• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Luka w systemie pozwala ładować karty miejskie biletami na wiele lat i za darmo

Marzena Klimowicz-Sikorska
23 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Nasz czytelnik zaprezentował, jak ominąć zabezpieczenie na karcie miejskiej i "doładować" ją biletami miesięcznymi ważnymi do 2016 r. za łączną kwotę 2,5 tys. zł, nie wydając przy tym ani złotówki.


Czy karty miejskie, które w Trójmieście są nośnikami m.in. biletów na komunikację, są dobrze zabezpieczone? Nasz czytelnik udowodnił, że nie. Korzystając z programu komputerowego z Internetu i czytnika kart, który można kupić za kilkanaście dolarów, złamał zabezpieczenie karty miejskiej i doładował ją biletami ważnymi do 2016 roku. Dyrektor gdańskiego ZTM od nas dowiedział się o problemie.



ZTM wydał kilkadziesiąt tysięcy Kart Miejskich, do tego dochodzą jeszcze tysiące kart Dużej Rodziny, działających w oparciu o ten sam system. ZTM wydał kilkadziesiąt tysięcy Kart Miejskich, do tego dochodzą jeszcze tysiące kart Dużej Rodziny, działających w oparciu o ten sam system.
Karty miejskie, które są nośnikami m.in. biletów okresowych na komunikację miejską, pojawiły się w Gdańsku w 2006 r. Od tej pory wydano ich kilkadziesiąt tysięcy. Każdą z nich można doładować biletem wartym od kilkudziesięciu do ponad 100 zł. Ale kilka dni temu przekonaliśmy się, że można też uzupełnić ją biletem znacznie bardziej kosztownym, nic przy tym nie płacąc.

Pan Adam [prawdziwe imię i nazwisko do wiadomości redakcji] jest z wykształcenia informatykiem, pracuje w międzynarodowej firmie. Nieco ponad rok temu, trochę kierując się zawodową ciekawością, a trochę swoim własnym hobby, zainteresował się systemem zapisującym bilety miesięczne na kartach miejskich w Gdańsku. Systemem - dodajmy - na którego kupno miasto wydało 7 lat temu blisko 1 mln zł.

Czy skorzystał(a)byś z biletu wiedząc, że jest sfałszowany?

Potrzebował trzech miesięcy na znalezienie luki w oprogramowaniu, ale gdyby przeliczyć to na godziny, wyszedłby raptem tydzień pracy przez 8 godzin dziennie. Nie musiał jednak wyważać otwartych drzwi, bo zabezpieczenia kart wykonanych w tej technologii już wcześniej omijali Amerykanie (2008 r.), a w 2010 r. to samo udało się belgijskim studentom, którzy złamali karty niemal identyczne do tych, z jakich korzystają mieszkańcy Trójmiasta.

- Lukę w oprogramowaniu gdańskich kart miejskich znalazłem w marcu zeszłego roku. Wykonałem do niej dokumentację, którą wysłałem do zarządu firmy Sygnity [ta firma dostarcza ZTM-owi oprogramowanie do kart miejskich i automatów biletowych, za produkcję oprogramowania odpowiada natomiast firma NTX - przyp. red] - relacjonuje pan Adam.

Ta dokumentacja to kilkunastostronicowe opracowanie, które wygląda jak solidnie wykonana praca zaliczeniowa napisana przez zdolnego studenta wydziału ETI na Politechnice Gdańskiej. Sprawia dużo poważniejsze wrażenie, niż sprzęt, jakiego użył pan Adam do "oszukania" gdańskiej karty miejskiej.

- Skorzystałem z lekko zmodyfikowanego programu dostępnego w Internecie i czytnika kart bezstykowych na USB, które całkowicie legalnie są oferowane w sklepach z elektroniką za równowartość ok. 15 dolarów - tłumaczy.

A jednak dzięki temu zestawowi, w ciągu kilku minut, na naszych oczach, "doładował" kartę miejską biletami okresowymi za łączną kwotę 2551 zł, na których można by jeździć do 2016 r. (jak tego dokonał, zobaczysz w materiale wideo).

***


Postanowiliśmy sprawdzić, jak działa spreparowana przez pana Adama karta. Nie wsiedliśmy jednak do tramwaju, lecz odwiedziliśmy biuro Renomy przy Dworcu Głównym PKP w Gdańsku. Kontrolerzy sprawdzili ją czytnikiem wykorzystywanym przy rutynowych kontrolach i potwierdzili, że na karcie są ważne, choć mocno nietypowe, bilety.

- Bilet 30-dniowy, ulgowy, od poniedziałku do piątku, od 12.10.2012 r. do 16.07.2016 r., na kwotę 2551 zł, na liniach zwykłych i nocnych. W Gdańsku. Na okaziciela. Ale są tu też bilety normalne, miesięcznie. Są łącznie trzy doładowania - odczytywał z ekranu coraz bardziej zdumiony kontroler. - Proszę pogratulować temu panu, pierwszy raz coś takiego widzę.

***


W swojej dokumentacji pan Adam zamieścił listę popełnionych przez programistów błędów projektowych: (m.in.) "(...) Użycie technologii Mifare, pomimo odkrytych problemów z bezpieczeństwem, użycie własnościowego standardu szyfrowania, brak mechanizmów kryptograficznych w warstwie aplikacyjnej (zarówno szyfrowania, jak i sum kontrolnych), brak łączności w czasie rzeczywistym z centralną bazą danych biletów, brak monitorowania systemu, użycie kluczy dostępnych w dokumentacji(...)"

Sporo tego.

Nic dziwnego, że przedstawiciel firmy Sygnity skontaktował się z naszym czytelnikiem i doszło do spotkania.

- Od razu powiedziałem, że nie mam zamiaru upubliczniać tych informacji. Podczas rozmowy padła luźna sugestia współpracy nad rozwiązaniem problemu z luką w oprogramowaniu, jednak nie były to wiążące deklaracje. Ja na nic konkretnego nie liczyłem, mam pracę, jestem dobrze sytuowany. Zależało mi na tym, żeby ktoś konstruktywnie wykorzystał moje spostrzeżenia - tłumaczy pan Adam. - Zająłem się tym, ponieważ irytuje mnie, gdy miejska instytucja wydaje pieniądze na coś, co ma tak słabe zabezpieczenia.

Więcej spotkań jednak nie było, firma nie skontaktowała się już z panem Adamem.

***


We wtorek zapytaliśmy firmę Sygnity o informatyka z Gdańska i dziurę w zabezpieczeniu oprogramowania, które obsługuje gdański ZTM.

- Temat trafił już bezpośrednio do jednostki zajmującej się wdrożeniem systemu w Trójmieście, ale nie wszyscy są dzisiaj obecni - poinformowała nas Lidka Kłosowska, rzecznik firmy. - Sprawdzamy w tej chwili szczegóły. Skontaktujemy się, jak tylko Sygnity będzie gotowe do zajęcia oficjalnego stanowiska w tej sprawie.

Firma miała blisko rok na uporanie się z dziurawym systemem, ale jak udowodnił pokaz naszego czytelnika, najprawdopodobniej nie wprowadzono dodatkowych zabezpieczeń.

***


Materiał filmowy pokazujący, w jaki sposób pan Adam naładował kartę miejską biletami ważnymi do 2016 roku pokazaliśmy dyrektorowi ZTM w Gdańsku, Jerzemu Dobaczewskiego. Był bardzo zaskoczony tym, co zobaczył, ale uznał, że problem nie jest poważny.

- O ile w 2011 roku przewieźliśmy 157 mln pasażerów, to w zeszłym roku przewieźliśmy ich już 162 mln, a więc o 5 mln więcej. Gdyby większość z nas potrafiła złamać takie zabezpieczenie, to odnotowalibyśmy spadek, a nie wzrost. Może ten pan jest pasjonatem, może rzeczywiście złamał zabezpieczenie na karcie, a może to tylko kwestia jego fantazji - mówi Jerzy Dobaczewski. - Na podstawie tego materiału ciężko mi się odnieść do problemu, za mało znam konkretów. Karta miejska funkcjonuje już tyle lat, nic się z nią nie działo do tej pory i sądzę, że nic się nie dzieje.

Cały komentarz ZTM znajduje się w materiale wideo powyżej.

Nieco inaczej na nasze informacje zareagował pracownik Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej (MZKZG), który korzysta z tego samego systemu do obsługi biletów metropolitalnych.

- To nie jest pierwsza osoba, która złamała algorytm karty - przyznaje Krzysztof Nalewajko, inspektor ds. funkcjonowania biletu metropolitalnego z MZKZG. Jego zdaniem po tym, jak błąd wykryli studenci z Belgii, a ich uczelnia opublikowała opracowanie na ten temat, producent oprogramowania, firma NTX, zaleciła prowadzenie monitoringu transakcji na kartach.

- I my to robimy, a dodatkowo wprowadziliśmy wiele innych zabezpieczeń. Dzięki temu jeżeli taka nielegalnie doładowana karta pokaże się w systemie, to dowiemy się o tym - podkreśla Nalewajko.

Potwierdza to Grzegorz Grabowski, dyrektor gdańskiego oddziału Renomy. - Podczas pierwszej kontroli takiej karty przez naszego pracownika czytnik pokaże, że bilet jest ważny. Jednak po kilku godzinach system odkryje fałszywkę. Porówna dane z kontroli z bazą danych kart i sprzedanych biletów i odkryje, że ta karta powinna być pusta. Przy kolejnej kontroli czytnik ją zdemaskuje.

Czyli teoretycznie ze sfałszowanej karty można korzystać bez ryzyka jedynie do czasu pierwszej kontroli. Czy jednak gdyby nie błąd w oprogramowaniu, można by wyprodukować kartę idealnie zabezpieczoną przed włamaniem do niej?

- To jest nie do uniknięcia. Można zabezpieczać karty, ale do jakiego stopnia? Zawsze znajdzie się ktoś, kto złamie do niej klucz - przyznaje Nalewajko.

O komentarz poprosiliśmy Piotra Koniecznego, kierownika zespołu bezpieczeństwa portalu Niebezpiecznik.pl

Podobne błędy zostały już w poprzednim roku zidentyfikowane w systemie Warszawskiej Karty Miejskiej. Także w Poznaniu występował problem z biletomatami, które pozwalały na darmowe doładowanie biletów okresowych.

Działania polegające na przełamywaniu zabezpieczeń mogą być penalizowane, zwłaszcza jeśli na ich podstawie sprawca osiąga korzyści materialne. Dlatego wszystkim, którzy chcą szukać błędów bezpieczeństwa polecam firmy, które wprost proszą każdego chętnego o testowanie swoich zabezpieczeń w ramach tzw. programów bug-bounty (posiada je Google, Facebook czy PayPal). Znalezione w ramach bug-bounty błędy są weryfikowane i następnie nagradzane finansowo.
Szukanie błędów w ramach tzw. "niezamówionych testów" zawsze będzie wiązało się z ryzykiem prawnym, zwłaszcza jeśli znalezione błędy są poważne (dają dostęp do danych klientów lub pozwalają na uzyskanie korzyści materialnych), a zgłaszający błąd próbuje sugerować wynagrodzenie za podesłany opis luki.

Życzyłbym sobie, aby polskie firmy doceniały dobrą wolę swoich klientów i szybko obsługiwały zgłaszane im incydenty dotyczące bezpieczeństwa - takie podejście jest najkorzystniejsze, ponieważ osoba zgłaszająca błąd, który zostanie zignorowany zapewne prędzej czy później i tak opisze swoje znaleziska anonimowo w internecie lub podeśle je do mediów. I wtedy, zamiast kosztu obsługi błędów, firmie lekceważącej komunikaty dojdą także koszty obsługi PR oraz koszty ewentualnej obsługi prawnej (pozwy klientów, którzy poczuli się zagrożeni na skutek błędów).

Z kolei samozwańczym poszukiwaczom błędów życzę pokory - nie znam żadnej firmy, która łagodnie potraktowałaby osobę dopuszczającą się szantażu w wiadomości zgłaszającej błędy bezpieczeństwa.

Miejsca

Opinie (342) ponad 20 zablokowanych

  • Ten przygłup mieniący się dyrektorem powinien zwyczajnie pójść siedzieć

    za zlekceważenie doniesienia o zagrożeniu. On by się nie nadawał nawet na "dyrektora" miejskiego szaletu.

    • 0 0

  • złamać można też zabepieczenia kart płatniczych. (9)

    facet jest zwykłym przestępcą,a nie hobbistą. Jak hobbistycznie zacznie podrabiać pieniądze to też nazwiemy to zabawą ?

    • 34 315

    • Ale z ciebie baran

      Gość pokazał to, żeby uzmysłowić małym rozumkom, takim jak Ty i w.w. dyrektor, że jak ktoś będzie chciał, to będzie mógł jeździć za darmo. Do tego nie jest to żadna wiedza tajemna i średnio zdolny student ETI, powinien sobie z tym poradzić. Eh aż szkoda, że nie wprowadzili takich u mnie ;]

      • 0 0

    • Różnica

      pamiętajcie o jednym. Jest hacker i cracker. Cracker jest osobą która szkodzi a hacker tylko przechodzi przez zabezpieczenia. Czyli tak zwani hobbiści. Złamał zabezpieczenie, nie sprzedał niczego, nie okradł ich, pokazał tylko że mają lukę w oprogramowaniu. Więc nie jest przestępcą. Po za tym w policji też są hakerzy. Może nie u nas ale jak mówię, hacker tylko łamie zabezpieczenia dla własnego użytku.

      • 6 0

    • Tak, dopóki nie wypuści tych pieniędzy, czyli nie zacznie na tym zarabiać. Równie dobrze można włamywać się do swojego samochodu, żeby udowodnić słabość fabrycznych zabezpieczeń.

      • 4 0

    • w takim razie

      ty jesteś piratem drogowym bo zwalniasz przed fotoradarem, a za nim przyspieszasz

      • 7 1

    • (2)

      rozumiem że eksperci od zabezpieczeń którzy testują odporność różnych systemów także są przestępcami?

      • 17 4

      • Daruś jak zwykle nie rozumiesz (1)

        Byli przestępcy piszą zabezpieczenia.

        • 6 3

        • tak, często tak jest bo są w tym najlepsi. ale co to ma do rzeczy? to że robi coś były przestępca nie oznacza że jest to przestępstwem

          • 9 1

    • taa, pewnie

      Znalazł i zgłosił producentowi, nie ujawnił szczegółów, nie zarabia na tym, nie wykorzystuje. Nie jest żadnym przestępcą.

      Gdyby nie tacy ludzie to byś korzystał z karty kredytowej z jednocyfrowym pinem z zakresu 0-7, bo bank by zapewniał, że przecież to bezpieczne a przypadki nadużycia są marginalne np 10 tysięcy na 100 milionów. Chciałbyś się znaleźć wśród tych 10000 pechowców? "Nie widzimy problemu", bo to nie nasze pieniądze - nie brzmi znajomo?
      Gdyby nie tacy ludzie to byśmy płacili miliardy złotych za systemy, które przedszkolak by obszedł.

      • 96 0

    • hobbista albo idiota

      jeżeli się ujawnił (nie w pełni) ale jednak to albo jest faktycznie hobbistą albo przestępcą ale idiotą.

      • 5 38

  • hehe, problemu nie ma... ciekawe ilu ludzi jeżdzi z taka kartą?

    co miesiąc ładują sobie w domu i tyle ;)

    • 0 0

  • Typ z urzędu miejskiego to kumpel Tuska ?

    Widać ...

    • 1 0

  • Dobaczewski weź się do roboty

    Kurcze rozumowanie komunisty, ktoś wykazał lukę to nie jest problem w luce tylko w tym że ktoś jest pasjonatem. W takim wypadku można Edisona winić za wysokie rachunki za prąd.

    • 1 0

  • Czytanie tekstu ze zrozumieniem.....

    ... to coś, czego chyba już od dłuższego czasu nie uczą w szkołach. No i znajomość arytmetyki też, jak widać jest w zaniku... O epistolografii nie wspomnę - nadmienię tylko, ze podpisujemy się na końcu, a nie w nagłówku :)

    • 0 0

  • Debil

    Poswiecic 1MLN zlotych na system ktory mozna zlamac w TYDZIEN. TEGO NIE ROZUMIEM PANIE dyrektorze? Dla mnie rownanie jest proste, zrobilem w tydzien cos na co musialbym pracowac normalnie cale zycie x 4 za srednia krajowa, kolejny przyklad marnowania pieniedzy. GRATULUJE, hobby gora, wiecej takich ludzi co by pokazac nieumiejetnosc i nieprofesjonalizm ludzi 'u wladzy' jak mamy sie rozwijac skoro pan dyrektor nie dostrzega nawet takiego problemu oO

    • 2 1

  • ignorancja

    Ale bufon z tego urzędasa, ślepy by się obciął że znowu chodzi o złą umowę, którą niekompetentni podpisali z dostawcą kart.

    • 1 1

  • bardzo interesujące...

    "Kontrolerzy sprawdzili ją czytnikiem wykorzystywanym przy rutynowych kontrolach i potwierdzili, że na karcie są ważne, choć mocno nietypowe, bilety.

    - Bilet 30-dniowy, ulgowy, od poniedziałku do piątku, od 12.10.2012 r. do 16.07.2016 r., na kwotę 2551 zł, na liniach zwykłych i nocnych. W Gdańsku. Na okaziciela"

    W taryfie dostępnej na stronie ZTM nie ma biletu na okaziciela ULGOWEGO, a tym bardziej za 2551zł... Jak kontroler może uznać taki bilet za "ważny"?

    • 0 0

  • Facet nie widzi problemu bo musialby kolesiom z Sygnity robic kolo piora, a ze to ich wspolny "biznes" do wspolnych kieszeni to jak to moglo byc... Przeciez nie bedzie robic sobie pod gorke. Badzmy powazni. Kaska przeplynela, z raczki do raczki i sprawa ma ucichnac.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane