- 1 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (67 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (492 opinie)
- 3 Był senator skazany na więzienie (248 opinii)
- 4 Mała uliczka, duży problem (225 opinii)
- 5 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (111 opinii)
- 6 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (134 opinie)
Lotnisko ogłosiło drugi przetarg na pirs przy terminalu pasażerskim
Zarząd Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy ogłasza nowy przetarg na budowę pirsu terminalu pasażerskiego T2. Po miesiącu rozmów z czterema potencjalnymi wykonawcami drugi przetarg zakłada inne warunki realizacji inwestycji. W pierwszym głównym problemem była cena - najniższa przedstawiona przez wykonawców oferta przewyższała przeznaczoną na inwestycję kwotę o około 30 procent.
Przypomnijmy:
- W połowie maja władze portu lotniczego w Gdańsku unieważniły przetarg na budowę pirsu przy terminalu pasażerskim T2.
- Powodem były oferty, które znacznie przekroczyły budżet inwestycji.
- O zlecenie ubiegały się cztery firmy i konsorcja: Doraco i NDI z Trójmiasta, a także Budimex i Hochtief.
Lotnisko zaplanowało, że na rozbudowę terminalu przeznaczy 177 mln zł netto. Żadna z propozycji nawet nie zbliżyła się do tej granicy. Najtańsza, przygotowana przez NDI, opiewała na 239 mln zł. Pozostałe były jeszcze wyższe: Hochtief wycenił swoje usługi na 279 mln zł, Doraco na 305 mln zł, a Budimex na 311 mln zł. Oferty różnią się także czasem realizacji: od 18 do 22 miesięcy.
Czytaj też: Bagaże pozostawione bez opieki to problem na lotnisku
Nowy przetarg zmienia warunki
Po trwającym niemal miesiąc dialogu technicznym, w którym wzięło udział czterech potencjalnych oferentów, Zarząd Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy podjął decyzję o ogłoszeniu nowego przetargu na budowę pirsu terminalu pasażerskiego T2.
- W przeprowadzonym przez nas dialogu z wykonawcami naszym priorytetem było, aby oszczędności nie wpływały na jakość. Jestem przekonany, że udało nam się osiągnąć założony cel - powiedział Tomasz Kloskowski, Prezes Zarządu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. - Podczas rozmów z oferentami wytłumaczyliśmy przede wszystkim pewne aspekty i założenia zamówienia. Okazało się na przykład, że błędnie interpretowano kwestie dotyczące systemów nowej części terminalu - oferenci obliczali stworzenie systemów dla całości terminalu, tymczasem chodzi tylko o wyposażenie dobudowywanej części i zestrojenie jej z istniejącą infrastrukturą. Dodatkowo nie jest konieczne korzystanie wyłącznie z dostawców dotychczasowych systemów - dodaje.
Na wykonanie inwestycji wykonawca będzie miał wydłużony w stosunku do pierwotnego terminu czas 26 miesięcy.
- Wcześniej założyliśmy czas realizacji inwestycji na 24 miesiące z dodatkową punktacją za skrócenie tego czasu nawet do 18 miesięcy. Mamy sporo czasu na zrealizowanie tego projektu, więc mogliśmy wydłużyć czas budowy do 26 miesięcy, a dzięki temu wykonawcy nie będą musieli uwzględniać w stawkach ofert, kar umownych za przekroczenie terminu - powiedział prezes gdańskiego lotniska.
Czytaj też: Lotnisko się rozbuduje. Za dwa lata będzie mogło przyjąć 9 mln pasażerów
Większy terminal, więcej pasażerów
Nowy, 180-metrowy pirs o szerokości 46 m ma zostać dobudowany do istniejącego terminalu pasażerskiego T2. Dzięki niemu przepustowość portu lotniczego w Gdańsku ma wzrosnąć z 7 do 9 mln pasażerów rocznie.
Dzięki tej inwestycji centralny punkt kontroli bezpieczeństwa ma zostać powiększony z 11 do 18 linii, liczba punktów odprawy paszportowej miałaby wzrosnąć z sześciu do 10 (odloty) i z ośmiu do 12 (przyloty). Liczba bramek odlotowych (tzw. gate'ów) miałaby wzrosnąć z 20 do 30, a liczba tzw. karuzel pozwalających na odbiór bagażu - z pięciu do dziewięciu.
Jest zapas
Władze lotniska podkreślają jednak, że nie spieszą się z inwestycją - planowana rozbudowa terminalu T2 ma być krokiem wyprzedzającym rozwijający się ruch lotniczy.
W ubiegłym roku przez gdański port lotniczy przewinęło się 4,98 mln pasażerów. Wciąż pozostaje jeszcze zapas 2 mln pasażerów do osiągnięcia limitu obecnej przepustowości lotniska.
To oznacza, że obecnie działające terminale pasażerskie zapewniają pasażerom odpowiedni standard obsługi.
Miejsca
Opinie (178) ponad 10 zablokowanych
-
2019-06-23 18:12
Opinia wyróżniona
I bardzo dobrze (2)
bo mimo, iż terminal T2 jest bardzo duży to według jest źle podzielony, strefa ogólnodostępna jest za duża w stosunku strefy po kontroli. Jak doszły wszystkie sklepy to u góry jest po prostu ciasno. Jest nadal wciąż spory zapas jeśli chodzi o ilość odprawianych paxów, ale jest klaustrofobicznie.
- 89 15
-
2019-06-24 07:09
(1)
Zapas? Trzeba lepiej loty rozplanowywac. Rano jest turbo kociol...
- 4 1
-
2019-06-24 08:28
A później myślisz że jest luz?
Poza tym to nie lotnisko wymyśla godziny odlotów.
- 2 0
Wszystkie opinie
-
2019-06-24 08:42
Gdybyście przeczytali artykuł dotyczący podróżowania samolotem a ekologią, wypowiedzi skandynawskiej aktywistki (8)
zrozumielibyście, że podróżowanie na krótkich dystansach samolotem jest nie ekologiczne, bowiem jeden przelot generuje tyle CO2 ile roczna jazda samochodem.
Myśląc perspektywicznie, to wstyd latać samolotem i przyczyniać się do zwiększenia emisji gazów cieplarnianych, które niszczą warstwę ozonową.
W dobie globalnego ocieplenia, rozbudowa lotniska nie jest powodem do dumy,- 4 6
-
2019-09-26 16:28
No już wszyscy się przejmą emisją gazów cieplarnianych i ekologią. Niech ekoskrętni zajmą się wycinką lasów pod uprawy na... biopaliwa.
- 0 0
-
2019-06-24 19:39
Co ma piernik do wiatraka?
Jak zrobią większy terminal, żeby zamknąć ten stary i przenieść ruch non-schengen na nową część, to będzie więcej samolotów i więcej będą smrodziły? Poza tym świetne powołanie się na wyniki badań. Jeden przelot samolotem - nie wiadomo na jakim dystansie i ja dużym samolotem-z iloma pasażerami na pokładzie - generuje tyle Co2 ile roczna jazda samochodem -passatem tdi po 15tys km w roku, czy hybrydową toyota 5tys w roku? Z jednym Januszem w środku, pięcioma pasażerami, czy mnożymy to razy 200, ile pasażerów w samolocie?
- 0 0
-
2019-06-24 11:05
u nas nie ma krótkich połaczeń (1)
- 0 0
-
2019-06-24 14:27
Jeśli nie są transatlantyckie, odbywają się w obębie jednego kontynentu to są krótkie
Ty skoro tego nie rozumiesz, to musisz być krótkowzrocznym małym człowieczkiem...
- 0 0
-
2019-06-24 12:26
lecz sie
precz z ekooszołomstwem. Dla mnie mozesz sobie żyć nago w lesie, bedziesz wtedy turbo ekologiczny, ale nie każd innym żyć wg twoich zasad.`
- 1 0
-
2019-06-24 11:56
lewaku ty, klimat sie nie ociepla. to sa cykle takie od stek lat
i przestan bredzic....
- 1 0
-
2019-06-24 09:42
Ja sie z tym zgadzam, ale wladze miasta sa hipokrytami (1)
np gdy walcza z plastkiowymi opakowaniami (krzyczac na ulicach), gdzie w samolotach jest dokladnie na odwrot.
- 1 0
-
2019-06-24 09:49
Tak, wypowiedzi aktywistów należy przyjmować za wiążące i ich bezwzględnie przestrzegać
- 0 0
-
2019-07-16 11:28
Co z tego, że mamy nadmiar miejsc noclegowych, jeśłi nie ma jak dolecieć.
Latem dostanie się np. z Londynu do Gdańska last miute graniczy z cudem. Priorytetem zarówno dla Gdańska jak i Sopotu i Gdyni powinna być inwestycja w rozbudowę lotniska...dróg nie ma, transport kolejowy nie istnieje o statkach nie wspomnę, jak ten turysta ma tu dotrzeć????? Sam nocleg i jedzenie to za mało...
- 0 0
-
2019-06-23 19:25
Projeky (1)
Dlaczego dobudowana czesc bedzie inna architektonicznie do obecnej? Przeciez terminal byl projektowany aby w tym samym stylu dobudowywac kolejne segmenty. To wyglada jak klecenie bud na rynku ze soba...
- 29 3
-
2019-06-24 20:57
Arczi wie co mówi!
- 1 0
-
2019-06-24 20:43
Czy inwestycja przewiduje
miejsca parkingowe dla rydwanów?
- 1 0
-
2019-06-24 20:09
dlaczego pirs
Przecież dotychczasowy budynek jest modułowy. Już raz dobudowywano jedną część. Dlaczego nie można dobudować kolejnego fragmentu identycznego, tylko jakiś pirs ?
- 1 0
-
2019-06-24 15:13
a będzie salonik na nowym terminalu (1)
na non-schengen ?
- 2 0
-
2019-06-24 20:01
Najbliższy salonik w Thesalonikach
- 0 0
-
2019-06-24 15:49
Gdyńskie lotnisko przyjmuje tylko drony ktore urwałay sie ze sznurka (1)
- 1 0
-
2019-06-24 19:40
Chyba szczurka
- 0 0
-
2019-06-23 19:10
Straz Graniczna (5)
Niech jeszcze wymienią te buraki ze strazy granicznej . Polowa z nich jest na poziomie Strazy Miejskiej. Zero profesjinalizmu.
- 21 21
-
2019-06-23 22:18
(2)
SOL zajmuje się kontrolą bezpieczeństwa, a SG nadzoruje ich.
- 5 0
-
2019-06-23 22:22
(1)
Ci co sprawdzaja bagaze nie maja pojecia o obsludze klienta, my jestesmy ich klientami.
- 4 4
-
2019-06-24 15:11
Kl8ent
Klientem to jestes w biedronce. Oni są od kontroli bezpieczeństwa, a nie od wchodzenia Tobie w d*pe
- 0 0
-
2019-06-24 14:06
SOL
Pan nie jest klientem SOL tylko lotniska, Służba Ochrony Lotniska jest od zapewnienia bezpieczeństwa, a Pan jest klientem Portu Lotniczego.
- 2 0
-
2019-06-24 08:32
Jak Ci nie odpowiada możesz przesiąść się na pociąg
Jak mają do czynienia z taką patologią jak ty to wcale im się nie dziwię!
- 3 1
-
2019-06-24 14:46
ciekawe kiedy zostanie wybudowany terminal lotów międzygalaktycznych?
- 1 0
-
2019-06-24 13:36
"*_*" (1)
Z tego lotniska to tylko do pracy w można polecieć . Chyba mamy najgorsze i najdroższe połączenia w Polsce .
- 2 0
-
2019-06-24 14:38
chyba nigdy nie byłeś w Modlinie.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.