• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotniskowy odcinek Trasy Słowackiego na trzy z plusem

Maciej Naskręt
30 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Odcinek lotniskowy Trasy Słowackiego łączy dwiema jezdniami obwodnicę z lotniskiem w Rębiechowie. Odcinek lotniskowy Trasy Słowackiego łączy dwiema jezdniami obwodnicę z lotniskiem w Rębiechowie.

Oddany już do ruchu lotniskowy odcinek Trasy Słowackiego otrzymuje od nas trójkę z plusem. Ocenę podnoszą nietypowe latarnie nad chodnikami i ścieżki dla rowerów przy nowej drodze.



Mieszkańcy Matarni od czasu zakończenia budowy Trasy Słowackiego muszą do autobusu chodzić okrężną drogą. Zamiast chodnika zbudowano im ścieżkę. Mieszkańcy Matarni od czasu zakończenia budowy Trasy Słowackiego muszą do autobusu chodzić okrężną drogą. Zamiast chodnika zbudowano im ścieżkę.
Budowę lotniskowego odcinka Trasy Słowackiego można uznać za zakończoną. Wykonawcy - firmie Wakoz - pozostały już tylko drobne prace. Inwestycję zlecała miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, za co wykonawcy zapłaci 31 mln zł. Pokusiliśmy się o ocenę wykonania nowej drogi.

Projektanci i inżynierowie ruchu nie przyłożyli się do wytyczenia układu chodników i dróg rowerowych przy Trasie Słowackiego. W pobliżu skrzyżowania z ul. Budowlanychzobacz na mapie Gdańska zlikwidowali chodnik i ścieżkę rowerową. Zastąpili je wyłącznie drogą dla rowerów. Dlatego też mieszkańcy Matarni będą musieli nadkładać drogi idąc z osiedla do przystanku autobusowego.

To nie wszystko. Rowerzyści muszą się mieć na baczności jadąc na wysokości budynku firmy Young Digital Planet. Niejednokrotnie napotkają tam spacerujący po drodze rowerowej pieszych. Ścieżka rowerowa niepotrzebnie odziela tam przystanek od chodnika.

Dyskusje może wzbudzać też organizacja ruchu rowerzystów na rondzie przy budowanym terminalu T2. Wydaje się, że dla poprawy bezpieczeństwa rowerzystów powinno się tam wprowadzić nakaz jazdy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, czyli identycznie jak ruch samochodów. Argumentem "za" jest fatalny sposób zakończenia ścieżek, który zachęca do łamania przepisów. Sytuacja powtarza się też na pierwszym skrzyżowaniu za rondem przy terminalu.

Studzienka zamiast płyty chodnikowej dla niewidomych. Studzienka zamiast płyty chodnikowej dla niewidomych.
Chodnik dla pieszych kończy się na ścieżce rowerowej. Chodnik dla pieszych kończy się na ścieżce rowerowej.
Ścieżka rowerowa przy siedzibie Young Digital Planet. Ścieżka rowerowa przy siedzibie Young Digital Planet.
Wydaje się też, że projektant nie pomyślał, gdy rozmieszał studzienki sieci teletechnicznych w miejscu, gdzie specjalnie dla niewidomych ułożono płyty chodnikowe z wypustkami. Mogą one utrudnić zorientowanie się niewidomym w odległości od jezdni.

Rów odparowujący pzy lotniskowym odcinku Trasy Słowackiego. Rów odparowujący pzy lotniskowym odcinku Trasy Słowackiego.
Pewne jest, że kierowcy będą musieli ostrożnie jeździć po odcinku wiodącym przez las. Skutki ewentualnego wypadku może tam potęgować rów odparowujący o głębokości ok. 1,5 m i długości ok. 800 m, wykonany wzdłuż obu nitek ul. Słowackiego. Istnieje ryzyko, że po utracie przyczepności auta będą lądowały właśnie w nim. Byłoby inaczej, gdyby wzdłuż drogi ustawiono bariery energochłonne, podobne do tych na leśnym odcinku ul. Słowackiego.

Błędy projektantów i niedotrzymanie terminu zakończenia robót (planowany termin: 31 października), a także wykonaniem zbyt niskich ekranów akustycznych sprawia, że inwestycję oceniliśmy na trójkę na "szynach".

Jednak ocenę podnosi na trzy z plusem niecodzienne oświetlenie chodników i dróg dla rowerów. Klosz latarni tworzy ramę w kształcie kwadratu, która wypełniona jest diodami LED, emitującymi światło w kolorze białym-chłodnym. Jest to niewątpliwie świeżość w projektowaniu przestrzeni miejskiej przy głównych arteriach w Gdańsku. Tego rodzaju oświetlenie powinno się pojawiać w Gdańsku częściej.

Zobacz Trasę Słowackiego.



Prace przy budowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.
Długośc: 2,8 km. Termin oddania: początek grudnia 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (300) ponad 10 zablokowanych

  • Ekrany do bani

    Największy bubel w tym projekcie to ekrany dźwiękochłonne, które zaprojektował jakiś kompletny ignorant. Są za niskie. Stanowczo za niskie!

    • 10 6

  • (1)

    Sednem jest 35 sekunda filmiku i "niemal" ciągła trasa słowackiego.... ehh

    • 6 2

    • NIEMAL !! Słowo klucz Najlepsze, że ten "drobny" braczek trasy będzie się przekładał na płynność ruchu na sporym odcinku... ale co tam.

      • 2 1

  • A czy nikt nie zauwazyl (2)

    ze znaki namalowane na jezdni wprowadzaja w blad ?! tuz przed samym rondem mamy znak kierujacy nas...w lewo pod prad !!

    • 5 10

    • ehehe (1)

      jak rondo to rondo, a nie skrzyżowanie. Zdecyduj się.

      • 2 6

      • rondo to jest skrzyżowanie jakbyś nie wiedział

        • 5 0

  • Cena

    I już wiadomo dlaczego Wakoz dał cenę do przetargu prawie dwa razy niższą niż konkurenci. Obcieli sobie na terminach, jakości i planowaniu. Pozostaje pytanie czy rozliczyli się z podwykonawcami... A dlaczego ich nikt nie rozlicza z pracy??

    • 7 8

  • Apel do drogowców !! (1)

    A głównie do PROJEKTANTÓW DRÓG - błagam , aby tworzyć skrzyżowania z obowiązkowym rondem, bez świateł. Tanio, bezpiecznie i zrozumiale dla każdego przyjezdnego !!!

    • 7 2

    • Juz widze te auta stojace na dojezdzie do ronda bo z "lewej" wali sznur aut z innego wjazdu. Rondo na glownych arteriach sie nie sprawdzi z tego wlasnie powodu. Przy swiatlach kazdy ma chociaz odrobine szansy, ze przejedzie.

      • 2 3

  • A w Gdyni ciągle remonty Kwiatkowskiego

    • 2 2

  • brak chodnika przy terminalu lotniczym do nowego ronda i przystanka koło niego (1)

    a do tego brak wyjazdu z ulicy szybowcowej w kierunku lotniska

    • 3 3

    • Gdy powstanie nowy terminal t2

      będzie z nim połączenie. Teraz i tak wszyscy jeżdżą starą Słowaka do T1

      • 0 0

  • Pochwały dla red. Naskręta (3)

    Jestem pod wrażeniem profesjonalizmu i trafności oceny Redaktora Naskręta. Jak zwykle artykuł rzeczowy, wyczerpująco porusza temat, zawiera trafne spostrzeżenia. Widać ciągły rozwój Pana Redaktora, tym razem wykazał się wiedzą z zakresu edukacji (znajomość ocen w szkolnictwie) co niewątpliwie predystynuje go do kolejnego stanowiska ministerialnego, tym razem w grę wchodzi MEN. Moje gratulacje Panie Redaktorze, jestem z Pana dumny!!!

    • 11 9

    • "Pewne jest, że kierowcy będą musieli ostrożnie jeździć po odcinku wiodącym przez las. Skutki ewentualnego wypadku może tam potęgować rów", ech gdyby nie rów ... wogóle nie trzebaby by jezdzic ostroznie!

      • 4 0

    • (1)

      To chyba miało brzmieć ironicznie ale ten wpis niewątpliwie nie predystynuje Pana Michała do jakiegokolwiek stanowiska w jakimkolwiek kabarecie.

      • 2 1

      • To na pewno miało brzmieć ironicznie, cieszę się, że Pan Włodek dobrze to odczytał. I oficjalnie dementuje pogłoski jakobym predystynował do jakiegokolwiek kabaretu - po prostu jestem "fanem" redaktora Naskręta i niczym trener II klasy Jarząbek z filmu "Miś" chwali prezesa Ochódzkiego tak i ja nie mogę wyjść z podziwu dla profesjonalizmu redaktora Naskręta:)

        • 1 0

  • nikt nie nadkłada drogi...

    ... idąc z przystanku na Matarnię. Wszyscy chodzą jak chodzili - teraz jest to ścieżka rowerowa, a przechodzą nie na nowo namalowanych pasach, ale jak zwykle, przez skrzyżowanie dróg wewnętrznych.

    • 5 0

  • kolejny wspaniały artykuł (5)

    kto pisze takie koc-opoły dzieci z gimnazjum?? czy ma pan wykształcenie lub doświadczenie w tym kierunku że opisuje pan minusy tej trasy?? tylko marudzić i narzekać a samemu g... robić

    • 16 9

    • Jakżesz to tak?

      Ależ koleżanko/kolego, proszę tak nie pisać. Przecież Redaktor Naskręt jest największym trójmiejskim autorytetem w szeroko rozumianym zagadnieniu komunikacji. Nikt nie śmie kwestionować Jego ocen, które są zawsze trafne:)

      • 8 5

    • Właśnie. Zamiast narzekać i marudzić napisz lepszy artykuł.

      • 5 3

    • "redaktor" (2)

      N. nie raz dawał już popisy radosnej twórczości i żenującej wiedzy, lub wręcz jej całkowitego braku na tematy związane z komunikacją.....No cóż należy zapewne do tej " elity dziennikarstwa" z tzw. poparcia.Ta notatka to 2 = / na szynach/

      • 2 4

      • najważniejsze, że "można pędzić" !

        • 0 1

      • Nie mogę zgodzić się na takie oczernianie redaktora Naskręta! Czy Wy nie widzicie że w każdej Jego wypowiedzi jest mnóstwo trafnych uwag? Pan Redaktor marnuje się w tym portalu a wszystkich którzy go szkalują ogarnia zazdrość, że sami nie potrafią być tak błyskotliwi w swoich ocenach!

        • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane