- 1 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (79 opinii)
- 2 Nowa siedziba gdańskich policjantów (81 opinii)
- 3 Uziemił się przez skradziony miernik (40 opinii)
- 4 Ruszają rozmowy ws. stanowisk w Gdyni (520 opinii)
- 5 Kim jest Aleksandra Kosiorek, nowa prezydent Gdyni? (730 opinii)
- 6 Agresywny Rosjanin zatrzymany na lotnisku (50 opinii)
Maciej Lisicki prezesem ZKM-u, od lutego zmiana nazwy
Po ponad 25 latach ze stanowiskiem prezesa ZKM Gdańsk rozstał się Jerzy Zgliczyński. Jego miejsce zajął Maciej Lisicki, dotychczasowy wiceprezes. Od 1 lutego zmianie ulegnie także nazwa spółki - na Gdańskie Autobusy i Tramwaje.
Od 1 stycznia prezesem ZKM-u jest Maciej Lisicki, dotychczas pracujący na stanowisku wiceprezesa ds. przewozów, infrastruktury i rozwoju. Pracę w spółce rozpoczął w kwietniu 2015 r. Wcześniej przez osiem lat pełnił funkcję zastępcy prezydenta Gdańska, a już w momencie ogłoszenia konkursu na stanowisko wiceprezesa mówiono, że docelowo ma on zastąpić właśnie Jerzego Zgliczyńskiego.
- Jerzy Zgliczyński wykonał wielką robotę. Dobrze i spokojnie kierował ZKM-em i pozostawił firmę w niezłym stanie. Należą mu się gorące podziękowania - zachwala pracę poprzednika Maciej Lisicki.
Dotychczasowy prezes jest obecnie na wypowiedzeniu umowy, a z końcem kwietnia formalnie przestanie pracować.
33 lata w gdańskiej komunikacji
Jerzy Zgliczyński urodził się w 1943 r. w Brodnicy. Pracę w gdańskiej komunikacji rozpoczął w 1983 r. na stanowisku zastępcy szefa ds. technicznych, kiedy to przeszedł do Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego z Elbląskich Zakładów Naprawy Samochodów.
1 kwietnia 1991 r. objął stanowisko prezesa w ówczesnym Przedsiębiorstwie Komunikacji Miejskiej w Gdańsku, przekształconym 30 lipca 1991 r. w Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku (najpierw jako jednostka budżetowa miasta, od 2004 r. jako spółka ze 100-proc. udziałem miasta).
W trakcie jego 25-letniej pracy dokonano znacznych zmian w taborze - Gdańsk jako pierwszy wprowadził do eksploatacji niskopodłogowe autobusy (w 1994 r.), a w 2009 jako pierwszy w kraju mógł się pochwalić całkowicie niskopodłogową flotą autobusową.
Inwestowano także w tramwaje niskopodłogowe, kupując już w 1996 r. dwa Konstale 114Na, a w kolejnych latach pojazdy Alstom Konstal NGd99, Bombardiery, Pesy Swing oraz Jazz Duo. Sprowadzono także z Niemiec tramwaje serii N8C, które po modernizacji stały się dostępne dla osób niepełnosprawnych. Udało się również stworzyć flotę historycznych tramwajów i autobusów.
Czytaj też: Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk? oraz Gdańskie tramwaje od wojny do nowoczesności
Podczas jego prezesury doszło do groźnego wypadku tramwajowego w 2010 r., po którym na jaw wyszło fatalne bieżące utrzymanie techniczne pojazdów, a jednym ze znaków rozpoznawczych ZKM-u stały się niesprawne hamulce, naprawy taśmą klejącą i blokowanie zepsutych drzwi tablicami kierunkowymi. W 2015 r. w podobny sposób zaczęto "serwisować" tramwaje Pesa Swing, a w ostatnich tygodniach ciągłym awariom ulegają monitory informacji pasażerskiej.
Jerzy Zgliczyński może pochwalić się najdłuższym stażem pracy na najważniejszym stanowisku gdańskich zakładów komunikacji miejskiej w powojennej historii. Drugi w tym rankingu jest Edward Czachorowski, który pracował jako dyrektor MZKGG i WPKGG w latach 1949-1969.
GAiT zamiast ZKM
Roszady na stanowisku prezesa to tylko początek większych przeobrażeń w ZKM-ie. Już 1 lutego spółka zmieni nazwę na Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Jest to niejako nawiązanie do przedwojennej nazwy Danizger Elektrische Strassenbahn (Gdańskie Tramwaje Elektryczne), choć dobór nazwy podyktowany jest przede wszystkim nowymi wytycznymi w związku z wdrażaniem wspólnej identyfikacji wizualnej (pochłonie ok. 110 tys. zł, ale obejmie ok. 40 miejskich spółek i jednostek).
W ramach wspólnej identyfikacji wizualnej jednostki i spółki miejskie zyskują nie tylko nowe logotypy (ZKM Gdańsk straci przypuszczalnie logo nawiązujące do godła motorniczych elektrycznych tramwajów), ale także bardziej lokalne nazwy np. Powiatowy Urząd Pracy stał się Gdańskim Urzędem Pracy.
- Nowa nazwa pozwoli na lepsze rozróżnianie zakresu naszej działalności i Zarządu Transportu Miejskiego, z którym jesteśmy nieraz myleni [od 2004 r. ZKM odpowiada tylko za tabor, ZTM za organizację przewozów i rozkłady - dop. red.]. Ponadto skrót ZKM istnieje także w Gdyni, choć odnosi się do Zarządu Komunikacji Miejskiej, a nie Zakładu Komunikacji Miejskiej - dodaje Lisicki.
Nowa zajezdnia autobusowa
W planach na najbliższe miesiące jest podjęcie ostatecznej decyzji w sprawie terenu pod nową zajezdnię autobusową. Będzie to z pewnością szeroko rozumiany obszar Południa. ZKM ma wprawdzie zagwarantowany pod taką działalność miejski grunt przy ul. Stężyckiej , ale trwają negocjacje z prywatnym podmiotem, który posiada lepiej zlokalizowaną działkę. Gdzie konkretnie? Tego na razie ZKM nie ujawnia.
Czytaj też: ZKM planuje zamienić siedzibę na teren pod zajezdnię autobusową oraz Miejska zabudowa zamiast zajezdni autobusowej przy Hallera
Zakup tramwajów i autobusów, a także lekcje dla uczniów
W najbliższych tygodniach ogłoszony zostanie natomiast przetarg na 15 nowych niskopodłogowych tramwajów, zaś pod koniec tego roku planuje się kolejny duży zakup ok. 40 autobusów.
- Chciałbym również bardziej otworzyć firmę na mieszkańców, organizując lekcje, wykłady dla uczniów oraz innych zainteresowanych grup np. turystów, podczas których mogliby się zapoznać z historią komunikacji miejskiej, codzienną pracą zakładu czy budową pojazdów - dodaje nowy prezes ZKM-u.
Czytaj też: 21 nowych autobusów dla Gdańska
Zarząd:
Maciej Lisicki, prezes Zarządu
Danuta Gierdziejewska, wiceprezes Zarządu ds. ekonomicznych - główny księgowy
Rada Nadzorcza:
Teresa Blacharska, przewodnicząca Rady Nadzorczej
Piotr Żmijewski, członek Rady Nadzorczej
Ryszard Trykosko, członek Rady Nadzorczej
Jarosław Czarniecki, członek Rady Nadzorczej
Miejsca
Opinie (438) ponad 10 zablokowanych
-
2017-01-07 10:25
Lisicki niekogo innego nie było???
Lisicki doprowadził do zadłużenia miasta a teraz zadłuży ZKM.
- 69 1
-
2017-01-07 10:27
SMUTNE
Szefował w gdańskim magistracie mieniem komunalnym i w jego resorcie odbywały się nieprawidłowości - dość delikatnie ujmując. Reforma którą wprowadził raczej nie okazała się sukcesem ani społecznym ani gospodarczym. Pan nie poczuł się niekompetentny, i jak widać cieszy się zaufaniem i opinią dobrego fachowca. Nieźle pokręcone.
- 59 2
-
2017-01-07 10:30
Szkodnik chroniony
Gdańsk potrzebuje pilnie zmiany władz, chociaż niekoniecznie w stylu ,,dobrej zmiany,, jak to ma miejsce z Lisickim. Niestety ,,Misiewiczów,, ci u nas dostatek. i to z powołania władzy PISowskiej jak i samorządowej.
- 44 6
-
2017-01-07 10:30
Szykujcie się na podwyżki cen biletów i cięcia kosztów!
W Miami Beach tego typu procederów nie ma i nie będzie! Właśnie kończę kolejnego drinka w towarzystwie Mojej pięknej Azjatki Sami Yoko i idę poserfować na desce - dobra fala!
- 10 13
-
2017-01-07 10:32
Adamowicz za karę za złą prace ,, Jeżeli jest niezadowolony z postawy Macieja Lisickiego, to w każdym momencie może zrezygnować ze wspólnej współpracy mówi Jerzy Borowczak" zrobił złego pracownika Prezesem ZKM .
czytajcie Maję Narbutt- 37 1
-
2017-01-07 10:32
Dwie firmy robią to, co mogłaby jedna. (2)
"ZKM odpowiada tylko za tabor, ZTM za organizację przewozów i rozkłady"
- 34 3
-
2017-01-07 10:52
na kolei podzielili na więcej niż 15 (1)
- 8 1
-
2017-01-07 22:05
to nie kolej tylko Buzek (potem Miller) i UE stawiala takie wymogi
chcieliscie otwartych granic? zaakceptujcie ze polska kolej straci.
- 1 1
-
2017-01-07 10:32
DOBRA, DOJNA ZMIANA Niepocieszona (4)
PIS w swoich szeregach ma ogromne rezerwy kadrowe, wielce utalentowanych kompetentnych i oddanych sprawie a marnują się na stanowiskach np. pielęgniarek, przedszkolanek, salowych, barmanów, toaletowych, szambowych, uliczną awanturnicę radną Pis-u...... Skandal. Natychmiast powołać na odpowiedzialne stanowisko wykształconą i z bogatym doświadczeniem zawodowym Panią Pielęgniarkę z Domu Opieki Społecznej w Wejherowie która ratuje Energię i jest członkiem Rady Nadzorczej. Gwardia PIS-u ma kompetencje do objęcia dobrze płatnych stanowisk Sekretarza Generalnego ONZ, Szefa KE, Premiera, prezesa Lotos, LOT-u, Stadniny Koni, Byków ..... Gwiazdy PIS-u należy wykorzystać i dać dużą kasę, należy im się . Anna Kołakowska sprawdza kandydatów do odznaczeń.
- 13 41
-
2017-01-07 10:37
(1)
Musisz iść do psychiatry
- 17 5
-
2017-01-07 20:19
PSYCHOPATA
Uciekłeś psychopato z Kocborowa"?
- 2 1
-
2017-01-08 20:31
a dlaczego minusy
napisał kłamstwa ?
czy prawda tak boli ?- 0 1
-
2017-01-08 20:47
precz z POPIS'em
i tyle.
Idźcie dymane solidaruchy powywieszać się nawzajem, z Budyniami, Jaworskimi, kurkskimi i Lisickimi w pierwszej kolejności- 0 0
-
2017-01-07 10:32
(1)
Już lepiej by brzmiało :
GDAŃSKIE PRZEDSIEBIORSTWO KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ albo pozostać przy starej nazwie..- 35 0
-
2017-01-07 10:44
A kolego a to jest tylko po to aby z jednej firmy zrobić 2 spółki Autobusy i oddzielnie Trajtki lis ma za zadanie rozwalić busy
- 9 0
-
2017-01-07 10:35
GTA (2)
Powinni zmienić trochę kolejność Gdańskie Tramwaje i Autobusy
- 25 2
-
2017-01-07 10:53
masz rację
- 9 0
-
2017-01-09 01:03
Jestem za
Lepiej Brzmi GTA
- 0 0
-
2017-01-07 10:36
PO-wskie szczury uciekaja na kontraktowe posady.Zawsze to coś.Nawet jak wywala to musza zaplacić (4)
Za dwa lata cały układ kolesiów z Gdańska ...wooon !!!!
- 58 8
-
2017-01-07 10:42
Za rok :P
- 9 1
-
2017-01-07 12:42
już niedługo układ pis-owo - piotrowiczowy (2)
idzie w diabły. Ulica ich wygoni. Mają już dość tej błazenady kłamliwej.
- 6 4
-
2017-01-07 20:08
Lepiej Piotrowicz, któremu niczego nie udowodniono i wszystko wskazuje, że chciał wtedy i dziś lepiej dla Polaków niż Rzepliński, który wstąpił do PZPRu kilka miesięcy po masakrze robotników na wybrzeżu w 1970r i KOD mordujący polaków od 1944r a ostatnio ekonomicznie poczynając od Balcerowicza.
- 7 4
-
2017-01-07 22:51
A co ma do tego PiS?!
Przecież w Gdańsku od lat rządzi PO!!! Coś mocno niedoinformowany jesteś, albo nienawiść przeżarła ci szare komórki!
- 9 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.