• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotniskowy odcinek Trasy Słowackiego na trzy z plusem

Maciej Naskręt
30 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Odcinek lotniskowy Trasy Słowackiego łączy dwiema jezdniami obwodnicę z lotniskiem w Rębiechowie. Odcinek lotniskowy Trasy Słowackiego łączy dwiema jezdniami obwodnicę z lotniskiem w Rębiechowie.

Oddany już do ruchu lotniskowy odcinek Trasy Słowackiego otrzymuje od nas trójkę z plusem. Ocenę podnoszą nietypowe latarnie nad chodnikami i ścieżki dla rowerów przy nowej drodze.



Mieszkańcy Matarni od czasu zakończenia budowy Trasy Słowackiego muszą do autobusu chodzić okrężną drogą. Zamiast chodnika zbudowano im ścieżkę. Mieszkańcy Matarni od czasu zakończenia budowy Trasy Słowackiego muszą do autobusu chodzić okrężną drogą. Zamiast chodnika zbudowano im ścieżkę.
Budowę lotniskowego odcinka Trasy Słowackiego można uznać za zakończoną. Wykonawcy - firmie Wakoz - pozostały już tylko drobne prace. Inwestycję zlecała miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, za co wykonawcy zapłaci 31 mln zł. Pokusiliśmy się o ocenę wykonania nowej drogi.

Projektanci i inżynierowie ruchu nie przyłożyli się do wytyczenia układu chodników i dróg rowerowych przy Trasie Słowackiego. W pobliżu skrzyżowania z ul. Budowlanychzobacz na mapie Gdańska zlikwidowali chodnik i ścieżkę rowerową. Zastąpili je wyłącznie drogą dla rowerów. Dlatego też mieszkańcy Matarni będą musieli nadkładać drogi idąc z osiedla do przystanku autobusowego.

To nie wszystko. Rowerzyści muszą się mieć na baczności jadąc na wysokości budynku firmy Young Digital Planet. Niejednokrotnie napotkają tam spacerujący po drodze rowerowej pieszych. Ścieżka rowerowa niepotrzebnie odziela tam przystanek od chodnika.

Dyskusje może wzbudzać też organizacja ruchu rowerzystów na rondzie przy budowanym terminalu T2. Wydaje się, że dla poprawy bezpieczeństwa rowerzystów powinno się tam wprowadzić nakaz jazdy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, czyli identycznie jak ruch samochodów. Argumentem "za" jest fatalny sposób zakończenia ścieżek, który zachęca do łamania przepisów. Sytuacja powtarza się też na pierwszym skrzyżowaniu za rondem przy terminalu.

Studzienka zamiast płyty chodnikowej dla niewidomych. Studzienka zamiast płyty chodnikowej dla niewidomych.
Chodnik dla pieszych kończy się na ścieżce rowerowej. Chodnik dla pieszych kończy się na ścieżce rowerowej.
Ścieżka rowerowa przy siedzibie Young Digital Planet. Ścieżka rowerowa przy siedzibie Young Digital Planet.
Wydaje się też, że projektant nie pomyślał, gdy rozmieszał studzienki sieci teletechnicznych w miejscu, gdzie specjalnie dla niewidomych ułożono płyty chodnikowe z wypustkami. Mogą one utrudnić zorientowanie się niewidomym w odległości od jezdni.

Rów odparowujący pzy lotniskowym odcinku Trasy Słowackiego. Rów odparowujący pzy lotniskowym odcinku Trasy Słowackiego.
Pewne jest, że kierowcy będą musieli ostrożnie jeździć po odcinku wiodącym przez las. Skutki ewentualnego wypadku może tam potęgować rów odparowujący o głębokości ok. 1,5 m i długości ok. 800 m, wykonany wzdłuż obu nitek ul. Słowackiego. Istnieje ryzyko, że po utracie przyczepności auta będą lądowały właśnie w nim. Byłoby inaczej, gdyby wzdłuż drogi ustawiono bariery energochłonne, podobne do tych na leśnym odcinku ul. Słowackiego.

Błędy projektantów i niedotrzymanie terminu zakończenia robót (planowany termin: 31 października), a także wykonaniem zbyt niskich ekranów akustycznych sprawia, że inwestycję oceniliśmy na trójkę na "szynach".

Jednak ocenę podnosi na trzy z plusem niecodzienne oświetlenie chodników i dróg dla rowerów. Klosz latarni tworzy ramę w kształcie kwadratu, która wypełniona jest diodami LED, emitującymi światło w kolorze białym-chłodnym. Jest to niewątpliwie świeżość w projektowaniu przestrzeni miejskiej przy głównych arteriach w Gdańsku. Tego rodzaju oświetlenie powinno się pojawiać w Gdańsku częściej.

Zobacz Trasę Słowackiego.



Prace przy budowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.
Długośc: 2,8 km. Termin oddania: początek grudnia 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (300) ponad 10 zablokowanych

  • dlaczego są rowy a nie kanalizacja? (2)

    Dlaczego są rowy ? nasze budownictwo drogowe cofa sie do sredniowiecza!!! Gdzie są barierki energochłonne? . Takigo badziewia dawno nie widziałem . Mieszkam na Matarni dlatego miałem okazje dobrze przyjrzeć sie temu wszystkiemu . Rowy przy ulicy sie zapadają , a jeszcze nie było poważnej ulewy , wyrzucone pieniadze w błoto 2+

    • 9 3

    • Ignorant... (1)

      Chociaćby dlatego, że jezdnię bez studzienek można w kilka godzin zrewitalizować - oczywiscie tylko warstwę ścierną. Jak popęka, będą dziury czy łaty. Przy studzienkach tego się już nie zrobi, z resztą zawsze studzienka się zapadnie, bądź przeciwnie - jednia wokół niej. Kanalizacja w mieście jest potrzebna gdyż od 60 do 100% powierzchni jest zabudowanej więc woda nie ma się gdzie wchłaniać w grunt. A tu masz lasy wokół, więc po jakiego wuja tysiące litrów wody pchać w kanalizę i transportować kilometrami do morza, skoro może się wchłonąć pięknie w ziemię?! Pomyśl trochę, to nie boli. I zdobądź wykształcenie jakieś

      • 1 0

      • A co z odcinkiem lesnym Słowackiego? mądralo, po co tam jest kanaliza , bo jest z góry ? litości

        • 0 0

  • Ocena

    3 na szynach to nie jest 3+ tylko 3= :D

    • 4 2

  • rów zbierze żniwo po pierwszych opadach śniegu (1)

    a obecnie wjazd na pseudo pobocze po opadach deszczu grozi zapadnięciem się samochodu w tym miękkim piachu - kto szedł wzdłuż tej drogi widział zapewne ślady po zwierzynie i ludziach próbujących przekraczać jezdnię. pozdrawiam wykonawcę

    • 11 2

    • to nie "piach" tylko kruszywo. Poznaj trochę zasad i sztuki budowlanej a będziesz wiedział/a, jaki materiał stosuje sie na pobocza.

      • 1 1

  • do niezłych błędów ścieżek rowerowych należy dodać

    połączenie nowej drogi ze starą na skrzyżowaniu z ul. Budowlanych - dokładnie pod katem prostym, bez nawet odrobiny łuku. Nadaje się do wielu serwisów

    • 5 2

  • Polscy projektanci nawet ścieżek rowerowych nie potrafia projektowac.

    A wykonawcy to przypadkowi ludzie, którzy myslą , ze sprzętem zrobią wszystko.

    • 10 3

  • na tej Trasie rowerzyści nie są podmiotem lecz tylko dodatkiem Panie Naskręt (1)

    jw

    • 11 2

    • rowerzyści i piesi dodatkiem do ulic?

      współczuję Wrzeszczanom i miastu jeśli na pozostałej części trasy ma tak być.
      Sztukę wylania asfaltu opanował już Edward Gierek, a od jego epoki minęło już trochę czasu

      • 2 0

  • 2222

    Mamy dwupasmową drogę do lotniska- ale po co!!
    Przecież tam nie ma korków. Nieprzeustowa jest Budowlanych i Nowatorów po zamknięciu ul. Słowackiego. Ten układ powinno się poszerzyć. Nikt z naszych władz tam nie jeździ więc to ich nie obchodzi.

    • 12 2

  • wykonawcy firmie Wakoz (1)

    zostało rozliczenie się z podwykonawcami i dostawcami ale nie macie na co liczyć...

    • 2 4

    • Płacą!!!

      Ja u nich byłem jako podwykonawca zawsze płacili w miare możliwości w terminie.

      • 0 0

  • Kartuziak sam sobie nie zrobi? A może to tak kartuziakom zrobili?

    • 0 0

  • Wszystko obecnie jest budowane na odwal, byle szybciej, byle taniej, byle zdążyć na Euro...

    Za kilka lat zaczną się remonty i przebudowy nowo wybudowanych dróg... Paranoja...

    • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane