• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mamy kreta! Zacznie drążyć tunel w styczniu

Maciej Naskręt
15 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Oglądaliśmy z bliska maszynę-kreta, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku.



Położone w południowych Niemczech niewielkie miasteczko Schwanau jest siedzibą fabryki firmy Herrenknecht. To tu powstała maszyna TBM (z ang. tunnel boring machine - maszyna wiercąca tunele), która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Maszyna, w przeciwieństwie do miasteczka, jest ogromna.



- To potwór, kolos, super maszyna - tak mówią o swoim najnowszym dziele konstruktorzy z firmy Herrenknecht.

Mają rację. Gdański kret waży 2,2 tys. ton i mierzy 90 metrów. By poruszyć jego tarczę o średnicy 12,56 potrzeba 3,5 megawatów mocy. Gdy maszyna znajdzie się już po ziemią i zacznie pracę, na przodku ciśnienie wynosi 3,5 bara. Dlatego pracownik, który będzie serwisował elementy w tej części maszyny, będzie musiał przejść dekompresję. By maszyna sunęła do przodu niczym kret w tunelu, pchać ją będą 52 siłowniki hydrauliczne o łącznej sile 96,580 meganewtonów.

To wszystko razem wzięte kosztowało 80 mln zł.

- Maszyna była budowana przez dziewięć miesięcy. Część jej elementów pracowało wcześniej przy budowie tunelu w Szwajcarii. Przeprowadziliśmy restrykcyjną kontrolę używanych elementów, by można było zastosować je w gdańskiej maszynie. Skonstruowanie urządzenie z nowych części zajęłoby nam ok. 12 miesięcy, jednak w przypadku gdańskiego TBM-u nie było potrzeby stosowania wyłącznie nowych elementów. Fabrycznie nowa jest natomiast tarcza wiercąca - tłumaczy inżynier Gunter Richter, który specjalizuje się w konstruowaniu maszyn dla tuneli drogowych.

Maszyna, która jest już gotowa w Schwanau, zostanie teraz rozmontowana i przetransportowana do Gdańska w częściach. Dotrze do nas za miesiąc, w połowie października. Największe części przypłyną statkiem, pozostałe przyjadą ciężarówkami. Maszyna będzie montowana na wschodnim brzegu Wisły, na wysokości ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.

W styczniu kret stanie na specjalnie do tego celu wybudowanym miejscu startowym, którego wykonanie pochłonie aż 100 mln zł. Wtedy maszyna rozpocznie drążenie północnego tunelu. Po przewierceniu się na zachodnią stronę Martwej Wisły, tarcza zostanie zdemontowana i przetransportowana ponownie na wschodni brzeg. Korpus maszyny cofnie się wydrążonym wcześniej tunelem. Budowlańcy złożą maszynę i rozpoczną drążenie południowego tunelu.

W trakcie pracy "kreta", uzbrojenie tarczy maszyny będzie się zmieniać. Na samym początku, jeszcze w szybie startowym, który powstanie na wschód od Martwej Wisły, na tarczy będą zainstalowane stalowe zęby i dyski (widać je na zdjęciu), dzięki którym kret przebije się przez betonową ścianę szybu. Po jej skruszeniu zęby zostaną zdemontowane, a maszyna zacznie drążyć w miękkim gruncie. Zęby i dyski wrócą na tarczę, gdy maszyna dotrze na drugą stronę Martwej Wisły, by ponownie mogła przebić się przez beton.

Podczas wiercenia przodek będzie na bieżąco wypełniony bentonitem, czyli skałą o dużej zdolności chłonięcia wody. Gdy wymiesza się go z wydrążoną ziemią, całość trafi spłuczką do punktu separacji. Tam bentonit zostanie odzyskany i powróci na przodek.

Maszyna cały czas będzie się poruszać do przodu z prędkością ośmiu metrów na dobę. Za tarczą tnącą poruszać się będzie ramię, którego zadaniem będzie układanie tzw. tubingów z żelbetu, które stworzą konstrukcję tunelu. Co ciekawe, powstaną one w fabryce betonu w Kokoszkach.

Te roboty zostaną wykonane w firmie PB Kokoszki. Stamtąd będą transportowane ciężarówkami na teren budowy - wyjaśnia Janusz Sokolnicki, dyrektor kontraktu w firmie OHL, która jest głównym wykonawcą tunelu i całego czwartego etapy budowy Trasy Słowackiego.

Maszyna TBM z bliska.

Ale nie wszystkie prace podziemne będą wykonywane przy użyciu maszyny wiercącej. Przejścia ewakuacyjne, które połączą oba główne tunele, powstaną tradycyjna metodą górniczą. No, może niemal tradycyjna. - Najpierw zamrozimy grunt i dopiero wtedy będziemy się przez niego przebijać do drugiego tunelu - opowiada Ryszard Trykosko, prezes miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która jest inwestorem budowy tunelu pod Martwą Wisłą.

Co stanie się z maszyną TBM po zakończeniu drążenia gdańskiego tunelu? Z uwagi na to, że jej właścicielem jest generalny wykonawca tunelu, firma OHL, to prawdopodobnie trafi ona z powrotem do firmy... Herrenknecht. Tam zostanie poddana recyklingowi, dopasuje się do niej nową tarczę i kret znowu wgryzie się gdzieś w ziemię.

Ale w Gdańsku prawdopodobnie pozostanie po niej ślad. - Poprosiliśmy wykonawcę, by rozważył ustawienie w wyeksponowanym miejscu tarczy maszyny TBM. Przez lata będziemy z tej inwestycji dumni - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.


Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: OHL. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (183) ponad 10 zablokowanych

  • oliwa

    Użyjcie go również do przewiercenia się z początku Czyżewskiego do Spacerowej - aż prosi się aby go do tego wykorzystać !

    • 10 3

  • wczoraj na tvn24, dzis na trojmaisto.pl

    OLE!

    • 8 1

  • Panie prezydencie Owicz, cesarzu papierowej metropolii (3)

    ni ma problem. Tarcza pana, wstaw pan są ją gdzie chcesz
    Tylko drobiazg: 10 mln PLN jest potrzebne do finalizacji

    • 13 8

    • no tak... (2)

      Za samą zaliczkę Polscy budowlańcy nawet jakby wszyscy kupili nowy sprzęt (niekoniecznie Niemiecki) zbudowaliby te tunele! a tak to tylko zaliczka. Dodatkowo trzeba zapłacić za resztę+odbiór(10mln)+szkolenia+materiały zużywalne(pewnie tylko pasują niemieckie!)+ oczywiście transport(minimum konwój z 10-cioma ciężarówkami)
      No, ale liczy się polityczna poprawność!. Ma być TBM, bo Unia daje kasę!

      • 2 7

      • (1)

        to poproście Chinczyków - ci wykopią za michę ryżu, tylko że sprowadzą milion ziomali do utrzymania

        • 5 2

        • a po ch.j chińczyków?

          Mało Polaków jest do budowy? My potrafimy robić tanio i bez chinoli. A zresztą na budowach w Polsce to już więcej Białorusinów, Ukraińców niż samych polaków.

          • 3 1

  • Pomnik koparki, czemu mnie to nie dziwi

    Ile będzie to kosztować nieszczęsnych mieszkańców??

    • 13 9

  • Klawo jak cholera :)

    • 8 0

  • montaz

    wielkie wydarzenie dla Gdanska. Tymczasem jakość przekazu i montażu filmu kompletnie amatorska. Jesli krecil to amator to przepraszam. Jesli wyslaliscie Panstwo ekipe w celu zfilmowania tego wydarzenia to chyba zostali w sklepie wolnocłowym na lotnisku. zero komentarza dla takiej " dziennikarskiej pracy".

    • 12 3

  • "... na przodku ciśnienie wynosi ..." (1)

    Mało rozumiem śląską gwarę, ktoś mi wytłumaczy o co chodzi?

    • 7 1

    • idz do Starowicza..lwa

      bo to zdaje sie z tej dziedziny

      • 4 1

  • Żniwa się skończyły

    nie chcieliby mi pożyczyć tego kreta do przeorania pola na zimę?

    • 4 3

  • Krety

    Na krety najlepsze są purchawki. Jak posadzicie tam, gdzie spodziewacie się, że kret zacznie kopać, to nie porobi Wam kopczyków. Ja mam dużo purchawek na działce i żadnych kopczyków, a krety są, bo słyszę jak chroboczą, o w ten sposób: bryp bryp.

    • 7 0

  • Dopuścili Adamowicza do kolejnej zabawki ,drogiej na kieszenia tak zadłużonego przez niego miasta

    Kiedy on w koncu opuści tę "piaskownicę"?

    • 14 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane