• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Magazyny czy mieszkania na pasie startowym?

31 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Na pasie startowym może powstać zespół hal magazynowych... Na pasie startowym może powstać zespół hal magazynowych...

Zaniedbany pas startowy na Zaspie zobacz na mapie Gdańska od wielu lat czeka na zagospodarowanie. Ma szansę powstać tutaj nowa zabudowa, która podniesie jakość życia mieszkańców dzielnicy. Jednak zapisy planu miejscowego pozwalają na realizację zabudowy magazynowej. Właściciel terenu bierze pod uwagę tego rodzaju inwestycję.



Co powinno powstać na pasie startowym?

Pas startowy na Zaspie znajduje się w centrum dzielnicy. Zwykle takie miejsca tętnią miejskim życiem - dzieci mają okazję pobawić się na nowoczesnym i dobrze wyposażonym placu zabaw, a dorośli skorzystać z oferty gastronomicznej lokali na parterach budynków, spotkać się i odpocząć w strefach rekreacyjnych czy załatwić codzienne sprawunki w punktach usługowych i osiedlowych sklepach. Tak wygląda to w nowoczesnych miastach europejskich, takie projekty realizowane są także z powodzeniem w centralnych dzielnicach Gdańska.

Magazyny lub centrum na horyzoncie



Jednak, co może być zaskakujące, w szybko rozwijającym się mieście jakim jest Gdańsk, pas startowy na Zaspie od wielu lat nie doczekał się metamorfozy w nowoczesną przestrzeń. Obowiązujący dla części tego terenu miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje m.in. na wybudowanie kilkuhektarowego zespołu magazynów lub wielkiego centrum handlowego. Mogłyby one stanąć w bliższej alei Rzeczypospolitej części pasa startowego. Właściciel terenu zastanawia się nad takim właśnie wykorzystaniem posiadanego gruntu. A to dlatego, że budowa osiedla mieszkaniowego jest nieustannie blokowana przez osobę, której - z niezrozumiałych powodów - przeszkadza budowa osiedla dla rodzin.

- Zgłaszają się do nas inwestorzy zainteresowani inwestycją w tą część pasa. Według wstępnej koncepcji i zgodnie z obowiązującym planem miejscowym mogłyby tam powstać: magazyn-hub, czyli punkt węzłowy zespołu hal magazynowych lub wielkopowierzchniowy kompleks handlowy. Podjęliśmy decyzję o rozpoczęciu rozmów z inwestorami i projektowaniu takiego założenia - informuje Andrzej Miś, rzecznik Budimeksu Nieruchomości - inwestora, który jest właścicielem działek pod zabudowę w tym miejscu.
Co to oznacza dla mieszkańców Zaspy? Sporo niedogodności, bo takie obiekty powodują hałas w dzień i w czasie nocnych rozładunków. Na drogach w otoczeniu takich obiektów krążą tiry i duże samochody transportowe. Takie miasto przestaje być bezpieczne i przyjazne dla mieszkańców.

Obecność obiektów wielkopowierzchniowych wyklucza też powstanie terenów zielonych, placów zabaw, wielu punktów usługowych z których korzystać mogą mieszkańcy. Takie rozwiązanie nie służy rozwojowi nowoczesnego, ukierunkowanego na potrzeby żyjącego w nim człowieka miasta, ale inwestor podkreśla, że protestujący nie daje mu wyboru i w końcu teren ten zostanie zabudowany zgodnie z obecnym planem, czyli jako teren inwestycyjny. Jeśli nie dojdzie do zmiany planu miejscowego, to będzie to właśnie zabudowa magazynowo-handlowa.

Miejska przestrzeń zamiast magazynów



...lub osiedle z tętniącymi życiem lokalami usługowymi. ...lub osiedle z tętniącymi życiem lokalami usługowymi.
Ten krajobraz może jednak wyglądać zupełnie inaczej. W 2015 roku rozstrzygnięty został konkurs urbanistyczno-architektoniczny na zagospodarowanie tego terenu. Był odpowiedzią na zapotrzebowanie mieszkańców, którzy nie chcieli kompleksu handlowego i magazynów w centrum dzielnicy. Udział brały w nim najlepsze trójmiejskie pracownie projektowe. Wszystkim stronom zaangażowanym w jego organizację zależało na wyborze pracy, która pozwoli najpełniej wykorzystać pas startowy do stworzenia przyjaznej ludziom dzielnicy.

Zwycięska koncepcja przewiduje zamiast bezdusznych przestrzeni magazynowych czy handlowych stworzenie dzielnicy mieszkaniowej, która nie będzie jedynie betonową sypialnią, a miejscem społecznej integracji mieszkańców nowych i istniejących budynków. Powstać miały lokale usługowe w parterach (częściowo wypełnione gastronomią, której na Zaspie tak brakuje), place zabaw dla dzieci, miejsca rekreacji dla całych rodzin oraz mała architektura, której obecność poprawia komfort przebywania w mieście. Według koncepcji na pasie startowym powstać miała śródmiejska dzielnica - taka jak powstaje w Oliwie czy Wrzeszczu. A więc miejsce prestiżowe i przyciągające. Osiedle zaplanowano jako otwarte i dostępne. Dla jego powstania konieczne jest uchwalenie zmienionego planu miejscowego.

- Nasz pomysł na zagospodarowanie pasa startowego zakłada stworzenie wielu przyjaznych przestrzeni dla pieszych, urządzenie zieleni i placów zabaw, chcielibyśmy aby ten teren stał się dumą mieszkańców Zaspy i miejscem, które będzie przyciągało swoim śródmiejskim rozmachem. Równie ważne jest to, że na poprawę infrastruktury drogowej w tej części dzielnicy przeznaczymy aż 16 mln zł. Tym samym poprawi się komunikacja i dojazd dla wszystkich. Nasze doświadczenie pozwala mieć pewność, że zrealizujemy osiedle z poczuciem pełnej odpowiedzialności i z uwzględnieniem potrzeb lokalnej społeczności - dodaje Andrzej Miś.

* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł

Inwestycje

Zaspa VVita

Zaspa VVita

Spravia

Gdańsk Zaspa, ul. Jana Pawła II Mapa

31 do 105 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja

Miejsca

Opinie (300) ponad 20 zablokowanych

  • (8)

    A oto, co ma do powiedzenia GZDiZ mieszkańcom Jana Pawła 4 i 6 oraz Dywizjonu 303 w związku z zamknięciem dojazdu od strony działki Budimexu : Gdański Zarząd Dróg i Zieleni: W dotychczasowym przebiegu ul. Dywizjonu 303 przebiegała po działce prywatnej należącej obecnie do spółki Budimex Nieruchomości, a ponieważ żaden poprzedni właściciel nie planował inwestycji na dawnym pasie startowym, ruch po tym odcinku drogi odbywał się po tej prywatnej działce.

    Należy zaznaczyć, że żadna nieruchomość nie została pozbawiona dostępu do drogi publicznej. Przy obecnym układzie drogowym ul. Dywizjonu 303 ma charakter drogi lokalnej, po której poruszają się głównie mieszkańcy przedmiotowej ulicy oraz klienci lokali handlowych i usługowych.

    Przed budynkiem, gdzie będą te lokale usługowe została przez spółkę Budimex Nieruchomości zaprojektowana co prawda droga dojazdowa oraz chodnik, jednakże, będzie to prywatna droga mieszkańców osiedla, więc może nie być ogólnodostępna, a ponadto przy samych lokalach nie zostały przewidziane jakiekolwiek miejsca postojowe, czy zatoki postojowe. Jest to już prywatny teren. Właścicielom tych lokali pozostaje więc tylko podjęcie rozmów z spółką Budimex Nieruchomości lub zorganizowanie dostaw od strony ul. Dywizjonu 303 np. wózkami.

    Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zwrócił się do spółki Budimex Nieruchomości w sprawie możliwości ułożenia tymczasowego łącznika z płyt na działkach należących do spółki, który umożliwiłby połączenie obu odcinków ul. Dywizjonu 303. Otrzymaliśmy odpowiedź, że wykonanie powyższego z przyczyn prawnych, formalnych i technicznych nie jest możliwe.

    Na dzień dzisiejszy z uwagi na liczne protesty i skargi przedłuża się postępowanie w sprawie udzielenia pozwolenia na budowę pierwszych budynków w ramach inwestycji niedrogowej zaprojektowanej przez spółkę Budimex Nieruchomości, a tym samym nie są znane terminy ewentualnego połączenia północnego i południowego odcinka ul. Dywizjonu 303. Pozdrawiamy

    • 21 4

    • a co ma do powiedzenia deweloper który wybudował budynki i sklepy bez dojazdu ? (2)

      mieszkańcy i najemcy wiedzieli co robią kupując mieszkania i lokale bez dojazdu
      teraz niech zrobią remont i wybudują dojazdy na swojej działce

      • 6 4

      • na każdy patent znajdzie się patent (1)

        przetrwaliśmy Niemca przetrwamy i budimex, obecnie dojazd do mieszkania każdy na swój sposób - kto ma wiedzieć ten wie :) - może nie do końca zgodny z przepisami jednak jest to działanie w stanie wyższej konieczności, tak jak zresztą też będą jeździć po pasie karetki, straż pożarna i inne służby w sytuacjach zagrożenia - ot taka społeczna służebność drogi koniecznej :)

        • 6 2

        • na razie można jeździć po chodnikach

          ale zarządca terenu powinien wybudować normalny dojazd do sklepów i domów
          niestety trzeba będzie zwęzić chodniki lub wybudować ciąg pieszo samochodowy

          • 1 0

    • Za bałagan odpowiada miasto. (1)

      Kto sprzedał drogę publiczną i po co? Wiadomo kto. Rozliczyć tę ośmiornicę.

      • 7 3

      • widać że nie wiesz kto sprzedał i wymyślasz bzdury

        działka po lotnisku była państwowa i sprzedał wojewoda, a to nie była żadna droga publiczna tylko pas startowy, droga publiczna została wydzielona po drugiej stronie pasa a osiedle przy dywizjonu powstały gdy ten teren był już prywatny, to deweloper nie przewidział dojazdu do budynku z tej strony by zaoszczędzić na działce
        miasto nie miało nic do gadania

        • 4 1

    • (2)

      szkoda że nie wspomnieli że do 2010 r. tą zamknięta obecnie drogą swobodnie przez tyle lat jeździły sobie np. autobusy komunikacji miejskiej

      • 11 1

      • to nie była droga tylko pozostałości po pasie startowym (1)

        nie pierwszy raz autobusy jeździły po prywatnej działce
        w Gdyni przez wiele lat ulica Hutnicza przebiegała przez teren prywatny i miasto też długo nie chciało odkupić tego kawałka ziemi

        • 2 1

        • przez wiele lat edeka miała w to wbite kto tam jeździ

          były nawet dwa przystanki na tych pozostałościach

          • 7 0

  • Dość mafi deweloperskiej

    Mieszkania,ale dostępne dla ludzi ,nie pseudo apartamenty po 10tyś za metr pod wynajem , dla szemranych inwestorów.

    • 21 4

  • (1)

    Bo u nas stadiony i magazyny buduje się w środku miasta a osiedla przy obwodnicy i wysypisku śmieci. Proste!

    • 23 3

    • stadion w srodku miasta - przesadziłeś

      to były nieużytki i działki, zad*pie większe niż przy obwodnicy i podmokły teren na którym nikt nie chciał budować mieszkań
      a dzięki stadionowi mamy teraz wygodny dojazd przez tunel na obwodnicę i do autostrady
      co do wysypiska, to jest w tym miejscu od kilkudziesięciu lat a budują tam dlatego właśnie że ziemia w koło jest tania przez wysypisko bo śmierdzi od zawsze i to kwestia pazerności deweloperów i słoików którzy kupują tańsze mieszkania w takim otoczeniu

      • 2 1

  • Artykuł sponsorowany przez dewelopera!

    Wstyd trojmiasto.pl - bierzecie kasę od deweloperki za te ściemy... Magazyny nie powstaną, bo zmieniło się studium uwarunkowań i magazyny nie mogą już być tam wybudowane. Mamona jest ok, co tam prawda...

    • 35 2

  • Ale świńska zagrywka. Pogonić to towarzystwo wzajemnej adoracji. Coś okropnego.

    • 32 1

  • "Artykuł sponsorowany"

    bez komentarza...

    • 28 3

  • magazyny? przepraszam czy zdajcie sobie sprawę jaki ruch TIRów generują? (1)

    miejscem magazynów są obrzeża miast lub wręcz miejsca bardzo odległe od miast ale leżące przy drogach szybkiego ruchu/autostradach

    tak jest na całym swiecie

    • 12 0

    • jesli inwestor ma problem, to nie dziwię się, ze usiłuje artykułem wywrzeć presję

      natomiast głupkowate trolle tego portalu jak zwykle szczekaja - bo wydaje im się, ze wszystko mogą

      park? to kup sobie teren i zrób park jeden z drugim

      a jak inwestor się uprze, to zrobi wam te magazyny i wtedy będzie cie dopiero zadowoleni

      • 1 3

  • I jak ten magazyn ma się zbilansować,
    te 40 baniek za grunt musi się zwrócić deweloperowi

    I tylko mieszkaniówka jest w stanie to zapewnić!

    • 12 3

  • (1)

    To teraz ta grupka protestujących januszy ma pełne gacie.
    I dobrze im tak magazyny i tiry he he

    • 4 31

    • Już cichutko trolu

      • 11 1

  • (3)

    Ktoś powinien się wziąć ostro za tych co nie pozwalają budowac na zaspie.. To zwykle szkodniki. Przez nich dzielnica tylko ttraci

    • 9 27

    • daj spokoj przychlascie z budimexu

      • 16 2

    • Co traci? Blokowisko a`la Hongkong?

      • 3 0

    • siooo

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane