- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (392 opinie)
- 2 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (46 opinii)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (270 opinii)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (123 opinie)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (107 opinii)
- 6 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (319 opinii)
Lotnisko w Gdańsku: 4,6 mln pasażerów, 25 mln zysku
Za pracą, turystycznie, także po Polsce - podobnie jak wszyscy Polacy, także mieszkańcy Pomorza latają coraz częściej. Pokazują to liczby: w porównaniu do ubiegłego roku lotnisko w Rębiechowie obsłużyło ponad pół miliona pasażerów więcej. Czy w tym roku będzie ich już 5 mln? Czas pokaże.
- Rynek lotniczy w Europie rośnie 4-5 proc. w skali roku. U nas, póki co, te wzrosty są dwucyfrowe. Trzeba się z tego cieszyć, ale też pamiętać, że my dopiero nadganiamy Europę. Mamy duże możliwości przed sobą - cieszy się Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego w Gdańsku.
Atuty i zagrożenia lotniska w Gdańsku
Choć powody do radości są, to są także zagrożenia. Jak choćby to, że niemal połowę wszystkich pasażerów startujących i lądujących w Gdańsku przewiozły samoloty Wizzair. Węgierski przewoźnik w ostatnich 12 miesiącach otworzył cztery nowe połączenia z Gdańska (w tym roku już dwa kolejne do Lwowa i Wiednia) i w sumie obsłużył w Rębiechowie 2,18 mln pasażerów (wzrost o 11 proc. w porównaniu do 2016 r.).
Z jednej strony to dobrze, że partner lotniska tak się rozwija. Z drugiej: opieranie biznesu na jednym kliencie nie jest bezpieczne.
Na szczęście imponujący wzrost zanotował drugi z największych przewoźników - Ryanair. Irlandzki przewoźnik obsłużył w Gdańsku 1,3 mln pasażerów (aż 30 proc. więcej niż w 2016 r.).
- To nadspodziewanie dobry wynik, bo tak optymistycznych prognoz na początku roku nie mieliśmy - przyznaje Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego w Gdańsku. - Dużą popularnością cieszyły się głównie nowe połączenia do Amsterdamu, Lizbony, ale też Izraela czy Neapolu.
Gdy w 2012 r. Gdańsk był jednym z czterech miast gospodarzy Euro 2012, lotnisko mierzyło w obsłużenie 3 mln pasażerów, a dekadę temu marzeniem wydawały się 2 mln. Od tamtej pory port lotniczy rósł - jak cały rynek lotniczy w Polsce - pod względem frekwencji, infrastruktury i finansów.
Dziś jest trzecim co do wielkości lotniskiem w Polsce - po Warszawie (12,8 mln) i Krakowie (5,8 mln) - i jednym z najprężniej rozwijających się małych lotnisk w Europie. Celem na 2018 r. jest przekroczenie bariery 5 mln pasażerów rocznie. Taki wynik sytuowałby lotnisko w Gdańsku w siódmej dziesiątce portów lotniczych w Europie.
- Przekroczenie bariery 4 mln pasażerów daje awans do wyższej ligi portów lotniczych w Europie. Dla dużych przewoźników to sygnał, że warto uruchamiać tu nowe połączenia i szukać nowych pasażerów. To widać w Gdańsku - podkreśla prezes lotniska w Rębiechowie.
Nie oznacza to jednak, że nie zmaga się z problemami. Rosnąca liczba pasażerów wymusiła na zarządcy inwestycję w dodatkową infrastrukturę przy bramkach kontroli bezpieczeństwa. Ostatnio pojawiły się tam dodatkowe bramki do skanowania kart pokładowych.
Rosnące potrzeby pasażerów widać też po mocno odmienionej strefie wolnocłowej w terminalu T2, gdzie pod koniec roku otwarto nowe sklepy i restauracje.
Rekordowy był lipiec, gdy z lotniska skorzystało niemal 0,5 mln pasażerów (499 275 osób), z kolei w sierpniu licznik obsłużonych pasażerów zatrzymał się na 495 453 osobach.
Z Gdańska latamy głównie po Europie...
Nie jest niespodzianką, że aż 85 proc. całego ruchu to loty zagraniczne. Ruch krajowy od trzech lat rośnie, ale w skali roku zaledwie o 1 proc. (obecnie to 15 proc.). Według prognoz - taki wynik trudno będzie powtórzyć, ze względu na wycofanie się Ryanaira z połączeń do Warszawy.
Rosnącą liczbę pasażerów stymulowały nie tylko nowe połączenia, ale też nowi przewoźnicy. Od połowy maja regularne codzienne połączenie między Gdańskiem a Amsterdamem rozpoczął KLM. Do końca października zwiększono liczbę lotów do 14 tygodniowo.
...ale najwięcej pasażerów lata do Warszawy
Zmiana nastąpiła z kolei w rankingu najpopularniejszych kierunków. W 2016 r. najchętniej lataliśmy do Londynu. W ubiegłym roku więcej pasażerów latało do Warszawy. Drugim polskim miastem, do którego najczęściej odlatują samoloty z Rębiechowa jest Kraków (9. miejsce w rankingu). Pozostałe miejsca obsadziły głównie miasta ze Skandynawii i Europy Zachodniej: poza Londynem to Oslo, Sztokholm, Kopenhaga, Frankfurt, Monachium, Dortmund i Turku.
Coraz więcej pasażerów lotów czarterowych
Wzrost na poziomie 31 proc. zanotowano także w ruchu czarterowym. Ubiegły rok był rekordowy. Między portami lotniczymi w Grecji, Hiszpanii Turcji czy Bułgarii a Gdańskiem odnotowano ruch na poziomie 276 338 pasażerów (w 2016 r. - 210 tys.).
- Zadziałała prosta reguła. Wzrosło bezpieczeństwo i siła nabywcza Polaków - tłumaczy dobry wynik Kloskowski. - Największe wzrosty zaobserwowaliśmy w Turcji i Egipcie, bo mamy tam najlepszą relację ceny pobytu do jakości wypoczynku. Polacy to widzą.
Lepszy jest też wynik finansowy. Wszystkie te operacje pozwoliły zarobić portowi lotniczemu w ubiegłym roku 24,8 mln zł (zysk netto), przy przychodach wynoszących 150 mln zł.
Plany na 2018 r.
Głównym celem na ten rok jest przekroczenie 5 mln obsłużonych pasażerów. Ale to nie wszystko. Na lotnisku prowadzone są też inwestycje w infrastrukturę. Jesienią tego roku gotowy ma być system ułatwiający lądowanie ILS kategorii III B.
W tym roku mogą ruszyć też wypłaty odszkodowań dla mieszkańców tzw. obszaru ograniczonego użytkowania wokół lotniska. Wniosków o takie wypłaty jest - jak przyznaje prezes lotniska - "dużo". O konkretach nie chciał jednak mówić.
Miejsca
Opinie (275) ponad 10 zablokowanych
-
2018-01-18 14:47
Tablica przelotów i odlotów kiedy będzie on line jak na Europę przystało (2)
Tj w tytule
Ponadto informacje na temat pozostawinego przez samolot bagażu są podawane po conajmniej 4 godzinach, jak pani przyniesie karteczkę.
Niestety zetknąłem się z tymi problemami osobiście .
Sam wygląd zewnętrzny lotniska nie wystarczy.- 8 4
-
2018-01-18 15:10
a co nie jest? (1)
- 3 0
-
2018-01-18 16:26
taka tablica przylotów/odlotów jest na stronie lotniska, imbecylu. i to całkiem fajna bo pokazuje rzeczywisty czas. a nie tak jak na innych lotniskach.....
- 3 0
-
2018-01-18 14:49
Płacić za czynsz kawiarni 100 000zł mieisęcznie to trochę duzo
- 12 0
-
2018-01-18 14:53
Ochrona może nie miła... (2)
... ale znam osobiście na rękę 2600 zł plus za niedzielę i nocki 200 zł co daje 2800 zł a nadgodzin kasują w postaci wolnego i wprowadzają w grafiku niedogodziny aby jeszcze częściej dodatkowo przychodzić.
- 9 4
-
2018-01-18 15:12
trzeba było nosić teczki
- 5 0
-
2018-01-18 15:28
Klasyk by POwiedział
zmień pracę i weż kredyt. Ale skoro praca u bolka to "honor" to i taka placa.
- 6 2
-
2018-01-18 14:54
A kiedy ruszy obiecane miedzynarodowe lotnisko w Kosakowie ?
Juz mnie denerwuje jazda do Gdanska jak lece odwiedzic kolege w Luton.
- 7 8
-
2018-01-18 14:54
no tak
ruch większy..a odszkodowań za OOU nadal nie placą
- 4 3
-
2018-01-18 14:57
kiedy wkoncu zmieniną nazwe lotniska agenta bezpieki na jakiegos Polskiego człowieka
- 14 20
-
2018-01-18 14:58
Pozostawiony bagaż (1)
Mój wylatywał z Gdańska do Sydney. Niestety jego bagaż nie został zabrany. Czekałem na odpowiedź z lotniska i się nie doczekałem co dzieje się z bagażem. Naszczęście syn powiadomił mnie że już wszystko wie o bagażu ponieważ uzyskał wyczerpującą odpowiedź z lotniska w Sydney.
Na naszym lotnisku pani chodzi z karteczką i jak zliczy bagaż to wtedy przynosi tę karteczkę drugiej pani - taką uzyskałem odpowiedź. Na pytanie -kiedy przyjdzie? - Usłyszałem - jak policzy -- 15 6
-
2018-01-18 20:08
To tak na przyszłość nie zawracaj pan duszy na lotnisku, na którym zaczęła się podróż. Takie sprawy może reklamować tylko pasażer po przylocie na lotnisko docelowe. Wszędzie.
- 4 0
-
2018-01-18 15:20
Bardzo drogo (3)
Państwowy port a ceny zachodnie opłat lotniskowych itp czas na stawki zachodnie w państwowej służbie zdrowia !!! Często chamscy i aroganccy pracownicy lotniska!!! Bardzo wysokie ceny jedzenia napojów itp ustawić vending maszyny z napojami, słodyczami kanapkami itp
- 12 6
-
2018-01-18 20:46
Nie bój sie (1)
W maszynach też będą odpowiednie ceny lotniskowe.
- 3 1
-
2018-01-19 05:52
Lotnisko tłumaczyło się że nie może ingerować w ceny w sklepach lotniskowych, ale może ustawić vending maszyny jako konkurencję - jedna taka maszyna zabiera okolo 0,8 M2 czyli niewiele plus tania obsluga - pewnie tego nie zrobią bo to gadanie o niemożności wpływania na ceny to ściema !
- 0 1
-
2018-01-19 11:30
A dlaczego ma być tanio? Dlaczego nie kierować się wielkością popytu i podaży? Chcesz znów ingerować w wolny rynek? Druga kwestia. Gdzie spotkałeś się z chamskimi pracownikami? W sklepie? Przy kontroli bezpieczeństwa? Przy rozładunku bagaży? Babcia klozetowa kiepsko mówi po angielsku? Na parkingu? Podpowiem - żadna z wymienionych tu osób nie jest pracownikiem lotniska, wiec odstosunkuj się od portu lotniczego.
- 1 1
-
2018-01-18 15:26
mało czarterów z Gdańska (3)
Szkoda, że z Gdańska zimą można bezpośrednio polecieć (biorąc pod uwagę ciepłe i bezpieczne kierunki) tylko na Teneryfę, a na przykład z Katowic czy Poznania na wszystkie Wyspy Kanaryjskie a nawet na Dominikanę.
- 18 1
-
2018-01-18 15:47
(1)
bo niestety to jest tak, jak managerowie pochodza z innych miast - ciągna do swoich
a nawet gdyby pochodzili z Trójmiasta, to niestety nie potrafią NICZEGO dla regionu zrobic - przypominam jaki 'efekt' wywarły osoby z rządu czy prezydenci związani z trójmiastem, ale także tacy biznesmeni jak Krauze (w sumie wiecej inwestował poza trójmiastem) czy Walter (niby załozyciel TVN a otworzył centrum TVN w centusiowie)...- 3 3
-
2018-01-18 18:09
pitol pitol ja posłucham...
- 1 0
-
2018-01-18 18:10
Ale to nie wina lotniska tylko biur podróży
- 1 0
-
2018-01-18 15:26
Tylko nazwa
przynosi wstyd
- 14 18
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.