• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko ogłosiło drugi przetarg na pirs przy terminalu pasażerskim

ws
23 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nowy, 180-metrowy pirs o szerokości 46 m ma zostać dobudowany do istniejącego terminala pasażerskiego T2. Dzięki niemu przepustowość portu lotniczego w Gdańsku ma wzrosnąć z 7 do 9 mln pasażerów rocznie. Nowy, 180-metrowy pirs o szerokości 46 m ma zostać dobudowany do istniejącego terminala pasażerskiego T2. Dzięki niemu przepustowość portu lotniczego w Gdańsku ma wzrosnąć z 7 do 9 mln pasażerów rocznie.

Zarząd Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy ogłasza nowy przetarg na budowę pirsu terminalu pasażerskiego T2. Po miesiącu rozmów z czterema potencjalnymi wykonawcami drugi przetarg zakłada inne warunki realizacji inwestycji. W pierwszym głównym problemem była cena - najniższa przedstawiona przez wykonawców oferta przewyższała przeznaczoną na inwestycję kwotę o około 30 procent.



W podróż lotniczą wyruszasz najczęściej z:

Przypomnijmy:

  1. W połowie maja władze portu lotniczego w Gdańsku unieważniły przetarg na budowę pirsu przy terminalu pasażerskim T2.
  2. Powodem były oferty, które znacznie przekroczyły budżet inwestycji.
  3. O zlecenie ubiegały się cztery firmy i konsorcja: Doraco i NDI z Trójmiasta, a także Budimex i Hochtief.


Lotnisko zaplanowało, że na rozbudowę terminalu przeznaczy 177 mln zł netto. Żadna z propozycji nawet nie zbliżyła się do tej granicy. Najtańsza, przygotowana przez NDI, opiewała na 239 mln zł. Pozostałe były jeszcze wyższe: Hochtief wycenił swoje usługi na 279 mln zł, Doraco na 305 mln zł, a Budimex na 311 mln zł. Oferty różnią się także czasem realizacji: od 18 do 22 miesięcy.

Czytaj też: Bagaże pozostawione bez opieki to problem na lotnisku

Nowy przetarg zmienia warunki



Po trwającym niemal miesiąc dialogu technicznym, w którym wzięło udział czterech potencjalnych oferentów, Zarząd Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy podjął decyzję o ogłoszeniu nowego przetargu na budowę pirsu terminalu pasażerskiego T2.

- W przeprowadzonym przez nas dialogu z wykonawcami naszym priorytetem było, aby oszczędności nie wpływały na jakość. Jestem przekonany, że udało nam się osiągnąć założony cel - powiedział Tomasz Kloskowski, Prezes Zarządu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. - Podczas rozmów z oferentami wytłumaczyliśmy przede wszystkim pewne aspekty i założenia zamówienia. Okazało się na przykład, że błędnie interpretowano kwestie dotyczące systemów nowej części terminalu - oferenci obliczali stworzenie systemów dla całości terminalu, tymczasem chodzi tylko o wyposażenie dobudowywanej części i zestrojenie jej z istniejącą infrastrukturą. Dodatkowo nie jest konieczne korzystanie wyłącznie z dostawców dotychczasowych systemów - dodaje.
Na wykonanie inwestycji wykonawca będzie miał wydłużony w stosunku do pierwotnego terminu czas 26 miesięcy.

- Wcześniej założyliśmy czas realizacji inwestycji na 24 miesiące z dodatkową punktacją za skrócenie tego czasu nawet do 18 miesięcy. Mamy sporo czasu na zrealizowanie tego projektu, więc mogliśmy wydłużyć czas budowy do 26 miesięcy, a dzięki temu wykonawcy nie będą musieli uwzględniać w stawkach ofert, kar umownych za przekroczenie terminu - powiedział prezes gdańskiego lotniska.
Czytaj też: Lotnisko się rozbuduje. Za dwa lata będzie mogło przyjąć 9 mln pasażerów

Na wykonanie inwestycji wykonawca będzie miał wydłużony w stosunku do pierwotnego terminu czas 26 miesięcy. Na wykonanie inwestycji wykonawca będzie miał wydłużony w stosunku do pierwotnego terminu czas 26 miesięcy.

Większy terminal, więcej pasażerów



Nowy, 180-metrowy pirs o szerokości 46 m ma zostać dobudowany do istniejącego terminalu pasażerskiego T2. Dzięki niemu przepustowość portu lotniczego w Gdańsku ma wzrosnąć z 7 do 9 mln pasażerów rocznie.

Dzięki tej inwestycji centralny punkt kontroli bezpieczeństwa ma zostać powiększony z 11 do 18 linii, liczba punktów odprawy paszportowej miałaby wzrosnąć z sześciu do 10 (odloty) i z ośmiu do 12 (przyloty). Liczba bramek odlotowych (tzw. gate'ów) miałaby wzrosnąć z 20 do 30, a liczba tzw. karuzel pozwalających na odbiór bagażu - z pięciu do dziewięciu.

Jest zapas



Władze lotniska podkreślają jednak, że nie spieszą się z inwestycją - planowana rozbudowa terminalu T2 ma być krokiem wyprzedzającym rozwijający się ruch lotniczy.

W ubiegłym roku przez gdański port lotniczy przewinęło się 4,98 mln pasażerów. Wciąż pozostaje jeszcze zapas 2 mln pasażerów do osiągnięcia limitu obecnej przepustowości lotniska.

To oznacza, że obecnie działające terminale pasażerskie zapewniają pasażerom odpowiedni standard obsługi.
ws

Miejsca

Opinie (178) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Jakie lotnisko?? W Naszej Gdyni, czy w Danzigu??!!!!!!!!!!! (12)

    • 16 78

    • Mam genialny pomysł. (4)

      Skoro wasze lotnisko w gdyni stoi nie używane ,to proponuje tam organizować marsze równości oraz inne tego typu pochody w obronie macicy ,konstytucji itd. Każdy normalny mieszkaniec Trojmiasta będzie szczęśliwy a i wy kodomici i teczowi możecie tam sobie protestować i blokować terminal do woli.
      Pozdrawiam prawilnych

      • 26 33

      • Niech zrobią konkurs na zmianę nazwy (3)

        • 5 7

        • (2)

          Śledzie chciały mieć kosmodrom to proponuje homodrom.

          • 7 9

          • Tower (1)

            Po co piszesz takie bzdury o czynnym lotnisku w Gdyni ? Z głupoty czy z niewiedzy.

            • 3 1

            • Tak czynnym

              operują tam resztki naszego lotnicta morskiego, bo z budżetu MONu idzie hajs na samototy dla wipów i na Grzyba z Torunia

              • 5 2

    • No właśnie... (1)

      Odwiedziłem w sobotę Ciotkę na Oksywiu. Tak zapuszczonej dzielni dawno nie widziałem. Ogarnął mnie smutek. Droga na lotnisko na Babi Dołach to klasyczna powiatowa dojazdówka

      • 15 4

      • o sorki, u mnie w gminie niektórzy mają lepszy dojazd na pole niż droga na Babie Doły

        • 13 1

    • (1)

      Wasza Gdynia zawdzięcza właśnie Danzigowi to, ze jest tak dużym miastem, gdyż w czasach WMG Polska potrzebowała dużego portu.

      • 16 7

      • Wow. Oświeciłeś wszystkich haha

        • 1 0

    • (1)

      Danzig uber alles

      • 0 2

      • Rzekł potomek przybyszy zza Buga.

        • 0 2

    • Mowa o lotnisku w Gdańsku. A Gdynia też jest nasza i tylko jakiś strach po wojnie powstrzymał nas od stworzenia jednej administracji w trójmieście. No i tak już zostało.

      • 1 0

  • No i (7)

    git:)

    • 26 8

    • Git to by było gdybysmy nie musieli tak masowo wyjedzac za praca (2)

      i żyli z tego co jest lokalnie. Czyli gdyby lepiej wykorzystywac swoje własne zasoby i mniej zanieszczyszczać ciagłymii rekordami w halasie, korkach i milionach zuzywanej energii tak elektrycznej jak i paliw płynnych.

      Najzdrowsza gospodarka to ta lokalna, oparta na jak najkrótszych dystansach pokonywanych każdego dnia przez towary usługi i zywnosc.
      Sami sie trujemy na własne zyczenie i jeszcze nazywane jest to postepem i rozwojem.

      Według mnie to raczej szybka degradacja zasobów i energii, która mogłaby spokojnie zapewnić lepsze zycie naszych dzieci w przyszlych latach. Za 10,20,30,40, 50 lat.

      • 8 4

      • (1)

        ja nigdy nie wyjeżdżałam za pracą za granicę, zawsze byłam na swoim. Wyjeżdzali "poszukiwacze szczęścia" oraz ci którzy nigdzie nie umieli jej sobie znaleźć.

        • 7 6

        • Praca w wielu firmach w 3miescie

          wiaże się z wyjazdami.

          • 6 0

    • Lotnictwo na uprzywilejowanej pozycji (3)

      Już teraz wzrost zrozumienia problemu przez ludzi skutkuje w niektórych krajach decyzjami o wstrzymaniu rozbudowy lotnisk i protestami społecznymi. I nie chodzi tu, jak wciąż jeszcze w Polsce, o skargi na hałas i niebezpieczeństwo katastrofy samolotu. W 2007 roku protesty przeciwko rozbudowie londyńskiego lotniska Heathrow były prowadzone nie tylko przez okolicznych mieszkańców, ale i tysiące ludzi, sprzeciwiających się rozbudowie ze względu na chęć zwrócenia uwagi na wpływ masowych i de facto bezsensownych podróży lotniczych na klimat naszej planety.

      ruch lotniczy ciągle rośnie. W zeszłym roku zanotowano wzrost o 6,4%. Tylko na kontynencie europejskim przewiduje się, że w 2040 roku będzie on większy o 42% w stosunku do roku 2017. Wzrośnie zarówno liczba pasażerów (obecnie 4,3 miliarda rocznie), jak i zwiększy się flota samolotów. Wprawdzie samoloty stają się coraz bardziej efektywne energetycznie (np. taki Dreamliner), ale ta poprawa nie skompensuje rosnącej ilości lotów.
      Lotnictwo na uprzywilejowanej pozycji

      Gdzie może leżeć przyczyna tego, że latamy (w domyśle tylko niewielka część populacji) coraz więcej? Brak granic (przynajmniej w UE), globalizacja, chęć zwiedzania świata i robienia biznesów to jedna strona medalu. A druga jest taka, że sektor lotniczy korzysta całkiem nieźle na niskich podatkach. Zaraz po II Wojnie Światowej ustalono, że paliwo lotnicze, które jest na pokładzie samolotu, nie może być podwójnie opodatkowane. No i nie jest. Szacuje się, że takie zwolnienie jest warte około 60 miliardów euro. Rocznie!

      Dodatkowo, lotniska (zwłaszcza przy rozbudowach) korzystają najczęściej z państwowych dotacji, a więc z pieniędzy podatników. Niekiedy państwa stosują nawet zachęty płacąc liniom lotniczym za każdy lot do konkretnego lotniska (tak swojego czasu zrobiła chociażby Turcja). Jak dla mnie trochę za dużo tych udogodnień, zwłaszcza jak sobie człowiek pomyśli o tym, że inne sektory jakoś nie mogą liczyć na niższe podatki.

      • 2 4

      • No i... ?

        • 2 1

      • Abus (1)

        Dzięki Samorządowym (nie państwowym!) subwencjom dla linii, wiele polskich prowincjonalnych miast umożliwiło naszym rodakom znalezienie nowych posad na północy Europy.
        Transport lotniczy jest najmniej energochłonny w przeliczeniu na jednego pasażera x kilometr. Zacznij czytać poważniejsze opracowania, a nie tępą propagandę.

        • 4 1

        • to nie lepiej rozwijac te prowincjonalne jak piszesz miasta

          Lot jednego samolotu trwajacy 5- godzin to tyle spalonego paliwa i zanieczyszczen co 60 lat jazdy codzinnej samochodem po miescie.

          • 0 1

  • Gdańsk inwestuje (1)

    Wspaniałe, oby tak dalej

    • 54 13

    • tak, tak w centrum onkologiczne...

      Idzie to parze ze zwiekszajacymi sie ilosciami lotów.

      • 3 5

  • Tam będą przylatywać (3)

    Ludzie z trzeciego świata?

    • 9 57

    • Juz przylatują

      • 5 2

    • chyba odlatywać (1)

      do San Eskobar

      • 9 2

      • świetne połączenie San Escobar jest z Maderą i miejscowościami letniskowymi nad Morzem Azorskim

        • 2 3

  • Opinia wyróżniona

    I bardzo dobrze (2)

    bo mimo, iż terminal T2 jest bardzo duży to według jest źle podzielony, strefa ogólnodostępna jest za duża w stosunku strefy po kontroli. Jak doszły wszystkie sklepy to u góry jest po prostu ciasno. Jest nadal wciąż spory zapas jeśli chodzi o ilość odprawianych paxów, ale jest klaustrofobicznie.

    • 89 15

    • (1)

      Zapas? Trzeba lepiej loty rozplanowywac. Rano jest turbo kociol...

      • 4 1

      • A później myślisz że jest luz?

        Poza tym to nie lotnisko wymyśla godziny odlotów.

        • 2 0

  • Nowe, południowe kierunki typu Majorka, Dubrownik, Rzym lub Korfu by się przydały (5)

    • 83 5

    • A tu już nie masz ciepłych miejsc?

      A o tych miejscach, o których piszesz gdzie jest masowa turystyka z całego swiata odbija sie to bardzo ale to bardzo na srodowisku naturalnym.

      • 3 16

    • Jestem za Rzymem! (1)

      I Sewillą . Uwielbiam te miasta!

      • 12 3

      • kurrrrcze to sie przeprowadz tam.

        Chyba, ze lubisz tak jak pewna europoslanka Gdansk ;0

        • 2 1

    • Tam to tylko z Radomia , z Radomia najbliżej .

      • 1 1

    • Ale to nie zależy od lotniska

      • 3 1

  • (1)

    Czy nie można po prostu przenieść terminala z Gdyni? Tam i tak nigdy nie będzie potrzebny.

    • 55 7

    • Weź na plecy i przenieś trollu.

      • 1 7

  • Czekam na opinie specjalistów (3)

    że za 180 baniek netto się nie da, bo to strasznie trudna budowla. Poprzednio tak pisali.

    • 21 6

    • Jestem specjalistą i chciałem się włączyć do tej dyskusji.

      Niestety za 180 baniek nie da się tego zbudować ,no chyba ze ja ze śwagrem by my się zawzięli. Ale my zawalone robotą som.

      • 8 4

    • Możesz sie zgłosić to jeszcze otwarta sprawa, wygrasz napewno.

      • 2 1

    • nie da się tego zrobić na 180 baniek

      Jako specjalista to mówię.

      • 0 0

  • pytam kiedy (19)

    Kiedy oficjalna zmiana nazwy lotniska na Lotnisko im. Bolka?

    • 67 117

    • gdy twoj idol przyzna się, że jest Balbiną i sprzedał brata 2 razy (6)

      1 bezpiece
      2 wymuszając lot do smoleńska mimo fatalnej pogody

      • 39 18

      • z tym lotem to byl pułk wojskowy za Klicha. Lot drugi wymusila polityka donalda z putinem. (5)

        Zreszta sam pozniej go rozwiazywał, zeby zamiesc sprawe. Petelicki az popelnil samoboja bo o czyms sie dowiedzial.

        • 12 27

        • (1)

          Gdyby nie chciejstwo wylądawania za wszelką cenę , gdyby za sterami samolotu siedzial kapitan który by wiedział że to on dowodzi na pokładzie samolotu ci ludzie by zyli. Samolot z Tuskiem wylądował i wrócił . Wszystko to była kwestia umiejetności , kompetencji i trzeźwej oceny pogody i możliwości .

          • 14 4

          • Dodałbym jeszcze że ta tragedia to kwestia zwykłej polskiej bylejakości , nieprzestrzegania procedur i myslenia "nam sie uda". Jak widac nie udało się.

            • 11 1

        • Przypomnij mi jakiś swiatowy przykład kiedy to załoga samolotu i osoby odpowiedzialne za przewożenie najważniejszych osób w państwie zachowałaby się tak nieodpowiedzialnie i doprowadziło do takiej tragedii . I nie dotyczy to tylko lotów , zobacz ile było sytuacji na drogach z udziałem Prezydenta , jak to ochrona najważniejszej osoby w państwie pozwalała mu biegać po ulicy po niegroźnej kolizji, a gdyby to była prowokacja? . Popatrz na liczne wypadki i kolizje kierowców SOP choćby w Oświęcimiu , popatrz na stan techniczny samochodów (wystrzał starej zuzytej opony) samochodu prezydenckiego na autostradzie .To wszystko jest nasza polska bylejakość .

          • 9 1

        • I jeszcze ich tam na siłę wsadzili

          • 3 0

        • A gdzie jest wrak? To miał być pryjortyet rządu!!

          A tym czasem PO występowała 26 razy z wnioskiem o zwrot a PIS-1.

          • 2 1

    • Niech zrobią na imienia Adamowicza. Dlaczego wciąż nosi imię donosiciela?? (2)

      • 8 32

      • (1)

        lepiej łapówkarza niż donosiciela? To może od razu Metropolia 32 Kont Bankowych???

        tak poważnie to najlepszym kandydatem do imienia EPGD byłby Florian Ceynowa. Postać historyczna i zasłużona dla regionu, a do tego niekontrowersyjna

        • 12 17

        • A kto to był Ceynowa?

          Jak będziecie mieli lotnisko w Wejherowie to sobie je możecie nazwać jego imieniem

          • 3 1

    • ja i moi kumple też pytają,

      kiedy zmiana nazwy lotniska ?

      • 19 15

    • Pytaj dalej !!! (2)

      Po twoim zejściu !

      • 13 15

      • (1)

        po moim zajściu? ale ja już dwa razy zaszłam!

        • 6 6

        • Ale chyba na udar muzgu co?

          napisał jak byk zejściu ale po wylewie czy innym udarze czyta się inaczej

          • 1 0

    • jaki Bolek, jaki Bolek?? Bolek to jak był mały!! teraz jest Pan Bolesław!! PAN!!

      • 7 12

    • lotnisko

      Świętego Lecha Kaczyńskiego- już pisali ze w Watykanie polska dyplomacja -załatwia

      • 18 8

    • Na...

      Balbiny?

      • 9 8

    • czas najwyzszy zmienic (1)

      • 4 2

      • Sam się zmień i zacznij myśleć.

        • 0 2

  • I wiecej zanieczyszczeń. A tak sie rzekomo martwia na szczytach klimatycznych o emisje spalin (12)

    "Większy terminal, więcej pasażerów"

    Już teraz hałas i spalone masowo paliwo to za duzo.

    Powinno sie myslec o tym by jak najblizej umiejscawiac osrodki, w których czlowiek zyje pracuje i zdobywa środki do zycia oraz pozywienie. Lokalnosc w tych wszystkich dzialaniach jest jedynym wyjsciem na przyszle zdrowe zycie miszkancow.

    • 30 42

    • Dokładnie !!! (1)

      Zniszczyć lotnisko ,podróżujmy wołami!

      • 13 5

      • Można brac pood uwage rozwoj rozłozony na lata i realizowany równomiernie

        Polska jest spora i wiele w niej jest do realizacji. Dlaczego lotnisko wedlug ciebie przyjmuje tyle emograntów zarobkowych? To żadna chwała dla nas. Predzej wstyd, ze nie dbamy o to mamy cennego w kraju. Tak by Polak mial z tego dobre i dlugie zycie.

        • 6 3

    • Masz rację (3)

      Mało kto wie, że transport lotniczy jest najbardziej trujący w przeliczeniu na 1 przewiezioną osobę. Ilość wytworzonego w trakcie lotu dwutlenku węgla jest horrendalna - co nie powinno dziwić, patrząc na cysterny bunkrujące samolot przed lotem. To nie jest porcja na tydzień!! Dlatego Japonia i obecnie Chiny postawiły na superszybkie pociągi - są po postu mniej szkodliwe dla środowiska i niewiele wolniejsze od samolotów, a licząc dojazd z centrum do centrum to w prawie 70% przypadków szybsze.

      • 15 7

      • I nie trzeba być godzinę przed. Wystarczy 5 minut.

        • 8 2

      • Pasażerokilometr się liczy

        Kłamiesz, jest całkiem odwrotnie.

        • 2 2

      • bzdura

        • 1 2

    • (3)

      Racja! Przywrócić bryczki! Samochody w Wiśle utopić!

      • 7 5

      • Nie płacz potem, że tylu ludzi choruje na raka. (2)

        Sami sobie gotujemy ten los.

        • 3 4

        • Uran (1)

          Nikt nie każe ci latać, zawsze możesz pojechać do Wiślinki.

          • 3 2

          • Ale argument, lepiej byś już nic nie napisał.

            • 0 1

    • Agoras+

      Kto cię skrzywdził w dzieciństwie?

      • 1 1

    • No to w Polsce raczej tak mamy

      Chyba że wakacje też mamy spędzać na balkonie albo w parku?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane