Fakty i opinie

Lotnisko w Gdańsku znowu przyjmuje samoloty. W trzy dni przebudowano 800 m pasa

Najnowszy artukuł na ten temat

Test na koronawirusa zrobisz na lotnisku


Zakończyły się weekendowe prace na lotnisku w Gdańsku. Montowano tam elementy systemu ILS drugiej kategorii i wyrównano centralną część pasa startowego. Na ten czas port lotniczy był zamknięty. Nowy system ILS ma zacząć pracę pod koniec tego roku.



Jak często latasz samolotem z Gdańska?

kilka lub kilkanaście razy w miesiącu 14%
raz lub dwa razy na pół roku 35%
może raz w roku, głównie na wakacje 23%
bardzo rzadko, raz na kilka lat 14%
w ogóle, nie lubię latać, albo nigdy nie miałe(a)m potrzeby 14%
zakończona Łącznie głosów: 775
W poniedziałek, kilka minut po godzinie 5 nad ranem, na lotnisku w Rębiechowie wylądował pierwszy samolot od piątkowego wieczoru. Wcześniej - przez cały weekend - trwała tam przebudowa pasa startowego i montaż systemu ILS II kategorii. Wykonawca - firma Qumak - sfrezował nawierzchnię lotniska, ułożył kable i oświetlenie systemu ILS, a także wyściełał na nowo nawierzchnię.

Czytaj także: Lotnisko zamknięte, maszyny pracują na pasie

- Pogoda była dla nas łaskawa. Wszystkie prace udało się wykonać w zaplanowanym czasie. Dodam, że termin został ustalony przed rokiem, by przewoźnicy i pasażerowie mogli się do niego dostosować. Samoloty lądują i startują od rana bezpiecznie - mówi Michał Dargacz, rzecznik prasowy portu lotniczego w Gdańsku. - Przy okazji udowodniliśmy innym portom lotniczym w Polsce, że z powodzeniem można prowadzić prace na pasie bez wyłączania lotniska na dłuższy czas.

Utrudnienia w ruchu na lotnisku odczuli piłkarze z Grecji.
Utrudnienia w ruchu na lotnisku odczuli piłkarze z Grecji. fot. kmdr ppor. Czesław Cichy/Brygada Lotnictwa Marynarki Wo
Reprezentacja Grecji w piłce nożnej wylądowała w Gdyni

Co ciekawe, wśród osób, które odczuły utrudnienia w ruchu na lotnisku w Rębiechowie byli piłkarze reprezentacji Grecji w piłce nożnej. Czarterowy Airbus A320 z kadrą wylądował w niedzielę o godz. 4:16 rano na gdyńskim lotnisku wojskowym. Po uzupełnieniu zapasu paliwa i przygotowaniu do lotu po godz. 5 maszyna odleciała bezpośrednio do Aten.

Pracownicy gdańskiego lotniska przywieźli na wojskowe lotnisko w Gdyni wszystko, co potrzebne było do obsługi pasażerskiego samolotu: schody, wózki, agregaty prądotwórcze, a nawet paliwo lotnicze. Podstawili też autobusy i oczywiście kadrę niezbędną do obsługi. Byli też pracownicy Straży Granicznej, na co dzień stacjonujący w Gdańsku.

Plan prac przy budowie systemu ILS i przebudowie pasa startowego.
Plan prac przy budowie systemu ILS i przebudowie pasa startowego. graf. Trojmiasto.pl
ILS i korekta pasa startowego za niespełna 60 mln zł

Przypomnijmy, że na lotnisku w Rębiechowie trwa rozbudowa systemu, który ułatwia pilotom lądowanie po zmroku i w trudnych warunkach atmosferycznych. To wspomniany już ILS, czyli Instrument Landing System. Od wielu lat działa on na lotnisku w Gdańsku, ale od kilku miesięcy, kosztem 59,2 mln zł, jest rozbudowywany do wyższej, drugiej kategorii. Wymaga to prac budowlanych na całym pasie startowym, m.in. montażu w nim oświetlenia.

Rozbudowany system ILS na lotnisku w Gdańsku umożliwi pilotom precyzyjne podejście do lądowania według wskazań przyrządów przy wysokości decyzji pomiędzy 60 m i 30 m oraz widzialności na drodze startowej nie mniejszej niż 300 m. Dziś te parametry wynoszą odpowiednio 60 i 550 metrów. System ma zacząć działać pod koniec tego roku.

Przy okazji prac przy systemie ILS prowadzone są roboty związane z poprawą geometrii pasa. Polegają one na zerwaniu dotychczasowej nawierzchni i ułożeniu na nowo asfaltu, już bez dodatkowych spadków czy przychyleń. W sumie do tej pory wymieniono praktycznie całą nawierzchnię pasa startowego.

Prace spowodowane są zmianą norm dotyczących polskich lotnisk, które muszą zostać wprowadzone do 2018 r. Podstawowym zaleceniem jest, by nachylenie podłużne, czyli różnica między najniższą a najwyższą wysokością wzdłuż osi drogi startowej, nie przekraczało 1-2 proc. w zależności od kategorii pasa. Podobne prace będzie trzeba przeprowadzić także na innych lotniskach w Polsce. Szacuje się, że Łódź wyda na to 44 mln zł, a Szczecin - 38 mln zł. Największe koszty, szacowane na 190 mln zł, ma ponieść Kraków.

Opinie (162) 4 zablokowane

  • No to świetnie, będzie mniej przekierowań na inne lotniska podczas mgły :) (14)

    • 154 7

    • Jedno ale (8)

      ile kosztowała ta operacja i kto za to zapłacił

      • 0 50

      • port lotniczy? :)

        • 27 1

      • Zapłaciło lotnisko. (1)

        PORT LOTNICZY GDAŃSK SP. Z O.O. dokładniej.

        • 26 0

        • Kum kum

          • 0 0

      • (2)

        Czytać nie potrafisz? Masz napisane w artykule. A zapłacił za to port lotniczy ze środków własnych.

        • 26 1

        • ? (1)

          TO dlaczego ciągle dokładamy do tych środków własnych?

          • 0 5

          • Poproszę o źródła mówiące o tym że dokładamy

            • 3 1

      • dziwne, ze nie o złobkach albo parkingach :))

        • 9 1

      • 60 mln wraz z korektą pasa (która to ponoć pochłonęła 60% kosztów), którą to i tak trzeba by było zrobić.

        • 11 1

    • oczywiscie że swietnie, choc gdyby tak cytową rzecznika czy prezesa lotniska (2)

      sprzed roku czy dwóch, to przecież nie jest to takie konieczne, bo ledwie ułamek lotów nie odbywa się z powodu mgły (dziś oczywiście te same osoby mówią całkiem inaczej, jak ILS2 był niezbędny)

      podobne stanowisko lotnisko zajmowało w sprawie rękawów a SKM w sprawie nowego taboru

      dziwne jest to takie wmawianie ciemnemu ludowi tego, co akurat pasuje

      będę odsądzony od czci i wiary przez tutejszych trolli moim następnym zdaniem:

      to samo dotyczy lotniska w Gdyni - teraz to święta wojna, ale gdy powstanie i zaistnieją synergie miedzy dwoma portami lotniczymi, to NAGLE okaże się, że jednak to nie jest taki głupi pomysł

      • 5 6

      • (1)

        Ja już ci odpisywałem na to zagadnienie. Im większy ruch robi lotnisko tym większą stratę notuje z każdego promila odwołanych lotów. I pisałem, że te prace to również korekta pasa.

        I o jakiej synergii piszesz? Lotnisko w trójmieście już jest, ma zapasy i perspektywy rozwoju. Drugiego po prostu nie potrzeba. I to nie jest wcale święta wojna, bo przeciwnicy tego pomysłu to zazwyczaj mają merytoryczne argumenty, w przeciwieństwie niestety do większości zwolenników.

        • 3 3

        • mam propozycje - daj sobie na wstrzymanie

          ja o FAKTACH a ty jak zwykle o MITACH

          chyba ze jak te wypowiedzi o odwołanych lotach były publikowane, to wtedy jeszcze sikałeś w pieluchy i nie pamiętasz

          a jakbyś wiedział co to synergia, to pewnie byś głupio sie nie pytał

          • 0 0

    • wesołek idiota (1)

      Z czego się cieszysz? Co z tego masz baranie?

      • 0 6

      • Lepsze lotnisko. Ale rozumiem że niektórzy się cieszą jedynie jak im ktoś włoży stówę do portfela

        • 3 0

  • Żeby autostrady tak szybko budowali. (7)

    Qumaci fachowcy z nich.

    • 115 7

    • Ten sam Qumak, co obsługuje tak ładnie Tristara

      Sukces? No chyba raczej farsa.

      • 16 9

    • (5)

      To by kosztowały 10 razy więcej. Widziałem taką reklamę:

      Oferujemy 3 rodzaje usług: Dobrze, Szybko i Tanio. Możesz wybrać 2 dowolne:

      Dobrze i Szybko nie będzie Tanio
      Dobrze i Tanio nie będzie Szybko
      Szybko i Tanio nie będzie Dobrze

      • 37 2

      • A było na trzeźwo? (1)

        • 1 3

        • Budowlaniec nie wielbłąd

          • 8 2

      • tak Grzesiu, komisja śledcza powinna zająć się 

        zamianą w Gdyni stadionu Arki w korty tenisowe pana R. a także bezsensowną inwestycją w lotnisko w Kosakowie.

        • 10 1

      • To nie reklama a prawda o budowie dróg i wielu innych inwestycji też. Nic w tym dziwnego

        • 2 0

      • wybieram dobrze, reszta to dodatki + lepiej raz zdobić dobrze to starczy na dziesięciolecia

        no ale, wtedy znajomi królika nie zarobią na corocznych remontach...

        • 1 1

  • Brawo, dobra robota! (4)

    • 73 6

    • Podwykonawcy a sukces (3)

      Ciekawe jakimi rękoma wykonali tą pracę ani sprzęty i umiejętności nie mają kto inny zrobił a laury spłynały na qumak który poprostu wygrał przetarg .

      to smutne mogli choć wspomnieć o tych któży pomogli to trudne zadanie wykonać my pracowaliśmy całe noce i nas pomineli :(

      • 4 4

      • Jeśli chcesz chwały i splendoru, to sam stawaj do przetargu i wynajmuj podwykonawców do prac, nikt nie broni. A może powinni podziękować i wymienić z imienia i nazwiska wszystkich, którzy przyczynili się do tego remontu?

        • 4 3

      • Pomogli? Raczej wykonali zlecone zadanie. I to nie jest nic nadzwyczajnego, to naturalne, że firmy nie trzymają w rezerwie sprzętów i pracowników a dobierają podwykonawców do danego zlecenia. I nie ma za bardzo co płakać bo jakby tak to się nie odbywało to ty jako podwykonawca (o ile nim faktycznie jesteś) nie dostałbyś tego zlecenia.

        A jeżeli to takie proste ot tak wygrać przetarg i podobierać sobie podwykonawców to dlaczego w nim nie startowałeś?

        • 7 1

      • Sprzęt do ILSa został wykonany w Gdyni, przez zupełnie inną firmę.

        • 2 0

  • Można? Można! (12)

    Jak się chce to wszystko można zrobić!

    • 82 3

    • zastanawiam się od kiedy samoloty na asfalcie lądują:) (3)

      cytat:...roboty związane z poprawą geometrii pasa. Polegają one na zerwaniu dotychczasowej nawierzchni i ułożeniu na nowo asfaltu, już bez dodatkowych spadków czy przychyleń....

      a może jednak chodzi o beton?

      • 1 3

      • Jak w tym dowcipie o starym Żydzie, oboje macie rację ;) Asfaltobeton ;)

        • 5 1

      • Chodzi o asfaltobeton, bo taka jest nawierzchnia pasa w Gdańsku.

        • 5 0

      • Tak, chodzi o beton...asfaltowy, czym innym jest beton cementowy. W Gdańsku, warstwa wiążąca i ścieralna jest zbudowana z betonu asfaltowego. Podbudowę stanowi beton cementowy-pierwotna nawierzchnia drogi startowej z lat 70. BTW, samoloty lądują na asfalcie na całym świecie.

        • 2 0

    • Ten sam Qumak porozskładał kilka inwestycji w Gdańsku (2)

      A co tam z Tristarem?

      • 0 4

      • (1)

        Qumak Tristara jedynie wykonywał, a nie projektował

        • 2 0

        • brawo!

          niezłe tłumaczenie ...

          • 0 0

    • Przestańcie okłamywać obywateli! (3)

      "Prace spowodowane są zmianą norm dotyczących polskich lotnisk, które muszą zostać wprowadzone do 2018 r. Podstawowym zaleceniem jest, by nachylenie podłużne, czyli różnica między najniższą a najwyższą wysokością wzdłuż osi drogi startowej, nie przekraczało 1-2 proc. w zależności od kategorii pasa."

      Te przepisy zawsze istniały w ICAO Załączniku XIV, Unia nie wymyśliła żadnych nowych norm w tym temacie.

      • 0 0

      • a gdyby ... (1)

        Trzeba jakoś wytłumaczyć wydanie 60 mln ciemniakom trójmiejskim

        • 1 0

        • Bo nie-ciemniak to nie słyszał o nowych wymogach dla pasów startowych?

          • 0 0

      • Prawie wszystkie lotniska w kraju mają ten problem. Poznań zamyka się na 3 tygodnie, Bydgoszcz na 2, Kraków w ogóle rozważa nową drogę startową.

        http://www.pasazer.com/news/25626/raport,kosztowne,rownanie,pasow.html

        • 2 0

    • 60 mln

      Wydać 60 baniek jest łatwo .... nie ma się czym chwalić

      • 1 1

  • (1)

    A Łostowicką to 2 lata męczyli i też nie ma więcej jak 800m...

    • 79 14

    • No tak, bo montaż instrumentów, to to samo, co prace ziemne i budowlane na pochyłym, z utrzymaniem przejezdności.

      • 18 0

  • Czy to przypadek, że samoloty obniżyły lot przy lądowaniu :) (21)

    Huk makabryczny, szyby się trzęsą. Chyba czas się zorganizować i wywrzeć presję na Lotnisku, które jest tak dumne z liczby samolotów i ma tak głęboko w d**ie tych, którzy są ofiarami tego "sukces".

    • 21 161

    • jeżeli latają nad tobą to zablokuj przestrzeń powietrzną nad działką (7)

      • 53 4

      • No cóż, jaki kraj, tacy obywatele (6)

        Z tym problemem radzą sobie w Europie. Właśnie Lotnisko Zaventem (Bruksela) ma być przeniesione. Odszkodowania dla mieszkańców to oczywistość. Ale Gdańsk do Europy dzieli dystans taki, jak wasze wpisy od wpisów Belgów. By żyło się lepiej :)

        • 6 33

        • Zadajmy sobie jedno zasadnicze pytanie (2)

          Co było pierwsze, lotnisko, czy mieszkańcy? I wtedy dopiero możemy spekulować, czy odszkodowanie się należy itp.

          • 34 0

          • Nieprawda (1)

            Uciążliwość lotniska się zmienia.Taka jak procedury lądowania.

            • 0 14

            • Ale procedury lądowania w Gdańsku aż tak bardzo się nie zmieniły od iks lat, zawsze głównym kierunkiem podejścia było 29.

              • 21 0

        • (1)

          Tak ma być przeniesione, że aż je rozbudowują. Nie pociskaj bajek.

          • 16 0

          • On miał pewnie na myśli protest 12 gniewnych grup obywatelskich.

            • 7 0

        • Tak, bo ludzie wyczaili że koło lotniska działka jest tańsza, ale jak z biegiem lat lotnisko się rozwinęło to oburzenie że jak to tak. Kupiło się mieszkanie koło lotniska to się ma ruch lotniczy nad dachem i jak się nie podoba to się trzeba wyprowadzić.

          I dobrze że pod tym względem Gdańsk i społeczeństwo dzieli taki dystans od Belgów którzy przyklaskują postawie żebraczo-roszczeniowej.

          • 8 0

    • Od kiedy mieszkasz w tym miejscu?

      • 42 2

    • (3)

      To znaczy co, samoloty mają na wyłączonych silnikach podchodzić, czy może lotnisko mają zlikwidować, bo erw nie wiedział, gdzie się wprowadza?

      • 59 2

      • niech na wysokości 10000km ustawią się nad lotniskiem, i następnie pochodzą do lądowania jak helikoptery (2)

        problem z głowy, pomysł daje za darmo. łatwo i przyjemnie do wykonania, każdy zadowolony

        • 23 3

        • (1)

          Na wysokości 10 000 km? Samoloty nie latają w kosmosie.

          • 23 7

          • jak to nie latają w kosmosie? nad chmurami to jest niezly kosmos i do tego kosmici z zółtymi reklamowkami

            dziwnie bełkocący. To nie kosmos?

            • 6 2

    • Nie sądzę! To pewnie zamach - sprawdź, czy 0:20 słychać strzały.

      • 26 8

    • to trzeba było tam nie kupować mieszkania (2)

      wyprowadź się na Szadółki - samolotów nie ma, a jakie walory zapachowe

      • 35 2

      • Do idioty (1)

        Albo lotnisko albo smród? To się nazywa metropolia?

        • 0 5

        • Niech się wyprowadzi tam gdzie mu pasuje. Mieszkasz przy lotnisku to słyszysz samoloty - proste jak konstrukcja cepa. Jak ktoś kupił mieszkanie w takim miejscu to do kogo może mieć pretensje?

          • 6 0

    • lotnisko jest tam nie od wczoraj (2)

      Jeżeli budowałeś się w 2. ostatnich dekadach to chyba ciężko było je przeoczyć... I chyba nie oczekiwałeś, że lotnisko będzie sie kurczyło przy rosnącej aglomeracji? Teraz już wiesz, dlaczego w okolicy lotniska grunty tańsze ;)

      • 21 1

      • (1)

        Co niektórzy mają tam swoją ziemię dłużej niż jest lotnisko

        • 3 6

        • Nie oszukujmy się

          Tu nie chodzi o niektórych.

          • 16 0

    • a mowielem nie zryj grochowki i fasolowej razem, pozniej sie dziwisz hukom !!!! masz szczescie ze nie palisz bo bys jeszcze bengale pusczal a tego lotnictwo nie znosi

      • 7 0

  • A urzędnicy dalej będą opowiadali bajki jak to remont 300m drogi musi trwać pół roku, bo szybciej się nie da. (2)

    • 53 12

    • Jak widać się da, ale takie tempo prac ma swoją cenę.

      • 11 1

    • W zeszłym roku we Wrzeszczu remontowano odcinek Grunwaldzkiej od Miszewskiego do Konopnickiej w tydzień, z tym że jezdnie zamykali tylko w nocy w weekendy, w tygodniu musiała być częściowo przejezdna. Gdyby zamknęli na amen, to spokojnie zeszli by do tych 3-4 dni.

      • 9 0

  • Teraz tak obiektywnie. (9)

    Jakie utrudnienia napotkali piłkarze Grecji ładujący w Gdyni? Bo jakoś nie rozumiem sensu wypowiedzi autora, który nie lubi Gdyni.

    • 46 42

    • (3)

      Utrudnienia takie że przez remont lądowali na innym lotnisku - o to chodziło.

      • 13 9

      • No i oprócz tego, to jakie te utrudnienia były? (1)

        • 5 6

        • Korek na Kwiatkowskiego.

          Musieli się jakoś wydostać z Gdyni.

          • 3 3

      • Siema DArek dozgonny obrońco utopijnej idei lotniska doskonałego :)

        • 2 3

    • ..

      .. a przede wszystkim lądowali na lotnisku wojskowym a nie w Kosakowie.

      • 14 8

    • smród śledzi (1)

      musieli zakładać maski gazowe

      • 6 5

      • Nie chuchaj se pod nos to nie będzie śmierdziało!!!

        • 3 2

    • Chodzi o marnotrawstwo a nie czy ktoś lubi jakieś miasto ,czy nie ! 20 km. lotnisko obok lotniska jest w polskich realiach bez sensu ! Z jednym ale, skoro już zbudowano to powinni oddać do użytku jak najszybciej .Ponieważ nawet nieczynne lotnisko kosztuje dziesiątki milionów !!!!!!!!!!!!!!

      • 1 2

    • Wszelakie utrudnienia...

      ... poczynając od informacji że wylądowali dzięki wielkoformatowym zapędom Szczurka, którego ludzie z dalekiej Brukseli muszą studzić a kończąc na szczuro-krokodylach łapiących ich autobus na końcu Kwiatkowskiego.

      • 0 0

  • Kiedy kolejne usprawnienia? (12)

    A kiedy ILS pierwszej kategorii?

    • 15 47

    • Przecież ILS I jest tam od lat.

      • 12 0

    • ILS 1 kat. jest od wielu lat...

      1 kat. to najniższa kat...

      • 18 0

    • (7)

      Chodziło chyba o III? Tak naprawdę każdy system ILS ma swoją specyfikę. Z tego co się orientuję to niektóre minima osiągnięte dzięki tej inwestycji mają już być... naprawdę niskie jak na cat II.. A czy będą podwyższać? Jeżeli dzięki tej inwestycji odsetek odwołanych mimo wszystko lotów będzie tak niewielki jak to wygląda obecnie statystycznie to nie ma takiej potrzeby

      • 13 1

      • (6)

        O czym ty bredzisz, jakie oscylowanie wokół IIIa? II to II, wysokość decyzji min. 30 m i RVR 300 m.

        • 3 1

        • (5)

          Dlatego też zmieniłem komentarz. Powiem tylko tak: poczekaj aż po certyfikacji ogłoszą RVR

          • 2 0

          • (4)

            Ale co mają ogłosić? Przy II RVR nie może być krótsze niż 300-350 m. To, że same urządzenia pozwalają na mniej to inna para kaloszy, bo nawet I pozwala na mniej, liczy się certyfikacja.

            • 2 0

            • (3)

              Zasadniczą różnicą między II a III jest to że przy III nie ma wysokości decyzji. Dlatego możesz mieć II-kę z certyfikatem na niższy RVR niż by to wynikało z wikipedii. I tak nawet CAT I może mieć niższe minima jeżeli zamontuje się światła w osi pasa nie robiąc jednocześnie całości do CAT II.

              Jednocześnie nazwa projektu to "dostosowanie drogi startowej do CATII oraz wykonywania startów przy RVR

              • 3 1

              • przy RVR poniżej 350m". Jednocześnie PAŻP wymieniła urządzenia na spełniające wymogi CAT III

                • 4 0

              • nie kłam (1)

                Nazwa projektu to "Dostosowanie lotniska do CAT II"

                • 0 0

              • http://www.airport.gdansk.pl/UserFiles/SIWZ_CAT_II.pdf

                Strona 4, punkt 5. Przeczytaj co składa się na przedmiot wykonania zamówienia.

                Fakt, może zagalopowałem się co do nazwy samej w sobie, ale to detal.

                • 0 1

    • Bradzo dobre pytanie (1)

      Jeśli tu pracuje Qumak iztym zarządem - to raczej nigdy :)

      • 2 2

      • W czym ten Qumak tak bardzo zawinił?

        • 3 1

  • Eh, żeby tak jezdnie na mieście remontowali :-( (4)

    A nie: Platynowa 400m - ponad pół roku, Małomiejska 500m - pół roku, itd.

    • 53 5

    • (1)

      Ja się martwił nie tym, jak długo remontują, ale jak długo wytrzymują.

      • 11 0

      • to tez jest ważne ale czas również się liczy

        zwłaszcza jak przez 2/3 doby mijasz teren budowy pusty bo np. ekipy pracują 8 godzin ale liczone od wyjazdu i przyjazdu z/do bazy.

        • 2 0

    • Jaka płaca, taka praca (1)

      • 2 3

      • akurat płaca jest słona. Jedyna różnica u kogo w kieszeni zostaje...

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.