• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: Majątek lotniska dla firmy logistycznej

neo
2 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Rozległy obszar pod lotnisko to wymarzony teren dla firmy logistycznej. Rozległy obszar pod lotnisko to wymarzony teren dla firmy logistycznej.

Znalazł się chętny na zakup praw do dysponowania częścią majątku lotniska Gdynia-KosakowoMapka. To warszawska firma INBAP Intermodal, budująca kolejowy terminal przeładunkowy na ścianie wschodniej. Za 8 mln 666 tys. zł będzie zarządzać terenami o powierzchni 264 ha i takimi elementami jak pas startowy czy terminal pasażerski przez 20 najbliższych lat.



Myślisz, że z Gdyni będą startować pasażerskie samoloty?

Ogłoszenie o sprzedaży majątku spółki pojawiło się w na stronie lotniska 19 października. Na sprzedaż było prawo własności do nieruchomości przy ul. Zielonej 41Mapka o powierzchni ok 1,1 ha, zabudowanej jednorodzinnym budynkiem mieszkalnym w trakcie prac budowlanych, w którym mieszkać nie można, a jedynie prowadzić działalność rolniczą. W pakiecie było też prawo dysponowania, do września 2040 r., nieruchomościami o powierzchni 264 ha, na których znajdują się: droga startowa wraz z oświetleniem nawigacyjnym (współużytkowana z wojskiem), drogi kołowania, płyty postojowe samolotów, budynek służb lotniskowych, lotniskowa stacja zasilania wraz z systemem sterowania oświetleniem nawigacyjnym, baza paliw lotniczych, budynek terminala General Aviation, droga dojazdowa do lotniska i wewnętrzne drogi dojazdowe. Obiektów nie można ani sprzedać, ani przebudować.

Na ogłoszenie odpowiedział jeden oferent. We wtorek w gdańskim Sądzie Okręgowym syndyk masy upadłościowej lotniska zapoznał się z jego ofertą i ją zaakceptował.

Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo na zdjęciach



Kim jest inwestor?



To spółka INBAP Intermodal, mieszcząca się w Warszawie, ale działająca na ścianie wschodniej, gdzie w miejscowości Małaszewicze Duże (blisko granicy z Ukrainą) na obszarze 12 ha buduje terminal przeładunkowy z bocznicami kolejowymi, suwnicami bramowymi, platformami kontenerowymi i placem składowania pustych kontenerów, który ma zapewniać pełną obsługę logistyczną. Teraz za 8 mln 666 tys. zł netto przez 20 lat będzie mógł też zarządzać gdyńskim lotniskiem.

Upadłość po interwencji Komisji Europejskiej



Przypomnijmy: od lutego 2014 r. lotnisko nie może zostać uruchomione, bo Komisja Europejska zakwestionowała pomoc publiczną, jaką Gdynia i Kosakowo przeznaczyły głównie na zmiany w infrastrukturze lotniska w Babich Dołach, by dostosować je do przyjmowania cywilnych samolotów.

Czytaj więcej: Komisja Europejska: pomoc dla lotniska w Gdyni nielegalna.

Gdynia odwołała się od decyzji Komisji Europejskiej do sądu, ale poskutkowało to jedynie ograniczeniem kwoty, jaką spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo otrzymała od gmin w ramach niedozwolonej pomocy publicznej. Z 91,7 mln zł odjęto ok. 16,5 mln zł, które przeznaczone zostały na finansowanie budynków i wyposażenia lotniskowej Straży Pożarnej czy budowę ogrodzenia - czyli elementów, które przydadzą się lotnisku niezależnie od tego, czy dopuszczony będzie w nim także ruch cywilny.

Spółka pieniędzy nie oddaje, bo nie ma z czego: jest w stanie upadłości, nie zapłaciła też części wykonawców i współpracowników.

Plany były ambitne: po czterech latach działania spółka miała mieć rocznie pół miliona pasażerów, po kolejnych trzech - 1 milion, a w latach 2025-2030 nawet 1,4 mln pasażerów rocznie. Teraz wiadomo, że te liczby pozostaną na papierze, ale może w końcu uda się uruchomić lotnisko w innym formacie.
neo

Opinie (236) ponad 10 zablokowanych

  • Cały czas uważałem że w Trójmieście jest miejsce na 2 lotniska (1)

    Jedno typowo pasażerskie, drugie typowo cargo plus prywatne małe samoloty oraz jako awaryjne dla pierwszego. Jesteśmy miastami portowymi i typowe cargo ma tu racje bytu i podnosi atrakcyjność naszych portow

    • 14 3

    • Jasne

      I te cargo akurat z polną dróżką, tytułem dojazdu...
      Puknijcie sie w leb....

      • 0 0

  • Tam powinien być tor

    • 2 3

  • Spokojnie można było to pogodzic (2)

    I nawet na tym wspólnie korzystać ale nie po co lepiej zbanować przez Gdańsk, tak samo jak budowę przekopu bo nie daj Boże część statków będzie wpływała na zalew

    • 5 2

    • Spokojnie można było wpierw uzyskać zgodę

      na wydanie publicznych pieniędzy.

      • 1 1

    • Wolny (powiedzmy) rynek właśnie zweryfikował bajdurzenia o drugim lotnisku w pobliżu Rębiechowa. Trzeba pamiętać, że nawet jakby kupujący odpalił loty pasażerskie, to same prawa do obiektu nabył za 1/10 włożonych przez gminy pieniędzy.

      • 0 0

  • Czy Szczurek przeprosił kiedykolwiek mieszkańców że wyrzucił 100 mln w powietrze???

    • 21 1

  • Małaszewicze jak już..

    • 2 0

  • A teraz się nie zdziwie

    Jak lotnisko pójdzie w prywatne łapy i będzie agresywnie podgryzać ten biznes. Krótkowzroczność Gdańskich pseudo włodarzy jest znana nie od dziś.

    • 8 0

  • jeszcze kilkanaście ładnych (1)

    milionów na pensyjki dla zarządu, rady nadzorczej Portu Lotniczego Gdynia - Kosakowo Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, która powstała 28 sierpnia 2007 r.

    • 22 0

    • A w niej

      Bogusław Jan Stasiak z UM Gdynia itd.

      • 9 0

  • Ja się nie zdziwię

    Jak ta spółka uruchomi tam jakieś latanie. Miasto nie mogło bo komisja UE zabroniła, za niedozwoloną pomoc. Ale jak wszystko jest na miejscu, to kto prywaciarzowi zabroni?

    • 9 1

  • Firma logistyczna? (1)

    Kierowca tira zanim zjedzie stamtąd w korku na kochanej estakadzie to na Osowej na Lotosie obowiązkowa przerwa.

    • 10 1

    • Najpierw się wybuja na wertepach ul. Kwiatkowskiego.

      • 2 0

  • Gdy pojawiły się kilka tygodni temu informacje o sprzedaży lotniska rozmawialiśmy w dość dużym gronie znajomych z naszej Gdyni (1)

    • 1 3

    • No to wniosłeś do tematu....

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane