- 1 Dwóch 29-latków z narkotykami (64 opinie)
- 2 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (165 opinii)
- 3 Martwe dziki z Karwin miały ASF (240 opinii)
- 4 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (414 opinii)
- 5 15 mln zł wygrane w Eurojackpot w Gdańsku (110 opinii)
- 6 1,2 mln zł za nowy skatepark w Gdyni (63 opinie)
Lotnisko ogłosiło drugi przetarg na pirs przy terminalu pasażerskim
Zarząd Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy ogłasza nowy przetarg na budowę pirsu terminalu pasażerskiego T2. Po miesiącu rozmów z czterema potencjalnymi wykonawcami drugi przetarg zakłada inne warunki realizacji inwestycji. W pierwszym głównym problemem była cena - najniższa przedstawiona przez wykonawców oferta przewyższała przeznaczoną na inwestycję kwotę o około 30 procent.
Przypomnijmy:
- W połowie maja władze portu lotniczego w Gdańsku unieważniły przetarg na budowę pirsu przy terminalu pasażerskim T2.
- Powodem były oferty, które znacznie przekroczyły budżet inwestycji.
- O zlecenie ubiegały się cztery firmy i konsorcja: Doraco i NDI z Trójmiasta, a także Budimex i Hochtief.
Lotnisko zaplanowało, że na rozbudowę terminalu przeznaczy 177 mln zł netto. Żadna z propozycji nawet nie zbliżyła się do tej granicy. Najtańsza, przygotowana przez NDI, opiewała na 239 mln zł. Pozostałe były jeszcze wyższe: Hochtief wycenił swoje usługi na 279 mln zł, Doraco na 305 mln zł, a Budimex na 311 mln zł. Oferty różnią się także czasem realizacji: od 18 do 22 miesięcy.
Czytaj też: Bagaże pozostawione bez opieki to problem na lotnisku
Nowy przetarg zmienia warunki
Po trwającym niemal miesiąc dialogu technicznym, w którym wzięło udział czterech potencjalnych oferentów, Zarząd Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy podjął decyzję o ogłoszeniu nowego przetargu na budowę pirsu terminalu pasażerskiego T2.
- W przeprowadzonym przez nas dialogu z wykonawcami naszym priorytetem było, aby oszczędności nie wpływały na jakość. Jestem przekonany, że udało nam się osiągnąć założony cel - powiedział Tomasz Kloskowski, Prezes Zarządu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. - Podczas rozmów z oferentami wytłumaczyliśmy przede wszystkim pewne aspekty i założenia zamówienia. Okazało się na przykład, że błędnie interpretowano kwestie dotyczące systemów nowej części terminalu - oferenci obliczali stworzenie systemów dla całości terminalu, tymczasem chodzi tylko o wyposażenie dobudowywanej części i zestrojenie jej z istniejącą infrastrukturą. Dodatkowo nie jest konieczne korzystanie wyłącznie z dostawców dotychczasowych systemów - dodaje.
Na wykonanie inwestycji wykonawca będzie miał wydłużony w stosunku do pierwotnego terminu czas 26 miesięcy.
- Wcześniej założyliśmy czas realizacji inwestycji na 24 miesiące z dodatkową punktacją za skrócenie tego czasu nawet do 18 miesięcy. Mamy sporo czasu na zrealizowanie tego projektu, więc mogliśmy wydłużyć czas budowy do 26 miesięcy, a dzięki temu wykonawcy nie będą musieli uwzględniać w stawkach ofert, kar umownych za przekroczenie terminu - powiedział prezes gdańskiego lotniska.
Czytaj też: Lotnisko się rozbuduje. Za dwa lata będzie mogło przyjąć 9 mln pasażerów
Większy terminal, więcej pasażerów
Nowy, 180-metrowy pirs o szerokości 46 m ma zostać dobudowany do istniejącego terminalu pasażerskiego T2. Dzięki niemu przepustowość portu lotniczego w Gdańsku ma wzrosnąć z 7 do 9 mln pasażerów rocznie.
Dzięki tej inwestycji centralny punkt kontroli bezpieczeństwa ma zostać powiększony z 11 do 18 linii, liczba punktów odprawy paszportowej miałaby wzrosnąć z sześciu do 10 (odloty) i z ośmiu do 12 (przyloty). Liczba bramek odlotowych (tzw. gate'ów) miałaby wzrosnąć z 20 do 30, a liczba tzw. karuzel pozwalających na odbiór bagażu - z pięciu do dziewięciu.
Jest zapas
Władze lotniska podkreślają jednak, że nie spieszą się z inwestycją - planowana rozbudowa terminalu T2 ma być krokiem wyprzedzającym rozwijający się ruch lotniczy.
W ubiegłym roku przez gdański port lotniczy przewinęło się 4,98 mln pasażerów. Wciąż pozostaje jeszcze zapas 2 mln pasażerów do osiągnięcia limitu obecnej przepustowości lotniska.
To oznacza, że obecnie działające terminale pasażerskie zapewniają pasażerom odpowiedni standard obsługi.
Miejsca
Opinie (178) ponad 10 zablokowanych
-
2019-06-23 19:20
... (2)
Zeby tylko jeszcze wladze lotniska zechcialy zauwazyc ze ciagle brakuje rąk do pracy bo ilość pasazerow przybywa ale ilosc osob z obslugi wzrasta nie wspolmiernie. A jak ludzie sa przemeczeni to wydajnosc spada Panie Prezesie.
- 34 3
-
2019-06-24 00:12
Pasażer (1)
Czym mogą być przemęczeni ludzie w okienkach, albo straż lotniskowa?
- 1 11
-
2019-06-24 08:34
Zatrudnij się to będziesz wiedział!
Obsługa lotniska to nie SG w okienkach, ale żeby to wiedzieć to trzeba mieć na czym czapkę nosić.
- 6 0
-
2019-06-23 19:25
To w Gdyni? Dopiero co otworzyli lotnisko i już za małe.
A mowilem: budować większe, ludzie będą chcieli latać do Gdyni. No i proszę - miałem rację!
- 9 7
-
2019-06-23 19:25
Projeky (1)
Dlaczego dobudowana czesc bedzie inna architektonicznie do obecnej? Przeciez terminal byl projektowany aby w tym samym stylu dobudowywac kolejne segmenty. To wyglada jak klecenie bud na rynku ze soba...
- 29 3
-
2019-06-24 20:57
Arczi wie co mówi!
- 1 0
-
2019-06-23 19:27
Zapłaćcie odszkodowania za hałas. (1)
- 11 31
-
2019-06-24 06:55
komu?
- 3 2
-
2019-06-23 19:36
Znowu ten Gdańsk się rozwija......złość mnie bierze! Lotnisk na miarę europejską im się zachciewa..... (3)
Oni nie powinni się rozwijać bo nie głosują na PiS
- 14 19
-
2019-06-23 20:32
Hehe (1)
Taki jest właśnie poziom ludzi i trolli z po. Społeczeństwo jednak z tego wyrasta, więc na jesieni PiS będzie miał już pewnie nawet 50%
- 7 6
-
2019-06-23 21:56
PiSuar w Gdańsku? Nigdy!
- 7 5
-
2019-06-24 06:02
Słaby trolling
- 1 1
-
2019-06-23 20:30
Rozmowa
Rozmowa najważniejsza! Super, że powyjaśniali sobie sprawy :)
- 4 0
-
2019-06-23 20:31
Ekonomia (3)
Lotnisko Schiphol wygląda jak duży barak a obsługuje 70 mln pasażerów , nasze będzie nowoczesne i drogie i obsłuży 7 mln....
- 7 10
-
2019-06-23 23:52
Goog (2)
Wiesz ile pasów startowych ma Schiphol?
- 2 1
-
2019-06-24 00:46
Ekonomia (1)
6, czyli jeden pas generuje 12 mln u nas 5 mln ....latam regularnie KLM , odwiedzam mnóstwo portów lotniczych ale takiego Bizancjum na 5 mln pasażerów nigdzie w Europie nie widziałem
- 5 5
-
2019-06-24 07:35
A dochodzi do ciebie, że Schiphol ma więcej operacji na godzinę niż Gdańsk? Czyli w tym przypadku nie ma znaczenia ile ma pasów. A po drugie nie będą rozbudowywać teraz tylko w przyszłości.
- 2 1
-
2019-06-23 21:16
Kiedy Lotnisko zmieni nazwe z im. ...??? (1)
- 17 15
-
2019-06-23 21:48
Niestety pewnie nigdy.Wstyd!
- 3 6
-
2019-06-23 21:29
Niech nasze lotnisko się rozwija. (1)
- 7 3
-
2019-06-23 23:48
The end
Za płotem wszystko już zajęte. Nowego lotniska będziemy chyba szukali w nowoczesnej Gdyni.
- 1 2
-
2019-06-23 21:37
po co (4)
dla samolotów do Norwegii, bo nigdzie indziej nie latają z Gdańska zabitego dechami?!
- 7 17
-
2019-06-23 21:58
do norwegii lepiej wykorzystywac promy. (2)
ilosc lotow samolotami nalezy ograniczac.
- 1 4
-
2019-06-23 23:45
Cross (1)
A może zrobić ścieżki rowerowe?
- 1 1
-
2019-06-24 08:27
Jesli bedzie trzeba. to rowery na promy.
- 1 0
-
2019-06-24 08:35
No i...
Są jeszcze inne lotniska w tym kraju. Nie podoba się to zapraszam do waw krk wro
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.