• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

4,01 mln pasażerów na lotnisku w Gdańsku

Michał Brancewicz
18 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
aktualizacja: godz. 12:07 (19 stycznia 2017)
Liczba pasażerów na trójmiejskim lotnisku rośnie z roku na rok. W 2016 skorzystało z niego ok. 4 mln osób. Liczba pasażerów na trójmiejskim lotnisku rośnie z roku na rok. W 2016 skorzystało z niego ok. 4 mln osób.

Dobry początek 2016, wakacyjne wyniki w kratkę i udana końcówka roku - to wystarczyło, by lotnisko w Gdańsku przekroczyło granicę 4 mln pasażerów. Przy okazji port zarobił 24 mln zł netto.



Jak oceniasz komfort podróżowania z lotniska w Rębiechowie?

Aktualizacja godz: 12:06. Dokładnie 4 mln 10 tys. 684 pasażerów przewinęło się w ubiegłym roku przez lotnisko w Rębiechowie. Oznacza to roczny wzrost na poziomie 8 proc.

- Ta liczba pasażerów umieszcza nas w granicach setnego lotniska w Europie. To świadczy, że na lotnisku w Gdańsku jest duży rynek, wciąż do zagospodarowania. A to z kolei oznacza, że będą na niego wchodzili kolejni gracze, czyli przewoźnicy. Interesują się nami duże linie lotnicze. Brakuje nam jeszcze np. British Airways. Warto jednak pamiętać, że w Polsce mamy tylko cztery rentowne lotniska, w tym gdańskie. My zarobiliśmy 24 miliony netto w ostatnim roku. Dzięki temu możemy rozbudowywać port. Nierentowne porty też to robią, ale z pieniędzy np. samorządów. My możemy robić to sami - mówił rano w Radiu Gdańsk Tomasz Kloskowski, prezes portu.

Pracownicy działu marketingu Portu Lotniczego w Rębiechowie regularnie przysyłają dziennikarzom informacje o liczbie pasażerów, jakie trójmiejskie lotnisko obsłużyło w każdym miesiącu. Zazwyczaj je publikujemy, niezależnie od tego, czy lotnisko odnotowało wzrost czy spadek liczby pasażerów - licząc rok do roku.

Bywa, że w takiej sytuacji nasi czytelnicy pytają:

"A jakie to w ogóle ma znaczenie?"
Dlatego teraz, na dzień przed ogłoszeniem rocznych wyników lotniska (stanie się to w czwartek, 19 stycznia), tłumaczymy, dlaczego port lotniczy tak bardzo walczy, by liczba pasażerów regularnie rosła. I o to, by w 2016 r. udało się przekroczyć liczbę 4 mln pasażerów.

4 mln pasażerów robią wrażenie, ale to wciąż poza pierwszą setką w Europie

Przekroczenie tej magicznej liczby byłoby informacją korzystną wizerunkowo i umocniłoby trójmiejskie lotnisko na trzecim miejscu w kraju - za warszawskim Okęciem i krakowskimi Balicami. Nie pozostałoby też bez echa w branży lotniczej i przyniosłoby efekt kuli śniegowej.

- Dużo pasażerów lata z i do Trójmiasta? To my też powinniśmy o nich powalczyć! - tak mogą rozumować managerowie europejskich linii lotniczych, stale poszukujący nowych portów, które obsługują ich samoloty.
Dlatego też managerowie holenderskich linii KLM ogłosili początek latania z Rębiechowa w połowie grudnia, gdy nie znali jeszcze rocznych wyników lotniska. Dla nich więc "czwórka" z przodu nie miała dużego znaczenia.

Poza tym ochłońmy: nawet 4 mln pasażerów rocznie, to w skali Europy wciąż niewiele. Dość powiedzieć, że taki wynik plasuje Rębiechowo poza pierwszą setką europejskich portów lotniczych.

Konkretne korzyści: pieniądze od każdego pasażera

Z drugiej strony pamiętajmy, że na każdym pasażerze lotnisko zarabia. W Gdańsku, za każdą osobę wylatującą za granicę port inkasuje 48 zł (nie wlicza się w to dzieci do 2 roku życia i od pasażerów tranzytowych). Z kolei za podróżnych krajowych pobiera 25 zł.

Gdyby zatem liczba pasażerów w ubiegłym roku zatrzymała się na 3,90 mln, a nie 4 mln (oczywiście trzeba to podzielić na pół, bo tylu mniej więcej jest odlatujących), to przychód z obsługi pasażerów różniłyby się minimalnie.

Co dalej?

W rozpoczętym roku na pasażerów czekają nowe połączenia. Od połowy stycznia Wizz Airem można dostać się z Gdańska do Grenoble. W marcu samoloty Ryanaira zaczną latać do Neapoluszwedzkiego Vaxjo. W maju, dzięki wspomnianym już samolotom linii KLM, Gdańsk zyska połączenie z lotniskiem Schiphol w Amsterdamie, który jest jednym z największych portów przesiadkowych (hubów) w Europie.

Zmiany czekają także sam terminal, który zyska m.in.: bar z widokiem na płytę lotniska oraz McDonaldsa. W tym roku szykuje się również kolejne podniesienie kategorii systemu ILS z kategorii II (oddanej do użytku w listopadzie 2015) do III b. To pozwoli pilotom lądować w jeszcze trudniejszych warunkach niż dziś.

Przypomnijmy, że w 2015 roku z lotniska skorzystało ponad 3,7 mln podróżnych, a rok wcześniej było ich o ponad 400 tys. mniej. Według prognoz w 2017 z lotniska skorzysta ok. 4,3 mln osób.

Miejsca

Opinie (250) ponad 10 zablokowanych

  • Hurrra

    Mak donald! Teraz zacznem latacz!

    • 6 3

  • Strefa gdzie odbywa sie kontrola osobista na tym lotnisku to totalna KATASTROFA! (7)

    Zawsze dziala zbyt malo pasow, zawsze jest kolejka, pomieszczenie malutkie i wszyscy sie w nim gniezdza! PORACHA!

    • 25 7

    • (1)

      Poniewaz ludzie odchodzą z solu...

      • 4 1

      • Może coś więcej, bo robi się ciekawie.

        • 1 1

    • Nie osobista, ale kontrola bezpieczeństwa.

      • 5 0

    • A co się dziwisz - jak durna baba ma pół torby nożyczek, pilników, kremów

      a na dodatek ze 2 - 3 bachory które latają jak zwariowane
      to stoisz i czekasz nieraz po 20 minut a i dłużej

      • 10 0

    • Kto robi kolejke? (1)

      Może warto zapoznać się z przepisami przed planowanym wylotem zamiast robić zbędne zamieszanie i tłok w punkcie kontroli

      • 3 2

      • Dobre :) Czyli po prostu za dużo pasażerów przychodzi!

        Zamiast zwiększyć liczbę otwartych stanowisk to można zwalić winę za ciągłe kolejki na pasażerów i zalecać im podróżowanie bez bagażu, pasków, telefonów, pieniędzy i wszystkiego, co wymaga jakiejś aktywności ze strony SOL.
        Tylko przejście przez bramkę i koniec...

        O to chodzi?

        • 0 0

    • Jaka kontrola osobista????? Nie ma czegos takiego

      • 3 1

  • Czy ma znaczenie?

    Tak. Szczególnie jak się wy.yerdala coraz więcej Polaków i tych z Ukrainy sprowadza dla cwaniaczków. Wtedy lotnisko na pełnej uciesze. Brawo k×wa. Brawo!!!!!!!

    • 2 11

  • Błąd w artykule

    Jak to zdaniem Pana redaktora możliwe, że 4 mln obsłużonych pasażerów "plasuje Rębiechowo w ósmej dziesiątce europejskich portów lotniczych" skoro lotnisko nr 100 (lotnisko w Sevilli) obsłużyło ich 4 308 845?

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 11 3

  • Słabo.. (4)

    Brakuje wielu połączeń. Samo lotnisko jest kiepsko zaprojektowane na obsługę dużej ilości pasażerów. W sezonie są długie kolejki do bramek bezpieczeństwa, ponadto drożyzna w sklepach. Szkoda że nie powstało lotnisko w Gdyni - wtedy by odkorkowało Gdańsk.

    • 7 35

    • Drożyzna jest na wszystkich lotniskach, nie tylko w Polsce. (3)

      Ciężko dostarczyć towar. Jak do górskiego schroniska. Czasem mam wrażenie, że nie wolno wnieść swojej wody, żeby dać dowolnie bandycką cenę w sklepie po kontroli. Tak czy owak te sklepy to wykorzystują nieprzyzwoicie.

      • 5 0

      • A na Londyn Luton....

        centy takie same, jak w sklepach w śródmieściu Londynu.
        Przynajmniej tych artykułów, na które zwróciłem uwagę...

        • 3 0

      • Troche sie mylisz. We Wloszech lecac z Turynu pilem pyszna kawe (1)

        Za 1.5 euro - cena taka sama jak w centrum miasta. W Polsce to jakas porazka jesli chodzi o kawe. Niewiadomo jaki luksus z tego zrobili.

        • 2 1

        • cieszę się, że byłeś w tym Turynie

          i już nie chwal się, A jeśli chodzi o kawę to jak w MUC dostałem ją gratis. Wystarczyło znaleźć odpowiednie miejsce. Aha, prasa też była gratis. A na Szeremietowo musiałem zapłacić 250 RUR. I co ? Chciałem napić się kawy to zapłaciłem.

          • 0 0

  • jest mgła to i tak nie poleci. (2)

    Tak się im marzy więcej pasażerów, a wczoraj mi samolot odwołali. Porażka.

    • 5 9

    • Przewoźnik (1)

      Przewoźnik odwołał a nie lotnisko. Naucz się chociaż trochę jak to działa

      • 10 3

      • a gdzie napisał, ze lotnisko?

        • 4 0

  • Jak to sie opłaca wizz

    Latam co dwa tygodnie do malmo z gdanska i w powrotem i place 39 zl za lot to jeszcze wizzair doplaca do pasazera na to wyglada

    • 5 5

  • Dlaczego tak późno (2)

    władze lotniska w Gdańsku podają statystyki miesięczne i roczne? Kraków i Katowice podają następnego dnia liczby odprawionych pasażerów. Gdańskie statystyki na stronie lotniska nie pokazują ostatnich miesięcy. Miesięczne wyniki publikowane są po 8-10 dniach, a roczne (za 2016) 19 stycznia.

    • 7 4

    • Bo nijaki J. Bak nie moze zliczyc tego w Excelu:)

      • 1 3

    • potrzebuja czas aby podfrezowac wyniki ktore lepiej wygladaja- i tak tego nikt nie sprawdzi. Watpie zeby akurat udalo sie ledwo przekroczyc 4 mln.....

      • 0 3

  • Brawo Gdynia! (2)

    Wiedziałem, że gdyńskie lotnisko w Gdańsku w końcu przyniesie prawowitą godność naszemu najlepszemu miastu na świecie.
    Gdynia miasto z morza i marzeń itp. tu są biznesy i w ogóle.

    • 8 2

    • nie martw sie, cyniku

      Daliśmy wam słowo ze ruszymy i z tym ;)

      • 0 2

    • Gdynia

      Co to jest Gdynia? Szare paskudne miasto sztucznie nadmuchowe na metropolie. Gdyby nie Piłsudski to dalej była by rybacką wiochą.

      • 4 0

  • Wyzysk pracownikow!!! (4)

    Fajnie jak się czyta o takich osiągnięciach ale nikt nie widzi co się dzieje z drugiej strony i nerwów i sił kosztuje to pracowników których wciąż za mała na kontroli pasażerów. Wszystko działa jak w fabryce konserw liczy się tylko pasażer i szybkość jego skontrolowania gdzie potem popełnia się błędy i brakuje odpowiedniej kontroli.... wyzysk fizyczny i psychiczny z braku odpowiedniej ilości ludzi do pracy... ważne żeby było tanio i szybko !!!

    • 15 4

    • Zatrudnić na sezon, obiecać super robotę a pózniej zostawić z kwitkiem. Przetyrac pare godzin bez zmiany na jednym stanowisku. Dalej podazajcie taka polityka... a juz wkrótce zobaczymy pasażerów którym uciekają samoloty ze względu na bardzo długo kolejkę w kontroli i brak rak do pracy

      • 8 0

    • Ukraińców niech zatrudnią więcej Wielcy Madrzy to będzie jeszcze "lepiej"

      • 2 0

    • Nie jest tak fajnie (1)

      Ktoś wcześniej napisał że lotnisko nie zarabia na pasażerach :) Ciężka praca z powodu zbyt małej liczby pracowników , duży stres i presja. Pracownicy każdego dnia musza tłumaczyć się pasażerą z kolejki bo oni są na pierwszym froncie i wszelkie frustracje są wyładowywane właśnie na nich. Ale przecież My tylko narzekamy a naprawdę jest tak fajnie.

      • 3 0

      • tłumaczyć się pasażerą

        komu?

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane