- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (423 opinie)
- 2 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (102 opinie)
- 3 Mała uliczka, duży problem (102 opinie)
- 4 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (251 opinii)
- 5 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (168 opinii)
- 6 Po wyborach chcą zbudować ruch miejski (100 opinii)
Mieszkańcy przez 1,5 roku nie dostali rozliczenia wody i ciepła
Mieszkańcy kilkudziesięciu lokali komunalnych w Gdańsku przez ponad półtora roku nie otrzymali rozliczenia za ciepło oraz wodę. Obawiają się, że wyrównanie może ich kosztować setki złotych. Gdańskie Nieruchomości zapowiadają, że w ciągu kilku tygodni najemcy je otrzymają. - Już to słyszeliśmy - odpowiada nasz czytelnik.
W grudniu 2018 roku, po zakończeniu modernizacji systemu grzewczego, w budynku został oddany do użytkowania nowy węzeł cieplny. Jak skarży się nasz czytelnik, nie bardzo poprawiło to komfort mieszkańców, bo węzeł wciąż się psuje, a co gorsza lokatorzy nie otrzymują regularnie rozliczeń za ciepło, ciepłą i zimną wodę.
- Od października do grudnia węzeł psuł się już pięć czy sześć razy włącznie. Dopiero po e-mailu do prezydenta Grzelaka i radnych miejskich przyjechał serwis z GPEC, który węzeł naprawił skutecznie - opisuje sytuację pan Adrian. - Bardzo martwi mnie też inna rzecz: rozliczenie za ciepło dostaliśmy tylko za okres do czerwca 2019 roku, za zimną wodę ostatnie rozliczenie było za okres od czerwca do grudnia 2019 roku, a mamy już 2021 rok. Cierpnie mi skóra na myśl o kwotach dopłat jakie być może będziemy musieli zapłacić, kiedy to rozliczenie - w tej chwili już za półtora roku - w końcu przyjdzie. Jesteśmy najemcami lokali komunalnych i socjalnych. Nie będziemy nagle mieli setek złotych na ewentualne rozliczenie za media. Mamy je wygrać w Lotto? Potem miasto narzeka, że najemcy nie płacą... A ja ciągle słyszę, że rozliczenie niebawem przyjdzie.
Więcej takich budynków
Z informacji od naszego czytelnika wynika, że sprawa nie dotyczy tylko tej jednej kamienicy na Starym Przedmieściu. Na rozliczenie liczników ciepła i wody Gdańskie Nieruchomości (podobnie jak powszechnie robią to wspólnoty mieszkaniowe), podpisały w 2019 roku umowę z firmą zewnętrzną.
Na jej mocy firma Metrona obsługuje rozliczenie ciepła, zimnej i ciepłej wody w 52 budynkach pozostających w zarządzenie Gdańskich Nieruchomości, 416 ciepłomierzy i takiej samej liczby wodomierzy wody ciepłej i wody zimnej.
- W mediach społecznościowych, gdzie kontaktują się ze sobą najemcy gdańskich lokali socjalnych i komunalnych potwierdziłem, że rozliczeń nie dostali także na pewno mieszkańcy Traktu Wojciecha 81, sąsiednich kamienic przy ul. Rzeźnickiej, budynku przy ul. Grunwaldzkiej 580 czy ul. Raduńskiej 18. Takich przypadków jest na pewno więcej, przecież umowa obejmuje w sumie 52 budynki - informuje czytelnik.
Z informacji przekazanych przez Gdańskie Nieruchomości wynika jednak, że najemcy tych wszystkich lokali nie otrzymają rozliczeń w tym samym czasie.
- Rozliczeniu podlegają poszczególne nieruchomości, dlatego też czas rozliczenia nie jest jednakowy dla wszystkich budynków objętych umową. Zleceniobiorca [Firma Metrona - red.] ma obowiązek dokonania rozliczenia w okresie czterech tygodni od czasu odczytów i otrzymania pozostałych niezbędnych danych - informuje Aleksandra Strug, rzecznik prasowy Gdańskich Nieruchomości. - Rozliczenie dokonywane jest na podstawie wskazań urządzeń pomiarowych, a także danych dotyczących kosztów z rozbiciem na koszty stałe i zmienne, z uwzględnieniem zarówno centralnego ogrzewania, jak i podgrzania ciepłej wody użytkowej oraz zużycia dostarczonego ciepła na cały budynek. Wszystkie dane po pozyskaniu i zestawieniu przekazywane są wykonawcy w celu dokonania rozliczeń.
Prawie pół roku na przekazanie danych
Same Gdańskie Nieruchomości przyznają, że ostatnie rozliczenie za centralne ogrzewanie zostało najemcom przekazane za okres do 30 czerwca 2019 roku.
- Dane rozliczeniowe za centralne ogrzewanie dla kolejnego okresu, tj. VI 2019 - VI 2020 r. oraz dane rozliczeniowe dla wodomierzy, dla których zgodnie z umową, pierwszy okres rozliczeniowy określony został od 30 listopada 2018 do 30 czerwca 2020, po ponownej weryfikacji na bieżąco przekazywane są wykonawcy w celu możliwie najszybszego rozliczenia. Z uwagi na termin dokonania rozliczeń, określony w umowie na cztery tygodnie od momentu otrzymania przez wykonawcę wszystkich danych, należy spodziewać się, że w najbliższych tygodniach mieszkańcy sukcesywnie otrzymywać będą rozliczenia indywidualne - informuje Aleksandra Strug.
Niestety, pomimo wielokrotnych prób kontaktu telefonicznego i e-mailowego z firmą Metrona, redakcji nie udało się uzyskać potwierdzenia czy dane do rozliczeń za media zostały przez Gdańskie Nieruchomości przekazane.
Nawet jeśli tak się stało, przy założeniu, że firma zewnętrzna ma cztery tygodnie na dokonanie rozliczeń, a najemcy faktycznie - tak jak zapowiada rzeczniczka - niebawem otrzymają informację o ewentualnych nadpłatach lub niedopłatach to Gdańskie Nieruchomości stany liczników przekazywały do Metrony przez ponad pięć miesięcy.
Jak długi ten okres był faktycznie dowiemy się dopiero gdy mieszkańcy ostatecznie otrzymają informację ile do ciepła i wody mają dopłacić lub jakiej wysokości są ich nadpłaty.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-01-24 20:07
Rozliczenia (1)
Najlepsze jest to jak czasem administratorzy rozliczają wodę do wysokości tylko odczytu wody, a uchyby wody wrzucają w np. koszty eksploatacji. Naród zadowolony bo nie widać strat. Zwracajcie na to uwagę! Uchyby wody będą zawsze i do 10 % jest to dopuszczalne. Wodomierze w mieszkaniach to mechaniczne klasa b, a główny wodomierz to ultradźwięk. Jak
Najlepsze jest to jak czasem administratorzy rozliczają wodę do wysokości tylko odczytu wody, a uchyby wody wrzucają w np. koszty eksploatacji. Naród zadowolony bo nie widać strat. Zwracajcie na to uwagę! Uchyby wody będą zawsze i do 10 % jest to dopuszczalne. Wodomierze w mieszkaniach to mechaniczne klasa b, a główny wodomierz to ultradźwięk. Jak ktoś w lokalu chce mieć ultradźwięk to za takie coś wyda z 500-600 zl za 1 wodomierz i nikt w to nie idzie. Tak samo sprawdzajcie jak rozliczane są straty ciepła, które też są zawsze.
- 2 3
-
2021-01-24 20:31
Ty masz płacić
Nie jesteś od kombinowania tylko od płacenia.
- 0 0
-
2021-01-25 01:17
jestem mieszkańcem mieszkania komunalnego
oliwa. 12 lokali. od ponad roku brak rozliczenia zaliczek za wodę. jeden sąsiad szczególnie się uparł, chodzi dopraszać się - odpowiedź "nie ma kto policzyć" "koronowirus" dziękuję gznk
- 6 0
-
2021-01-24 21:29
Jaśkowa Dolina
U nas odczyty robi firma z Borkowa od wodomierzy i ciepłomierzy i odczyt mamy praktycznie od razu. Nie chce pisać nazwy firmy bo zaraz będzie ,że reklama czy tez ,że pracuje w tej firmie. Nie rozumiem tylko dlaczego miasto nie wymusi na Metronie natychmiastowego przesłania odczytów?
- 9 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.