• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko ogłosiło drugi przetarg na pirs przy terminalu pasażerskim

ws
23 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nowy, 180-metrowy pirs o szerokości 46 m ma zostać dobudowany do istniejącego terminala pasażerskiego T2. Dzięki niemu przepustowość portu lotniczego w Gdańsku ma wzrosnąć z 7 do 9 mln pasażerów rocznie. Nowy, 180-metrowy pirs o szerokości 46 m ma zostać dobudowany do istniejącego terminala pasażerskiego T2. Dzięki niemu przepustowość portu lotniczego w Gdańsku ma wzrosnąć z 7 do 9 mln pasażerów rocznie.

Zarząd Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy ogłasza nowy przetarg na budowę pirsu terminalu pasażerskiego T2. Po miesiącu rozmów z czterema potencjalnymi wykonawcami drugi przetarg zakłada inne warunki realizacji inwestycji. W pierwszym głównym problemem była cena - najniższa przedstawiona przez wykonawców oferta przewyższała przeznaczoną na inwestycję kwotę o około 30 procent.



W podróż lotniczą wyruszasz najczęściej z:

Przypomnijmy:

  1. W połowie maja władze portu lotniczego w Gdańsku unieważniły przetarg na budowę pirsu przy terminalu pasażerskim T2.
  2. Powodem były oferty, które znacznie przekroczyły budżet inwestycji.
  3. O zlecenie ubiegały się cztery firmy i konsorcja: Doraco i NDI z Trójmiasta, a także Budimex i Hochtief.


Lotnisko zaplanowało, że na rozbudowę terminalu przeznaczy 177 mln zł netto. Żadna z propozycji nawet nie zbliżyła się do tej granicy. Najtańsza, przygotowana przez NDI, opiewała na 239 mln zł. Pozostałe były jeszcze wyższe: Hochtief wycenił swoje usługi na 279 mln zł, Doraco na 305 mln zł, a Budimex na 311 mln zł. Oferty różnią się także czasem realizacji: od 18 do 22 miesięcy.

Czytaj też: Bagaże pozostawione bez opieki to problem na lotnisku

Nowy przetarg zmienia warunki



Po trwającym niemal miesiąc dialogu technicznym, w którym wzięło udział czterech potencjalnych oferentów, Zarząd Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy podjął decyzję o ogłoszeniu nowego przetargu na budowę pirsu terminalu pasażerskiego T2.

- W przeprowadzonym przez nas dialogu z wykonawcami naszym priorytetem było, aby oszczędności nie wpływały na jakość. Jestem przekonany, że udało nam się osiągnąć założony cel - powiedział Tomasz Kloskowski, Prezes Zarządu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. - Podczas rozmów z oferentami wytłumaczyliśmy przede wszystkim pewne aspekty i założenia zamówienia. Okazało się na przykład, że błędnie interpretowano kwestie dotyczące systemów nowej części terminalu - oferenci obliczali stworzenie systemów dla całości terminalu, tymczasem chodzi tylko o wyposażenie dobudowywanej części i zestrojenie jej z istniejącą infrastrukturą. Dodatkowo nie jest konieczne korzystanie wyłącznie z dostawców dotychczasowych systemów - dodaje.
Na wykonanie inwestycji wykonawca będzie miał wydłużony w stosunku do pierwotnego terminu czas 26 miesięcy.

- Wcześniej założyliśmy czas realizacji inwestycji na 24 miesiące z dodatkową punktacją za skrócenie tego czasu nawet do 18 miesięcy. Mamy sporo czasu na zrealizowanie tego projektu, więc mogliśmy wydłużyć czas budowy do 26 miesięcy, a dzięki temu wykonawcy nie będą musieli uwzględniać w stawkach ofert, kar umownych za przekroczenie terminu - powiedział prezes gdańskiego lotniska.
Czytaj też: Lotnisko się rozbuduje. Za dwa lata będzie mogło przyjąć 9 mln pasażerów

Na wykonanie inwestycji wykonawca będzie miał wydłużony w stosunku do pierwotnego terminu czas 26 miesięcy. Na wykonanie inwestycji wykonawca będzie miał wydłużony w stosunku do pierwotnego terminu czas 26 miesięcy.

Większy terminal, więcej pasażerów



Nowy, 180-metrowy pirs o szerokości 46 m ma zostać dobudowany do istniejącego terminalu pasażerskiego T2. Dzięki niemu przepustowość portu lotniczego w Gdańsku ma wzrosnąć z 7 do 9 mln pasażerów rocznie.

Dzięki tej inwestycji centralny punkt kontroli bezpieczeństwa ma zostać powiększony z 11 do 18 linii, liczba punktów odprawy paszportowej miałaby wzrosnąć z sześciu do 10 (odloty) i z ośmiu do 12 (przyloty). Liczba bramek odlotowych (tzw. gate'ów) miałaby wzrosnąć z 20 do 30, a liczba tzw. karuzel pozwalających na odbiór bagażu - z pięciu do dziewięciu.

Jest zapas



Władze lotniska podkreślają jednak, że nie spieszą się z inwestycją - planowana rozbudowa terminalu T2 ma być krokiem wyprzedzającym rozwijający się ruch lotniczy.

W ubiegłym roku przez gdański port lotniczy przewinęło się 4,98 mln pasażerów. Wciąż pozostaje jeszcze zapas 2 mln pasażerów do osiągnięcia limitu obecnej przepustowości lotniska.

To oznacza, że obecnie działające terminale pasażerskie zapewniają pasażerom odpowiedni standard obsługi.
ws

Miejsca

Opinie (178) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Gdybyście przeczytali artykuł dotyczący podróżowania samolotem a ekologią, wypowiedzi skandynawskiej aktywistki (8)

    zrozumielibyście, że podróżowanie na krótkich dystansach samolotem jest nie ekologiczne, bowiem jeden przelot generuje tyle CO2 ile roczna jazda samochodem.
    Myśląc perspektywicznie, to wstyd latać samolotem i przyczyniać się do zwiększenia emisji gazów cieplarnianych, które niszczą warstwę ozonową.
    W dobie globalnego ocieplenia, rozbudowa lotniska nie jest powodem do dumy,

    • 4 6

    • No już wszyscy się przejmą emisją gazów cieplarnianych i ekologią. Niech ekoskrętni zajmą się wycinką lasów pod uprawy na... biopaliwa.

      • 0 0

    • Co ma piernik do wiatraka?

      Jak zrobią większy terminal, żeby zamknąć ten stary i przenieść ruch non-schengen na nową część, to będzie więcej samolotów i więcej będą smrodziły? Poza tym świetne powołanie się na wyniki badań. Jeden przelot samolotem - nie wiadomo na jakim dystansie i ja dużym samolotem-z iloma pasażerami na pokładzie - generuje tyle Co2 ile roczna jazda samochodem -passatem tdi po 15tys km w roku, czy hybrydową toyota 5tys w roku? Z jednym Januszem w środku, pięcioma pasażerami, czy mnożymy to razy 200, ile pasażerów w samolocie?

      • 0 0

    • u nas nie ma krótkich połaczeń (1)

      • 0 0

      • Jeśli nie są transatlantyckie, odbywają się w obębie jednego kontynentu to są krótkie

        Ty skoro tego nie rozumiesz, to musisz być krótkowzrocznym małym człowieczkiem...

        • 0 0

    • lecz sie

      precz z ekooszołomstwem. Dla mnie mozesz sobie żyć nago w lesie, bedziesz wtedy turbo ekologiczny, ale nie każd innym żyć wg twoich zasad.`

      • 1 0

    • lewaku ty, klimat sie nie ociepla. to sa cykle takie od stek lat

      i przestan bredzic....

      • 1 0

    • Ja sie z tym zgadzam, ale wladze miasta sa hipokrytami (1)

      np gdy walcza z plastkiowymi opakowaniami (krzyczac na ulicach), gdzie w samolotach jest dokladnie na odwrot.

      • 1 0

      • Tak, wypowiedzi aktywistów należy przyjmować za wiążące i ich bezwzględnie przestrzegać

        • 0 0

  • Co z tego, że mamy nadmiar miejsc noclegowych, jeśłi nie ma jak dolecieć.

    Latem dostanie się np. z Londynu do Gdańska last miute graniczy z cudem. Priorytetem zarówno dla Gdańska jak i Sopotu i Gdyni powinna być inwestycja w rozbudowę lotniska...dróg nie ma, transport kolejowy nie istnieje o statkach nie wspomnę, jak ten turysta ma tu dotrzeć????? Sam nocleg i jedzenie to za mało...

    • 0 0

  • Projeky (1)

    Dlaczego dobudowana czesc bedzie inna architektonicznie do obecnej? Przeciez terminal byl projektowany aby w tym samym stylu dobudowywac kolejne segmenty. To wyglada jak klecenie bud na rynku ze soba...

    • 29 3

    • Arczi wie co mówi!

      • 1 0

  • Czy inwestycja przewiduje

    miejsca parkingowe dla rydwanów?

    • 1 0

  • dlaczego pirs

    Przecież dotychczasowy budynek jest modułowy. Już raz dobudowywano jedną część. Dlaczego nie można dobudować kolejnego fragmentu identycznego, tylko jakiś pirs ?

    • 1 0

  • a będzie salonik na nowym terminalu (1)

    na non-schengen ?

    • 2 0

    • Najbliższy salonik w Thesalonikach

      • 0 0

  • Gdyńskie lotnisko przyjmuje tylko drony ktore urwałay sie ze sznurka (1)

    • 1 0

    • Chyba szczurka

      • 0 0

  • Straz Graniczna (5)

    Niech jeszcze wymienią te buraki ze strazy granicznej . Polowa z nich jest na poziomie Strazy Miejskiej. Zero profesjinalizmu.

    • 21 21

    • (2)

      SOL zajmuje się kontrolą bezpieczeństwa, a SG nadzoruje ich.

      • 5 0

      • (1)

        Ci co sprawdzaja bagaze nie maja pojecia o obsludze klienta, my jestesmy ich klientami.

        • 4 4

        • Kl8ent

          Klientem to jestes w biedronce. Oni są od kontroli bezpieczeństwa, a nie od wchodzenia Tobie w d*pe

          • 0 0

    • SOL

      Pan nie jest klientem SOL tylko lotniska, Służba Ochrony Lotniska jest od zapewnienia bezpieczeństwa, a Pan jest klientem Portu Lotniczego.

      • 2 0

    • Jak Ci nie odpowiada możesz przesiąść się na pociąg

      Jak mają do czynienia z taką patologią jak ty to wcale im się nie dziwię!

      • 3 1

  • ciekawe kiedy zostanie wybudowany terminal lotów międzygalaktycznych?

    • 1 0

  • "*_*" (1)

    Z tego lotniska to tylko do pracy w można polecieć . Chyba mamy najgorsze i najdroższe połączenia w Polsce .

    • 2 0

    • chyba nigdy nie byłeś w Modlinie.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane