• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko ma najlepszy system lądowania w Polsce

Michał Brancewicz
28 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Lotnisko w Gdańsku ma najlepszy system lądowania w Polsce. Lotnisko w Gdańsku ma najlepszy system lądowania w Polsce.

Od czwartku, 28.01.2021, w Porcie Lotniczym Gdańsk funkcjonuje system ILS kategorii IIIB. Umożliwi on starty i lądowania nawet w dużej mgle. Koszt uruchomienia systemu, którego nie ma żadne inne lotnisko w Polsce, wyniósł 7,5 mln zł.



Której fazy lotu się obawiasz?

Instrument Landing System (ILS) to zestaw radiolatarni i świateł, które ułatwiają pilotom lądowanie na lotnisku podczas złej pogody lub po zmierzchu. Radiolatarnie wysyłają do samolotu precyzyjne informacje o jego pozycji względem pasa startowego, a światła sprawiają, że pilot wyraźnie widzi jego początek, koniec i oś środkową.

Prace nad wprowadzeniem ILS-u kategorii IIIB rozpoczęły się już w listopadzie 2017 roku. Był to złożony proces, w który zaangażowany był port lotniczy, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej i Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Po stronie portu było wykonanie systemu weryfikacji pozycji samolotów i pojazdów. W tym samym czasie Polska Agencja Żeglugi Powietrznej musiała rozbudować istniejący ILS o dodatkową antenę. Obie strony, przy współpracy Urzędu Lotnictwa Cywilnego, ustaliły zmiany w procedurach operacyjnych lotniska. Następnie cały system został sprawdzony i przetestowany, co doprowadziło do wydania 21 stycznia 2021 r. właściwego certyfikatu przez ULC.

Różnice między ILS-ami różnych kategorii. Różnice między ILS-ami różnych kategorii.

Co daje ILS IIIB?



- Minimalna widzialność na drodze startowej to zaledwie 75 m, a wysokość, na której załoga samolotu musi zobaczyć światła podejścia, spadła do zera - informuje Agnieszka Michajłow, rzecznik lotniska. - Dotychczas, przy funkcjonującym systemie ILS kategorii II, lądowania w Gdańsku mogły się odbywać, gdy mgła ograniczała widzialność wzdłuż drogi startowej do 300 m, a załoga podchodzącego do lądowania samolotu musiała zobaczyć światła podejścia z wysokości 30 m.
Całkowity koszt uruchomienia nowego systemu wyniósł prawie 7,5 mln zł. Port Lotniczy zainwestował 5,1 mln zł na dostosowanie lotniska do kat. IIIB i 340 tys. zł na transpondery multilateracji MLAT. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wydała 2 mln zł na antenę FFM (Far Field Monitor).

Opinie (326) ponad 10 zablokowanych

  • Gratuluję, to jest coś! (56)

    Naprawdę Super.

    Jedno ale, nigdy nie dowiemy się ile ludzi ten system uratował...

    I ciekawe, że nie napisaliście... Imienia Lecha Wałęsy...

    • 301 31

    • (5)

      Uratował wszystkich, którzy od tej pory będą latać.

      • 16 2

      • Bolek miał krótsza drogę skakania , niecałe 3 metry w zwyż a rozbieg 4 metry (4)

        Miał chłop pie... w nogach za młodu

        • 18 8

        • (3)

          To tak wysoko musiał skakać z motorówki?

          • 19 4

          • Fakt WSI go przywiozło z Gdyni (2)

            • 14 7

            • Jakby go nie dostarczyli (1)

              To byłby grudzień 70 do potęgi trzeciej minimum, co do persony to wezyscy to widza i wiedzieli, ale zdjęcie z nim pozwoliło zagłosować i wygrać w danym momencie, więc jak skończysz sr*ć na kogoś to przed podtarciem upska zastanòw się o co chodzi.
              Był taki człowiek, ktòry walczył wszelkimi sposobami o Polskę i był nim Marszałek Piłsudski, w 20 roku oskarżyli go o wszystko, wiedział że nie ma odwrotu i wygrał, więc by go zdyskredytować nazwali zwycięstwo cudem i dalej sypali piasek w przekładnie aż musiał przyjść 1926 żeby utrzymać kraj trzeba było skończyć z demo...
              Ovzywiście nie dotyczy pokraka jarlka i nie jest to paralela do lecha w. Wnioski wyciagnij sam wielki oceniaczu znad komputerka, a takich workòw z popieluszkami moglo byc wiecej i kto wie co czas przyniesie.

              • 4 5

              • być może by tak było, ale my nie o tym

                tylko o tym że był szpiclem w strukturach solidarności, a potem nigdy się do tego nie przyznał, zatem jako prezydent mógł być i z pewnością był sterowany przez swych mocodawców którzy mieli na niego haki. Najważniejsza osoba w państwie będąca marionetką w rękach starej nomenklatury. I za to mamy mu najwięcej do zarzucenia.

                • 3 3

    • nazwa lotniska to wstyd troche, i tak wszyscy mowia Bolkowo (36)

      moze sie zmieni, Bolek sam powinien zaproponowac

      • 35 64

      • (8)

        Może lotnisko im.Totka?)

        • 18 14

        • Ja bym nadał lotnisku nazwę fantazyjną, Imienia: (2)

          "Darius Salamon von Danzig".

          • 8 17

          • w skrócie:

            " DSvD "

            • 4 9

          • Lepiej Stefana wybawcy

            • 4 4

        • TW Bolek Airport (4)

          • 15 30

          • (2)

            może lepiej TW Balbina?

            • 28 9

            • A Balbina to kto ? (1)

              Bo Oskar to Tusk

              • 7 13

              • Twój guru.

                • 8 3

          • wy tak serio lykacie te niusy ktore sprzedaje kaczka o teczkach w szafie po tylu latach?

            • 5 5

      • (16)

        Nie znęcajcie się nad starcem który już nie wie co mówi.

        • 17 28

        • tak, ale nazwę trzeba zmienić (14)

          bo to jest jakaś parodia.

          • 16 31

          • A niby czemu parodia? (12)

            Lauret nagrody Nobla, prezydent RP, działacz. Mało? Ty byś musiał mieć kilka żyć na to. A jakby Ci zapukali panowie z czarnej wołgi to pierwszy być podpisał. i może teraz byś miał trochę więcej wyrozumiałości.

            • 43 26

            • Podobno Bolek był TW (6)

              Czyli kapustą ala moskiewską....

              No i blisko jego domu gaz eksplodował... Przypadkowo mieszkał w nim człowiek, który mógł mieć papiery na bolka... Major Hodysz...

              Podobno gaz ,- ewakuować mieszkańców a tajniacy mieli zabrać papiery... Ale wyszło z tego duże bum bum i zginęło mnóstwo ludzi...

              • 22 31

              • (2)

                Podobno ziemia jest plaska, a w szczepionkach sa czipy 5g. Porponuje abys wylaczyl komputer i wyszedl na swieze powietrze.

                • 34 12

              • To akurat o Bloku prawda , sam kiedyś słyszałem od starego SBeka (1)

                • 13 17

              • powiedział młody sb-ek

                • 14 7

              • Wszyscy w Gdańsku to wiedza , napisz na innym forum bo ludziska nie wiedzą

                • 9 11

              • (1)

                jak wielkim i**otą trzeba być żeby wierzyć w teorie spiskową że ktoś chciał wysadzić w powietrze kilkudziesięcio-mieszkaniowy blok żeby z jednego z mieszkań służby jakieś papiery podprowadziły??
                serio?? takie nakłady, takie ryzyko, tyle osób zaangażowanych - na jednego typa, którego możnaby uziemić wiele ciszej i sprawniej? naprawdę?
                to już trzeba mieć jakieś skrzywienie psychiczne i zaburzenia inteligencji a'la Antoni

                • 2 3

              • być może to był tylko przypadek

                ale jak przypadków jest zbyt dużo to potem łatwo stracić rachubę i zabrnąć rónież w takie podejrzenia. Faktem jest natomiast że Bolek pełnił swoją posługę na rzecz SB jeszcze w latach 80, a jako prezydent był nadal na ich usługach. Bo musiał, inaczej by wydali kim jest.

                • 1 0

            • On bez czarnej wołgi bo u niego w POMie nie było takich limuzyn

              Lubił już kapustę....

              Później weszło mu w krew i zajadał się nią podobno w wojsku a później na Wybrzeżu...

              Nobla mu dali bo chcieli żądlić wrogi system - komunę, zresztą nikt wówczas nie znał akt i zeznań...

              • 10 16

            • Widziałeś film na Ytb "Nocna Zmiana" ? (2)

              a np zeznania "Masy"?

              • 9 19

              • Masa juz tyle roznych rzeczy mowil, a ile przez to przegral procesow.

                • 22 5

              • Film zmontowany przez naczelnego propagandziste PiS Jacka Kurskiego

                Ma tyle wspólnego z prawda co wiadomości w tvp

                • 0 0

            • Zastrzeżenie natury ogólnej

              Nie powinno się nazywać czegokolwiek imieniem osób jeszcze żyjących. To zdecydowanie nie jest dobra praktyka, którą zapoczątkował kult Wojtyły.

              • 10 5

          • Wolałbyś pewnie im. Lecha Kaczyńskiego

            • 3 2

        • Czy dalej spotyka się z UFO ?

          • 3 1

      • wstyd to komentarze na trojmiescie (2)

        • 26 10

        • Sama prawda (1)

          wstyd to nie akceptować prawdy.

          • 12 16

          • A wiadomo, ze prawda jedyna objawiona to ta co dostajecie w smsach z siedziby PiS.

            • 20 11

      • Mi tam jest wstyd za PiSowcow s*ajacych we wlasne gniazdo jednoczesnie nazywajac siebie samych patriotami czy prawidziwymi polakami, katolikami i co tam jeszcze im slina na jezyk przynosi.

        • 24 8

      • Nawet pod

        artykułem o lotnisku trole pisowskie działają...Brak słów.Jak można pluć na ludzi którzy są rozpoznawalni i szanowani na całym świecie??? Tylko Polacy to potrafią.To przykre.

        • 13 11

      • W Izraelu widziałem że nazywają je im. Lejba Kohne , ale to było 5 lat temu

        • 6 6

      • jacy wszyscy mówią Bolkowo?

        to że ty jadąc tu z Warmii nie szanujesz że masz możliwość wystartować z konkretnego lotniska to nie oznacza że możesz śmieszkować

        • 11 7

      • O zazdrosny śledź się objawił?

        Zapie...j na lotnisko w Babich Dołach.

        • 2 6

      • wolę Bolka...

        niż Balbinę, co ma od komuszego pułkownika certyfikat na swoją lojalkę.

        • 1 1

      • Bolkowo?

        Chyba u was w Pcimiu tak mówią Stamtąd też obajtek :))).

        • 1 1

    • No i okazuje się, że lotnisko w Gdyni utraciło swój jedyny powód do ewentualnego zaistnienia... (3)

      Jako lotnisko zapasowe dla Gdańska.

      • 32 4

      • (2)

        Zaistnieje jako hala handlowa lub magazyn co najwyżej o ile szczury najpierw stamtąd wykurzą.

        • 9 4

        • szczura wykurzyć z gdyni?

          że tak powiem: nie da się

          • 12 2

        • najwązniejsze to wykurzyć

          głównego Szczura - lotnisko zostało powołane po to aby wydać na sprzęt 90 mln a opylić to wszystko za 6 :-) - takie byznesy to tylko w Gryzonii :-)

          • 15 1

    • Ono jest Lecha Walesy

      Bez Ł. Tak nowocześnie;) Taki Psikutas bez S.

      • 8 4

    • Lechu - najwiekszy Polak XX wieku.

      • 14 12

    • Bo to byłaby siara

      straszna - może bez problemu nosić imię TW Bolek Airport - da to sporo do myslenia a i młodzież zmusi to do kopania w historii

      • 11 11

    • Ja to się boje jak Niemcy biją brawo po lądowaniu

      • 5 6

    • lech wałęsa

      Też mnie to dziwi...

      • 2 1

    • Wam zazdrosne kołki wiejskie, naj bardziej pasowała by nazwa "Imperatora Kaczogłowego"

      • 3 6

    • Jak uratował

      Ten system nie jest od żadnego ratowania i nikogo nie uratuje. Do tej pory po prostu przy najcięższych warunkach samoloty nie lądowały w Gdańsku, teraz będą lądować. Najgorsze, że plusy dostajesz za pisanie takich dyrdymałów.

      • 2 1

    • Nie jestem ekspertem ale z tego co słyszałem to żeby samoloty lądowały przy pomocy tego systemu muszą mieć jakieś urządzenie na pokładzie współpracujące z ils iiib. pytanie ile samolotów to ma ?
      Bo TV z 8k jest coraz więcej, niestety nie ma kanałów nadawanych w takiej rozdzielczości, no może jakieś kamery video tak nagrywają ale nic po za tym. Innymi słowy po co montować coś dla kilku samolotów ? By się pochwalić ?

      • 1 1

    • uratował ? te systemy wspomagają, nie ratują. Oszczędzają czas przekierowania na inne lotniska.

      • 4 0

  • Bardzo ładnie! (9)

    Port lotniczy Gdańsk najlepszy w Polsce (czyt. najbezpieczniejszy)!

    • 196 18

    • naści nagrodę, dobry komentator, dobry (2)

      • 7 0

      • No nie wiem. Pizdzi tam niebywale :) (1)

        • 4 2

        • ale...

          kaczystów tu jakby mniej. Mieszkańcy się do nich zrazili, jeden nawet odsiedział przewały.

          • 1 3

    • Wszystko fajnie tylko przez plandemie nie ma komu latac.

      • 3 3

    • Jeśli potrzebny taki system to niebezpieczna lokalizacja (2)

      Sypie śnieg mgła co chwila haha wygenerowali sobie tylko koszty

      • 1 7

      • "Jeśli potrzebny taki system to niebezpieczna lokalizacja"

        Czyli znakomita większość lotnisk na świecie i właściwie wszystkie znaczące są w niebezpiecznej lokalizacji? Masz jeszcze jakieś rewelacje?

        • 3 1

      • Lokalizacja...

        w pobliżu dużej metropolii to akurat potrzebne. Ale że miejscowości blisko morza to często mgły. I wtedy urządzenia są bardziej potrzebne, niż gdzie indziej.

        • 3 1

    • tamte są tak samo bezpieczne, tylko mają inne minima

      Po prostu jeśli nie są spełnione to samoloty nie podchodzą, poniżej tych minimów, do lądowania

      • 1 1

    • Taki nowoczesny

      A nikt poza tanimi lotami nie chce tam latać. Prawie 80% operacji lotniczych to tanie linie. Czyli to wioskowe lotnisko.

      • 2 3

  • (6)

    Najleoszy system i ilość pasażerów jak w 2007 roku

    • 25 120

    • (5)

      Co ma system do wirusa i obostrzeń? Lepiej aby taki jak ty tutaj nie pisał. Ośmieszasz się tylko człowieczku.

      • 40 4

      • (4)

        Tyle ma że już nigdy latanie nie wróci do czasów sprzed pseudo pandemii. To jest kolejny krok w restrykcjach po 9.11

        • 3 24

        • (1)

          uwaga mamy eksperta od geopolityki, medycyny i logistyki.

          • 27 2

          • pewnie miał na myśli, że nie wróci bo....przewyższy

            • 17 0

        • Gdzie się tacy rodzą?

          • 5 0

        • Gdzie to wyczytaleś?

          W kartach, czy w szklanej kuli?

          • 2 0

  • Świetna inwestycja! Trójmiejskie lotnisko jest bardzo sprawnie zarządzane. (16)

    Zarząd dobrze wykorzystuje czas przestoju, oby po zakończeniu Covidowego szaleństwa wszystko ruszyło z kopyta. Rębiechowo jest nowocześniejsze i lepsze od niejednego zachodniego lotniska.

    Pomyśleć, że ktoś chciał budować zbędny port lotniczy w Gdyni... to był kompletnie irracjonalny pomysł nie ustępujący karkołomnym próbom uruchomienia portu lotniczego w Radomiu (miś) oraz tej mglistej koncepcji budowy centralnego portu lotczniego (turbo-miś)

    • 205 48

    • Zamiast SKMką można byłoby się przelecieć samolotem

      • 9 2

    • Ile za te 100 mln byłoby farby))

      • 6 2

    • żadna łaska (1)

      To nie jest kwestia zarządzania, a bezpieczeństwa. Wiadomo, jakie warunki panują w Rębiechowie. Stąd IIIB to must have!

      • 10 10

      • kolejny pizdzielec z anglii

        • 1 0

    • przestań pisac te bzdury - chyba że masz kilkanascie lat i nie pamietasz jak to wtedy wygladało (8)

      był całkiem INNy system przewożenia ludzi przez linie lotnicze

      lotnisko NIE chciało tanich linii u siebie i chciało by były one w Gdyni

      lotnisko miało udziały czy nawet zarządzało (i miało w przyszłości) Gdynią

      no i jeszcze jednio lotnisko w Gdyni juz istniało, budowano jedynie terminal

      potem wszystko się zmieniło i potwierdziło się jedynie, że czekanie wychodzi na złe - gdyby Gdynia została od razu otworzona, to problemu by nie było

      i jeszcze jedno WTEDY to w Gdansku odwoływano masowo loty z powodu mgły, nie pamiętam który ILS był, ale nie pozwalał na zbyt wiele

      tak więc te tani pitolenie zachowaj dla siebie, bo ma się nijak do prawdy

      • 14 19

      • Od kilkunastu lat zajmuję się tematyką szerokopojętej infrastruktury lotniczej w Polsce i na Świecie. (2)

        Mogę napisać tylko jedno na Twój komentarz.

        Chrzanisz straszne głupoty, skończ i oszczędź sobie wstydu. Zarówno stylistycznie jak i merytorycznie Twój post to po prostu zbiór bzdur, kłamstw będący świadectwem Twojej ignorancji i braku wiedzy. W skrócie "Szambo wybiło"

        1. Nie

        2. Nie

        3. Nie

        4. Tak, podobnie jak istniało lotnisko w Gdańsku, więc budowa drugiego była irracjonalna.

        5. Nic się nie zmieniło poza tym, że UE zablokowała finansowanie inwestycji i nakazała zwrot środków (racjonalna decyzja)

        6. Słynny argument, którego prawdziwość jest żadna. Ale nie jest bez celowowy, wskazuje że osoba, która go przytacza nie ma żadnej wiedzy merytorycznej na temat lotnictwa.

        Koncówka: Nie wypowiadaj się publicznie na tematy, o których nie masz bladego pojęcia. Zachowaj swoje przemyślenia dla najbliższej rodziny i kolegów.

        Gdyby Gdynia jakimś cudem otworzyła port lotniczy operwałby z niego Ryanair, za kilkanaście milionów zł rocznie (opłata za promocję miasta), przy symbolicznych opłatach za obsługę w porcie. Do tego Ryanair jako monopolista byłby nie do ruszenia, bo mógłby w każdej chwili przenieść się na lotnisko w Gdańsku i tym samym zostawić Gdynię samą w sobie z lotniskiem, na które nic nie lata.

        Takie szkodliwe kłamstwa należy piętnować i wyśmiewać.

        • 20 12

        • dziecko zajmować się możesz pieluszkami raczej (1)

          piszesz takie farmazony, że nawet nie warto tego komentować

          dorzuce jeszcze, ze wtedy nie było ani jednego rękawa i lotnisko opierało się przed tą inwestycją

          to, ze TERAZ lotnisko (od paru lat) jest bardzo dobre, to nie znaczy, że te kilkanaście lat temu była taka sama sytuacja

          troll i nic wiecej

          • 9 13

          • Do czego miał służyć rękaw skoro na EPGD nie było wówczas zapotrzebowania na takie rozwiązanie?

            Dla odświętnych 37 SAS-u czy może Lotowskich Embraer-ów? A może chciałeś podłączać rękaw do CRJ-a Lufy albo ATR Eurolotu? Trzymajcie mnie. Projekt Gdyńskiego lotniska nie miał nawet płyty postojowej w bezpośrednim sąsiedztwie terminala, tylko zakładał dowożenie pax-ów autobusem ponad 100metrów dalej a Ty tutaj z rękawami wyskakujesz. Groteska.

            Lotnisko w Kosakowie nie było niczym innym jak wydmuszką, próbą skoku na Fundusze Strukturalne, zresztą do pewnego stopnia kto miał zarobił ten zarobił. A to, że później trzeba było dotacje zwrócić to już Podatnik się zrzuci.

            Wszelkie banialuki o rzekomej rentowności i sensie tego przedsięwzięcia były niczym innym jak kitem dla lokalnych patriotów i połechtaniem ambicji poczciwych duszyczek. Podatki naiwniaków szły na marne, a oni jeszcze klaskali. Typowe.

            Na całe szczęscie lotnisko nie powstało, Gdynia przepalałaby grube miliony rocznie na lotnisko, do którego nie ma nawet jak sensownie dojechać.

            O ile mnie pamięć nie myli nawet wspomniany przez kogoś Ryanair nie był zainteresowany przenosinami do Kosakowa, ba jedyne co tam przyleciało to czarter z piłakarzami Aeganem.

            Spektakularny sukces... jeszce ten argument z mgłami. Koń by się uśmiał.

            • 10 4

      • Dokladnie tak jest no ale nie oczekuj czegos wiecej od leminga niz wazelinyi nienawisci

        • 1 1

      • Nie wierze

        Ale ty niemądry jesteś.

        • 0 0

      • to po kolei piszemy prawdę

        1. Bzdura, co znaczy inny system lotniczy?
        2. Lotnisko w Gdańsku od początku zabiegało o obecność przewoźników lowc ostowych oraz sieciowych. Low costy stanowią 80% ruchu w Gdańsku, a opłaty są naliczane na takich samych zasadach dla wszystkich. Pisanie, że lotnisko chciało się pozbyć kury znoszącej złote jaja jest irracjonalne i świadczy o znikomej wiedzy branżowej. Dość powiedzieć, że lotnisko w Gdańsku traktuje jako strategiczną współpracę w Wizzair i Ryanairem. Z pierwszą z linii jest od początku jej istnienia (pierwsze kierunki Wizz to Katowice - Londyn, Gdańsk - Londyn i Budapeszt - Londyn).
        3. To władze w Gdyni chciały podrzucić Kosakowo w Zarząd lotniska w Gdańśku a nie odwrotnie. I zaproponowały ten interes życia jak mleko się rozlało.
        4. Za 100 mln zł wybudowano bezużyteczny terminal. Brakuje do niego dojazdy, płyt postojowych, dróg kołowania itd. Do uruchomienia cywilnych lotów w Gdyni trzeba było z kasy miasta zainwestować kolejne 100 mln a może więcej.
        5. Potem organa unijne zauważyły, że ktoś łamie zasady konkurencji i próbuje zaburzyć bardzo trudny rynek. Pamiętaj, że w czasie gdy Gdynia podejmowała decyzję o budowie terminalu jedynie 3 lotniska w Polsce były na plusie - Warszawa Chopin, Kraków i Gdańsk. Budowa lotniska w Gdyni sprawiłaby że zamiast jednego zarabiającego na siebie lotniska powstałyby 2 nierentowne.
        6. Pogoda w Gdyni również nie jest idealna. Są dni kiedy gorzej jest w Gdańsku, są tez takie gdy gorzej jest w Gdyni. Linia lotnicza wybierając lotnisko zapasowe nie kieruje się odległością a wieloma czynnikami. Przykładowo gdy Lufa nie mogła w Gdańsku wylądować leciałą w Warszawy (a nie bliższej Bydgoszczy) a SAS wracał do Kopenhagi. Mgła to nie jedyny czynnik pogodowy.
        Berlin 12 lat temu miał 3 lotniska, dziś ma jedno. Oslo z 3 lotnisk zostało z 2, z tym, że ogledłosć między nimi jest więskza niż między Gdańskiem a Bydgoszczą. Goetheborg z 2 ma teraz 1 i mogę tak bez końca. Lotnisko zarabia gdy ma 3 - 4 mln pasażerów.

        • 14 4

      • Płacą to pisze - robota jak robota

        • 9 0

      • Nawet pierwotnym założeniem kolei metropolitarnej było połączenie dwóch lotnisk, proponuje przeczytać projekty i listy intencyjne . Wtedy pan marszałek sam to firmowal

        • 3 1

    • Wazeliniarze urzedu miasta jak zawsze na posterunku .

      • 8 4

    • Bredzisz

      Nie masz pojęcia o czym piszesz

      • 2 1

    • great hujoza

      • 0 0

  • Zapomniliście o parkingu z certyfikatem Rampampampam III generacji. (4)

    • 62 35

    • (2)

      Parking najdroższy w Polsce ale to wydzierżawiony parking dla firmy monopolisty z W-wy, nie lotniska.

      • 13 7

      • zmień pracę, weź kredyt... (1)

        • 7 2

        • Jak lubisz być robiony w balona to twoja sprawa. I nie pisz pierdół o zmianie pracy bo chyba nawet w W-wie jest tańszy parking.

          • 0 0

    • Tylko zapomnieli połączyć Słowackiego, która miasto zabrało.

      Od Kaszub wszelkie znaki wskazują drogę na lotnisko przez Banino. A wystarczyło by w Rebiechowie połączyć Słowackiego z tą od strony lotniska.

      • 11 3

  • (17)

    to może w końcu ktoś pomyśli o nowych drogach do lotniska, bo słowackiego pęka w szwach, w godzinach szczytu to się tam stoi sporo

    • 62 49

    • masz PKM (6)

      • 17 7

      • (1)

        oraz Autobusy

        • 4 6

        • Też stoją w korkach.

          • 12 2

      • pół godziny czekać na pociąg, który nie dowiezie cię do centrum? wolne żarty

        • 12 9

      • Szczególnie wcześnie rano i wieczorem (2)

        Taki transport którym nie da się dojechać na pierwsze loty i wrócić z ostatnich.
        Jak Tristar i Mevo - idea zacna, a wykonanie trójmiejskie.

        • 15 5

        • No ale wcześnie rano i wieczorem to już korków nie ma... Owszem byłoby super gdyby PKM jeździła całą dobę , w ciągu dnia co 10 min a w nocy co 30 min, tak samo jak SKM co 3 min w dzień i co 15min w nocy, ale jest jak jest, w każdym razie jest lepiej niż kilka lat temu (PKM) bo SKM to chyba jednak gorzej.

          • 11 0

        • A wcześnie rano i wieczorem to są godziny szczytu?

          • 1 1

    • (6)

      Wystarczy wprowadzic platne wjazdowki dla powiatu kartuskiego, nagle sie okaze ze wszyscy chetnie PKM smigaja do pracy: P

      • 16 5

      • Trójmiasto to metropolia i ościenne gminy, powiaty i (4)

        Miejscowości powodują rozwój oraz rozrost aglomeracji. Tak wygląda życie w metropolii i jeśli Ci nie pasuje to wyprowadź się do jakiegoś małego miasteczka w na Podlasiu albo Podbeskidziu. Ten problem już nigdy nie będzie Ciebie nurtował. Na prawdę przemyśl to dla dobra siebie i innych.

        • 7 5

        • (2)

          Jaki rozrost aglomeracji. O czym w ogóle bajasz? Liczba mieszkańców jest identyczna jak 30 lat temu więc jaki rozrost? miasto owszem rozbudowało się przybyło dziesiątki tysięcy mieszkań, w miejscach gdzie pasły się krowy mamy potężne osiedla mieszkaniowe po to by ze wsi województwa pomorskiego i war-mazurskiego mieli gdzie uciec ich mieszkańcy.

          • 6 9

          • jacy mieszkańcy ze wsi i Mazur ?

            skoro jak sam piszesz liczba mieszkańców nie wzrasta ??
            ps. liczba mieszkańców Gdańska stale wzrasta choć powoli, bo nie wszyscy się meldują.

            • 6 0

          • Jeśli wg Ciebie nie ma wzrostu a dziesiątki tysięcy mieszkańców

            Osiedliło się w miejscach gdzie kiedyś były pola to albo ja nie byłem na matematyce w szkole albo Ty masz głębokie problemy i do tego zakompleksione. Więc proponuję korepetycje z matmy z podstawówki ;)

            • 5 0

        • Nie nie nie kolego, kazda normalnie rozrastajaca sie aglomeracja wycina przyjezdny ruch samochodowy na rzecz transportu zbiorowego, miasta nie sa z gumy, postawienie ogromnych parkingow P&R pod stacjami PKM i jednoczesne wymuszenie korzystania z komunikacji poprzez platne wjazdowki dla samochodow (tak jak jest w londynie, oslo i wielu innych duzych miastach) to jest jedyna droga dla rozwoju miasta. W naszym kraju niestety samochody sa za tanie w uzytkowaniu i dla kilkuset tysiecy mieszkancow gmin osciennych dla trojmiasta wydaja sie rozsadna opcja, na czym cierpia wszyscy.

          • 3 2

      • Wee

        Jestem za. A my wam wprowadzimy taki sam na weekendy na wjazdy

        • 0 1

    • Bo trzeba pociągnąć Słowackiego do banina i dalej

      • 5 4

    • Stoisz tylko na wadliwym skrzyżowaniu z Budowlanych

      • 5 1

    • Pppp

      Pkm masz.

      • 1 0

  • Szkoda że takiego systemu nie było (29)

    swego czasu w Smoleńsku.

    • 75 38

    • (1)

      Tam nic nie było - lotnisko polowe.

      • 37 1

      • i do tego nieczynne :P

        • 35 0

    • (17)

      Szkoda, że Jarka nie było w Smoleńsku.

      • 49 12

      • Czy go lubie, czy nie, nie zycze takich rzeczy ani tobie ani nikomu z twojej rodziny.

        • 16 17

      • Spoko, jeszcze wypijemy za jego zgon.

        • 25 10

      • (1)

        Albo kaczora donald.

        • 4 24

        • Tusek nie uprawiał kampanii na grobach.

          Nie to co szczerbata junta z podestem.

          • 34 5

      • (10)

        Stop hejt i mowie nienawiści

        • 6 9

        • (9)

          To nie jest mowa nienawiści, tylko stwierdzenie faktu. 30 milionom ludzi żyło by się lepiej i nie mielibyśmy wojny polsko-polskiej gdyby to karakan poleciał zamiast Lecha.

          • 24 5

          • Krótką pamięć? (7)

            Wojnę polsko- polska rozpoczął Tusk. Przyznali to nawet współzałożyciele platformy i dziennikarze wielu redakcji, przypominając tamte czasy na 20 lecie PO. Najpierw walczył z SLD a z PISem nawet chcieli wspólne listy układać, ale jak SLD padł na aferze Rywina to tusek zobaczył że jedyną konkurencja jest PiS. I zaczęły się moherowe berety, zabierz babci dowód itp. nie wspomnę już, że równolegle wycinał swoich dotychczasowych towarzyszy i przyjaciół. Taki to podły charakter.

            • 9 24

            • (4)

              Chłopie, wyjrzyj przez okno na ulicę, zobacz co się dzieje i powiedz, gdzie ty w tym wszystkim Tuska zobaczyłeś. Chyba, że już go widzisz wszędzie, jak Jarek.

              • 28 4

              • (2)

                Przypomnij sobie drwiny z Kaczyńskich, z p. Marii Kaczyńskiej, te wszystkie ohydne memy itd.

                • 3 17

              • Ty lepiej sobie przypomnij co o śp. Kaczyńskiej mówił niejaki Rydzyk? (1)

                • 23 1

              • Właśnie, a z jednej bandy są.

                • 6 0

              • Dokładnie

                • 2 0

            • Zmień leki chłopie !!!

              • 1 1

            • Antydureń

              czy zty jesteś "chamską hołotą" czy "kununistą i złodziejem "-czytat z Kaczora

              • 0 0

          • Dlaczego nie poleciał a pojechał wcześniej pociągiem?

            • 1 1

      • Prezydent Lech z żoną powinien zostać w kraju

        • 4 0

      • Nieeee.

        JK to największy psuj i nieszczęście wolnej Polski -ale tak pisać nie wolno

        • 0 0

    • szkoda (2)

      że jakiś mądrala postanowił lądować w polu kapusty, we mgle, z najważniejszymi osobami w kraju na pokładzie

      • 27 3

      • Nie tyle postanowił co dostał rozkaz (1)

        Ląduj dziadu!

        • 14 2

        • Dokładnie dostał rozkaz

          • 1 2

    • Oj tam jakaś NDBka na pewno była hehe

      • 0 2

    • a co tam w smoleńska

      a ci co planowali podróż do smoleńska, o tym nie wiedzieli?

      • 1 0

    • A po co miał tam być taki system? Lotnisko było nieczynne

      Po prostu polski samolot powinien mieć doświadczoną załogę, a nie że niedoświadczony Protasiuk był ponoć i tak najbardziej doświadczonym pilotem na te maszyny. Ale Polska wydała wielką kasę na budowę muzeum nie-Polaków niepolskich w Warszawie, to na wyższe płace w pułku od 2004r. po wydatkach i na "zabawy" w Iraku i Afganistanie - brakowało. Doświadczeni piloci poodchodzili. A dla tych, co byli, nie było symulatora - polscy politycy i generałowie wymyślili unikalny, jedyny na świecie samolot radziecki Tu- /wiadomo ile/ z dołożoną zachodnią awioniką.

      • 5 0

    • Nie było i nie będzie nawet za 200 lat

      • 0 0

    • Wlasnie dobrze ...

      • 0 0

    • Tam nic nie było

      tam był ruski standart i kaczyzm ..jakoś to będzie

      • 0 0

  • (19)

    To teraz poproszę o informację jacy przewoźnicy latający do Gdańska mają maszyny/pilotów certyfikowanych na korzystanie z takiego ILS.

    - Lot, 8 sztuk dreamlinerów, które zasadniczo do Gdańska nie latają.

    Ktoś jeszcze?

    Kurtyna.

    • 50 88

    • Pilot (7)

      Każdy samolot 737, a320 i wszystkie większe mogą ładować z ILS Cat IIIb. Czyli praktycznie większość, która ląduje na EPGD w Gdańsku, ale oczywiście lepiej w głowie uroić sobie, że każda inwestycja nie ma sensu i jest korupcyjna i pisać takie bzdurne pytania.
      Pozdrawiam

      • 81 5

      • (1)

        Jeszcze pilot musi mieć ważny certyfikat na taką kategorie

        • 22 11

        • Dla lini taniej jest przeszkolic pilotów niz tracic na odwolanych lotach

          • 26 0

      • Ryanair tylko IIIA

        • 3 1

      • A po co temu lotnisku IIIB zamiast IIIA i co to konkretnie da? (1)

        Co da, a ile kosztowało IIIB zamiast IIIA? W 1939 też się zachwycano: nasze okręty podwodne Orzeł i Sęp są największe na Bałtyku. Nikt nie pytał: ale to dobrze czy źle? I do dziś nie pyta.

        • 0 24

        • Nie umiesz czytać?

          W artykule jest dokładnie napisane. Ale przetłumaczę na prosty język: będzie można lądować praktycznie bez widoczności pasa startowego. Te 75m są potrzebne tylko do kołowania.

          • 0 0

      • Jeszcze nie widziałam żeby ryanair wylądował podczas gęstszej mgły! (1)

        Sam rzecznik prasowy lotniska Chopina powiedział że im wyższy stopień ils tym mniej pilotów ma uprawnienia i szkolenia

        • 1 3

        • No to co?

          Piszesz, jakby wzmiankowane wyszkolenie i wyposażenie w Cat 3B odstraszało od latania!

          • 0 0

    • Większość gościu.

      • 16 3

    • Wypowiedź ignoranta - trolla (6)

      Wystarczy wejść na stronę lotniska i to sobie sprawdzić w publikacji na rzeczony temat - w skrócie, WizzAir ma wszystkich przeszkolonych na IIIB, RyanAir na IIIA (czyli trochę niżej, ale to wciąż 30m DH i 200 RVR), Lot - 787 i 737 na IIIB, reszta na IIIA albo II. Podejrzewam, ż KLM, Lufthansa itd na IIIB albo przynajmniej IIIB , choć tego nie określono.

      • 40 1

      • Przynajmniej IIIB? (4)

        wyższej kategorii nie ma.

        • 4 2

        • miało być "przynajmniej IIIA - literówka

          • 8 0

        • Jest IIIC ale jest ona nieoperacyjna (2)

          Brak procedur taxi, więc można wylądować ale drogi startowej nie opuścisz

          • 4 0

          • Nie o procedury to chodzi

            tylko o to, że "na ślepo" nie da się kołować. Rozważane są dwa warianty do Cat 3C: naprowadzanie kołowania podobnie jak lądowania albo holowanie samolotu ciągnikiem, poruszającym się po szynach lub prowadzonym przez urządzenia wmontowane pod tarmakiem.

            • 1 0

          • Systemu Cat 3C nie ma jeszcze nigdzie na świecie.

            • 1 0

      • Lufka widzi mgłę i odrazu loty odwołuje

        • 2 0

    • Dobrze ze napisales kurtyna.

      Po twoim żenującym poście obnażającym kompletną ignorancję w temacie to już tylko kurtyna pomoże...

      • 23 2

    • Ale mogą być przekierowania z innych portów lotniczych. Jest ils iIIIB to będą i samoloty. Linie liczą pieniądze i nie lubią latać na lotniska zapasowe.

      • 5 0

    • Wizzair:

      wszystkie samoloty i wszyscy piloci.

      • 0 0

  • Jest jeszcze wyższa kategoria ILS (10)

    która umożliwia w pełni autonomiczne lądowania na autopilocie. Ale tego bym nie chciał w Gdańsku. Jednak lądować powinien pilot a nie autopilot.

    • 34 19

    • Pilot do takiego lądowania musi być przeszkolony. Dla takiego Wizzaira to pewnie zbędny wydatek. Taniej przekierować lot. (2)

      • 2 16

      • Wszyscy piloci Wizzair

        są do tego przeszkoleni. Jest to tym łatwiejsze, że latają tylko na jednym typie: Airbus 320. Nie trzeba ciągle na mowo szkolić na inne typy samolotu.

        • 1 0

      • Samolot leci w zasadzie na autopilocie do samego pasa

        Jest nawet przykaz w liniach do tego , podczas np 5 godz lotu może przez 3 minuty trzyma stery

        • 0 0

    • To jest stary temat, tak samo jak autonomiczne samochody borykaja sie z tym samym zagadnieniem, obecnosc czlowieka jest wymagana bo jest on w stanie podejmowac nieracjonalne (z punktu widzenia komputera ktory wszystko oblicza) decyzje, nikt by nie chcial latac samolotem ktory w razie czego wleci do wody zeby nie ryzykowac przelotu nad miastem ktory nie ma prawa sie udac.

      • 6 1

    • Kategoria IIIC w praktyce nie występuje (1)

      W tej chwili nie ma na świecie ani jednego lotniska z ils iiic, który zakłada automatyczne lądowanie i kołowanie po drodze startowej w widoczności 0/0. Ale już IIIB jest procedurą "auto-land", gdzie piloci tylko monitorują automatyczne zniżanie, manewr "flare", czyli zadarcie nosa maszyny przed przyziemieniem też jest wykonywany automatycznie, jak również początek jazdy po pasie i automatyczne wdrożenie hamowania. Dopiero w tym momencie (o ile wcześniej nie wystąpiła jakaś anomalia - stąd monitorowanie i gotowość do przerwania podejścia), piloci odłączają autopilota, dohamowują i wykołowują z drogi startowej na drogę kołowania i dalej na płytę postojową.

      • 30 1

      • i dobrze "poczytać" kogoś kto zna się w temacie. Są piloci którzy uwielbiają lądowanie w autlandzie, niestety pasażer to bardziej odczuwa jest silniejsze przyziemienie. Komputer ma wyliczone z jaka siłą może podwozie główne walnąć w nawierzchnie bez szkody dla konstrukcji. Doświadczony pilot bardziej wyciąga lądowanie o powoli zmniejsza kąt by delikatnie dotknąć przednią golenią pasa startowego

        • 12 0

    • To właśnie ILS cat III B umożliwia autolanding (1)

      • 7 0

      • Wymusza,

        nie umożliwia. I to już od Cat 2.

        • 0 1

    • Bzdury piszesz (1)

      Każde lądowanie powyżej Cat 1 jest na autopilocie (a właściwie na autoland). Żaden pilot nie wyląduje "ręcznie" przy zmniejszonej widoczności: do tego służą systemy naprowadzania i właśnie autopilot.

      • 0 0

      • Teraz tak

        Ale nie każdy samolot jest wyposażony w taki autopilot - wtedy gapisz się na przyrządy i lecisz wg nich do pkt minimum

        • 0 0

  • Świetna sprawa, ale branża lotnicza teraz praktycznie nie funkcjonuje (2)

    • 50 12

    • i o to chodzi, samoloty nie lataja wiec mozna spokojnie robic remonty a nie w piku sezonu jak inni

      • 20 2

    • Ale za jakiś czas ruszy znowu i system już będzie.

      To nie jest system na kilka miesięcy, tylko na lata.

      • 21 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane