• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mała-duża zmiana ważnego skrzyżowania nad morzem

Maciej Korolczuk
14 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Wkrótce skrzyżowanie Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II może zyskać dwa dodatkowe pasy ruchu - po jednym w obu kierunkach do jazdy na wprost. Wkrótce skrzyżowanie Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II może zyskać dwa dodatkowe pasy ruchu - po jednym w obu kierunkach do jazdy na wprost.

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił opracowanie koncepcji przebudowy najbardziej zakorkowanego skrzyżowania w pasie nadmorskim Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska. Drogowcy chcą, by między Przymorzem a al. Hallera można było przez nie przejechać w obu kierunkach po dwóch pasach.



Czy korki na Czarnym Dworze są dla ciebie dokuczliwe?

Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą wielu kierowcom skróciło i ułatwiło podróżowanie po Gdańsku. Odkorkowało się centrum miasta, ruch ciężarowy przeniósł się do podwodnej przeprawy, szybciej można przedostać się też na wylotówkę z Gdańska w kierunku Warszawy. Większe zainteresowanie tunelem sprawiło jednak, że od dwóch lat kierowcy każdego dnia tkwią w korkach na Czarnym Dworze. Ruch wstrzymuje tam skrzyżowanie z al. Jana Pawła II. Przepustowość ogranicza też jednopasmowa jezdnia między Przymorzem a Zaspą.

Jest nadzieja, że wkrótce się to zmieni. I wcale nie mowa tu o budowie planowanego Zielonego Bulwaru (inwestycja budzi kontrowersje, a szanse na jej realizację maleją także ze względu na wysokie koszty, wynoszące ok. 2 mld zł), lecz o przebudowie skrzyżowania. W ubiegłym roku pisaliśmy o możliwej w tym miejscu budowie ronda, ale tego rozwiązania drogowcy nie biorą pod uwagę.

- Rondo nie jest najlepszym pomysłem. Jest tam zbyt duże natężenie pieszych, poza tym zależy nam na głównej relacji, a więc jeździe na wprost. Ta przy skrzyżowaniu o ruchu okrężnym byłaby zależna od relacji bocznych. Można by było tego uniknąć przy budowie ronda większego, ale tam nie ma na to miejsca - tłumaczą urzędnicy.

Drogowcy chcą, by kierowcy przejeżdżając przez skrzyżowanie mieli do dyspozycji więcej miejsca.

- Chcemy, by w obrębie skrzyżowania Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II powstały dodatkowe pasy do jazdy na wprost - zdradza Mieczysław Kotłowski, dyrektor GZDiZ. - Są do tego uwarunkowania środowiskowe. Chcemy wykorzystać rowy odwadniające po obu stronach jezdni, tylko trzeba sprawdzić, jak i czy w ogóle zaingerujemy w ujęcia wody. Zleciliśmy już opracowanie koncepcji, która ostatecznie rozstrzygnie nasze wątpliwości.
Gdyby z opracowania wynikły pozytywne wnioski i inwestycja została zrealizowana, na Czarnym Dworze powstaną dodatkowe pasy do jazdy na wprost - zarówno w kierunku Przymorza, jak i tunelu. Optymalnie miałyby po 3,5 m szerokości, ale mogą być też o pół metra węższe. Jak mówi dyrektor GZDiZ, dwa pasy do jazdy na wprost powinny w znacznym stopniu odkorkować obie jezdnie i poprawić czasy przejazdu między Hallera a Obrońców Wybrzeża.

- Za skrzyżowaniem Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II korek nie trzyma ani w kierunku tunelu, ani w stronę Przymorza. Zarówno przy Obrońców Wybrzeża, jak i przy Hallera ruch rozchodzi się w trzech relacjach: w lewo, na wprost i w prawo. Gdyby i tu były takie korki jak po obu stronach skrzyżowania z al. Jana Pawła II, wszelkie doraźne rozwiązania nie byłyby skuteczne.
Miasto wygospodarowało już środki na analizę zleconą Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. Po jej opracowaniu drogowcy poznają odpowiedź, czy, kiedy i za ile powstaną dodatkowe pasy.

Wydaje się, że drogowcy są mocno zdeterminowani, by ulżyć zarówno kierowcom korzystającym z tunelu, jak i mieszkańcom Przymorza, Zaspy czy Brzeźna, którzy po jego otwarciu najbardziej odczuwają jego negatywne skutki.

- To skrzyżowanie niweczy cały "efekt tunelu". Musimy coś z tym zrobić - dodaje Kotłowski.

Opinie (327) 4 zablokowane

  • Juz dawno miałem taki pomysł.

    Skąd ta cena 2mld? Może 2mln. To powinno być zrobione przed otwarciem tunelu.

    • 4 7

  • (1)

    co to da?

    • 5 1

    • Nic. tylko piesi bedą mieli gorzej

      • 3 1

  • Tunel budowac

    • 5 2

  • problemem tam jest TRISTAR

    który nie potrafi kierować płynnością ruchu. Samochody jadą stadami i na każdych światłach staja. Za komuny już były wskaźniki z jaką prędkością jechać by na zielone trafić. Mozna by tym ruch uspokoić. Chyba lepiej wolniej pojechać i nie marnować paliwa na bezsensowne ruszanie. Ale nasze mądre głowy myślące inaczej kombinują by jak najwięcej samochodów stawało bo to ruch uspokaja. Sprawni inaczej niech się w sejmie dołączą po 500+

    • 11 3

  • nic to nie zmieni

    • 5 1

  • Gdańsk nie leży nad morzem

    I nigdy leżał nie będzie z tego co mi wiadomo

    • 4 15

  • po 2 pasy??

    A co z zielonym bulwarem? kiedyś chcieli robić całą drogę w przekroju 2x2, potem zielony bulwar żeby cebulakom się przypodobać a teraz po 2 pasy?

    • 5 4

  • O Boże ! Nareszcie !!!!

    • 3 11

  • (1)

    Konsekwentne forsowanie "zielonej" autostrady składającej dostęp Przymorza do Parku na ołtarzu nadrzędnej, św. przepustowości dla mieszkańców dzielnic i gmin ościennych. Tam ładnie się mieszka i w ciszy, mając wygodny dojazd przez całe hałaśliwe, nasze miasto. Mam znajomą, która mieszka niedaleko i dojeżdża do Malborka. Codziennie. I z powrotem. Przecież jest wygodny dojazd.

    • 10 8

    • Boże jakie prześladowania

      Przymorze w ogóle nie będzie mieć dostępu do parku, na każdym przejściu dla pieszych będzie stał strażnik z kałachem i strzelał do mieszkańców.

      • 3 1

  • Znikną tam korki to pojawią się na następnym ze skrzyżowań.

    • 8 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane