• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko buduje swój pierwszy biurowiec

Michał Brancewicz
26 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Budynek Alpha będzie pierwszym z siedmiu biurowców Airport City w Gdańsku. Budynek Alpha będzie pierwszym z siedmiu biurowców Airport City w Gdańsku.

Port lotniczy w Gdańsku rozpoczyna budowę kompleksu biurowego Airport City. Jako pierwszy powstanie sześciokondygnacyjny budynek o powierzchni 8,5 tys m kw. zlokalizowany naprzeciwko terminala pasażerskiego Jego budowa potrwa 1,5 roku i będzie kosztować ponad 80 mln zł.



To będzie pierwszy taki projekt realizowany przez port lotniczy w Polsce. W ramach Airport City w ciągu kilkunastu lat, w sąsiedztwie terminala pasażerskiego w Gdańsku, ma powstać siedem budynków biurowo-usługowych o łącznej powierzchni 120 tys. m kw.

W pobliżu portu lotniczego powinno powstawać jak najwięcej:

Władze lotniska właśnie wykonały pierwszy krok w tym kierunku, otwierając oferty w przetargu na budowę budynku Alpha. Będzie to sześciokondygnacyjny biurowiec z lokalami handlowymi na parterze o powierzchni 8,5 tys. m kw. Pod nim znajdą się dwa poziomy przeznaczone na parking dla blisko 200 aut.

Oferty trzech wykonawców:

  1. Hochtief Polska - 81,1 mln zł
  2. Budimex - 89,3 mln zł
  3. Konsorcjum firm Doraco i PORR - 91,2 mln zł

- Jesteśmy zadowoleni, że nasza inwestycja cieszy się zainteresowaniem firm budowlanych. Teraz przeanalizujemy i ocenimy wszystkie zgłoszone oferty, i podejmiemy decyzję w sprawie wyniku przetargu - mówi Tomasz Kloskowski prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.
Kompleks Airport City powstanie w bezpośrednim sąsiedztwie portu lotniczego w Gdańsku. Kompleks Airport City powstanie w bezpośrednim sąsiedztwie portu lotniczego w Gdańsku.
O wyborze cena decyduje w 80 proc. Pozostałe 20 proc. stanowi liczba wybudowanych budynków biurowych. Za każdy budynek można otrzymać pięć punktów. Tutaj każdy z wykonawców osiągnął maksymalną liczbę punktów. Hochtief mógł się pochwalić budową siedmiu takich obiektów, a pozostałe dwa podmioty - czterema.

Wybrana firma będzie miała 18 miesięcy na doprojektowanie w zakresie projektu wykonawczego i budowę biurowca. Budowa Alphy ma się rozpocząć jesienią i zakończyć latem 2021 roku.

Drugi w kolejce do budowy jest budynek Bravo. Ale termin realizacji nie jest jeszcze znany. Drugi w kolejce do budowy jest budynek Bravo. Ale termin realizacji nie jest jeszcze znany.
W kolejnym etapie realizowany ma być dwukrotnie większy obiekt Bravo (o powierzchni użytkowej 16,5 tys. m kw. z 381 miejscami parkingowymi). Harmonogram budowy Bravo i termin oddania do użytkowania będzie uzależniony od tempa komercjalizacji budynku Alpha.

Za wynajem powierzchni w obiektach Airport City odpowiadać będzie międzynarodowa firma doradcza JLL.

Rozciągnięta na kilkanaście lat inwestycja może pochłonąć nawet 1 mld zł. Budowa Airport City Gdańsk ma być finansowana z emisji obligacji bankowych i ze środków własnych portu.

Opinie (134)

  • Korki widzę wielkie... :D (20)

    ślepa Słowackiego i kartofliska Klukowa nieopodal, miodzio :)

    • 110 30

    • JUŻ powinni zacząć budować drogi... (4)

      • 24 10

      • Najlepiej 8 dróg albo 12 (1)

        • 17 1

        • albo tysiąc trzysta sto czterysta

          • 6 0

      • można puścić po pasie startowym. przecież to nie lotnisko w atlancie, tutaj samoloty rzadko lądują i startują

        • 1 1

      • poczekaj przyjedzie morawiecki i naobiecuje tyle dróg że nikt nigdy tyle nie obiecał nikomu

        • 0 1

    • trzeba wzmocnić takt PKM. (4)

      Powinno już być zelektryfikowane.

      • 30 2

      • (2)

        Podziękuj PKP, że się tak ociąga z elektryfikacją linii do Gdyni...
        PKM jest gotowa od początku.

        • 14 0

        • Czyli podziekuj (1)

          sprawujacej od 4 lat wladze partii wodzowskiej tak ukochanej przez suwerena

          • 11 4

          • podziękować to można wszystkim rządom że koleje nadal są państwowe

            poza nielicznymi wydzielonymi spółkami. Zarządzane przez kolesi zatrudnionych na podstawie znajomości a nie kompetencji. Czego oczekujesz? To nie konkretna partia jest winna tylko system który na to pozwala. Bo jeśli tworzymy system który nie ma zabezpieczeń przed patologią to ta patologia wcześniej czy później musi się zdarzyć.

            • 2 1

      • dopiero w 2022 r

        • 1 0

    • Czy lotnisko powinno się zajmować biurowcami? (8)

      • 3 15

      • Tak (3)

        Powinno

        • 23 3

        • A szkoły wydobywaniem węgla? (2)

          • 4 3

          • Szkoly

            maja uczyc przede wszystkim....religii:-)))

            • 13 1

          • Szkoły.

            Szkoły o profilu górniczym na pewno nie będą zajmować się wypiekiem chleba.

            • 0 0

      • (3)

        tak, bo dzięki temu zdwersyfikuje zrodla przychodów i może obnizyc opłaty lotniskowe pobierane od linii co sprzyja przyciąganiu kolejnych. Tak postepuja najwięksi na swiecie

        • 14 0

        • i co z tego? (2)

          Nie interesuje mnie biznes linii lotniczych, interesuje mnie na co idą moje podatki

          • 2 14

          • Z twoich co najwyżej mozna kupić worki na psie kupy.

            • 15 2

          • interesuje cię, bo niższe opłaty lotniskowe to większy ruch

            Pomijam już że patologią jest żeby lotnisko było państwowe, niemniej skoro żyjemy w takim systemie to taki krok biznesowy nadal jest uzasadniony. To jest po to żeby firma o nazwie port lotniczy była bardziej dochodowa.

            • 1 1

    • PKM

      i tyle w temacie korków :P

      • 0 0

  • ciekawe czy u nas w Gdyni tez powstają biurowce (6)

    • 23 32

    • Nie ale powstanie spółka która ma się zająć budową dostaną na rozruch prawie 100 milionów (2)

      • 9 4

      • Wow to sporo (1)

        100 milionów to raptem koszt budowy jednego sporego biurowca

        • 3 0

        • To juz zależy kto buduje i gdzie bo można również wybudować za to

          niewielki budynek parterowy nigdy nie otwarty i kawałek drogi do nikąd

          • 6 2

    • Tak, budują (1)

      Chociażby 3T Office Park, Modern Tower w miejscu ze świetną obsługą komunikacją miejską.

      • 5 5

      • 3T

        Modern tower to aparthotel i mieszkania, jedynie masz rację co do 3T Office Park który teoretyczne zjajduje się blisko lotniska w Gdańsku no przystanku PKM stadion :)

        • 0 0

    • Proponuję Baraki dla piłkarzy Arki-to mniej więcej ten sam poziom!!!!
      (tu nie wykorzystywane Lotnisko od którego skończyły się w Gdyni porządne inwestycje,ale za to z wielkim ego i ambicjami, a tu trampkarze czyli niby drużyna z z poziomem poniżej krytyki ale jak najbardziej z wielkim ego i ambicjami!!)

      • 1 1

  • Niech buduja. Bedą mieli hałas. (18)

    i smród zrzucanego paliwa i innych odczynnikow chemicznych.

    • 34 85

    • myślę, że elewacja będzie obłożona orgonitem, więc będziesz bezpieczny (2)

      • 20 1

      • No pewnie bo paliwo lotnicze nie zatruwa i nie ociepla klimatu. (1)

        • 0 9

        • paliwo nie ociepla. Ocieplają co najwyżej produkty jego spalania...

          • 8 1

    • Zrzucanego paliwa powiadasz? Specjalistów zawsze warto posłuchać... (7)

      • 38 1

      • jeszcze nie teraz, (2)

        będą zrzucać jak powstaną te budynki, prosto na nie.

        • 21 3

        • (1)

          pisowe głupkowate myslenie

          • 0 2

          • wiośniacko eseldowsko peowsko pisowkie

            • 2 0

      • a to spytaj czym Niemcy rozbijaja chmury burzowe. (3)

        • 1 9

        • Jak to czym

          Polskim zagrabionym złotem

          • 8 0

        • Panzerfaustami. (1)

          • 8 0

          • i węglem z polskich kopalni

            • 3 0

    • (4)

      paliwa się nie zrzuca bo nie ma jak (poza kilkoma modelami boeninga, które robią to mega rzadko)
      podobnie jak szamba też się nie zrzuca

      • 12 1

      • Brawo dla znawcy (1)

        Każdy samolot ma możliwość tzw. zrzutu paliwa. Oczywiście to nie trwa 5 sekund tylko parę minut. Wyloty są małe w porównaniu do ilości paliwa.

        • 2 4

        • bzdura, nie znasz się

          zrzut paliwa mają tylko samoloty które ogranicza maximum landing mass. Po prostu nie mogą przekroczyć maksymalnej masy do lądowania. Zdarza się że samolot po starcie ulega awarii i nie może lądować z całym paliwem żeby nie przeciążać swojej struktury. Takich instalacji nie ma w większości samolotów krótkiego zasięgu bo te nie zabierają aż tyle paliwa.

          • 5 0

      • Ale nie da rady zrzucać (1)

        Ale autor ma rację, że samolot nie może zrzucić paliwa przy starcie, jest to niewykonalne.
        Jedynie jak jest wysoko w powietrzu, i jak już zrzuca to tylko w sytuacjach awaryjnych i to tonami, albo dziesiątkami ton! Ale nie zaleje to paliwo ludzi, gdyż nafta lotnicza po prostu wyparuje.

        Jest to spowodowane tym, że samolot ma określoną wage, z która może ładować. Jest ona znacznie niższa niż ta, z którą startuje.

        Dlatego czynność startu jest najniebezpieczniejszą czynnością, gdyż nie ma jak bezpiecznie po nieudanym starcie wylądować.

        • 5 1

        • tylko w specjalnych strefach do tego wyznaczonych

          dlatego żeby nie wleciał potem na zniżaniu w tą chmurę paliwa i nie doszło do jego zapłonu. Niemniej do ziemii to paliwo nie dotrze, ulegnie odparowaniu. Jak jest awaria po starcie i przekroczone maximum landing mass to się leci do strefy zrzutu. Natomiast jeśli nie ma możliwości to ląduje się przeciążonym. Po prostu uszkodzeniu może ulec struktura. Nie musi ale może. Przez to samolot musi przejść dodatkowy przegląd.

          • 4 0

    • do zrzucania paliwa są specjalne strefy, i tylko tam można je zrzucać

      na pewno nie na lotnisku :D

      • 1 0

    • Bo chemtrails to nie ma xo 2 dzień ahahhahah

      • 0 0

  • (3)

    Super! Po wyjściu z terminala będzie miastowo

    • 53 14

    • Słowackiego i węzeł matarnia wybuchnie przy rosnącej ilości aut, juz rano sie korkuje na krzyzówce z ul. Budowlnaych (2)

      • 6 7

      • Droga dom-praca-dom nie powinna się opierać o samochód (1)

        Autobusy, PKM, rower, skuter.

        Jeśli ktoś chce stać w korkach - stoi. Nie mam zamiaru płacić za życiowe decyzje ludzi. Sczególnie, że w tych biurowcach będą raczej pracować pracownicy dobrze opłacani.

        Zamiast samochodu mogą sobie kupić mieszkanie w cywilizowanej części miasta.

        • 7 11

        • gdyby wszyscy się tam przenieśli wtedy ciebie nie byłoby stać na takie mieszkanie

          po 30 - 50k za metr

          • 0 0

  • (8)

    i będzie nazwa OLT ;-)

    • 39 38

    • Srebrna gate - albo "Od bezdomnego"

      • 16 7

    • (1)

      a miały może być srebrne wieże?

      • 9 5

      • wieża saurona

        • 0 0

    • Albo kamienica od akowca z pokojami (3)

      na godziny.

      • 5 2

      • (2)

        on tę kamienice dostał od bezdomnego pana Zbyszka kolegi pana stanisława ale oboje juz zmarli

        • 1 0

        • (1)

          obaj

          • 0 0

          • obaj - ty też ich znałeś ?

            • 0 0

    • Po co?

      • 0 0

  • Ciekawa inicjatywa (6)

    Port Lotniczy jest całkiem nieźle skomunikowany, sporo ludzi mieszkających na Południu Gdańska będzie miało nie-najgorszy dojazd w tamte okolice, a na pewno lepszy niż do Oliwy.
    Rozproszenie biurowców jest dobrym pomysłem, trzymam kciuki za ten projekt!

    • 113 21

    • A na garzażu też zarobią, (1)

      200 aut razy dniówka, to będzie dobry interes.

      • 4 2

      • Okoliczni chłopi powiększą swoje prywatne parkingi. Tańsze i z obsługą door to door.

        • 1 0

    • Obsługa komunikacją miejską jest słaba (tylko Wrzeszcz/Morena) (1)

      więc standardowo wszyscy samochodem. I tyle dojedzie się na lotnisko

      • 10 4

      • Akurat PKM w godzinach

        pracy biurowców jest nienajgorsza.

        • 3 4

    • ..... i do tego mamy jeszcze lotnisko z którego z którego blisko na południe Europy i do Afryki.;-) Polska wniebowzięta!

      • 0 1

    • no ja z Maćkowych jadę 25 minut w szczycie i poniżej 20 poza

      • 0 0

  • z emisji obligacji bankowych?

    • 13 3

  • I wiecej pozostawionych bagaży bez opieki.

    • 8 11

  • Mogą być tak wysokie budynki (10)

    Na podejściu?

    • 16 28

    • Na jakim podejściu? (3)

      Przecież te biurowce są z boku lotniska.

      • 16 3

      • Warunki zabudowy pozwalają na mniej więcej 5 pięter (4+parter) (2)

        na całym terenie, np. Firoga.
        Więc pytanie o wysokość budynków jest zasadna. Prywatnym odmówiomo wyższych a lotnisko może zbudować 10-piętrowca?

        • 10 3

        • Co za nietaktowne pytanie?
          A kto jest udziałowce Lotniska-czyżby nie Gmina Miasta Gdańsk?
          (to się zrobi-spoko)

          • 1 2

        • piszą o 6 kondygnacjach czyli parter i 5 pięter

          na wizce jest 10 piętrowiec ale to tylko wizka

          • 1 0

    • Gdzie pas (4)

      I droga podejścia gdzie budynki. Zdjęcie wyjaśnia lokalizację.

      • 12 1

      • tu latają nie tylko wielkie pasażerskie (3)

        latają też awionetki i śmigłowce

        • 3 2

        • (2)

          Co nie znaczy że jak są małe to latają w poprzek

          • 3 1

          • A znasz warunki zabudowy dla tego terenu?

            Więc nie pitol

            • 2 1

          • w poprzek też latają, C-152 odrywa się w 1/4 pasa

            wieża zezwala na zacieśnienie kręgu i przejście od razu do pozycji "z wiatrem" lub odejście directem na punkt november lub sierra. Skróty o których piszę oznaczają niemniej tyle że leci się w poprzek na trawers lotniska. Dla śmigłowców jest to wręcz naturalne.

            • 1 0

    • Tak

      • 0 0

  • przy lotnisku więcej hoteli. obiekty handlowe też

    • 25 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane