• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Maciej Lisicki prezesem ZKM-u, od lutego zmiana nazwy

Krzysztof Koprowski
7 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Maciej Lisicki (po prawej) podczas oficjalnego przekazania nowych Mercedesów w grudniu 2016 r. Na tej uroczystości nieobecny był już Jerzy Zgliczyński, który przebywał wówczas na urlopie. Maciej Lisicki (po prawej) podczas oficjalnego przekazania nowych Mercedesów w grudniu 2016 r. Na tej uroczystości nieobecny był już Jerzy Zgliczyński, który przebywał wówczas na urlopie.

Po ponad 25 latach ze stanowiskiem prezesa ZKM Gdańsk rozstał się Jerzy Zgliczyński. Jego miejsce zajął Maciej Lisicki, dotychczasowy wiceprezes. Od 1 lutego zmianie ulegnie także nazwa spółki - na Gdańskie Autobusy i Tramwaje.



Jak oceniasz tabor i komfort podróży pojazdami ZKM Gdańsk?

Zmiana personalna w Zakładzie Komunikacji Miejskiej wynika z wygaśnięcia poprzedniej, czteroletniej kadencji dotychczasowego prezesa Jerzego Zgliczyńskiego, która skończyła się 31 grudnia 2016 r. Ostatnio o byłym prezesie było głośno z powodu wypadku, który spowodował służbowym autem, co jednak nie miało mieć żadnego wpływu na obecne zmiany kadrowe.

Od 1 stycznia prezesem ZKM-u jest Maciej Lisicki, dotychczas pracujący na stanowisku wiceprezesa ds. przewozów, infrastruktury i rozwoju. Pracę w spółce rozpoczął w kwietniu 2015 r. Wcześniej przez osiem lat pełnił funkcję zastępcy prezydenta Gdańska, a już w momencie ogłoszenia konkursu na stanowisko wiceprezesa mówiono, że docelowo ma on zastąpić właśnie Jerzego Zgliczyńskiego.

- Jerzy Zgliczyński wykonał wielką robotę. Dobrze i spokojnie kierował ZKM-em i pozostawił firmę w niezłym stanie. Należą mu się gorące podziękowania - zachwala pracę poprzednika Maciej Lisicki.
Dotychczasowy prezes jest obecnie na wypowiedzeniu umowy, a z końcem kwietnia formalnie przestanie pracować.

Jerzy Zgliczyński funkcję prezesa pełnił nieprzerwanie od 1991 r. Jerzy Zgliczyński funkcję prezesa pełnił nieprzerwanie od 1991 r.
33 lata w gdańskiej komunikacji

Jerzy Zgliczyński urodził się w 1943 r. w Brodnicy. Pracę w gdańskiej komunikacji rozpoczął w 1983 r. na stanowisku zastępcy szefa ds. technicznych, kiedy to przeszedł do Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego z Elbląskich Zakładów Naprawy Samochodów.

1 kwietnia 1991 r. objął stanowisko prezesa w ówczesnym Przedsiębiorstwie Komunikacji Miejskiej w Gdańsku, przekształconym 30 lipca 1991 r. w Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku (najpierw jako jednostka budżetowa miasta, od 2004 r. jako spółka ze 100-proc. udziałem miasta).

W trakcie jego 25-letniej pracy dokonano znacznych zmian w taborze - Gdańsk jako pierwszy wprowadził do eksploatacji niskopodłogowe autobusy (w 1994 r.), a w 2009 jako pierwszy w kraju mógł się pochwalić całkowicie niskopodłogową flotą autobusową.

Inwestowano także w tramwaje niskopodłogowe, kupując już w 1996 r. dwa Konstale 114Na, a w kolejnych latach pojazdy Alstom Konstal NGd99, Bombardiery, Pesy Swing oraz Jazz Duo. Sprowadzono także z Niemiec tramwaje serii N8C, które po modernizacji stały się dostępne dla osób niepełnosprawnych. Udało się również stworzyć flotę historycznych tramwajów i autobusów.

Czytaj też: Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk? oraz Gdańskie tramwaje od wojny do nowoczesności

  • Wymiana taboru na ogromną skalę to niewątpliwie największy sukces działań dotychczasowego prezesa ZKM-u.
  • Problemem wciąż pozostaje utrzymanie taboru w należytym stanie.
Podczas jego prezesury doszło do groźnego wypadku tramwajowego w 2010 r., po którym na jaw wyszło fatalne bieżące utrzymanie techniczne pojazdów, a jednym ze znaków rozpoznawczych ZKM-u stały się niesprawne hamulce, naprawy taśmą klejącą i blokowanie zepsutych drzwi tablicami kierunkowymi. W 2015 r. w podobny sposób zaczęto "serwisować" tramwaje Pesa Swing, a w ostatnich tygodniach ciągłym awariom ulegają monitory informacji pasażerskiej.

Jerzy Zgliczyński może pochwalić się najdłuższym stażem pracy na najważniejszym stanowisku gdańskich zakładów komunikacji miejskiej w powojennej historii. Drugi w tym rankingu jest Edward Czachorowski, który pracował jako dyrektor MZKGG i WPKGG w latach 1949-1969.

GAiT zamiast ZKM

Roszady na stanowisku prezesa to tylko początek większych przeobrażeń w ZKM-ie. Już 1 lutego spółka zmieni nazwę na Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Jest to niejako nawiązanie do przedwojennej nazwy Danizger Elektrische Strassenbahn (Gdańskie Tramwaje Elektryczne), choć dobór nazwy podyktowany jest przede wszystkim nowymi wytycznymi w związku z wdrażaniem wspólnej identyfikacji wizualnej (pochłonie ok. 110 tys. zł, ale obejmie ok. 40 miejskich spółek i jednostek).

W ramach wspólnej identyfikacji wizualnej jednostki i spółki miejskie zyskują nie tylko nowe logotypy (ZKM Gdańsk straci przypuszczalnie logo nawiązujące do godła motorniczych elektrycznych tramwajów), ale także bardziej lokalne nazwy np. Powiatowy Urząd Pracy stał się Gdańskim Urzędem Pracy.

- Nowa nazwa pozwoli na lepsze rozróżnianie zakresu naszej działalności i Zarządu Transportu Miejskiego, z którym jesteśmy nieraz myleni [od 2004 r. ZKM odpowiada tylko za tabor, ZTM za organizację przewozów i rozkłady - dop. red.]. Ponadto skrót ZKM istnieje także w Gdyni, choć odnosi się do Zarządu Komunikacji Miejskiej, a nie Zakładu Komunikacji Miejskiej - dodaje Lisicki.
ZKM już w lutym zmieni nazwę, a w przyszłości być może także siedzibę. ZKM już w lutym zmieni nazwę, a w przyszłości być może także siedzibę.
Nowa zajezdnia autobusowa

W planach na najbliższe miesiące jest podjęcie ostatecznej decyzji w sprawie terenu pod nową zajezdnię autobusową. Będzie to z pewnością szeroko rozumiany obszar Południa. ZKM ma wprawdzie zagwarantowany pod taką działalność miejski grunt przy ul. Stężyckiej zobacz na mapie Gdańska, ale trwają negocjacje z prywatnym podmiotem, który posiada lepiej zlokalizowaną działkę. Gdzie konkretnie? Tego na razie ZKM nie ujawnia.

Czytaj też: ZKM planuje zamienić siedzibę na teren pod zajezdnię autobusową oraz Miejska zabudowa zamiast zajezdni autobusowej przy Hallera

Zakup tramwajów i autobusów, a także lekcje dla uczniów

W najbliższych tygodniach ogłoszony zostanie natomiast przetarg na 15 nowych niskopodłogowych tramwajów, zaś pod koniec tego roku planuje się kolejny duży zakup ok. 40 autobusów.

- Chciałbym również bardziej otworzyć firmę na mieszkańców, organizując lekcje, wykłady dla uczniów oraz innych zainteresowanych grup np. turystów, podczas których mogliby się zapoznać z historią komunikacji miejskiej, codzienną pracą zakładu czy budową pojazdów - dodaje nowy prezes ZKM-u.
Czytaj też: 21 nowych autobusów dla Gdańska

Aktualny skład osobowy władz Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku:

Zarząd:
Maciej Lisicki, prezes Zarządu
Danuta Gierdziejewska, wiceprezes Zarządu ds. ekonomicznych - główny księgowy

Rada Nadzorcza:
Teresa Blacharska, przewodnicząca Rady Nadzorczej
Piotr Żmijewski, członek Rady Nadzorczej
Ryszard Trykosko, członek Rady Nadzorczej
Jarosław Czarniecki, członek Rady Nadzorczej

Miejsca

Opinie (438) ponad 10 zablokowanych

  • zkm

    to ile zdrożeją bilety,i dlaczego tak długo był tylko 2,jaka krzywda stała się

    • 18 3

  • Ż E N A D A....To jest jeszcze miejska firma gdzie w radzie nadzorczej nie ma Adamowicza...? (1)

    Adamowiczowa klika ma się w adamowiczowym Gdańsku rewelacyjnie

    • 46 2

    • Spoko spoko. Są za to jego ziomale

      • 7 1

  • (1)

    POŁĄCZCIE ZKM I ZTM W JEDNĄ INSTYTUCJE... RAZ DWA. Potrzeba nowych lini autobusowych ... a nic sie nie zmienia od 20 lat ...
    głupotą jest dalej np. Ze 175 czy 174 koncza bieg na siedlcach... mogły dalej jechać bo to jest wymuszanie kupować biletu za 3,80 ... zamiast za 3,20
    petle na siedlcach i na lostowicach i na chelmie specjalnie tak byly wybrane by ludzie przesiadali sie z bus do tram by kasowali wiecej biletow....

    • 26 7

    • człowieku

      z choiny się urwałeś ?
      wyhodowaliśmy masę pasożytów (PO, PIS)
      to teraz żadnych postulatów i żądań.
      oni już lepiej wiedzą jak ma być :)
      smutne to

      • 0 1

  • prezes (2)

    a ciemno-grod tego nie widzi i dalej popiera budynia i zlodzieji z p.o. obudzcie sie cciemno-grodzianie i zobaczcie co sie dzieje wokol bo sie obudzicie z reka w nocniku.........

    • 40 6

    • tak tak (1)

      wspaniały PIS przyjdzie i zrobi porządek,
      wal się na cyce- następny chętny na kasę

      • 0 0

      • Walić PIS, ybać PO

        obie partie won z Gdańska.

        • 0 0

  • No to komunikacja miejska w Gdańsku zrobi sie takim samym g**** jak przewozy regionalne. Tam tez co chwila zmieniają malowanie, teraz nazwy a jeżdżą same szroty. Poza tym zmiana na taka nazwę tylko utwierdza ze do połączenia zarządów w trojmiescie tylko coraz dalej zamiast coraz blizej

    • 32 2

  • Najdroższa i najwolniejsza komunikacja w Polsce (1)

    Brak wspólnego biletu dla aglomeracji Pruszcz-Gdańsk-Sopot-Gdynia-Rumia-Reda-Wejherowo to skandal na skalę światową. Przejazd np. z Witomina na Chełm trwa ponad godzinę a koszt dla 2 osób tam i z powrotem to 41,60 pln. Cena prawie jak w Londynie. W Warszawie, gdzie komunikacja działa perfekcyjnie koszt dla dwóch osób to jedyne 17,60

    • 38 1

    • na dodatek

      Miesięczny w Wawie to dwa i pół raza mniej niż w Trójmieście za ten sam dystans... Na wszystkie środki komunikacji - ZKM, SKM, WKD, metro i co tam jeszcze mają...

      • 9 0

  • Trykosko, Blacharska ?

    Jak spojrzeć na skład rady nadzorczej to serce rośnie ....ze wzburzenia. Sami fachowcy, a najważniejsze, że sami swoi - potem się dziwią, że PiS wygrało wybory. Żenada.

    • 59 1

  • Chris - dawaj info, dlaczego nie było konkursu na prezesa, ile kosztuje zmiania identyfikacji

    (ostatnie zmiany na Wybrzeżu tylko na gorsze - PG, afera z Pągowskmi), jakie zarobki ma prezes i rada nadzorcza, dlaczego w tej radzie smrodzą budyniowi emeryci - Trykosko i Blacharska.

    • 46 1

  • Tiaaaaa (4)

    O jakim konkursie na stanowisko prezesa ZKM mowa??? Gdyby takowy był, to w życiu nie wygrał by go Lisicki. Stanowisko na prezesa firmy, już dawno miał zagwarantowane! A poza tym Nowy Rok już pokazał te niby "dobre zmiany" chociażby w rozkładach jazdy, które są ułożone tak, że kierowcy muszą zapitalać praktycznie na okrętkę, bez przerwy po 8-9 kursów na d*pie. A gdzie mowa i pomyślenie o ich bezpieczeństwie oraz przy okazji o bezpieczeństwie pasażerów???? Chyba wiadomo że kierowca zmęczony to tylko krok do tragedii. I jeszcze muszą tyrać za te marne grosze! Władze ZKM uważajcie, bo jeszcze chwila moment i zabraknie Wam kierowców, a już macie spore problemy z ich brakiem.

    • 48 1

    • (1)

      Akurat kierowców to mi średnio żal. Kultura osobista w ich wykonaniu pozostawia wiele do życzenia, siedzą w tych smrodliwych puszkach i truja na lostojach ludzi wyziewami z dizli. Na każdej pętli to samo.

      • 5 14

      • hehe

        Gdyby nie Ci kierowcy to byś na piechotę do pracy zapierdzielał. Ewentualnie rowerkiem jezeli jezdzić potrafisz.

        • 11 5

    • (1)

      Życzyłabym sobie (i innym) aby zarabiali takie "marne grosze" jakie zarabiają kierowcy...

      • 0 3

      • .

        To jak uważasz ze tak dobrze zarabiają, to się zatrudnij jako kierowca autobusu lub motorniczy w ZKM Gdańsk. Poczujesz, posmakujesz to dopiero wtedy oceniaj jak jest naprawde. pitolić trzy po trzy to każdy potrafi. I jeszcze życzę Ci telefonów i nagan od sławetnych już kierowników. Powodzenia

        • 3 0

  • (4)

    Nie wiem co zmieni Lisicki , ale cieszę się , że ten bezkarny komuch odejdzie . Żegnamy ozięble panie Zgliczyński .

    • 21 14

    • Bzdura (1)

      Akurat jestem pracownikiem ZKM i nic złego nie mogę powiedzieć o panu Zgliczyńskim. Fakt faktem ze juz z racji wieku powinien być dawno na emeryturze. Nic poza tym.

      • 10 8

      • Też tam pracuję .

        • 1 0

    • Lisicki zrobi to samo, co zrobił z komunalkami w um. Będzie drogo i beznadziejnie. Arogancki chytrus już sie o to postara

      • 15 2

    • Jestem kierowcą w ZKM

      Złego słowa na człowieka nie mogę powiedzieć. Prezes wiele zrobił dla zakładu, pracowników bronił przed kierownikami. Zdrowia na emeryturze życzę.

      • 10 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane