• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lokomotywa pojechała 120 km/h na trasie PKM

Maciej Naskręt
21 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Zobacz przejazd pociągiem przy lotnisku z kabiny maszynisty


Od poniedziałku trwają testy na nowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku. Po torach między Strzyżą a Rębiechowem kursuje spalinowa lokomotywa Traxx F140 DE, która sprawdza pokrycie sygnałem radiowym całej linii PKM. Pociąg momentami rozpędza się do 120 km/h, a słychać go w okolicy.



Czy planujesz regularnie korzystać z linii PKM?

- Jestem u rodziców na Morenie i słyszę dziwne sygnały, a także ryk spalinowego silnika. Ewidentnie to pociąg. Czyżby to dzisiaj był ten dzień, w którym ruszy Pomorska Kolej Metropolitalna? - zastanawia się pan Maciej, który poinformował nas o zdarzeniu.

Faktem jest, że pociąg wjechał na linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, ale nie jest to regularny przejazd z pasażerami. Za zamieszanie odpowiada lokomotywa Traxx F140 DE, która sprawdza pokrycie sygnałem radiowym całej linii PKM. Wspomniany sygnał - tzw. GSM-r - ma umożliwić sterowanie ruchem kolejowym na nowej, 18-kilometrowej linii.

Na linii zainstalowany jest - wymagany przez Unię Europejską na wszystkich nowo budowanych liniach kolejowych - system sterowania ruchem ETCS poziomu 2, który odpowiada za automatyzację nadzoru nad prowadzeniem ruchu pociągów. Z uwagi na to, że w tym systemie sterowanie ruchem odbywa się poprzez stałą dwukierunkową wymianę informacji, komunikacja radiowa pomiędzy pociągiem a systemem sterowania ruchem kolejowym będzie odbywała się za pomocą wspomnianego systemu GSM-R.

System łączności spełnia wyższe wymagania jakościowe poziomu sygnału w porównaniu do typowej telefonii generacji 2G i 2,5G. Część radiowa systemu GSM-R wybudowana na linii PKM będzie ściśle powiązana z centralami tego systemu należącymi do PKP PLK znajdującymi się w Warszawie i w Poznaniu.

Pociąg testowy rozpędza się do prędkosci 120 km/h


Sześć masztów do obsługi systemu sterowania ruchem

Na linii PKM zbudowanych zostało łącznie sześć wież do transmisji GSM-R. Cztery z nich będą miały wysokość 32,5 m, jedna 22,5 m (w okolicach bocznicy przy lotnisku). Najwyższa - 48 m - będzie wieża w okolicach dawnego poligonu na Jasieniu.

Lokalizacja poszczególnych masztów oraz ich liczba i wysokość zostały wytypowane przez ekspertów w taki sposób, żeby zapewnić pełne pokrycie systemem GSM-R całej linii PKM. Jest to bardzo istotne, ponieważ ukształtowanie terenu w Gdańsku, a w szczególności liczne wzgórza i wąwozy nie pozostają bez wpływu na tego typu łączność. System GSM-R jest systemem łączności kierunkowej. Oznacza to, że wiązka sygnału przekazywana jest kierunkowo pomiędzy masztami, a znajdujące się pomiędzy nimi przeszkody terenowe mogą doprowadzić do zakłóceń w przepływie sygnału.

Wybrane lokalizacje sześciu masztów GSM-R na linii PKM są optymalne dla tego systemu łączności i umożliwiają zalogowanie pociągu do systemu zarządzania ruchem kolejowym przy maksymalnej dozwolonej prędkości na danym odcinku linii.

Zobacz jak ma funkcjonować linia PKM


Testy potrwają do piątku

Testy pociągu potrwają do 24 kwietnia. - Musimy sprawdzić funkcjonowanie systemu nie tylko z lokalnym centrum sterowania, jakie powstało na Matarni, ale także z centralami tego systemu należącymi do PKP PLK znajdującymi się w Warszawie i w Poznaniu - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Oczywiście przejazd pociągu można obserwować, z tym że należy to robić z miejsc ogólnodostępnych - z daleka. Należy też pamiętać, że wspomniane testy odbywają w się w nieregularnym czasie. Pod żadnym jednak pozorem nie wolno zbliżać się do linii, wchodzić na nasypy i wiadukty czy też przechodzić przez tory.

  • Lokomotywa Traxx F140 DE na torach nowej linii PKM w Gdańsku.
  • Lokomotywa Traxx F140 DE na torach nowej linii PKM w Gdańsku rozpędzona do prędkości 120 km/h.
  • Lokomotywa Traxx F140 DE na torach nowej linii PKM w Gdańsku.
  • Lokomotywa Traxx F140 DE na torach nowej linii PKM w Brętowie.
  • Lokomotywa Traxx F140 DE na torach nowej linii PKM w Gdańsku.
  • Lokomotywa Traxx F140 DE na torach nowej linii PKM w Gdańsku.
  • Lokomotywa Traxx F140 DE na torach nowej linii PKM pod mostem "Weiser Dawidek".
  • Lokomotywa Traxx F140 DE na torach nowej linii PKM na przystanku Matarnia.

Miejsca

Opinie (200) 2 zablokowane

  • Lipa. Na pierwszym filmie jedzie pod prąd. (3)

    Dobrze, że nie doszło do tragedii.

    • 2 10

    • Sami spece od kolejnictwa

      • 5 0

    • Pod prąd, bo to diesel. Elektryczny by jechał z prądem. Bo bez prądu by nie pojechał.

      • 3 0

    • anglik..

      Przecież to angielska wersja TRAXX-a - wszak maszynista siedzi po prawej stronie. Co się zatem dziwisz, że jedzie po lewej.:-))

      • 0 0

  • Chciałbym poznać tego pana Macieja...

    Tekst z 20 kwietnia z trojmiasto.pl;

    "W dniach 20-24 kwietnia 2015 r., na linii PKM odbywać się będą testy rozruchowe systemu GSM-R, polegające m.in. na sprawdzeniu pokrycia sygnałem radiowym całej linii, przy maksymalnej prędkości 120 km/h "

    A 21 kwietnia mamy oto oddanego, anonimowego informatora:

    "- zastanawia się pan Maciej, który poinformował nas o zdarzeniu"

    Gdyby nie wyimaginowany pan Maciej....to byśmy nie wiedzieli :)
    Miało być ciekawie, atrakcyjnie - niemalże na żywo....a wyszło jak zwykle :)

    • 20 1

  • a to sobie długo pojechał ;) tytuł filmiku: (1)

    "Przejazd testowym pociągiem między Rębiechowem a lotniskiem"

    • 2 0

    • dokładnie

      ehhh

      • 0 0

  • A Pan Maciej to redaktor Maciej Naskręt? Jak smakował obiadek u rodziców?

    • 8 0

  • Brak zasięgu?

    U mnie lokomotywa jedzie tylko do 29 sekundy, potem sie zatrzymuje. Brak zasięgu GSM-R czy może czerwone światło? A może zadziałał czuwak?

    • 1 2

  • za przeproszeniem żygam po (3)

    przed wojną luxtorpeda jeżdziła ponad 120km/h tak w 1935roku!!!

    Obecnie japończycy testowali kolej jadącą z prędkością 600km/h a my tu luksus mamy do 120km/h trasa wybudowana licho wie dla kogo bo nawet robotnicy gdy lecą do norwegii to wybieraja taksówkę i nie tłuką się autobusem czy pociągiem bo to żenada.
    Może uczniowie z erasmusa czy innych programów skorzystają bo nikt inny tylko po co dla nich ta kolej?
    Inwestycja równie potrzebna co lotnisko w Gdyni.
    A tymczasem Gdańsk południe 60 tysiecy mieszkanców Gdańsk Chełm Orunia 50 tysięcy i wszyscy stoją w korku bo planowanej w latach 70 skmki sie nie doczekali

    • 18 10

    • Może sobie porzygaj nad słownikiem ortograficznym

      A ile wg ciebie powinna jeździć kolejka miejska? 430 km/h jak Transrapid?

      • 8 0

    • Spoko, i tak się rozsypie.

      • 1 1

    • Rzygasz po? Współczuję Małżonce.

      • 5 1

  • szacun dla panów motorniczych za odwagę! (2)

    pierwsze przejazdy to nigdy nic nie wiadomo, kto i gdzie czegoś nie dopiął, zwrotnic źle nie poustawiał itd..... a przy prędkościach 120km/h to o wypadek nie trudno...

    • 10 4

    • Po 0,7 to nie sztuka

      • 1 2

    • to nie pierwsze przejazdy

      pierwsze przejazdy z prędkościami manewrowymi, potem 50 i 70km/h już się odbyły. Gdyby cokolwiek było źle zrobione - wyszłoby wtedy.

      • 2 0

  • wooow 120km/h naprawdę

    to niedowiary, to jakiś cud techniki musi być, jaaaaaaa 120 km/h - tosz to szok!

    • 6 5

  • byłem dzisiaj na jednym z odcinków, pociąg tak cichy, że gdyby nie rp1 to mało kto wiedziałby iż się zbliża

    Pan Maciej chyba przy samych torach biwakował z rodzicami

    • 4 3

  • podobno samorządowcy z PO zgłosili projekt postawienia fotoradaru w okolicy torów (1)

    z ograniczeniem do 60ciu

    • 18 3

    • Podobno Przewodniczącego nikt nie przekonał, że biała lokomotywa jest biała.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane