• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko ogłosiło drugi przetarg na pirs przy terminalu pasażerskim

ws
23 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nowy, 180-metrowy pirs o szerokości 46 m ma zostać dobudowany do istniejącego terminala pasażerskiego T2. Dzięki niemu przepustowość portu lotniczego w Gdańsku ma wzrosnąć z 7 do 9 mln pasażerów rocznie. Nowy, 180-metrowy pirs o szerokości 46 m ma zostać dobudowany do istniejącego terminala pasażerskiego T2. Dzięki niemu przepustowość portu lotniczego w Gdańsku ma wzrosnąć z 7 do 9 mln pasażerów rocznie.

Zarząd Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy ogłasza nowy przetarg na budowę pirsu terminalu pasażerskiego T2. Po miesiącu rozmów z czterema potencjalnymi wykonawcami drugi przetarg zakłada inne warunki realizacji inwestycji. W pierwszym głównym problemem była cena - najniższa przedstawiona przez wykonawców oferta przewyższała przeznaczoną na inwestycję kwotę o około 30 procent.



W podróż lotniczą wyruszasz najczęściej z:

Przypomnijmy:

  1. W połowie maja władze portu lotniczego w Gdańsku unieważniły przetarg na budowę pirsu przy terminalu pasażerskim T2.
  2. Powodem były oferty, które znacznie przekroczyły budżet inwestycji.
  3. O zlecenie ubiegały się cztery firmy i konsorcja: Doraco i NDI z Trójmiasta, a także Budimex i Hochtief.


Lotnisko zaplanowało, że na rozbudowę terminalu przeznaczy 177 mln zł netto. Żadna z propozycji nawet nie zbliżyła się do tej granicy. Najtańsza, przygotowana przez NDI, opiewała na 239 mln zł. Pozostałe były jeszcze wyższe: Hochtief wycenił swoje usługi na 279 mln zł, Doraco na 305 mln zł, a Budimex na 311 mln zł. Oferty różnią się także czasem realizacji: od 18 do 22 miesięcy.

Czytaj też: Bagaże pozostawione bez opieki to problem na lotnisku

Nowy przetarg zmienia warunki



Po trwającym niemal miesiąc dialogu technicznym, w którym wzięło udział czterech potencjalnych oferentów, Zarząd Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy podjął decyzję o ogłoszeniu nowego przetargu na budowę pirsu terminalu pasażerskiego T2.

- W przeprowadzonym przez nas dialogu z wykonawcami naszym priorytetem było, aby oszczędności nie wpływały na jakość. Jestem przekonany, że udało nam się osiągnąć założony cel - powiedział Tomasz Kloskowski, Prezes Zarządu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. - Podczas rozmów z oferentami wytłumaczyliśmy przede wszystkim pewne aspekty i założenia zamówienia. Okazało się na przykład, że błędnie interpretowano kwestie dotyczące systemów nowej części terminalu - oferenci obliczali stworzenie systemów dla całości terminalu, tymczasem chodzi tylko o wyposażenie dobudowywanej części i zestrojenie jej z istniejącą infrastrukturą. Dodatkowo nie jest konieczne korzystanie wyłącznie z dostawców dotychczasowych systemów - dodaje.
Na wykonanie inwestycji wykonawca będzie miał wydłużony w stosunku do pierwotnego terminu czas 26 miesięcy.

- Wcześniej założyliśmy czas realizacji inwestycji na 24 miesiące z dodatkową punktacją za skrócenie tego czasu nawet do 18 miesięcy. Mamy sporo czasu na zrealizowanie tego projektu, więc mogliśmy wydłużyć czas budowy do 26 miesięcy, a dzięki temu wykonawcy nie będą musieli uwzględniać w stawkach ofert, kar umownych za przekroczenie terminu - powiedział prezes gdańskiego lotniska.
Czytaj też: Lotnisko się rozbuduje. Za dwa lata będzie mogło przyjąć 9 mln pasażerów

Na wykonanie inwestycji wykonawca będzie miał wydłużony w stosunku do pierwotnego terminu czas 26 miesięcy. Na wykonanie inwestycji wykonawca będzie miał wydłużony w stosunku do pierwotnego terminu czas 26 miesięcy.

Większy terminal, więcej pasażerów



Nowy, 180-metrowy pirs o szerokości 46 m ma zostać dobudowany do istniejącego terminalu pasażerskiego T2. Dzięki niemu przepustowość portu lotniczego w Gdańsku ma wzrosnąć z 7 do 9 mln pasażerów rocznie.

Dzięki tej inwestycji centralny punkt kontroli bezpieczeństwa ma zostać powiększony z 11 do 18 linii, liczba punktów odprawy paszportowej miałaby wzrosnąć z sześciu do 10 (odloty) i z ośmiu do 12 (przyloty). Liczba bramek odlotowych (tzw. gate'ów) miałaby wzrosnąć z 20 do 30, a liczba tzw. karuzel pozwalających na odbiór bagażu - z pięciu do dziewięciu.

Jest zapas



Władze lotniska podkreślają jednak, że nie spieszą się z inwestycją - planowana rozbudowa terminalu T2 ma być krokiem wyprzedzającym rozwijający się ruch lotniczy.

W ubiegłym roku przez gdański port lotniczy przewinęło się 4,98 mln pasażerów. Wciąż pozostaje jeszcze zapas 2 mln pasażerów do osiągnięcia limitu obecnej przepustowości lotniska.

To oznacza, że obecnie działające terminale pasażerskie zapewniają pasażerom odpowiedni standard obsługi.
ws

Miejsca

Opinie (178) ponad 10 zablokowanych

  • ... (2)

    Zeby tylko jeszcze wladze lotniska zechcialy zauwazyc ze ciagle brakuje rąk do pracy bo ilość pasazerow przybywa ale ilosc osob z obslugi wzrasta nie wspolmiernie. A jak ludzie sa przemeczeni to wydajnosc spada Panie Prezesie.

    • 34 3

    • Pasażer (1)

      Czym mogą być przemęczeni ludzie w okienkach, albo straż lotniskowa?

      • 1 11

      • Zatrudnij się to będziesz wiedział!

        Obsługa lotniska to nie SG w okienkach, ale żeby to wiedzieć to trzeba mieć na czym czapkę nosić.

        • 6 0

  • To w Gdyni? Dopiero co otworzyli lotnisko i już za małe.

    A mowilem: budować większe, ludzie będą chcieli latać do Gdyni. No i proszę - miałem rację!

    • 9 7

  • Projeky (1)

    Dlaczego dobudowana czesc bedzie inna architektonicznie do obecnej? Przeciez terminal byl projektowany aby w tym samym stylu dobudowywac kolejne segmenty. To wyglada jak klecenie bud na rynku ze soba...

    • 29 3

    • Arczi wie co mówi!

      • 1 0

  • Zapłaćcie odszkodowania za hałas. (1)

    • 11 31

    • komu?

      • 3 2

  • Znowu ten Gdańsk się rozwija......złość mnie bierze! Lotnisk na miarę europejską im się zachciewa..... (3)

    Oni nie powinni się rozwijać bo nie głosują na PiS

    • 14 19

    • Hehe (1)

      Taki jest właśnie poziom ludzi i trolli z po. Społeczeństwo jednak z tego wyrasta, więc na jesieni PiS będzie miał już pewnie nawet 50%

      • 7 6

      • PiSuar w Gdańsku? Nigdy!

        • 7 5

    • Słaby trolling

      • 1 1

  • Rozmowa

    Rozmowa najważniejsza! Super, że powyjaśniali sobie sprawy :)

    • 4 0

  • Ekonomia (3)

    Lotnisko Schiphol wygląda jak duży barak a obsługuje 70 mln pasażerów , nasze będzie nowoczesne i drogie i obsłuży 7 mln....

    • 7 10

    • Goog (2)

      Wiesz ile pasów startowych ma Schiphol?

      • 2 1

      • Ekonomia (1)

        6, czyli jeden pas generuje 12 mln u nas 5 mln ....latam regularnie KLM , odwiedzam mnóstwo portów lotniczych ale takiego Bizancjum na 5 mln pasażerów nigdzie w Europie nie widziałem

        • 5 5

        • A dochodzi do ciebie, że Schiphol ma więcej operacji na godzinę niż Gdańsk? Czyli w tym przypadku nie ma znaczenia ile ma pasów. A po drugie nie będą rozbudowywać teraz tylko w przyszłości.

          • 2 1

  • Kiedy Lotnisko zmieni nazwe z im. ...??? (1)

    • 17 15

    • Niestety pewnie nigdy.Wstyd!

      • 3 6

  • Niech nasze lotnisko się rozwija. (1)

    • 7 3

    • The end

      Za płotem wszystko już zajęte. Nowego lotniska będziemy chyba szukali w nowoczesnej Gdyni.

      • 1 2

  • po co (4)

    dla samolotów do Norwegii, bo nigdzie indziej nie latają z Gdańska zabitego dechami?!

    • 7 17

    • do norwegii lepiej wykorzystywac promy. (2)

      ilosc lotow samolotami nalezy ograniczac.

      • 1 4

      • Cross (1)

        A może zrobić ścieżki rowerowe?

        • 1 1

        • Jesli bedzie trzeba. to rowery na promy.

          • 1 0

    • No i...

      Są jeszcze inne lotniska w tym kraju. Nie podoba się to zapraszam do waw krk wro

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane