• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotniskowy odcinek Trasy Słowackiego na trzy z plusem

Maciej Naskręt
30 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Odcinek lotniskowy Trasy Słowackiego łączy dwiema jezdniami obwodnicę z lotniskiem w Rębiechowie. Odcinek lotniskowy Trasy Słowackiego łączy dwiema jezdniami obwodnicę z lotniskiem w Rębiechowie.

Oddany już do ruchu lotniskowy odcinek Trasy Słowackiego otrzymuje od nas trójkę z plusem. Ocenę podnoszą nietypowe latarnie nad chodnikami i ścieżki dla rowerów przy nowej drodze.



Mieszkańcy Matarni od czasu zakończenia budowy Trasy Słowackiego muszą do autobusu chodzić okrężną drogą. Zamiast chodnika zbudowano im ścieżkę. Mieszkańcy Matarni od czasu zakończenia budowy Trasy Słowackiego muszą do autobusu chodzić okrężną drogą. Zamiast chodnika zbudowano im ścieżkę.
Budowę lotniskowego odcinka Trasy Słowackiego można uznać za zakończoną. Wykonawcy - firmie Wakoz - pozostały już tylko drobne prace. Inwestycję zlecała miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, za co wykonawcy zapłaci 31 mln zł. Pokusiliśmy się o ocenę wykonania nowej drogi.

Projektanci i inżynierowie ruchu nie przyłożyli się do wytyczenia układu chodników i dróg rowerowych przy Trasie Słowackiego. W pobliżu skrzyżowania z ul. Budowlanychzobacz na mapie Gdańska zlikwidowali chodnik i ścieżkę rowerową. Zastąpili je wyłącznie drogą dla rowerów. Dlatego też mieszkańcy Matarni będą musieli nadkładać drogi idąc z osiedla do przystanku autobusowego.

To nie wszystko. Rowerzyści muszą się mieć na baczności jadąc na wysokości budynku firmy Young Digital Planet. Niejednokrotnie napotkają tam spacerujący po drodze rowerowej pieszych. Ścieżka rowerowa niepotrzebnie odziela tam przystanek od chodnika.

Dyskusje może wzbudzać też organizacja ruchu rowerzystów na rondzie przy budowanym terminalu T2. Wydaje się, że dla poprawy bezpieczeństwa rowerzystów powinno się tam wprowadzić nakaz jazdy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, czyli identycznie jak ruch samochodów. Argumentem "za" jest fatalny sposób zakończenia ścieżek, który zachęca do łamania przepisów. Sytuacja powtarza się też na pierwszym skrzyżowaniu za rondem przy terminalu.

Studzienka zamiast płyty chodnikowej dla niewidomych. Studzienka zamiast płyty chodnikowej dla niewidomych.
Chodnik dla pieszych kończy się na ścieżce rowerowej. Chodnik dla pieszych kończy się na ścieżce rowerowej.
Ścieżka rowerowa przy siedzibie Young Digital Planet. Ścieżka rowerowa przy siedzibie Young Digital Planet.
Wydaje się też, że projektant nie pomyślał, gdy rozmieszał studzienki sieci teletechnicznych w miejscu, gdzie specjalnie dla niewidomych ułożono płyty chodnikowe z wypustkami. Mogą one utrudnić zorientowanie się niewidomym w odległości od jezdni.

Rów odparowujący pzy lotniskowym odcinku Trasy Słowackiego. Rów odparowujący pzy lotniskowym odcinku Trasy Słowackiego.
Pewne jest, że kierowcy będą musieli ostrożnie jeździć po odcinku wiodącym przez las. Skutki ewentualnego wypadku może tam potęgować rów odparowujący o głębokości ok. 1,5 m i długości ok. 800 m, wykonany wzdłuż obu nitek ul. Słowackiego. Istnieje ryzyko, że po utracie przyczepności auta będą lądowały właśnie w nim. Byłoby inaczej, gdyby wzdłuż drogi ustawiono bariery energochłonne, podobne do tych na leśnym odcinku ul. Słowackiego.

Błędy projektantów i niedotrzymanie terminu zakończenia robót (planowany termin: 31 października), a także wykonaniem zbyt niskich ekranów akustycznych sprawia, że inwestycję oceniliśmy na trójkę na "szynach".

Jednak ocenę podnosi na trzy z plusem niecodzienne oświetlenie chodników i dróg dla rowerów. Klosz latarni tworzy ramę w kształcie kwadratu, która wypełniona jest diodami LED, emitującymi światło w kolorze białym-chłodnym. Jest to niewątpliwie świeżość w projektowaniu przestrzeni miejskiej przy głównych arteriach w Gdańsku. Tego rodzaju oświetlenie powinno się pojawiać w Gdańsku częściej.

Zobacz Trasę Słowackiego.



Prace przy budowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.
Długośc: 2,8 km. Termin oddania: początek grudnia 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (300) ponad 10 zablokowanych

  • ten rów to skandal!!! (5)

    jak można zrobić rów wzdłuż nowej drogi??? takich rzeczy się nie robi! teraz nawet najdrobniejszy błąd kierowcy lub niefart na drodze i wypadek śmiertelny lub kaleka do końca życia przez jakiegoś pa...., który zaprojektował rów. bardzo inteligentne rozwiązanie jak na XXI wiek. pogratulować...

    • 11 10

    • (4)

      To nie poganiaj bez potrzeby.
      A rów jest ok, bo wychwyci "szybkich i bezpiecznych" zanim wpadna na chodnik i drogę dla rowerów.

      • 1 2

      • (2)

        a widzisz, gdzie znajduje się ten rów? gdzie masz tam pieszych i rowery? zastanów się... zdarzają się też wypadki, które nie są zawinione przez człowieka, a człowiek zginie albo będzie niepełnosprawny. o tym oczywiście nikt nie pomyślał...

        • 2 0

        • widze

          szczerze mowiac wole wpasc do rowu niz rabnac w drzewo
          row bardziej zamortyzuje wypadek niz stojace drzewo

          • 1 1

        • po północnej stronie drogi jest drugi rów - miedzy jezdnią a droga rowerową. I właśnie o nim pisałem..

          • 0 0

      • a tak w ogóle to ja nikogo nie poganiam. mnie tam akurat nie robi czy tę drogę będą budować 5 lat, 10 czy wcale. na szczęście tamtędy nie jeżdżę!

        • 0 1

  • cóż, nasz MSZ wie co robi oddając polskę w ręce niemców

    Polacy nie potrafią ani planować, ani tym bardziej rządzić

    • 5 7

  • i po wuj ta droga :D (2)

    lotniska akurat dwupasmowa trzeba pociagnac bo takie tam natezenie ruchu jest ;D
    to jest Polska wlasnie, zamknac wylotowke na kaszuby po cyzm zbudowac do miejsca zamkniecia dwupasmowa droge, debilizm w czystej postaci, marnotrawienie kasy podatnika i unijnych dotacji, ta droga w takim formacie jest mocno przesadzona, no ale jest komu przecinac wstegi i wozic sie ze taka super :D za nasza kase oczywiscie. a na kaszuby gdanszczanie staniecie se w korku najpierw przy zjezdzie w budowlanych (jednojezdniowa) a nastepnie na super turborondzie ktore zawstydza nawet turbodymomana...

    • 22 5

    • (1)

      dwupasmówka powinna być pociągnięta aż do nowej obwodnicy która będzie gdzieś tam.

      • 3 1

      • nowa obwodnica moja droga olu bedzie przebiegala na przedluzeniu slowaka gdzies pomiedzy baninem a miszewem

        i to jest prawda, ze taka dwupasmowka powinna powstac do OM bo wowczas ma to rece i nogi bo na teraz to moga po tym rondzie panowie taksowkarze z "siti" sobie w koleczko jezdzic i machac wasami, ta droga w tak wypasionym formacie nie jest przydatna, wystarczajacym rozwiazaniem bylaby jedna jezdnia, natomiast poszerzenie budowlanych i nowatorow przy dzisiejszym ukladzie komunikacyjnym

        • 5 3

  • omg nie ma czegos takiego jak kolor bialo chlodny...

    ...jest bialy zimny

    • 4 4

  • Trzeba być niezłym ignorantem żeby w ten sposób ocenić wydanie 31mln (1)

    publicznych pieniędzy...
    Kurna czy Budyń kupił Wenus z Milo czy sfinansował drogę? Jak to drugie
    to może zaczać do tego czy za te 31 baniek zrobion dużo czy mało...

    Zapewne przeraźliwie mało bo jak się buduje na raz w 100 miejscach
    to przecież wykonawcy też to widzą i ceny idą w górę... Ot taka bańka
    spekulacyjna, tyle że made-by-owicz...

    • 2 6

    • Halo, halo, ktoś tu się zapędził. Budyń nic nie sfinansował bo to nie Jego prywatny budżet ani Jego prywatna działka (chociaż nie da się ukryć, że zachowuje się tak jakby to jednak był Jego prywatny folwark). To my, mieszkańcy, podatnicy to sfinansowaliśmy i mamy prawo to oceniać.

      • 1 1

  • BRAWO GDAŃSK ZA ŚCIEŻKI ROWEROWE !!! :)))))

    Tutaj się myśli o wszystkich. Tak trzymać!!!
    Gdynia do roboty!!!

    • 9 7

  • pismak ocienia inzyniera (6)

    Doszlo juz do tego ze pismak ocenia inzynierow. Najpierw skancz szkole techniczna, nabierz praktyki, zrob uprawnienia a pozniej pogadamy. Bardzo chetnie bym takiego w biurze projektowym i na budowie zobaczyl jak swoje madrosci sieje

    • 18 15

    • to jak panie inż?

      według Ciebie jest na 5 z plusem?:) Pokaż podręcznik który wytycza w ten sposób ścieżki co na tym przykładzie....

      • 7 3

    • potwierdzam ocenę

      • 5 2

    • to mniej więcej tak, jakby obraz w galerii

      mógł i miał prawo oceniać tylko krytyk sztuki, film inny rezyser lub aktor
      itp. ...

      • 7 1

    • Nie trzeba być inżynierem żeby gołym okiem zauważyć wymienione w artykule fuszerki. Nie trzeba być piekarzem żeby zauważyć zakalec, nie trzeba być zegarmistrzem żeby napisać że zegar na ratuszu źle chodzi, nie trzeba być rzeźnikiem żeby stwierdzić że mięso śmierdzi itd itp. Masz pretensje że pismak ocenia inżyniera a inżynier może oceniać pismaka ? Moralność Kalego.

      • 9 4

    • dlaczego pismak?

      Jeśli jest pan inżynierem,to trzeba było przejechać się starą i nową trasą,i dopiero potem oceniać.Nie ma pan racji,bo ocena użytkownika jest ważniejsza od opinii oficjeli.A,że jest błędnie zaprojektowana ( może tylko błędnie wykonana ) ,to można stwierdzić skręcając z NS w Radarową.Nie da się skręcić,nie redukując do "1"-ki,by zmieścić się w swoim pasie ruchu.A co dopiero ma powiedzieć kierowca autobusu linii 110?Jakby nie redukował zmuszony jest do wjechania na pas skrętu w prawo (z Radarowej w Słowackiego w kierunku lotniska).A jestem ciekawy gdzie na tym odcinku TS jest miejsce na kolej metropolitarną (tramwaj) z Matarni do terminalu?Czyżby projektanci nie uwzględnili? A może znów było za późno na zmiany w projekcie ,podobnie jak w przypadku ul.Uczniowskiej?

      • 4 3

    • A z ciekawości... To jak Pan inżynier oceni ekrany zbudowane na odcinku przy osiedlu Matarnia? Pzdrwm,

      • 3 3

  • Proponuję porównać materiały GIK (1)

    ...z tym co zostało wykonane. Wygląda na niezły bubel:)
    W załączonym filmie GIK (3min 10 sek ) widać dokładnie odwrotny układ ścieżki/chodnika niż został wykonany.

    • 11 1

    • jeszcze link

      http: // img214.imageshack.us / img214 / 5954 / scieki.jpg

      usunąć tylko spacje:)

      • 4 0

  • a na zdjęciu przed rozpoczeciem budowy

    widać dokładnie przedeptane ścieżki,
    wystarczyło skorzystać ...

    • 8 1

  • CUDo

    Autbusy 110-.zeby skrecic w lewo musza stawac bo nie wyrabiaja zakretu w strone klukowa jak 227

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane