• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

4,01 mln pasażerów na lotnisku w Gdańsku

Michał Brancewicz
18 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
aktualizacja: godz. 12:07 (19 stycznia 2017)
Liczba pasażerów na trójmiejskim lotnisku rośnie z roku na rok. W 2016 skorzystało z niego ok. 4 mln osób. Liczba pasażerów na trójmiejskim lotnisku rośnie z roku na rok. W 2016 skorzystało z niego ok. 4 mln osób.

Dobry początek 2016, wakacyjne wyniki w kratkę i udana końcówka roku - to wystarczyło, by lotnisko w Gdańsku przekroczyło granicę 4 mln pasażerów. Przy okazji port zarobił 24 mln zł netto.



Jak oceniasz komfort podróżowania z lotniska w Rębiechowie?

Aktualizacja godz: 12:06. Dokładnie 4 mln 10 tys. 684 pasażerów przewinęło się w ubiegłym roku przez lotnisko w Rębiechowie. Oznacza to roczny wzrost na poziomie 8 proc.

- Ta liczba pasażerów umieszcza nas w granicach setnego lotniska w Europie. To świadczy, że na lotnisku w Gdańsku jest duży rynek, wciąż do zagospodarowania. A to z kolei oznacza, że będą na niego wchodzili kolejni gracze, czyli przewoźnicy. Interesują się nami duże linie lotnicze. Brakuje nam jeszcze np. British Airways. Warto jednak pamiętać, że w Polsce mamy tylko cztery rentowne lotniska, w tym gdańskie. My zarobiliśmy 24 miliony netto w ostatnim roku. Dzięki temu możemy rozbudowywać port. Nierentowne porty też to robią, ale z pieniędzy np. samorządów. My możemy robić to sami - mówił rano w Radiu Gdańsk Tomasz Kloskowski, prezes portu.

Pracownicy działu marketingu Portu Lotniczego w Rębiechowie regularnie przysyłają dziennikarzom informacje o liczbie pasażerów, jakie trójmiejskie lotnisko obsłużyło w każdym miesiącu. Zazwyczaj je publikujemy, niezależnie od tego, czy lotnisko odnotowało wzrost czy spadek liczby pasażerów - licząc rok do roku.

Bywa, że w takiej sytuacji nasi czytelnicy pytają:

"A jakie to w ogóle ma znaczenie?"
Dlatego teraz, na dzień przed ogłoszeniem rocznych wyników lotniska (stanie się to w czwartek, 19 stycznia), tłumaczymy, dlaczego port lotniczy tak bardzo walczy, by liczba pasażerów regularnie rosła. I o to, by w 2016 r. udało się przekroczyć liczbę 4 mln pasażerów.

4 mln pasażerów robią wrażenie, ale to wciąż poza pierwszą setką w Europie

Przekroczenie tej magicznej liczby byłoby informacją korzystną wizerunkowo i umocniłoby trójmiejskie lotnisko na trzecim miejscu w kraju - za warszawskim Okęciem i krakowskimi Balicami. Nie pozostałoby też bez echa w branży lotniczej i przyniosłoby efekt kuli śniegowej.

- Dużo pasażerów lata z i do Trójmiasta? To my też powinniśmy o nich powalczyć! - tak mogą rozumować managerowie europejskich linii lotniczych, stale poszukujący nowych portów, które obsługują ich samoloty.
Dlatego też managerowie holenderskich linii KLM ogłosili początek latania z Rębiechowa w połowie grudnia, gdy nie znali jeszcze rocznych wyników lotniska. Dla nich więc "czwórka" z przodu nie miała dużego znaczenia.

Poza tym ochłońmy: nawet 4 mln pasażerów rocznie, to w skali Europy wciąż niewiele. Dość powiedzieć, że taki wynik plasuje Rębiechowo poza pierwszą setką europejskich portów lotniczych.

Konkretne korzyści: pieniądze od każdego pasażera

Z drugiej strony pamiętajmy, że na każdym pasażerze lotnisko zarabia. W Gdańsku, za każdą osobę wylatującą za granicę port inkasuje 48 zł (nie wlicza się w to dzieci do 2 roku życia i od pasażerów tranzytowych). Z kolei za podróżnych krajowych pobiera 25 zł.

Gdyby zatem liczba pasażerów w ubiegłym roku zatrzymała się na 3,90 mln, a nie 4 mln (oczywiście trzeba to podzielić na pół, bo tylu mniej więcej jest odlatujących), to przychód z obsługi pasażerów różniłyby się minimalnie.

Co dalej?

W rozpoczętym roku na pasażerów czekają nowe połączenia. Od połowy stycznia Wizz Airem można dostać się z Gdańska do Grenoble. W marcu samoloty Ryanaira zaczną latać do Neapoluszwedzkiego Vaxjo. W maju, dzięki wspomnianym już samolotom linii KLM, Gdańsk zyska połączenie z lotniskiem Schiphol w Amsterdamie, który jest jednym z największych portów przesiadkowych (hubów) w Europie.

Zmiany czekają także sam terminal, który zyska m.in.: bar z widokiem na płytę lotniska oraz McDonaldsa. W tym roku szykuje się również kolejne podniesienie kategorii systemu ILS z kategorii II (oddanej do użytku w listopadzie 2015) do III b. To pozwoli pilotom lądować w jeszcze trudniejszych warunkach niż dziś.

Przypomnijmy, że w 2015 roku z lotniska skorzystało ponad 3,7 mln podróżnych, a rok wcześniej było ich o ponad 400 tys. mniej. Według prognoz w 2017 z lotniska skorzysta ok. 4,3 mln osób.

Miejsca

Opinie (250) ponad 10 zablokowanych

  • 4 mln i wystarczy, trzeba podzielić się z Gdynią - tam przenieść cargo i niektóre tanie linie! (29)

    Kolesie peowscy na czele z synkiem pasą się na synekurach na bolkowym lotnisku (sic!).

    • 58 389

    • oczywiście, przecież podwojenie kosztów to nie problem (17)

      każda rozsądnie działająca firma zwiększa swoje koszty, żeby jak najmniej zarobic

      • 93 4

      • Konurencja obniży koszty dla pasażerów, oj peowska propaganda robi wam mętlik w główkach. (16)

        I bolkowe lotnisko nie będzie mogło kosić 48 zł od osoby, tylko połowę tej kwoty, tego się boicie!!!

        • 10 102

        • Tak, peo zmienia prezesa energi co miesiac

          rzucajcie blotem o sciane, a zawsze troche zostanie

          • 67 8

        • Skoro to taki biznes to czemu Gdynia nie konkuruje? (11)

          Potrzebują dotacji?

          • 52 5

          • PO zablokowało otwarcie lotniska - Tusk i kolesie przez instytucje unijne oprotestowali... (10)

            Smutne ale prawdziwe, teraz widać jak Tusk szkodzi Polsce.

            • 9 85

            • Polska to Gdynia ??? (8)

              kużwa.. pierwsze słyszę...

              • 40 7

              • No to chyba Reszard Petrus a nie janko

                Patałachu wracaj do podstawówki, Gdynia to jest Polska!!!

                • 6 21

              • Janko,

                weź się lecz!

                • 4 5

              • (5)

                Gdynia w przeciwieństwie do Gdańska zawsze była polska! ! ! ! !

                • 7 35

              • Bo Gdańsk ( on ) raz tak sobie chciał a raz inaczej. Pytali tego Gdańska.

                • 16 3

              • oczywiście

                poza czasami kiedy nasi zachodni przyjaciele nazywali ją Gotenhafen

                • 11 8

              • Gdynia przez większość czasu była małą niemiecką wioską w prusach wschodnich (2)

                • 21 8

              • tak ale ....w Prusach Zachodnich (1)

                i nazywała sie Gdingen, a tylko podczas wojny Gotenhafen. Obecna nazwa Gdynia to tylko spolszczenie

                • 11 3

              • Gotham City ;)

                • 2 0

            • mozg masz zryty woda za pincet + piss-matole ?myslisz ze tuska czy PO obchodzi lotnisko w gdynii ??? to sa zasady i standardy unijne . chodzi o to zeby debile/misiewicze nie robili przekretow za panstwowe pieniadze . na aglomeracje trojmiejska wystarczy jedno lotnisko . po co gdynia wywalila 100 mln w bloto ? zaraz puck czy wejcherowo zbuduja za panstwowe lotnisko zeby konkurowac z gdynia ? lokaloizacja lotniska w gdyni tez jest tragiczna bo nie ma dojazdu

              • 16 5

        • ty nie masz mętliku w głowie

          ty masz pustą głowę

          • 8 1

        • Super....

          .... a czy na to lotnisko dojadę z Red łona szybciej niż do Torunia? Czy może utknę na Estakadzie, Wiśniewskiego czy na ul Podjazd?

          • 3 0

        • A mówi ci coś takiego jak "efekt skali"? Małe lotnisko ma z definicji wyższe koszty bo koszty stałe dzielą się na mniejszą ilość pasażerów.

          • 0 0

    • szczur to ty? ? nie trollu już! ! (1)

      • 28 6

      • budyń to ty?? nie trolluj już !

        • 7 24

    • koszą dużo za pasażera i chcę więcej pasażerów, bo już niedługo lotnisko będzie musiało płacić odszkodowania za obszar ograniczonego odszkodowania.. PS te odszkodowania to chory pomysł swoją drogą..

      • 3 9

    • zzz

      zawsze to lepsze niż banda pisiewiczo misiewiczów

      • 19 3

    • Miejsca w Gdańsku jest na drugie tyle

      • 6 2

    • No tak

      A jak jedna firma taxi I jej łapówki

      • 0 3

    • Serio?

      Niedouczony czlowieku - popatrz jak jest na swiecie - 1 lotnisko na duzy obszar na mapie, a nie 2 lotniska obok siebie... Mysl, to nie boli... polityczny karaluchu

      • 6 1

    • co nas to obchodzi ?

      trzymajcie się tylko z dala od naszych pieniędzy

      • 4 0

    • Na razie w Gdyni odlatują tylko władze tego miasta.

      Musimy jeszcze poczekać na budowę kosmodromu.

      • 4 0

    • Czyli podwójne koszty utrzymania infrastruktury (nie wspominając o jej... wybudowaniu!)? To tak jakby zbudować drugi dworzec kolejowy obok istniejącego tłumacząc to jakąś konkurencją.

      • 1 0

    • dla was są autobusy linii 4a,122

      • 1 0

  • Powinno byc 8 mln. (28)

    A loty powinny byc miedzymiastowe.
    Sprobujcie sie dostac z GD do Wroclawia...

    • 141 24

    • Były ale ludzie nie latali (15)

      Jak nie ma chętnych do płacenia to nie latają

      • 35 9

      • Byly drogie, niestabilne i o godzinach od niechcenia (3)

        Co mi z tego, ze dolece w 50 min jak loty byly o 20...
        Jak samolot to lot musi byc rano...

        • 23 8

        • Dlaczego musi być rano? (2)

          • 5 0

          • (1)

            Praca - delegacja. Po co mam jechać 6-7 godzin z Gdańska do Wrocławia i z powrotem (czyli dwa dni na podróż, 1 dzień pracy, łącznie 3 dni robocze), jak mogę lecieć rano do Wrocławia i wieczorem wracać (1 dzień roboczy). Z resztą tak działa relacja Gdańsk-Warszawa (najlepiej by było, gdyby pociągi jechały 2 godziny, a nie 3).

            • 8 0

            • Kiedy jechałeś do Wrocławia, chyba przed oddaniem WOŁ. Teraz max 4-4,5h przepisowo.

              jesteś mobilny na miejscu.

              • 1 0

      • Jesienią leciałem tam i z powrotem: przez Modlin. To o co innego chodzi niż obsada. (1)

        • 2 0

        • Przez Modlin było spoko, ALE ....

          Modlin nie jest przystosowany do lotów tranzytowych i po wylądowaniu z Gdańska trzeba było wyjść z terminala i na nowo się odprawiać. Rano robiło się to na styk, ale zawsze się udawało! Druga daprawa to powrót z Wrocławia przez Modlin, Niestety trzebabyło czekać 4-5h w tym zakichanym Modlinie i wtedy wychodziło, że szybciej jechało się pociągiem...

          • 4 0

      • coś podobnego... ja pamietam OLT i tłumy pasażerów (6)

        szkoda ze OLT upadło, bo tylko oni mogli cokolwiek zmienic

        Ryan jest nadal niezbyt zdecydowany

        • 2 2

        • Skoro było tak dobrze to czemu upadli? (5)

          Liczą się wpływy a nie liczba pasażerów.

          • 5 2

          • upadli bo byli czescią biznesu Plichty czyli Amber Gold, ostatnio nawet wyszło, że to właśnie przez OLT wyciekło najwięcej

            • 5 0

          • kolejny z teoria, że nie może być biletów po 90PLN? (3)

            a jednak sa i to nawet do Londynu czy Oslo

            • 2 2

            • Do Oslo leciałem za 39 :) (1)

              • 3 0

              • z litości nie wspominam o tych za 29 czy 19

                • 2 0

            • nie mogą, bo później końcówka jest za 2499

              • 2 0

      • OLT (1)

        pokazali,że można.....

        • 3 4

        • splajtować...

          • 3 2

    • (6)

      A co, pociągi już nie jeżdżą?

      • 14 10

      • Yntelygent...

        To po co nam w ogole lotniska, autostrady...
        Przeciez sa pociagi.
        Zrewolucjonizowales swiat- nikt na to nie wpadl!!!

        • 18 5

      • Pociągów jest sporo i jeżdżą całkiem szybko. (4)

        Wkrótce będą jeździły jeszcze szybciej. Masz więc odpowiedź, dlaczego żaden przewoźnik nie chce latać do Wrocławia.

        • 8 1

        • do Warszawy jest i szybciej i taniej i krócej (3)

          a jednak samoloty pełne

          • 5 1

          • Potok pasażerski do Warszawy jest zdecydowanie większy. (2)

            To chyba wystarczy za odpowiedź.

            • 1 1

            • potok... bożesz kolejny pseudoznawca (1)

              kiedyś tacy jak ty, a może i ty, twierdziliscie, że jest niemożliwe by latać za 29PLN i że bilety powinny zaczynac się od 100PLN, a poza tym że do Warszawy jest ZBYT blisko

              tak potoku

              zwracam uwage że Wrocław to jedno z bardzij prężnych miast w Polsce

              • 2 2

              • Żal zniżać się do tego poziomu, ale jeszcze raz podejmę rękawicę.

                Jeżeli pojęcie potoku pasażerskiego jest Ci obce, to znaczy, że o branży transportowej wiesz bardzo niewiele. Nie przeczę, że Wrocław jest sporym miastem, ale to wciąż za mało, aby wygenerować odpowiednie zapotrzebowanie dla sensownej oferty lotniczej (nie biorę pod uwagę jakiś alibi lotów 3-5 razy w tygodniu, bo to żadna oferta). Stolica daje możliwość przesiadek na Okęciu, generuje ruch dzięki siedzibom firm, urzędów, itp. Kolej w relacji do Wrocławia wygrywa możliwością obsługi po drodze znacznie większej liczby ośrodków miejskich: Poznań, Bydgoszcz, Inowrocław, Gniezno, Tczew, Leszno, itd. Samolot musi sobie zapewnić odpowiednią frekwencję do samego Wrocławia. Na tym chyba mogę zakończyć dyskusję.

                • 3 1

    • Z GD do Wrocławia

      Jak w temacie przy dobrych wiatrach 4,5 godziny...pozdro

      • 2 1

    • Do Wrocławia? (2)

      Po co tam latać?

      • 0 3

      • Sam wiesz jaka jest odpowiedź

        taras

        • 2 0

      • np do pracy

        • 2 0

    • mozesz leciec z przesiadką w Wwie rano I wieczorem, a dokladniej 6 razy dziennie - przesiadka 30 minut wiec calosc to niecałe 2,5h. Na bezposrednie trasy nie ma ruchu - wypełnij dwa smoloty dziennie ze srednią ceną biletu ok 90 zł, chwilowo za maly ruch biznesowy. Nawet z Krakowem jest ciezko, a jest tu duzo wiecej powiązan zarówno biznesowych (podstawa) jak I gospodarczych

      • 2 1

  • ILS III b

    na pewno się przyda, bo mgła i śnieg ciągle dają się we znaki

    • 103 2

  • A aktualny plan termianalu pojawi się na stronie www? (2)

    • 47 6

    • A co zabłądziłeś na otwartej hali? PS Słyszałeś o terroryzmie?

      • 9 7

    • A co tam jest taki labirynt, że sie zgubiłeś? No nie rozśmieszaj mnie...

      Plan swojej osiedlowej Biedronki też masz?

      • 1 1

  • Byłoby jeszcze więcej gdyby lotnisko (10)

    miało połączenia z Azją. Bardzo dużo ludzi z trójmiasta wypoczywa w azjatyckich krajach i coraz więcej prowadzi biznes. Potrzebne jest bezpośrednie połączenie z Pekinem, Bangkokiem czy Tokyo. Polacy latają dużo bo jest tanio.

    • 121 16

    • I gdyby było lotnisko w Gdyni to z Trójmiasta latałoby 5-6 mln ludzi (3)

      A tak PO-owcy blokują lotnisko i dla siebie wszystko trzymają.

      • 3 70

      • :)

        Lotnisko w Gdyni to niewypał i chore ambicje Szczurka.
        Trójmiasto nie potrzebuje 2 lotnisk
        Bo Gdańskie lotnisko samo może obsłużyć 6 mln albo 10 mln..... po to je przebudowano

        • 45 6

      • Ja pie*dlę... ty tak na serio?

        • 5 0

      • Tak bo z Gdańska nie będą latać bo się obrazili... Masz zryty beret i tyle...

        • 2 0

    • Co ty piszesz za bzdury

      biura podróży nie umieją zimą uzbierać 1 samolotu tygodniowego na kierunki wakacyjne - lata biedna teneryfa tylko

      • 19 6

    • !!! (2)

      Zgodzę się z przedmówcą

      Loty do Azji by się przydały
      AirAsia chce wejść na europejski rynek < tanie azjatyckie linie lotnicze >
      Może warto o nie powalczyć

      • 8 8

      • (1)

        i z(a)ginąć gdzieś w Himalajach

        • 5 5

        • Jak wiesz z góry że się zgubisz to nie lataj nigdzie i siedź na d*pie w domu ;)

          • 6 1

    • dobrą zarzutkę zapodałeś

      winszuję sarkazmu

      • 2 0

    • Proste

      Kanada i USA z gdn to by zwiększyło l.pasazerow

      • 0 0

  • kiedy loty z Gdańska bezpośrednio na Teneryfę? i więcej lotów na południe Europy (7)

    • 144 8

    • Ja czekam na likwidację pkm i loty bezpośrednie z Gdyni do Gdańska,bo po co utrzymywać nierentowne pkm

      • 20 3

    • Do autora (3)

      Zgadzam się z Tobą, jedyny przyjemny kierunek to Malta,byłem zobaczyłem wróciłem,i planuję następny tydzień w tamtym kraju. Ale przydałoby się jakieś połączenie na wyspy kanaryjskie,albo Emiraty,Oman albo coś w tym kierunku. Najbardziej chodzi o zimowe połączenia,żeby móc wyskoczyć na tydzień albo dwa i wrócić z energią słońca.

      Na Maltę leciałem na koniec listopada,i ani jednego miejsca wolnego w samolocie.

      Pozdrawiam,i życzę wszystkim wypoczynku w słońcu!

      • 23 1

      • Na malcie język polski słychac na kazdym kroku (1)

        Pól wyspy zjechalam i gdzie bym nie była tam polacy :) i nawet w hotelu okazało sie ze recepcjonista to polak, pogadalam chwile z nim i sie okazalo, ze od jakiegos czasu jest polska inwazja na malcie

        • 14 0

        • Malta jest bardzo ładną wyspą,Gozo to samo,tylko trochę mało plaż.

          • 11 0

      • Fuerta

        na pocz. grudnia ubr. z Modlina - prawie 100% wypełnienia

        • 0 0

    • Da się dolecieć bezpośrednio, tylko trzeba pokombinować i dopisać się do lotu w jakimś czarterze, tylko trzeba poszukać bardziej niż na porównywarkach lotów. Wychodzi coś koło 4 stówek w dwie strony.

      • 0 0

    • Bo co? Bo chcesz raz poleciec?

      • 0 0

  • Niebawem wzrośnie do 10 mln. Gastarbeiterzy będą latać w te i nazad. (1)

    Polska tygrysem świata.

    • 50 14

    • Maja busikami do Norwegii Islandii Irlandii czy Szkocji jeździć matole ?

      • 3 2

  • Brwao (6)

    Brawo !!!

    Czekam jeszcze na bezpośrednie loty z Gdańska do Dubaju, Moskwy, St. Petersburga i Wiednia

    trzymam kciuki za szybki rozwój i 5 z przodu :P

    • 85 10

    • (1)

      90% kierunków to tanie linie dla polskich pracowników... w drodze powrotnej trochę turystów alkoholowo rozrywkowych.

      Dubaj, Wiedeń.... w d*pach się POprzewracało

      • 8 16

      • Nie w du*ach, tylko nie wszyscy sa takimi biedakami jak ty zeby czas wolny spedzac z browarem pod zabkom.

        • 2 0

    • Jeszcze i do Sydney

      tam też jest wspaniała opera.

      • 10 1

    • (1)

      Odessa i Lwów . Ukraina to świetne miejsce do wypadów bo tanio i fajnie

      • 3 2

      • .... podpisano W.Putin.

        • 0 0

    • Z Gdańska nie ma lotów międzykontynentalnych

      i jeszcze długo nie będzie. Ma to związek ze znaczeniem lotniska. Gdańsk jest za mały na loty interkontynentalne. Od tego są huby albo chociaż takie lotnisko jak Okęcie.

      • 5 1

  • (8)

    dziwię się że zlikwidowano taras widokowy i to jest bardzo duży minus a także zbyt drogi parking dla przywożoncych i odbierających pasażerów za to czerwona kartka dla lotniska

    • 83 22

    • (1)

      najbliższy taras znajduje się w Poznaniu lub Warszawie więc ta musisz polecieć żeby pomachać odlatującym

      • 15 3

      • taras widokowy w Warszawie jest nieczynny

        Najbliższy czynny taras widokowy dla odprowadzających we Wrocławiu

        • 21 0

    • Ups (2)

      Jak taki parking bedzie tanszy to przestanie byc chwilowym parkingiem dla przywozacych i odbierajacacych a stanie sie parkingiem zwyklym bez miejsca dla chwilowym transferow...

      • 7 0

      • (1)

        tzn kto niby mialby tam zostawiac samochod na caly dzien, skoro wszystkie firmy w okolicy maja swoje parkingi?

        • 1 2

        • a np. o samochodzie Kurskiego nie słyszałeś?

          • 3 0

    • Parking masz za darmo do 10 minut a powyżej stajesz na P2 i płacisz 4zł za pół godziny.

      Czy to na serio jest tak drogo wg ciebie? Ile czasu potrzebujesz, żeby kogoś odprowadzić?

      • 7 0

    • Tarasu widokowego to w Gdańsku nigdy nie było. Masz za to sporo punktów spotterskich z idealnym widokiem oraz 11 kamer, których nie ma żadne lotnisko w Polsce a nawet w Europie.

      • 4 0

    • Specjalnie zrezygnowali z tarasu, żeby ograniczyć ludzi w terminalu nie będącymi pasażerami. Jest to działanie całkiem racjonalne.

      • 2 0

  • Wlasnie (2)

    Brakuje kierunkow do ruskich,tam gdzie tanio i oczywiscie tani lot

    • 55 8

    • Traktujcie dalej tak pracowników, to nie bedzie miał kto obsłużyć w przyszłym roku tych 4 milionów :) nie pozdrawiam

      • 8 3

    • Jakieś loty bezcłowe by się przydały np. do Królewca

      bez lądowania tam oczywiście, bo nie o to chodzi w lotach bezcłowych

      • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane