystanki (np. tramwajowe) są bardzo wąskie - niech tylko czeka na nim więcej osób, to już podbiegnięcie do pierwszego wagonu, aby kupić bilet staje się problemem, bo się trzeba przepychać przez tłum i to tak, żeby nikogo jeszcze na ulicę/tory nie zepchnąć. A wystarczyłaby przecież prosta informacja, np. w postaci słupka, żeby taką gmatwaninę ograniczyć, bo ludzie zawczasu ustwiliby się jak im wygodnie.

      • 6 6

      • (2)

        Rzadko kiedy autobus/tramwaj zatrzymuje się poza pewnym polem na którym i tak stoją ludzie, więc przejście to kilka kroków maksymalnie - tylko pod drzwi. Poza tym jak wyobrażasz sobie takie rozwiązanie np na dworcu głównym gdzie zatrzymuje się kilka autobusów, przegubowe jak i krótkie? 30 milionów słupków dopasowanych pod każdą możliwość?

        • 5 1

        • (1)

          Ale jesteś ograniczony. Pojedź do Warszawy i potem będziesz pisał te swoje mądrości. Staniesz przy wiacie przystankowej, a autobus/tramwaj zatrzyma się kilkanaście metrów dalej i nie będzie czekał na jakiegoś osła, który nie potrafi się ustawić zgodnie z tabliczką "czoło wagonu".

          • 1 1

          • Uuuu, pan oświecony się odezwał :D kto pisał o staniu kilkanaście metrów od autobusu? Wracaj pan do tej swojej Warszafki jak tak tęsknisz za tamtejszymi rozwiązaniami ;) w Gdańsku ludzie są na tyle inteligentni, że raczej wiedzą gdzie ich autobus się zatrzymuje, Ciebie to chyba przerasta.

            • 1 1

      • Profesor Oksfordu: nie powinniśmy ustępować starszym miejsc w komunikacji miejskiej...

        Każdy, kto przyzwyczajony jest do ustępowania miejsca osobom starszym, podróżującym komunikacją miejską, będzie zaskoczony spostrzeżeniami profesora z uniwersytetu w Oksfordzie - Muira Graya. Autor wielu książek na temat zdrowia osób starszych, doradca w Public Health England, twierdzi, że jeśli dobro osób starszych leży nam na sercu, to nie powinniśmy ustępować im miejsca. Wręcz przeciwnie, gdyż to zmusza ich do wysiłku fizycznego.Zdaniem Graya, osoby w podeszłym wieku powinny każdego dnia przez co najmniej 10 minut zażywać spaceru, a inni powinni ich zachęcać do wchodzenia po schodach zamiast korzystania z windy, czy stania w autobusie, zamiast siadania."Powinniśmy zachęcać do aktywności w miarę postępującego wieku. Nie montuj w domu rodzica ruchomej platformy - zamontuj drugą balustradę" - mówi profesor Gray. "I pomyśl dwa razy, zanim odstąpisz swoje miejsce w autobusie lub pociągu starszej osobie. To będzie dla nich świetne ćwiczenie".

        Jak dodają eksperci na łamach The British Medical Journal, wspieranie wysiłku seniorów może pomóc im być bardziej samodzielnym i zmniejszyć potrzebę opieki nad nimi. Oprócz tego regularna aktywność osób starszych może spowalniać oznaki starzenia, a nawet odwracać jego skutki. Badania pokazują, że osoby w średnim i starszym wieku mogą cofnąć swój biologiczny zegar nawet o 10 lat. Zdaniem specjalistów, przekonanie o tym, że aktywność zarezerwowana jest dla młodych, a starsi powinni więcej odpoczywać, należy kwestionować. Gimnastyka, spacer, praca w ogródku sprzyjać będą poprawie samopoczucia ludzi w każdym wieku....radio zet

        • 4 1

  • Idea spoko

    Ale wygląda tandetnie

    • 8 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane