- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (144 opinie)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (156 opinii)
- 3 Wzięli pod lupę punktualność SKM (62 opinie)
- 4 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (78 opinii)
- 5 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (47 opinii)
- 6 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (416 opinii)
Marek Skiba: Chcę obudzić olbrzyma
Rozmowa z Markiem Skibą, kandydatem na prezydenta Gdańska w wyborach, które odbędą się 3 marca. Rozmowę z Aleksandrą Dulkiewicz opublikowaliśmy w czwartek, poglądy Grzegorza Brauna przedstawimy w najbliższy wtorek.
Dokładnie 5,7 tys. głosów i warto dodać, że według Miejskiej Komisji Wyborczej mieliśmy najniższy odsetek podpisów nieprawidłowych.
A jak udało się to osiągnąć? Jesteśmy grupą zwykłych, prostych obywateli, którzy uciekli od polityki i troszczą się o zwykłą, codzienną rzeczywistość.
Takich ludzi jest wielu, ale to chyba nie jest wystarczająca recepta na zebranie podobnego poparcia. Pięciorgu kandydatów na kandydatów to się nie udało.
Dwa lata temu, gdy zacząłem działać społecznie w ruchu przeciwko wdrażaniu programu finansowania in vitro w Gdańsku, zapytano mnie, jaką organizację reprezentuję. Odpowiedziałem, że jedną jedyną, niezmiennie od 44 wówczas lat - Kościół Katolicki. Zarówno wtedy, jak i dziś bazowałem na ludziach głęboko wierzących, pochodzących z różnych wspólnot religijnych.
Najpierw współtworzyłem projekt "Dzieci naturalnie", adresowany do osób mających problem z poczęciem dzieci, następnie działałem w inicjatywie obywatelskiej Odpowiedzialny Gdańsk, której powstanie niejako sprowokował świętej pamięci prezydent Paweł Adamowicz, przystępując do tworzenia - bardzo krytycznie ocenianego przez nas - gdańskiego Modelu na Rzecz Równego Traktowania.
Czyli to opór wobec tej inicjatywy sprawił, że zaangażował się pan w działania społeczne?
Wcześniej również angażowałem się w inicjatywy społeczne, przede wszystkim związane ze sprawami światopoglądowymi. Jestem głęboko wierzącym chrześcijaninem, katolikiem, dla mnie i dla mojej żony, pan Bóg jest na pierwszym miejscu. Staramy się żyć na co dzień ewangelią i przykazaniem miłości, to jest nasz determinant dnia codziennego. Kierujemy się słowami "Coście uczynili najmniejszemu z braci moich, mnieście uczynili". Dlatego też, gdy Model na Rzecz Równego Traktowania został wprowadzony w Gdańsku, jako rodzice i jako rodziny poczuliśmy się zagrożeni. Poczuliśmy, że ktoś ktoś zaczął wchodzić z polityką w nasze intymne relacje rodzinne. Chcieliśmy temu przeciwdziałać. Nie chcieliśmy mówić innym, jak mają żyć, w co mają wierzyć. Mówiliśmy tylko: nie róbcie nam krzywdy.
Model na rzecz równego traktowania został uchwalony w czerwcu ubiegłego roku, a więc obowiązuje od ośmiu miesięcy. Czy w tym czasie doszło do sytuacji, których się państwo obawialiście? Czy państwa obawy się ziściły?
Plan działań środowisk LGBT jest rozpisany na dziesięciolecia. Proces psucia relacji między dziećmi i rodzicami, jest rozłożony na lata i trudno nam zauważyć powoli zachodzące zmiany. Aby je dostrzec należy spojrzeć na tzw. "dojrzałe społeczeństwa otwarte" np. w Szwecji czy Holandii.
Czyli uważa pan, że nawet jeśli na razie nie doszło do sytuacji, przed którymi państwo przestrzegaliście, to nie znaczy, że nie dojdzie do nich w przyszłości?
Stan prawny na luty 2019 wygląda następująco: uchwała gdańskich radnych została przyjęta, ale Wojewódzki Sąd Administracyjny zakwestionował w znacznej części 106-stronicowy załącznik do niej, zawierający tzw. rekomendacje dotyczące jej wdrażania. Można powiedzieć, że dzięki temu na dziś jest to martwe prawo.
Czy to nie rozwiązuje państwa problemów, nie odsuwa obaw związanych z tymi przepisami?
Nie, ponieważ wszystkie rekomendacje zawarte w załączniku do uchwały mogą znaleźć się w rozporządzeniu wydanym przez prezydenta miasta. I każdy prezydent może takie rozporządzenie wydać.
Czy po to pan kandyduje na prezydenta Gdańska, by takie rozporządzenie nigdy nie zostało wydane?
Kato Starszy kończył każde swoje wystąpienie w rzymskim senacie słowami, że "Kartagina musi zostać zburzona". A moja pointa jest taka: "Model na rzecz równego traktowania w tej formie musi zostać odrzucony".
To jest jedyna pańska motywacja, która każe panu ubiegać się o urząd prezydenta Gdańska?
Nie tylko. Jest jeszcze miejski program in vitro, który dotyczy finansowania procedur zapłodnienia pozaustrojowego w Gdańsku. Podczas prac na tym programem zwracaliśmy uwagę urzędnikom, że nie zgadzamy się z nim pod względem światopoglądowym, ale także iż dyskryminuje on pary, które chciałyby skorzystać z metody leczenia niepłodności, jaką jest naprotechnologia. Urzędnicy wydawali się rozumieć nasze zastrzeżenia i niejako wychodząc im naprzeciw zadeklarowali, że wprowadzą program zdrowia prokreacyjnego dla młodzieży w szkołach. Dzięki niemu młodzież mogłaby uniknąć konieczności korzystania z takich programów jak in vitro w przyszłości. Wydało nam się to rozsądną propozycją, nie idealną, ale będącą krokiem w dobrą stronę. W efekcie powstał program Zdrovve Love, który seksualizuje dzieci, zaburza ich rozwój psychoseksualny, naturalne relacje rodzinne i jest sprzeczny m in. z art 18 i 48 Konstytucji. Oceniamy go bardzo krytycznie. Zdrovve Love oparte jest na tzw. matrycach edukacji seksualnej WHO, których szczegóły możecie państwo znaleźć w internecie.
Gdy myśli pan o tym, co trzeba lub można zmienić w Gdańsku, to dostrzega pan też inne problemy?
Mam wrażenie, że coraz częściej mówiąc o polityce, odnosimy się do spraw abstrakcyjnych, relacji międzynarodowych, geopolityki. Zaczynamy niemal toczyć boje z galaktyką, podczas gdy problemem są dziury na własnym podwórku. Sądzę, że właśnie takimi elementarnymi sprawami powinien zajmować się prezydent miasta. Tymczasem dziś prezydent zajmuje się tym, czym nie powinien. Jako przykład dam choćby angażowanie się prezydenta w obchody rocznicy utworzenia Trybunału Konstytucyjnego albo wpisywanie się samorządu w retorykę ogólnopolskiej walki politycznej. W Polsce jest prawie 2,5 tys. gmin. Co by to było, gdyby każdy wójt, burmistrz czy prezydent zajmował stanowisko ws. Trybunału Konstytucyjnego, sądów czy podobnych sporów? To byłby absurd.
Jest pan przedsiębiorcą, od 18 lat prowadzi pan firmę budowlaną. Jak pan ocenia sytuację przedsiębiorców w Gdańsku? Coś warto w tej kwestii zmienić?
Nie miałem nigdy negatywnych doświadczeń z urzędami na poziomie gminy, nigdy takie sytuacje nie były moim udziałem. Jako przedsiębiorca odprowadzam rocznie kilkaset tysięcy złotych podatku. Wydaje mi się, że jako obywatel mam prawo oczekiwać, że będą one rozsądnie wydawane i nie będą marnotrawione. Inną kwestią jest windowanie danin na rzecz państwa. Mamy bardzo wysokie koszty pracy, niską kwotę wolną od podatku dla pracowników i nieustanne zmiany przepisów podatkowych. Ustawa o Vat w ciągu 25 lat jej obowiązywania była zmieniana ok. 500 razy, czyli 20 razy w roku. Czy wyobraża pan sobie co by było, gdyby tyle razy zmieniano np. kodeks drogowy?
Uważa pan, że urzędnicy marnotrawią środki z budżetu miasta?
Tak, przykładem jest choćby Model na Rzecz Równego Traktowania, na którego realizację zaplanowano w sumie co najmniej 12 mln zł rocznie, czyli 150 mln zł w perspektywie "Gdańsk 2030" i to tylko na tzw. działania miękkie - szkolenia sympozja, wykłady, dotacje.
W listopadzie 2018 r uczestniczyłem w spotkaniu w ECS-ie "Głos Kobiet", poświęconym sytuacji Kościoła w Polsce. Największa sala wynajęta na sobotnie popołudnie, oświetlenie, catering, mikrofony, wolontariusze, goście z Polski. Wszystko, czego dusza zapragnie. Gdy zapytałem, kto za to płaci, nie otrzymałem odpowiedzi. Gdy zapytałem, czy moglibyśmy jako Stowarzyszenie Odpowiedzialny Gdańsk zorganizować podobne spotkanie w miejskim ECS-ie - odmówiono nam, ponieważ - jak usłyszałem - reprezentujemy środowisko dyskryminujące i wykluczające innych, więc z nami nie można współpracować. Możemy tylko rozdawać ulotki przed wejściem.
W jednym z wywiadów przytoczył pan anegdotę o ławeczce, mającą zilustrować aktywność obywatelską. Zauważył pan, że kiedyś, gdy brakło przed blokiem ławeczki do spotkań, mieszkańcy sami ją wykonywali, choćby prowizorycznie. A dziś piszą do miasta wniosek o dotację na ławeczkę.
To jest proces, który trwa od dziesięcioleci. Ludzie, którzy są na wysokich stanowiskach urzędniczych, bardzo często mają rodziców, którzy także byli na takich stanowiskach. To widać także na gdańskim rynku "urzędniczo-politycznym". W ich interesie, tego środowiska, jest uczynić ludzi biernymi, otępiałymi i uzależnionymi od siebie. Najlepiej gdyby nic nie chcieli, a jeśli już chcą, to niech poproszą o dotację. Takimi ludźmi łatwiej się zarządza.
Moim celem jest obudzenie olbrzyma, śpiącego olbrzyma. Dziś chrześcijanie, katolicy zostali zepchnięci do narożnika, a w zasadzie do kościołów. Uważa się, że tylko tam mamy być aktywni. A tak nie powinno być, mamy prawo zajmować się także sprawami społecznymi.
Jaki wynik wyborczy uzna pan za zadowalający? Czy jeśli będzie on zgodny z pańskimi oczekiwaniami, to rozważy pan trwałe wejście do lokalnej polityki?
Mam za sobą etap wiary w to, że politykę można oczyścić, więc nie rozważam tego. Podjęliśmy - w Stowarzyszeniu Odpowiedzialny Gdańsk - decyzję o starcie wyborach po to, by dotrzeć do jak największej grupy mieszkańców Gdańska z przekazem: po pierwsze - uważajcie, urzędnicy chcą ingerować w wasze rodzinne, intymne sprawy. Po drugie: chcę powiedzieć chrześcijanom, katolikom, by nie dali się wykluczyć z życia publicznego, bo przecież mają prawo głośno mówić, z otwartą przyłbicą o swoich poglądach i wartościach. Po trzecie: uważamy, że trzeba pozbyć się zacietrzewienia znanego z polityki ogólnopolskiej na szczeblu lokalnym. Chcemy pokazać, że nie trzeba się ciągle kopać i ze sobą walczyć. O wszystkim można rozmawiać.
Opinie (1874) ponad 200 zablokowanych
-
2019-03-14 16:19
Układ naczyń połączonych.
Marek Skiba to młodzian ...zakamuflowany: tu bródka, tam ucieczka od Lenina, działacz społeczny - prezes Odpowiedzialny Gdańsk. Wszystko - co polityczne - dopiero przed nim, i nie wiadomo ile "tego" będzie. Cwana gapa - nie widzi układu gdańskiego. Zgłasza gotowość do rozmów z przyszłym prezydentem Gdańska.
- 0 0
-
2019-03-04 07:37
Szczerze.
Ciekawi mnie stanowisko w kwestii kościelnej pedofilii i zboczeńca Jankowskiego.
- 0 0
-
2019-02-09 09:43
o rany, kolejny nawiedzony. (4)
stop demagogom, stop nawiedzeńcom, pomylonym, ciemogrodzianom, itp. itd.
a o medycynie ten pan kiedyś słyszał? może ziemia jest płaska?- 143 43
-
2019-02-28 20:45
Stop
Nowoczesnym i**otom!!
- 0 0
-
2019-02-09 14:19
Stop gejom lesbijkom i całemu lgbt (2)
Stop imigrantom i tym co mówią ze to normalne !
- 4 21
-
2019-02-09 17:28
Polakom w Anglii też stop?
a Polakom w Niemczech też?
- 9 0
-
2019-02-09 14:43
Bóg nie wyklucza ludzi.
- 13 0
-
2019-02-09 09:21
(13)
Religia to prywatna rzecz a nie obnoszenie sie
- 177 50
-
2019-02-28 20:43
No
Podobnie jak preferencje sexualne!!
- 1 0
-
2019-02-10 19:30
Religia jest sprawą osobistą i jedocześnie publiczną.!
- 0 3
-
2019-02-09 09:28
(10)
Podobnie orientacja seksualna.
- 23 15
-
2019-02-09 10:33
(8)
zgadza się. jak już pajacujesz z analogią to czy katolikom zabrania się czegoś? dyskryminuje? mówi że ich religia jest gorsza? albo że to nie jest religia?
- 20 7
-
2019-02-10 17:23
(1)
Przejrzyj komentarze, to zobaczysz wiele deprecjonujacych a wrecz wysmiewajacych i obrazajacych katolikow, ba nawet polakow
- 0 4
-
2019-02-10 17:49
Tak samo są obrażane osoby o odmiennej orientacji seksualnej i to już Ci nie przeszkadza oczywiście.
- 4 1
-
2019-02-09 11:40
(4)
Jeśli już ktoś pajacuje, to jesteś ty. Owszem, od dłuższego czasu zarówno w mediach, jak i komentarzach, nawet na tym portalu, jest wściekły atak ateistów na katolików, a więc jest to dyskryminacja. Natomiast nie zauważyłem, aby w codziennym życiu, osoby o innej orientacji, nie obnoszace się z tym publicznie, miały problem z funkcjonowaniem w społeczeństwie. Takie osoby pracują wśród heteroseksualnych, mają swoje kluby gdzie mogą się bawić, mieszkają ze sobą i nikt ich nie atakuje. Ale jeśli na siłę obnosza się ze swoją innoscia, dążąc do adopcji dzieci, muszą się liczyć ze sprzeciwem większości.
- 5 20
-
2019-02-09 13:25
(3)
A dlaczego muszą?
- 7 2
-
2019-02-09 16:06
(2)
A dlaczego nie?
- 1 5
-
2019-02-09 16:42
Nie odpowiedziałeś. (1)
- 1 0
-
2019-02-09 18:28
Na głupie pytanie, głupia odpowiedź.
- 0 5
-
2019-02-09 10:35
..albo że to choroba wymagająca przymusowego leczenia w odpowiednich ośrodkach?
- 13 3
-
2019-02-09 16:41
A kto się obnosi?
- 1 1
-
2019-02-09 09:18
... (4)
O masakra ! Kto to jest ? Kościół na pierwszym miejscu ? Nietolerancja dla in vitro... zdecydowanie NIE!!
- 202 53
-
2019-02-28 20:42
Nie chodzi
O “ nie zgadzanie sie z invitro”, a finansowanie tego z budzetu a wczesniej lonbowanie ludzi zwuazanych z tymi klinikami!!
Bo to jest kasa, nie kumasz prostych spraw- 0 0
-
2019-02-09 09:43
(2)
Pięknie cię system zaprogramować. Gratulacje :)
- 10 19
-
2019-02-09 14:22
System galaktyczny?
- 0 2
-
2019-02-09 10:40
no widzisz, a w twoim przypadku nie zdążył, pierwszy do prania mózgu był kościółek.
- 14 6
-
2019-02-28 09:46
Biedny facio
Raczej nie czytał publikacji "Model na Rzecz Równego Traktowania".
- 0 0
-
2019-02-09 10:27
Masakra (3)
Żadnych pomysłów na zarządzanie miastem tylko misja rozwalić invitro . Kolejny fanatyk z klapkami na oczach który nie rozumie ze to europejskie nowoczesne miasto .
- 80 24
-
2019-02-25 20:40
chyba te psie kupy na starówce witające turystów, dziury w ulicach i Rozi na Słupskiej świadczą ,że Gdańsk to takie nowoczesne i europejskie miasto
- 0 0
-
2019-02-09 13:14
Nie: rozwalić - a zatrzymać rozwalanie. (1)
- 1 9
-
2019-02-09 13:28
Zakazując skutecznej metody
leczenie niepłodności?
Ciekawe.- 11 1
-
2019-02-09 09:58
(3)
My gdańszczanie już temu panu dziękujemy niech spada , takiego wywrotowca to nam nie potrzeba
- 83 39
-
2019-02-25 20:36
My mieszkańcy Gdańska
my gdańszczanie nie chcemy kontynuacji gdańskiego układu mafijnego . Nie dla OLi D.
- 0 0
-
2019-02-09 10:18
Kto ci dał prawo wyrażania opinii w imieniu gdańszczan? (1)
- 6 12
-
2019-02-09 10:46
Zobaczysz po wyborach, ze "gdanszczanka" miała racje. Proste i logiczne.
- 8 4
-
2019-02-09 09:58
Zazdroszczę Wam Aleksandry Dulkiewicz, (4)
ma pozytywny wpływ na całe (samorządowe) Trójmiasto.
- 70 50
-
2019-02-25 20:34
człowieku nie bredż, proszę
- 0 0
-
2019-02-09 10:15
To się okaże..... (2)
- 9 5
-
2019-02-09 11:12
ale ja juz zazdroszcze
- 4 4
-
2019-02-09 10:16
Będzie dobre!
- 5 5
-
2019-02-09 09:37
Więcej hejtu, jeszcze więcej!!!! (19)
Fanatycy spod tęczowej flagi muszą zwyciężyć! Wprowadzić gender do szkół! Niech dzieci same decydują, czy chcą być matką czy ojcem! Natura to bzdura! W Gdańsku każdy ma prawa, byle służył układom opłacanym przez developerkę! A w Bazylice Mariackiej zrobić market!!! Tylko nie mówcie mi o wolności bo Gdańsk nie jest i nigdy nie będzie miastem wolności dla wszystkich skoro nawet dzieciom w szkołach narzuca się styl 'jedynie słusznej opcji w Gdańsku".
- 81 150
-
2019-02-09 17:46
mieszkanka (8)
Zgadzam się myślałam, że tylko ja to widzę...bo reszta Gdańska już ma sprawne mózgi...Nie mam zamiaru patrzeć jak mojemu dziecku wmawianie jest, że może sobie wybrać płeć i wybrać orientację...
- 7 8
-
2019-02-09 17:53
Kto wmawia i gdzie? (3)
- 4 3
-
2019-02-25 20:32
Mafia zaciera ręce
a betonowa głowa nie wie co się dzieje w Gdańsku więc głosuje na panią Olę
- 0 0
-
2019-02-09 17:56
mieszkanka (1)
w szkolach, w tv
- 5 6
-
2019-02-09 18:04
W jakiej szkole w GD?
A w pilocie od TV masz przycisk zmień kanał lub wyłącz. I ty decydujesz co twoje dziecko ogląda.
- 6 4
-
2019-02-10 15:10
To wychowaj tak dzieci by nie byly podatne na wplywy innych. Proste. Btw uważaj na sukiennkowych bo bywaja wiekszym zagrozeniem.
- 3 1
-
2019-02-10 15:07
A na
co masz zamiar patrzeć ? Jak wmawia się że jedynie głęboko praktykujacy szurając co niedzielę kolanami po kościele jest prawdziwym Polakiem???
- 4 1
-
2019-02-09 18:03
Tak reszta gdańszczan ma
na szczęście sprawne mózgi.
- 5 2
-
2019-02-09 17:55
Tak jak napisałaś, reszta ma sprawne, z Twoim chyba jest kłopot.
- 4 0
-
2019-02-09 14:13
Dokładnie (1)
Zróbcie w Polsce druga Francję i Niemcy zaczynając od Gdańska !
- 5 9
-
2019-02-10 15:11
zarąbiście ! To sa swieckie państwa bez moher corps i zaduchu pseudokatoli.
- 4 0
-
2019-02-10 15:00
Chlopie
przestań słuchać czarnych, onrowcow i innych nacjonalistów pseudopatriotow bo źle na ciebie to wpływa !
- 3 2
-
2019-02-10 09:56
Wolność tylko na Nowogrodzkiej...I jeszcze demokracja.
- 3 0
-
2019-02-09 16:23
Chyba trochę kogoś poniosło hahahah.
- 4 0
-
2019-02-09 15:54
Opowiadasz jakieś kompletne bzdury
- 5 0
-
2019-02-09 14:41
Jakie układy? Przez kogo opłacane?
- 4 0
-
2019-02-09 14:21
Idiota
- 6 2
-
2019-02-09 09:45
W bazylice juz jest market
Właściwie mydło i powidło
- 23 7
-
2019-02-09 09:42
Oddychaj
- 29 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.