- 1 Ktoś zostawił dokumenty na przystanku (40 opinii)
- 2 Słupki na środku drogi, znaki nie pomogły (288 opinii)
- 3 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (220 opinii)
- 4 Gdzie są wrota Bramy Nizinnej? (84 opinie)
- 5 Stracił pół mln zł, bo zainwestował w kryptowalutę przez oszusta (40 opinii)
- 6 Ugaszono pożar na budowie osiedla (185 opinii)
Lotnisko ogłosiło drugi przetarg na pirs przy terminalu pasażerskim
Zarząd Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy ogłasza nowy przetarg na budowę pirsu terminalu pasażerskiego T2. Po miesiącu rozmów z czterema potencjalnymi wykonawcami drugi przetarg zakłada inne warunki realizacji inwestycji. W pierwszym głównym problemem była cena - najniższa przedstawiona przez wykonawców oferta przewyższała przeznaczoną na inwestycję kwotę o około 30 procent.
Przypomnijmy:
- W połowie maja władze portu lotniczego w Gdańsku unieważniły przetarg na budowę pirsu przy terminalu pasażerskim T2.
- Powodem były oferty, które znacznie przekroczyły budżet inwestycji.
- O zlecenie ubiegały się cztery firmy i konsorcja: Doraco i NDI z Trójmiasta, a także Budimex i Hochtief.
Lotnisko zaplanowało, że na rozbudowę terminalu przeznaczy 177 mln zł netto. Żadna z propozycji nawet nie zbliżyła się do tej granicy. Najtańsza, przygotowana przez NDI, opiewała na 239 mln zł. Pozostałe były jeszcze wyższe: Hochtief wycenił swoje usługi na 279 mln zł, Doraco na 305 mln zł, a Budimex na 311 mln zł. Oferty różnią się także czasem realizacji: od 18 do 22 miesięcy.
Czytaj też: Bagaże pozostawione bez opieki to problem na lotnisku
Nowy przetarg zmienia warunki
Po trwającym niemal miesiąc dialogu technicznym, w którym wzięło udział czterech potencjalnych oferentów, Zarząd Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy podjął decyzję o ogłoszeniu nowego przetargu na budowę pirsu terminalu pasażerskiego T2.
- W przeprowadzonym przez nas dialogu z wykonawcami naszym priorytetem było, aby oszczędności nie wpływały na jakość. Jestem przekonany, że udało nam się osiągnąć założony cel - powiedział Tomasz Kloskowski, Prezes Zarządu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. - Podczas rozmów z oferentami wytłumaczyliśmy przede wszystkim pewne aspekty i założenia zamówienia. Okazało się na przykład, że błędnie interpretowano kwestie dotyczące systemów nowej części terminalu - oferenci obliczali stworzenie systemów dla całości terminalu, tymczasem chodzi tylko o wyposażenie dobudowywanej części i zestrojenie jej z istniejącą infrastrukturą. Dodatkowo nie jest konieczne korzystanie wyłącznie z dostawców dotychczasowych systemów - dodaje.
Na wykonanie inwestycji wykonawca będzie miał wydłużony w stosunku do pierwotnego terminu czas 26 miesięcy.
- Wcześniej założyliśmy czas realizacji inwestycji na 24 miesiące z dodatkową punktacją za skrócenie tego czasu nawet do 18 miesięcy. Mamy sporo czasu na zrealizowanie tego projektu, więc mogliśmy wydłużyć czas budowy do 26 miesięcy, a dzięki temu wykonawcy nie będą musieli uwzględniać w stawkach ofert, kar umownych za przekroczenie terminu - powiedział prezes gdańskiego lotniska.
Czytaj też: Lotnisko się rozbuduje. Za dwa lata będzie mogło przyjąć 9 mln pasażerów
Większy terminal, więcej pasażerów
Nowy, 180-metrowy pirs o szerokości 46 m ma zostać dobudowany do istniejącego terminalu pasażerskiego T2. Dzięki niemu przepustowość portu lotniczego w Gdańsku ma wzrosnąć z 7 do 9 mln pasażerów rocznie.
Dzięki tej inwestycji centralny punkt kontroli bezpieczeństwa ma zostać powiększony z 11 do 18 linii, liczba punktów odprawy paszportowej miałaby wzrosnąć z sześciu do 10 (odloty) i z ośmiu do 12 (przyloty). Liczba bramek odlotowych (tzw. gate'ów) miałaby wzrosnąć z 20 do 30, a liczba tzw. karuzel pozwalających na odbiór bagażu - z pięciu do dziewięciu.
Jest zapas
Władze lotniska podkreślają jednak, że nie spieszą się z inwestycją - planowana rozbudowa terminalu T2 ma być krokiem wyprzedzającym rozwijający się ruch lotniczy.
W ubiegłym roku przez gdański port lotniczy przewinęło się 4,98 mln pasażerów. Wciąż pozostaje jeszcze zapas 2 mln pasażerów do osiągnięcia limitu obecnej przepustowości lotniska.
To oznacza, że obecnie działające terminale pasażerskie zapewniają pasażerom odpowiedni standard obsługi.
Miejsca
Opinie (178) ponad 10 zablokowanych
-
2019-06-23 23:48
Jak można za życia nazywać, co to ma być ??
parada podległości, jak będziemy chcieli nazwy bolka i lolka to sobie ją ustanowimy, po tym czasie.
- 4 7
-
2019-06-23 23:59
Nowe kierunki zrobic !
W kierunek poludniowo-wschodni. Nowe loty do Izmiru , Kocaeli , Samsun , Gebze czy Adany......
I na Krym . Ja kcem Krym !- 4 2
-
2019-06-24 00:57
Plac
Proponuje rowniez wybudowac wielopoziomowy parking bo robi sie ciasno
- 3 2
-
2019-06-24 00:58
wiadomo kto wygra
- 3 1
-
2019-06-24 06:04
priorytetem było, aby oszczędności nie wpływały na jakość.
i jakoś'Ć to będzie
- 2 1
-
2019-06-24 06:41
Opowiadam na pytanie z sondy
: jezeli lecę na południe latam zawsze z Radomia , z tego lotniska jest najblizej na południe Europy i do Afryki. Tylko pojutrze wyjątkowo lecąc do Turcji odlecę z Gdańska , w Radomiu nie było juz niestety biletów !:-)- 8 1
-
2019-06-24 07:10
Mieczysław Struk po interwencji CBA przypomniał sobie o działce wartej 190 tys. zł.
CBA lepsze od suplementów !
- 7 2
-
2019-06-24 07:48
Znowu i znowu (1)
Czytam te różne opinie i za głowę się łapie jak wszyscy są mądrzy i na wszystkim się znają, same mądrale.
- 4 3
-
2019-06-24 09:03
widzisz, nie nadążasz, słabo, bardzo słabo.
- 1 0
-
2019-06-24 08:42
Gdybyście przeczytali artykuł dotyczący podróżowania samolotem a ekologią, wypowiedzi skandynawskiej aktywistki (8)
zrozumielibyście, że podróżowanie na krótkich dystansach samolotem jest nie ekologiczne, bowiem jeden przelot generuje tyle CO2 ile roczna jazda samochodem.
Myśląc perspektywicznie, to wstyd latać samolotem i przyczyniać się do zwiększenia emisji gazów cieplarnianych, które niszczą warstwę ozonową.
W dobie globalnego ocieplenia, rozbudowa lotniska nie jest powodem do dumy,- 4 6
-
2019-06-24 09:42
Ja sie z tym zgadzam, ale wladze miasta sa hipokrytami (1)
np gdy walcza z plastkiowymi opakowaniami (krzyczac na ulicach), gdzie w samolotach jest dokladnie na odwrot.
- 1 0
-
2019-06-24 09:49
Tak, wypowiedzi aktywistów należy przyjmować za wiążące i ich bezwzględnie przestrzegać
- 0 0
-
2019-06-24 11:05
u nas nie ma krótkich połaczeń (1)
- 0 0
-
2019-06-24 14:27
Jeśli nie są transatlantyckie, odbywają się w obębie jednego kontynentu to są krótkie
Ty skoro tego nie rozumiesz, to musisz być krótkowzrocznym małym człowieczkiem...
- 0 0
-
2019-06-24 11:56
lewaku ty, klimat sie nie ociepla. to sa cykle takie od stek lat
i przestan bredzic....
- 1 0
-
2019-06-24 12:26
lecz sie
precz z ekooszołomstwem. Dla mnie mozesz sobie żyć nago w lesie, bedziesz wtedy turbo ekologiczny, ale nie każd innym żyć wg twoich zasad.`
- 1 0
-
2019-06-24 19:39
Co ma piernik do wiatraka?
Jak zrobią większy terminal, żeby zamknąć ten stary i przenieść ruch non-schengen na nową część, to będzie więcej samolotów i więcej będą smrodziły? Poza tym świetne powołanie się na wyniki badań. Jeden przelot samolotem - nie wiadomo na jakim dystansie i ja dużym samolotem-z iloma pasażerami na pokładzie - generuje tyle Co2 ile roczna jazda samochodem -passatem tdi po 15tys km w roku, czy hybrydową toyota 5tys w roku? Z jednym Januszem w środku, pięcioma pasażerami, czy mnożymy to razy 200, ile pasażerów w samolocie?
- 0 0
-
2019-09-26 16:28
No już wszyscy się przejmą emisją gazów cieplarnianych i ekologią. Niech ekoskrętni zajmą się wycinką lasów pod uprawy na... biopaliwa.
- 0 0
-
2019-06-24 09:01
Nikt nie zrobi tego za 100 milionów i wyłudzony VAT,
zmiana epoki- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.