• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 1,4 mln pasażerów na lotnisku. Na koniec roku mają być 2 mln

Maciej Korolczuk
15 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ruch na lotnisku powoli się odradza. - Najgorsze mamy za sobą - mówią władze portu lotniczego. Ruch na lotnisku powoli się odradza. - Najgorsze mamy za sobą - mówią władze portu lotniczego.

Przez trzy kwartały 2021 r. z gdańskiego lotniska skorzystało 1,37 mln pasażerów. Władze portu lotniczego szacują, że do końca roku ma być ich ok. 2 mln. To lepszy wynik niż w 2020 r., ale - choć pasażerowie wracają do latania - lotnisko notuje straty finansowe.



Ile razy w tym roku leciałe(a)ś samolotem?

Od początku stycznia do końca września 2021 r. gdańskie lotnisko obsłużyło 1 378 110 pasażerów. Biorąc pod uwagę czasy pandemiczne, to niezły wynik, ale od optymalnych wyników z rekordowego 2019 r. wciąż dzieli gdańskie lotnisko spory dystans.

W ostatnim "normalnym" roku przed wybuchem pandemii licznik wskazywał już ponad 4 mln pasażerów i celem na koniec roku było przekroczenie bariery 5 mln osób. Dziś cel jest o ponad połowę skromniejszy i zakłada obsłużenie 2 mln pasażerów.

- Cieszymy się, że od 300 do 400 tysięcy pasażerów podróżuje w każdym miesiącu. Jednak dla lotniska w czasach obecnego kryzysu to nie zwiększająca się liczba gości jest najważniejsza, a sytuacja finansowa - przyznaje Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.
Jak gdańskie lotnisko wygląda na tle konkurencji? Port Lotniczy w Katowicach, z którym nasze lotnisko od lat konkuruje o najniższy stopień podium (po Warszawie i Krakowie), w pierwszych dziewięciu miesiącach 2021 r. obsłużyło 1 730 812 pasażerów, a więc więcej o ponad 350 tys. osób. Dla porównania, to prawie tylu pasażerów, ilu skorzystało z gdańskiego lotniska w najlepszym miesiącu tego roku (w sierpniu obsłużono 362 tys. osób).

Celem na ten rok jest obsłużenie 2 mln pasażerów. Celem na ten rok jest obsłużenie 2 mln pasażerów.

"Najgorsze mamy za sobą"



W ciągu dziewięciu miesięcy 2021 r. port zanotował ogólną stratę w wysokości 6,8 mln zł. Natomiast strata ze sprzedaży usług wyniosła 18,2 mln zł.

- Z jednej strony jest to zły wynik, ale z drugiej cieszy mnie, że ta strata jest mniejsza, niż mieliśmy po sześciu miesiącach tego roku. Było wówczas 21 mln zł na minusie. Rok 2021 jest dla nas gorszy niż rok pandemiczny 2020 pod względem ekonomicznym. W ubiegłym roku otrzymaliśmy 20 mln zł pomocy z tytułu rożnych tarcz. W tym roku nie mamy takiej pomocy - dodaje Kloskowski. - Przed nami niepewna pandemiczna jesień. Ale jeśli rządy Polski, państw Unii Europejskiej i pozaeuropejskich nie będą wykonywały żadnych nerwowych ruchów w związku z pandemią, to najgorsze mamy za sobą. Nauczymy się żyć i latać w warunkach covidowych. Pasażerowie muszą jednak wiedzieć, co będzie za kilka miesięcy, bo często planują swoje podróże na wiele miesięcy wcześniej.

Do Londynu najchętniej, wysoko Warszawa i Kraków



W pierwszych trzech kwartałach 2021 r. najpopularniejszymi kierunkami wybieranymi przez pasażerów korzystających z gdańskiego lotniska był Londyn (89 tys. pasażerów), Amsterdam (88 tys.) i Oslo (86 tys.).

W pierwszej dziesiątce są też dwie krajowe destynacje: na piątym miejscu Warszawa (66 tys.) oraz na siódmym Kraków (38 tys.).

Najpopularniejsze połączenia z Gdańska:

  1. Londyn 89 488,
  2. Amsterdam 88 599,
  3. Oslo 86 818,
  4. Sztokholm 77 625,
  5. Warszawa 66 237,
  6. Kijów 39 812,
  7. Kraków 38 424,
  8. Dublin 33 453,
  9. Frankfurt 27 735,
  10. Bergen 26 444.

Duży wzrost lotnisko zanotowało w połączeniach nieregularnych, w tym głównie czarterowych. W tym roku było ich 190 tys., aż o 195,3 proc. więcej niż w ciągu 9 miesięcy 2020 r.

W ruchu czarterowym najlepsze wyniki odnotowano na połączeniach do Turcji (73 tys. pasażerów), Grecji (46 tys.) i Egiptu (19 tys.).

W tym roku najczęściej z Gdańska latamy do Turcji, Grecji i Egiptu. W tym roku najczęściej z Gdańska latamy do Turcji, Grecji i Egiptu.

Ruch napędzają nowe połączenia



Wzrostom sprzyjało wiele nowych, atrakcyjnych kierunków, m.in. samoloty Wizz Air latały na Santorini i Kretę w Grecji, do bułgarskiego Burgas, chorwackiego Splitu i hiszpańskiej Malagi.

Ryanair wystartował z połączeniami do Zadaru w Chorwacji, na greckie wyspy: Santorini, Korfu i Kretę oraz do duńskiego Billund.

Natomiast Polskie Linie Lotnicze uruchomiły nowe loty do Lublina i na grecką wyspę Kos.

Ale to nie koniec. W osiągnięciu zakładanych 2 mln pasażerów mają pomóc jesienne połączenia m.in. do hiszpańskiej Walencji (Ryanair) i Narwiku na dalekiej północy Norwegii (Wizz Air), powrócą też loty do Wiednia i Cork (Ryanair), do Helsinek (Finnair) oraz do Bodo (Wizz Air) i Vaxjo (Ryanair).

- Już dziś mamy zapowiedzi nowych, atrakcyjnych połączeń w roku 2022. Ryanair ogłosił start lotów do pięknej Wenecji. Pod koniec marca 2022 r. powróci połączenie do hiszpańskiej Malagi (Wizz Air). Latem mają też wrócić oferty lotów na greckie wyspy - zapowiada Kloskowski.
Pozytywnie wyglądają wyniki gdańskiego lotniska w przewozach cargo. W ciągu trzech kwartałów tego roku przewieźliśmy 6643 tys. ton towarów i poczty. To wzrost o 36,6 proc. w stosunku do tego samego czasu w 2020 r.

Miejsca

Opinie (193) 6 zablokowanych

  • (4)

    I tak słabo...pomału wraca normalność ale jeszcze podejrzewam ta zima w sensie wirusa będzie kiepskawa.Londyn i UK teraz brakuje im kierowców ale sami sobie zgotowali brexitem ten los.

    • 26 13

    • "normalność" -> musisz się chyba wybrać do okulisty (1)

      mam Ci przypomnięć kilka faktów z tej Twojej tak zwanej normalności ?

      • 5 1

      • w Gdańsku to tak prawie 23 lata "normalnosci"PP

        • 1 3

    • Nie do końca brexitem. Głównie czerpią na brak kierowców z powodu nałożenia dodatkowego podatku na osoby pracujące na własnej dzialnosci ale skąd możesz to wiedzieć.

      • 2 2

    • 150 tys swin do utylizacji ?

      To nie do konca Brexit a planowe dzialania masonow wprowadzane na calyM swiecie planowo i etapami .maja byc glod ,zarazy i wojny...na razie wypuscili tylko zarazy na ludzi i zwierzeta..Teraz przecinaja lancuchy dostaw i ograniczaja swiatowe wydobycie...Nastepnym etapem beda zamieszki i wojny..Pozniej chcieli by wprowadzic swiatowy lad za pomoca juz zadzacej sztucznej inteligencji ale ich plan rozsypie sie.Kto nie bedzie mial cyfrowego znamienia bestii ..ten niczego nie kupi i nie sprzeda.

      • 1 0

  • (8)

    A to w końcu ten Ryanair zostaje?Bo mieli emigrować z Polski...kiedyś leciałem ,te niewygodne fotele i kanapka z jajkiem pasażera obok pamiętam do dzisiaj.

    • 18 23

    • (3)

      wsiadajac do ryanaira masz miec maseczke na twarzy ale mozesz ja zdjac jak juz zrobisz u nich zamowienie na jedzenie. wtedy mozesz sobie maseczke zdjac bo na czas jedzenia groznego wirusa nie ma. latanie samolotem to obecnie jak wycieczka do domu wariatow

      • 9 6

      • (1)

        Juz nie mowiac o tym absurdzie ze aby wsiasc do samolotu musisz miec albo szczepienie albo wynik testu ze nie masz wirusa. To skoro ci ludzie sa albo zaszczepieni albo przebadani to pp kiego grzyba maseczki? Teatr normalnie a ludzie nie widza absurdow tych zachowan. Ba jeszcze popieraja wszystkie te nielogiczne ceremonie.

        • 7 8

        • Oczywisty absurd z tymi maskami

          W Szwecji nigdy obowiazku masek nie bylo. Obecnie nie ma obowiazku zakladania masek w lotach pomiedzy krajami skandynawskimi.

          • 1 2

      • to jedz samochodem

        • 3 1

    • ale jak pasażer włożył swoje jajko do twojej kanapki? Jakim cudem? A drugie jajko? A co z parówką? (1)

      • 7 0

      • serio?

        • 0 0

    • emigruj!

      • 1 0

    • Miales jaja pasazera w buzce?

      • 0 0

  • Czyli brexit nie przeszkadza (4)

    Polakom z wysp w podróżowaniu. I dobrze.

    • 21 7

    • Brexit nie

      Ale zamecza testami, kwarantannami.

      • 4 3

    • jak nie przeszkadza?

      teraz musisz mieć paszport, nie możesz pracować, a wiadomo że większość podróżujących latała do pracy

      • 2 2

    • Duża część lotów do Londynu jest po prostu wymuszona węzłem przesiadkowym Ryanaira.

      • 0 0

    • Ja mam 2 paszporty wiec mam wbite w Brexit...

      • 0 0

  • w piątek w końcu lecimy (1)

    • 8 3

    • to lećcie :)

      • 1 0

  • (6)

    Zmiencie patrona przecież ten Bolek żyje .To poprostu niemoralne kult jednostki jak za Stalina.

    • 38 44

    • Tak Ci powiedzieli na TV-PiS?

      ;)

      • 13 5

    • Troll

      Mi się już w komentarze nie chce wchodzić i czytać, jak dziesiątki są pisane w ten sam sposób, zmieniając wyrazy typu , to fakt, to prawda, wszyscy są źli itd

      • 2 0

    • już zmieniam nazwę lotniska. Masz do wyboru: (1)

      1. parkingowego Kacpra + 20 tys. z bezrobocia
      2. Horały za całokształt, szczególnie OPAT
      3. Marka F. Steli Maris, czerpanie kasy z PZPR, kościoła, a teraz spółek skarbu państwa

      • 4 4

      • Ja bym dał nazwę: Lotnisko wszystkich towarzyszy PZPR. Ani ci z Platformy ani ci z PiSu a tym bardziej z lewicy by nie czuli się pokrzywdzeni :) bo chyba nie muszę ci tłumaczyć że w tych partiach starych pzprowcow nie brakuje :)

        • 4 0

    • Jestem za w europie się śmieją z tego Waleza to obciach dla nad polaków

      • 2 2

    • dzięki temu "bolkowi" to możesz pisać w internecie

      inaczej byś do dziś czytał Trybunę Ludu i pisał wierszówki na akademie zakładowe.

      • 1 1

  • a kiedy PKM do Głównego? (11)

    świat się śmieje

    • 38 6

    • (1)

      Z drugiej strony po co aż do Centrum? Dworzec Główny działa tak samo jak Dworzec we Wrzeszczu, PKP, Regio, SKM...

      A odpowiadając na twoje pytanie to PKM do Głównego będzie dopiero, bo przebudowie dworca. No przynajmniej takie są plany.

      • 5 5

      • bo większość jedzie do centrum, to jest cywilizacyjny standard

        chyba że chcesz napędzić kabzę taksówkarzom. Innego wytłumaczenia nie ma, organizacja przesiadek jest absurdalna, takt SKM też dalece niewspaniały.

        Jeżeli to sprawdzone info, ze PKM wróci do Głównego (nie widzę związku z istniejącym remontem, ale ok) to cieszę się i dziękuję za odpowiedź.

        • 8 1

    • A jaki problem przesiąść się we Wrzeszczu na SKM? (7)

      Nie wiem czy gdziekolwiek byłeś na świecie ale tak działa komunikacja w większości miast. Dojeżdżasz z lotniska do węzła przesiadkowego i dalej jedziesz tam gdzie chcesz.

      • 4 14

      • ale teraz to tak sobie troszkę żartujesz tak ? (3)

        Byłem na wielu lotniskach, dworcach, stacjach itp. "na świecie" (w Europie), i takiego zamętu i brak oznaczeń wielojęzykowych to nie widziałem nigdzie. Nawet w Grecji opisy są w kilku językach.

        Taki przykładowy turysta znający tylko angielski, ma słabe szanse na sprawny przejazd z przesiadką. Zanim mu wytłumaczysz że w trójmieście nie ma uniwersalnego biletu, to weźmie taxi, która go skasuje x2 bo turysta.

        Nie wspominjąc nawet o kantorze "zero prowizji" który oszukuje ludzi już na samym lotnisku, i to legalnie.

        • 14 3

        • Czyli sam przyznałeś, że problemem są oznaczenia a nie to, że pociąg jeździ tylko do Wrzeszcza. To już można tylko podziękować niereformowalnemu betonowi z PKP. Problem z biletem to jest faktycznie dramat i przyznaje tu 100% racji.

          • 1 3

        • Do tego nowe lotnisko niby robione na Euro (1)

          ale widać przez ludzi którzy nie są fachowcami. Prosty przykład przylatuję sama z dzieckiem i nie ma windy żeby zjechać ani nikogo z pracowników do pomocy. Nieczytelne oznakowanie dużo osób lecących pierwszy raz ma kłopoty z trafieniem do taśm z bagażami a lotnisko nie jest za duże itp.

          • 1 2

          • Jeszcze ci karetę pod splot powinni podstawić bo masz bombelka? Kolejna roszczeniowa "madka" chyba ślepy ma problem trafić do taśm z bagazamy jak są one po drodze do wyjścia xD

            • 1 0

      • tylko autobus 210

        jak do mnie przyjeżdża ktoś, kto musi dojechać z lotniska do Śródmieścia, to zawsze polecam autobus 210. Może i zwidzisz cały Gdańsk, ale wiesz gdzie wsiadasz i wiesz gdzie wysiadasz. Bez przesiadek, prosto do Głównego. PKM to parodia.

        • 6 0

      • Jest taki że zniechęca. Po prostu

        Zatrzymanie się PKM 3 przestanki przed przystankiem docelowym (turystycznym), to jest 3 Świat. 3 przystanki od cywilizacji.

        Ale ok, wy tam w ztm, gaitci-e-sr*jcie, u Tuska wszystkich byście skanalizowali w bydłowozy Pesy, z czasem przejazdu wyższym godzinie, albo krążeniem po absurdalnych pętlach (Siedlce) i jeszcze kazali całować się po zadkach za "zarządzanie", a sami w służbowe auta. Znam ten zakłamany, zamagiczony bełkot. ps. Jak tam dwuosobowa komisja przyspieszenia tramwajów? Jakieś efekty są? I kiedy poznamy wasze uposażenia?!

        • 2 3

      • Chyba w Bangladeszu bo napewno nie na zachodzie Europy. To wymień swiatowcu tę lotniska z których trzeba na jakiś węzłach przesiadkowych się przesiadać aby dojechać do centrum.

        • 2 0

    • Jechał o 7:10. Spóźniłeś się kolego

      • 0 0

  • EPGD górą

    Patrząc na tempo wzrostu to już za niecałe 20 lat Port Lotniczy Gdańsk wróci do "normy"

    • 17 3

  • i zlodzieje biora kase za CPK mafia bo on nie ma racji bytu i nigdy nie powstanie to zwykle okradanie spoleczenstwa

    • 15 10

  • Te durne zakazy związane z koroną wirusem... (3)

    cofnęły nas w rozwoju o 20 lat

    • 33 19

    • I powodowaly duza ilosc nadmiarowych zgonow (1)

      • 6 1

      • leczenie przez telefon

        • 3 0

    • No widać że jesteś nieobyty w sytuacji światowej

      • 0 0

  • Hałas nad centrum Gdańska (15)

    Nie do wytrzymania na ostatnich kondygnacjach,na balkonach,tarasach w ogrodach. Mimo odległości 17km od lotniska samoloty hałasują od 6 rano do 2 w nocy,kołują nad centrum,podchodzą na ścieżkę bardzo nisko nad centrum i bardzo głośno. Niektóre to wydają dziwne dźwięki jak im się podwozie otwiera aż się człowiek lęka czy coś nie odpadnie. Jest to nie miłe odczucie i nie fajnie się mieszka przez to w Gdańsku.

    • 21 60

    • mieszkam 5 km od lotniska

      pod ścieżką i bardziej przeszkadza mi trasa wz niż schodzący raz na pół godziny samolot

      • 17 5

    • ściemniać to trzeba umieć (1)

      17km od progu pasa to jest gdzieś na zatoce gdańskiej a nie "w centrum". Jeśli słyszysz taki straszny hałas to znaczy że mieszkasz z 4km od progu pasa pewnie ma Migowie. Kto by pomyślał że kupując mieszkanie na drodze podejścia do lotniska samoloty będą latać...

      • 22 8

      • Tylko to nie ścieminianie

        Abstrachując* od błedów gramatycznych przedmówcy. Tu działa fizyka, a dokładnie jej dział - akustyka. Może na lotnisku by kogoś takiego zatrudnili. To polepszy sie na powrót życie w Gdańsku.

        • 1 9

    • Przed zakupem mieszkania... (1)

      A jak się wybierało lokalizację na zakup mieszkania i bywało w tym "centrum Gdańska" to samolot ani razu nie "podchodził" i nie hałasował?
      No bo skąd teraz takie zaskoczenie?

      • 10 4

      • Juz przestan jozek bąk

        .. za kase będziesz wiecznie kłamał?

        • 4 1

    • Kiedyś nad Gdańskiem w centrum

      można było zobaczyć hen wysoko samolot. Od 2 czy 3 lat samoloty latają o wiele niżej i czasami jest tak głośno, że ludzie na Długiej patrzą w niebo i robią zdjęcia.

      • 4 5

    • Teraz przyoszczedzają (3)

      a wczesniej latali duzo wyzej. Mimo, ze silniki były glosniejsze,

      • 1 3

      • Coś kręcisz (2)

        właśnie jakby "przyoszczędzali" to by latali wyżej - mniejsza gęstość powietrza i przy podejściu silniki mogłyby chodzić na biegu jałowym (co jest niebezpieczne, bo mają długi czas narastania z obrotów jałowych)

        • 3 1

        • Schodzą niżej już za Bydgoszczą. Wieża (1)

          kontrolna wymusza to a nie każdy lata jak chce. Potem krążą już w okolicach Gdańska bardzo nisko.

          • 2 0

          • Samoloty potrzebują czasu na wytracenie wysokości

            Samoloty lądujące na pasie 29 w Gdańsku przechwycają ścieżkę schodzenia mniej więcej nad Przejazdowem, i muszą wtedy być mniej więcej na wysokości 1 km n.p.m. Jeśli przechwycą ją później i będą bliżej pasa to podejście może być niestabilne i wtedy samolot musi odlecieć na drugi krąg.

            Natomiast żeby się znaleźć na wysokości 1km nad Przejazdowem samolot musi odpowiednio wcześniej zacząć schodzić (np. lecąc z północy musi zacząć schodzić obok Bornholmem). Główne 2 powody to:
            1) jeśli samolot za szybko schodzi to pasażerowie czują ból w uszach. Co prawda w hermetyzowanych kabinach działa automatyka, która podnosząc ciśnienie w kabinie pozwala złagodzić objawy, ale im większa różnica ciśnień tym większe siły działają na kadłub, a to skraca jego żywotność.
            2) samolot lecąc 10km nad ziemią ma dużą energię potencjalną, i musi ją po drodze wytracić. Gdyby nagle tuż przed lotniskiem zaczął pikować w dół to szybko nabrałby prędkości, pojawiłyby się drgania (tzw. flutter) i opór falowy związany ze zbliżaniem się do prędkości dźwięku, i w końcu rozpadłby się na długo przed dotarciem do ziemi. Samoloty mają co prawda spojlery, które pozwalają na szybsze schodzenie bez znacznego nabierania prędkości, ale nawet wtedy potrzeba wielu dziesiątek kilometrów na zejście, no i nie jest to optymalne rozwiązanie pod kątem zużycia paliwa.

            Podsumowując - samoloty pasażerskie zaczynają schodzić za Bydgoszczą czy koło Bornholmu bo tyle miejsca na to potrzebują.

            • 9 0

    • Zacznijmy od tego że samoloty kołują po płycie lotniska nie w powietrzu. Coś z tymi odległościami się nie spina, chyba na siłę chcesz udowodnić jaki to jesteś nieszcześliwy z własnego wyboru co do kupna mieszkania.

      • 9 0

    • Jedz do Chicago

      5 wielkich terminali , a samolot ląduje co 20 sek i podobnie startują... Wiele to jumbo , których u nas nie ma i nie będzie . Marudzisz , że slonce świeci czy wspierasz stołki i złodziejstwo cpk. A i mają jeszcze 2 inne lotniska

      • 6 2

    • Samoloty kołują na pasie, a to o czym mowisz

      to podejście z zakrętami w czasie zniżania.

      • 2 0

    • Wiem ze u Was w Elblagu to do samolotów strzela sie z łuku ale przeprowadziłeś sie do miasta i musisz nauczyć sie z tym żyć w

      • 1 2

    • Samolot kołuje na płycie, nie w powietrzu XD

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane