• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 1,4 mln pasażerów na lotnisku. Na koniec roku mają być 2 mln

Maciej Korolczuk
15 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ruch na lotnisku powoli się odradza. - Najgorsze mamy za sobą - mówią władze portu lotniczego. Ruch na lotnisku powoli się odradza. - Najgorsze mamy za sobą - mówią władze portu lotniczego.

Przez trzy kwartały 2021 r. z gdańskiego lotniska skorzystało 1,37 mln pasażerów. Władze portu lotniczego szacują, że do końca roku ma być ich ok. 2 mln. To lepszy wynik niż w 2020 r., ale - choć pasażerowie wracają do latania - lotnisko notuje straty finansowe.



Ile razy w tym roku leciałe(a)ś samolotem?

Od początku stycznia do końca września 2021 r. gdańskie lotnisko obsłużyło 1 378 110 pasażerów. Biorąc pod uwagę czasy pandemiczne, to niezły wynik, ale od optymalnych wyników z rekordowego 2019 r. wciąż dzieli gdańskie lotnisko spory dystans.

W ostatnim "normalnym" roku przed wybuchem pandemii licznik wskazywał już ponad 4 mln pasażerów i celem na koniec roku było przekroczenie bariery 5 mln osób. Dziś cel jest o ponad połowę skromniejszy i zakłada obsłużenie 2 mln pasażerów.

- Cieszymy się, że od 300 do 400 tysięcy pasażerów podróżuje w każdym miesiącu. Jednak dla lotniska w czasach obecnego kryzysu to nie zwiększająca się liczba gości jest najważniejsza, a sytuacja finansowa - przyznaje Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.
Jak gdańskie lotnisko wygląda na tle konkurencji? Port Lotniczy w Katowicach, z którym nasze lotnisko od lat konkuruje o najniższy stopień podium (po Warszawie i Krakowie), w pierwszych dziewięciu miesiącach 2021 r. obsłużyło 1 730 812 pasażerów, a więc więcej o ponad 350 tys. osób. Dla porównania, to prawie tylu pasażerów, ilu skorzystało z gdańskiego lotniska w najlepszym miesiącu tego roku (w sierpniu obsłużono 362 tys. osób).

Celem na ten rok jest obsłużenie 2 mln pasażerów. Celem na ten rok jest obsłużenie 2 mln pasażerów.

"Najgorsze mamy za sobą"



W ciągu dziewięciu miesięcy 2021 r. port zanotował ogólną stratę w wysokości 6,8 mln zł. Natomiast strata ze sprzedaży usług wyniosła 18,2 mln zł.

- Z jednej strony jest to zły wynik, ale z drugiej cieszy mnie, że ta strata jest mniejsza, niż mieliśmy po sześciu miesiącach tego roku. Było wówczas 21 mln zł na minusie. Rok 2021 jest dla nas gorszy niż rok pandemiczny 2020 pod względem ekonomicznym. W ubiegłym roku otrzymaliśmy 20 mln zł pomocy z tytułu rożnych tarcz. W tym roku nie mamy takiej pomocy - dodaje Kloskowski. - Przed nami niepewna pandemiczna jesień. Ale jeśli rządy Polski, państw Unii Europejskiej i pozaeuropejskich nie będą wykonywały żadnych nerwowych ruchów w związku z pandemią, to najgorsze mamy za sobą. Nauczymy się żyć i latać w warunkach covidowych. Pasażerowie muszą jednak wiedzieć, co będzie za kilka miesięcy, bo często planują swoje podróże na wiele miesięcy wcześniej.

Do Londynu najchętniej, wysoko Warszawa i Kraków



W pierwszych trzech kwartałach 2021 r. najpopularniejszymi kierunkami wybieranymi przez pasażerów korzystających z gdańskiego lotniska był Londyn (89 tys. pasażerów), Amsterdam (88 tys.) i Oslo (86 tys.).

W pierwszej dziesiątce są też dwie krajowe destynacje: na piątym miejscu Warszawa (66 tys.) oraz na siódmym Kraków (38 tys.).

Najpopularniejsze połączenia z Gdańska:

  1. Londyn 89 488,
  2. Amsterdam 88 599,
  3. Oslo 86 818,
  4. Sztokholm 77 625,
  5. Warszawa 66 237,
  6. Kijów 39 812,
  7. Kraków 38 424,
  8. Dublin 33 453,
  9. Frankfurt 27 735,
  10. Bergen 26 444.

Duży wzrost lotnisko zanotowało w połączeniach nieregularnych, w tym głównie czarterowych. W tym roku było ich 190 tys., aż o 195,3 proc. więcej niż w ciągu 9 miesięcy 2020 r.

W ruchu czarterowym najlepsze wyniki odnotowano na połączeniach do Turcji (73 tys. pasażerów), Grecji (46 tys.) i Egiptu (19 tys.).

W tym roku najczęściej z Gdańska latamy do Turcji, Grecji i Egiptu. W tym roku najczęściej z Gdańska latamy do Turcji, Grecji i Egiptu.

Ruch napędzają nowe połączenia



Wzrostom sprzyjało wiele nowych, atrakcyjnych kierunków, m.in. samoloty Wizz Air latały na Santorini i Kretę w Grecji, do bułgarskiego Burgas, chorwackiego Splitu i hiszpańskiej Malagi.

Ryanair wystartował z połączeniami do Zadaru w Chorwacji, na greckie wyspy: Santorini, Korfu i Kretę oraz do duńskiego Billund.

Natomiast Polskie Linie Lotnicze uruchomiły nowe loty do Lublina i na grecką wyspę Kos.

Ale to nie koniec. W osiągnięciu zakładanych 2 mln pasażerów mają pomóc jesienne połączenia m.in. do hiszpańskiej Walencji (Ryanair) i Narwiku na dalekiej północy Norwegii (Wizz Air), powrócą też loty do Wiednia i Cork (Ryanair), do Helsinek (Finnair) oraz do Bodo (Wizz Air) i Vaxjo (Ryanair).

- Już dziś mamy zapowiedzi nowych, atrakcyjnych połączeń w roku 2022. Ryanair ogłosił start lotów do pięknej Wenecji. Pod koniec marca 2022 r. powróci połączenie do hiszpańskiej Malagi (Wizz Air). Latem mają też wrócić oferty lotów na greckie wyspy - zapowiada Kloskowski.
Pozytywnie wyglądają wyniki gdańskiego lotniska w przewozach cargo. W ciągu trzech kwartałów tego roku przewieźliśmy 6643 tys. ton towarów i poczty. To wzrost o 36,6 proc. w stosunku do tego samego czasu w 2020 r.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (193)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane